{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Ikke mere ridning til OL?
  • #1   15. aug Jeg tænker at igen er det de få, som ødelægger det for de mange.

Der ligger en del viden tilgængelig om hvordan man skal ride og træne sin hest, så hesten ikke “som ret mange af hestene til OL” ligner nogle hellere vil være er andet sted.

Så i stedet for at skære alle over en kam, tænker jeg en ændring hvordan hesten skal trænes og behandles kunne være mere givende.

• Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 22 Følgere: 29 Emner: 29 Svar: 3.562
    #2   15. aug Jeg har ikke set OL, som i overhovedet.

Men, helt grundlæggende kræver ridning jo
    -ekstremt mange penge, flere end andre varianter af elitesport.
    - Samarbejde på tværs af artsbarrierre, hest og menneske. Så, det er hold af to atleter.
    - Desværre er det en ret indspist sport, hvor ikke - insidere nok har svært ved at følge med, og genkende det fantastiske - men måske også kan overse mange relevante grumheder. (åhh, det med at overse grumheder, synes jeg nu gælder alle sportsgrene, svømmere der oplæres til spiseforstyrrelse via fællesvejninger, osv.)

Så, hvis ridning bliver fortrængt til fordel for andet, så er det jo finkulturtab versus popmusik.
    Måske sker det?
    -Men fraset at det er unikt at ridning er to arter, er problemer med penge, grum adfærd bag fascaden osv noget der ses i alle sportsgrene, så, jeg er ikke specielt bekymret.

• #3   15. aug Det ville da være lidt trist slet ikke at have ridning med til OL, men sådan som meget "top"-ridning ser ud i dag, så synes jeg at det vil være helt fair at fjerne det fra programmerne.

• #4   15. aug Fjern pisken fra området og problemet er, forhåbentlig, løst ( hvis ikke de finder en kost, at slå med i stedet ) Det kan også løses ved, at rytteren har sin egen hest. Det er tråds alt meget dyre heste. Jeg ville blive stik tosset, hvis min hest blev pisket af en uduelig træner/ rytter, som min hest ikke havde kemi med.

• Ditte H
    Ditte H Tilmeldt:
    jan 2020

Følger: 1 Svar: 18
    #5   15. aug Jeg så den pågældende konkurrence og var ikke imponeret over deres evner. Men jeg forstår godt rytterens panik/frustration. Hestene skulle gå med to ryttere og med den første (en russer) stod den også bare i et hjørne og gik i bakgear og rytteren blev disket fordi hun ikke kunne få hesten til noget som helst. Så ikke sjovt at trække den hest i lodtrækningen, slet ikke når hun lå til guld og ellers skulle forestille at være en af de bedre ryttere. Og ja hun startede ud med at hesten som med første rytter ikke ville rokke sig af flækken, ikke fremad i hvert fald. Kom så endelig i gang og det gik fint indtil hesten desværre gik helt i baglås igen. Så hesten burde aldrig have været udtaget. Jeg så så ikke herrernes konkurrence dagen efter. Det var også meningen den skulle have gået der, men jeg håber da, det blev opgivet både for hestens og de to uheldige femkæmpere der evt trak nitten i lodtrækningens skyld.
    Også et problem at holdkonkurrencen i springning er blevet ændret så der kun er tre ryttere der alle tæller, hvor de før var fire og kunne trække det dårligste resultat fra. At alle talte betød at de følte sig pressede til at forsætte for holdets skyld. Tror det var en irer, det gik helt galt for.

• #6   16. aug Det ville uden tvivl komme til at ødelægge mange drømme. Men personligt er jeg ikke imod det. Folk har det bare med at glemme, at ridesporten ikke kun skal være sjovt for rytteren.

• #7   16. aug Jeg synes de skal nøjes med, at fjerne det fra moderne tikamp, eller hvad det nu var. Hest og rytter har intet forudgående forhold og bliver kastet ud i sådan noget der. Rytterne i de rigtige ridedicipliner kender trods alt deres heste, har et langt samarbejde og ved om hesten er klar eller ikke klar til den slags, inkl at rejse rundt osv.

• Lisette S
    Lisette S Online Tilmeldt:
    maj 2020

Følger: 1 Følgere: 37 Emner: 9 Svar: 286
    #8   16. aug Personligt, så tænker jeg at konceptet har eksisteret uden ret mange af sådanne tilfælde, så tænker ikke det giver mening kun at udelukke den disciplin. Til gengæld så er jeg enig med flere i denne tråd, om at den ridning man ser i toppen i dag ikke er fantastisk, og på den konto ville det heller ikke gøre mig noget, om ridning ikke var repræsenteret til OL.

