{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.668 visninger | Oprettet:

Er disse heste velplejede? {{forumTopicSubject}}

Denne sommer var jeg på ferie (i Danmark) med min familie. Vi bookede en ridetur på egnen.

Det er et stort sted med pæne faciliteter, men både min mor og jeg selv syntes at flere at deres heste (islændere) så ud til at være i dårlig foderstand. De havde en ret overvægtig hund, men hestene var som sagt meget spinkle. Vi fik selv lov til at vælge hest hvilket undrede mig lidt, da én af os er en høj mand som jeg nok vejer halvdelen af.
Hestene blev fodret straks da vi kom hjem fra turen.

Det er kun mig på billedet, så jeg hænger ikke nogen ud.
Vil gerne høre jeres mening. Jeg sagde ikke noget i situationen, da jeg ikke var sikker.

Kommentarer på:  Er disse heste velplejede?
  • #1   23. aug Det er umuligt at vurdere ud fra det billede, den grå ser ret spinkel ud, men ribbenene er ikke synlige, så måske det bare er en sporty islænder? Den sorte kan man ikke rigtig se, men den har da en rund bagdel, så det bekymrer mig heller ikke.

• #2   23. aug Udfra billedet synes jeg mere de ser lidt muskelfattige ud foran end noget andet. Men som Elle skriver, er det svært at vurdere ud fra billedet

• #3   23. aug Til at vurdere huld på, så er billederne ikke de mest teknisk velegnede...

Men, man kan ikke skimte ribben, hoftekammen er gemt bag muskler osv, stikker på ingen måde ud.

Så, ok huld.
    Om de er spinkelt byggede eller muskelfattige kan man slet rigtig vurdere ud fra billederne.
    Men lårene virker ikke tynde, så jeg gætter på at de bare er spinkle?

• Lisette S
    Lisette S Online Tilmeldt:
    maj 2020

Følger: 1 Følgere: 37 Emner: 9 Svar: 286
    #4   24. aug De er til den tynde side ja, det er nemt at se. Men seriøst, hvad vil du gøre? Hvis man ikke synes det er i orden, så må man sige fra på stedet, ikke poste billeder offentligt bagefter.

• #5   24. aug De ser ud til at være ved OK huld, set ud fra disse billeder.

Alt for mange heste er for tykke.

Ved sidste besøg ved dyrlægen, fik jeg noget af en øjenåbner - min hest var for tyk!!!!
    Jeg synes selv at han så fin ud, men vi blev sendt hjem på slankekur, og i dag står han i en lidt slankere udgave, og er meget mere sporty at se på.

Vi fodre alt for godt - luksus foder i krybben - fri adgang i wrap 24/7 - masser af græs .... Mange heste går lige på grænsen til forfangenhed.

Jeg kører dagligt forbi en sted med fjordheste og det er en fornøjelse at se på. De blive passet, så de ikke bliver overvægtige (hvilket en fjordhest nemt bliver) fold skifte, begrænset græs, halm på folden osv.

• Lisette S
    maj 2020

#6   24. aug Jeg synes der er stor forskel på en slank hest der er "tynd" fordi den er i hård træning og derfor ikke har fedt nogen steder og en slank hest der er tynd fordi den bliver forholdt foder (som i slankekur) fordi man er bange for f.eks. forfangenhed m.m. Hvis sidstnævnte er tilfældet så bør man sikre sig at tildele så tilpasse mængder protein (og fibre naturligvis) af god kvalitet at hesten ikke bliver spids ved manken, hoftekammen eller halsen, som er tilfældet på billederne. Islændere får ikke en spids rumpe, pga. deres anatomi, medmindre de er meget magre. At man ikke kan se ribbenene kan have mange årsager, bl.a. den måde heste står på, vejrtrækning m.m. Helheden på disse billeder gør at jeg tænker de har brug for mere korrekt foder, til det arbejde de skal udføre.

• #7   24. aug Syntes de ser slanke ud, men ikke tynde/undervægtige. Ikke alle islændere er runde forvoksede shetlænder bamser smiley

• #8   24. aug Jeg synes de ser fine og slanke ud smiley

• #9   24. aug Jeg synes de ser meget muskelfattige ud især i forparten, og jo til den slanke side, men som andre skriver er det svært at vurdere ud fra billederne, og så kan man være bagklog og sige at man skulle have sagt fra da man var der, men det er ikke altid nemt i øjeblikket.