Der er flere og flere der tager afstand fra topridning. Jeg møder mange som siger at de ikke bryder sig om stævner fordi der er for meget grim ridning. Her snakker vi ikke bare om de få ekstreme tilfælde, men generel grim og biomekanisk forkert ridning. Folk er ved at ændre indstilling. Det synes jeg er positivt, men jeg håber heller ikke at vi ender i en grøft, hvor man tager afstand fra overhovedet at ride.

For 40-50 år siden var det hesten der var i fokus i topsport, det var den der skulle shine og som man skulle finde det optimale potentiale i, nu er hesten redskabet der skal få rytteren til at shine og går den i stykker på vejen, ja så står der en anden og venter. Den indstilling, er man så igen begyndt at stille spørgsmålstegn ved, og et nyt holdningsskifte er på vej. Men hvilket...

• Charlotte S
    Charlotte S Tilmeldt:
    maj 2021

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 33
    #9   16. aug Ridesporten i OL er noget af det dyreste af sportsgrene, fordi der skal kæmpe staldanlæg, arenaer ect til.
    For at “spare” lidt på sagerne, og for at få flere små nationer med, så har man lavet de her nye regler med kun 3 ryttere, og alle resultater tæller. Der snakker jeg så dressur, spring og military.

Nu er jeg jo dressurtrunte, og så selvfølgelig dressur - og jeg syntes faktisk at det helt generelt var rigtig god dressur man så, og også fra de små nationer.

MEN på en eller anden måde ender det jo med at blive et opgør blandt de store dressurnationer, som vi kender det ved VW og EM og World cup.
    Og jeg vil æde min hat på at de fleste af hesten står i Europa og bliver trænet i Europa, og så er der enkelte nationer som har penge til at flyve trænere over fx USA.

Den nye måde med 3 ryttere, hvir alle resultater tæller, lægger en voldsom pres på rytterne. Jeg tror ikke det er så “slemt” for dressurrytterne. Men for springryttere der skal ind og ride maks højder på en svær bane, og deres første rytter fx er skvattet af hesten (hvilket skete), hvorfor i al verden skulle rytter nr 2 og 3 udsætte deres heste for en hård og svær bane, når de fx pga afsidningen allerede er ude af holdkonkurrencen ?

Og så er der hele bataljen med moderne 5 kamp - de skal simpelthen ikke have lov til at ride en fremmed hest.
    Hestesporten i dag er et samarbejde mellem hest og rytter - ikke det gamle militær, hvor en soldat kunne blive smidt op på hvilken som helst hest, og derefter skulle galoppere ud på slagmarken. Den del af “gammel 5 kamp” hører sig ikke til i vores moderne verden.

Så alt i alt - hører ridesporten til ved OL .....mjaaaamjooooo, i hvertfald ikke på den nye måde de har lavet med 3 ryttere, og slet ikke i moderne 5 kamp.

Mvh Charlotte

• #10   16. aug Jeg har set Dressur, springning og military og så ingen mishandlede heste. Jeg så glade heste og rytterne ved f.eks. springningen som trak sig hvis hesten var træt. At en som hende skal ødelægge det for andre er jeg imod. Som jeg har forstået så det som hun rider er hvor de skal igennem nogle forskellige områder hvor ridebane springning er en af den. den kan man sløjfe fra OL. Nu læste jeg lige noget af artiklen og hvis det handler om at hesten ikke bliver spurgt hvad den vil, så bliver den jo heller ikke spurgt om den vil have nogen på ryggen overhovedet.

Har ikke læst hvad andre har skrevet smiley

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 134
    #11   16. aug Nu adskiller moderne femkamp sig jo netop fra de "rigtige" ridediscipliner ved, at der altid rides på fremmed-hest - ikke kun i forbindelse med OL.

Det kan der være flere holdninger til, men at ændre kravet til deltagelse med egen hest er næppe en option - har i hvert fald svært ved at forestille mig, at samtlige udøvere af bred en sportsgren, har både tid, lyst og økonomi til at holde hest selv...

Faktisk er der fokus på rytterens evner til at læse den hest, de trækker - sakset fra en dansk side om femkamp:
    "Den gode rytter vil være i stand til at omstille sig til en næsten hvilken som helst hest. Forsøger man at ændre hesten efter sine egne kundskaber eller sit eget temperament, får man let et problem med at få hesten til at gå rigtigt"

Noget tyder dog på, at pågældende rytter ikke helt levede op til den præmis... smiley

• #12   16. aug jeg synes ikke man bør slette ridning fra OL og det på trods af jeg synes der stadig er lang vej endnu, før det er acceptable vilkår for alle heste der deltager. når det så er sagt, så er ridesporten pt. inde i en ekstrem udvikling, hvor der bliver lagt så enormt stor fokus på at hestene bliver behandlet ordentligt og redet på en måde, som ikke overbelaster kroppen. det er bla. derfor der netop i år er så stor fokus på hestevelfærden under OL.
    ved at slå hårdere ned på mishandling og dårligt horsemanship ved de store stævner, vil vi også se en hurtigere udvikling blandt ryttere på lavere plan. derfor mener jeg vi fortsat bør have ridedicipliner ved OL, men der bør sættes klare regler, samt være hårdere konsekvenser ved overtrædelser.

jeg mener iøvrigt personligt at ridediciplinen, bør tages ud af moderne femkamp. der vil uanset opstå misforståelser, når en rytter får tildelt en hest de ikke har redet før og jeg synes ikke det er fair overfor hesten at den får skylden for at rytteren muligvis mister sin plads i konkurencen. det kan som vi så i år ende i gråd og magtkampe og i sidste ende er det hesten der er den store taber i sådan en situation.

• Ditte H
    Ditte H Tilmeldt:
    jan 2020

Følger: 1 Svar: 18
    #13   16. aug Jeg tror slet ikke den første rytter fik sprunget et eneste spring på hesten. Jo på opvarmningen. Ved ikke om det gik galt så snart hesten kom på banen. Om det var ved ind-/udgangen, den stod og gik i baglås og bare ville ud af banen igen. Om rytteren så også har været medskyldig ved jeg ikke. Men ikke nemt for nr to rytter at overtage hesten efter det!

• #14   16. aug Jeg syntes at det er forkert at man ved OL rider på en fremmed hest. Det tager lang tid at lære en hest og kende og så til OL hvor der forventes mere af hest og rytter. Dem som rider dressur, springning eller militæry har øvet i årvis og trænet hesten til OL. At forvente af en hest at ride OL og med fremmed ryttere er ikke okay

• #16   19. aug Jeg synes det er åndssvagt.
    Man ser alt for mange “ikke-hestemennesker” som ved at have set OL ridning, nu tror at de ved alt om ridning. Spring i moderne femkamp synes jeg IKKE man kan kalde en del af ridesporten. Der er så absurde regler, og atleterne rider ofte kun for at være med i moderne femkamp. -Det ved jeg bl.a. fordi jeg kender en som har deltaget i moderne femkamp, også til internationale stævner.

Det ville være mega ærgerligt hvis al ridesport blev fjernet fra OL, men synes at reglerne skal blive ændret grundigt i især dressur.
    Det er egentlig ikke OL der er det vigtige for mig, men mere princippet i at “ikke-hestemennesker” begynder at blande sig og mene at al ridning er mishandling, for jeg tror det bliver en kædereaktion. Lille 14-årige mig’s største frygt og teori er nemlig at ridesporten er helt færdig om 20/25 år. Hvorfor er jeg bange for det??
    -Fordi ridesporten burde være min fremtid, og jeg kender mig selv godt nok til at vide at jeg ikke vil være her når det bliver forbudt at have heste som ride-dyr??

• Lisette S
    Lisette S Online Tilmeldt:
    maj 2020

Følger: 1 Følgere: 37 Emner: 9 Svar: 286
    #17   19. aug Nu bliver ridning jo nok næppe forbudt, bare fordi det ikke er en del af OL mere..

• #18   19. aug Nej det er ikke fordi det ikke er med i OL mere, men fordi verden ændrer sig og jeg tror det kommer til at gå udover ridningen.

• #19   19. aug Nu ser jeg ikke OL til hest og interesserer mig ej heller specielt for engelske decipliner, så det ville ikke berøre mig personligt om ridesport blev trukket fra OL.
    Jeg tænker dog ikke så meget på selve ridtet, men mere al den stress hestene udsættes for - heriblandt transport. Nu har vi selv importeret to heste fra USA, og ved hvad det kan gøre ved en hest. Her er blot et før/efter billede af vores ældste hoppe inden hun blev kørt til lufthavnen, og samme dag hun ankom til Danmark. Der er blot 2 dage mellem billederne.
    Naturligvis bliver OL heste udsat for lidt af hvert, og bliver ligeledes passet som royale, men der skal ikke herskes tvivl om at de udsættes for enorme mængder stress.

profilbillede
Kommentér på:
Ikke mere ridning til OL?

x