Hvad jeg synes er værre er at i selv måtte vælge hest, frem for at de som kender hestene sørger for at hest og rytter passer sammen

• #10   25. aug Dejligt at se nogen slanke islændere for en gangs skyld, de er muskelfattige ja men tænker det hænger lidt samme med at de duller for det meste rundt med uerfarene rytter da de er turheste og rytterne som ikke får samlet hesten op selvom man rider tur, lidt ala rideskoleheste for begyndere som kan ligne en gammel øg

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 134
    #11   25. aug @Miss Soffy: "de er muskelfattige ja men tænker det hænger lidt samme med at de duller for det meste rundt med uerfarene rytter da de er turheste"

Helt overordnet, da jeg ikke har set hestene, og ikke ud fra billedet kan/vil vurdere om det reelt er tilfældet her: Uanset om en hest udelukkende anvendes til tur, er det vel stadig problematisk at den er muskel fattig, og samtidig udsættes for vægtbelastning fra potentielt både tunge og uerfarne ryttere - som du skriver, netop den konstellation, der får "rideskoleheste for begyndere" til at "ligne en gammel øg"?

• #12   25. aug Dorthe - TS spørg til om de er velplejede ud eller ej, og i mine øjne er der ikke noget som ser kæmpe alarmerende ud og i og med at det er turheste, ja så kan nok ikke forvente at de ser ud som lille forkælede Lotte som kun har én ejer som bliver pudse nussede med alverdens tilskud, smed hver sjette uge og kiropraktor/massør efter behov. Sorry to say, men de heste arbejder for føden og mhs til vægt hos ryttere, så er det den evig diskussion som aldrig dør ud.
    Lidt groft sagt, ja så har vi alle været den “modbydelige” rytter overfor den første hest vi nogensinde red på, man skal da ikke fortælle mig at man ikke er kommet til bumpe rundt i sadlen for at finde balancen eller har holdt balancen i tøjlen eller noget helt andet eller endda som barn har redet på lille Luna som nok skulle have været skiftet ud med en større pony for længst fordi man er blevet for stor.
    Efterhånden er der ikke plads til at se gennem fingre med noget eller det er måske ordet jeg søger, som hedder at acceptere…, accepter forskellighed.
    det hele skal være så perfekt men hvad er perfekt? Et ideel vi alle skal følge slet og ret…

• Lisette S
    maj 2020

#13   26. aug Jeg er splittet, for på en måde, synes jeg det er rigtigt nok at vi er blevet for snerpede med alting, på den anden side synes jeg måske vi ikke er snerpede nok med nogen ting. Så det er måske fordi jeg tænker at vi er snerpede med de forkerte ting. Det er ikke selve huldet jeg lægger vægt på, for nej det er ikke alarmerende, men hvorfor skal det også være det før vi synes der skal ændres noget? Rigtig mange heste slider sig selv ihjel på den træning de får, fordi ejerne ser igennem fingre med forskellige ting. Det er et levende dyr, ikke en tennisketcher eller en guitar man lige kan udskifte strengene på. Derfor har man kun "en chance" for at gøre det rigtigt. Det er jo ikke os der skal aflives, fordi vi har redet hesten forkert gennem en årerække.
    Vi er snerpede med udstyr, foder, wellness, ikke at kunne se ribben, men de ting der virkelig betyder noget for hestens sundhed er vi ligeglade med... eller måske er vi ikke, men hold op hvor er der mange der ikke ved bedre så.

• #14   26. aug Jeg vælger lige at kommentere, da jeg kender stedet. Der er heste som er lidt for runde og heste som er lidt for tynde, men de fleste er lige som de skal være. Det er bare svært at balancere foderbehovene for en hel flok, så den tyndeste ikke bliver for tynd og den tykkeste ikke bliver for tyk. Specielt når det er en flok som består af både ungheste, brugsheste og pensionister. Dem som har tendens til at blive lidt tynde, får lidt ekstra hist og her.

Når det drejer sig om levende væsner bliver det desværre aldrig 100% perfekt, og når man ser et andet hestehold vil der selvfølgelig være ting som man ville have gjort anderledes. Jeg vil dog gerne skrive under på at de er lige så glade og raske som privatheste, og at de har det bedre end 99,9% af danske brugsdyr. De får jævnligt ordnet hove, dyrlægebehandling og massør efter behov, og raspet tænder 1-2 gange årligt. De fleste går som turheste til de er i 20'erne, og kommer så på pension når alderdomsskavankerne begynder at vise sig.

Hesten til venstre på dit billede er 26 år, og går glad med på et par ture om ugen, med børn og andre lette ryttere. Hesten til højre er lidt til den tynde side, men han har også en lidt uheldig bygning, med et lidt højt bagparti, så det er meget tydligt når han bliver en smule for tynd. Det er ham til venstre på mit billede, for et par somre siden.

Guiderne ved godt hvem der skal ud på turen, og om der er behov for at fordele hestene på en speciel måde, og ellers får man lov til at vælge. Ofte med lidt nudging, så der findes nogle gode matches.

profilbillede
  • #15   26. aug Hunden er lidt småkvabset, men jeg synes ikke det er noget voldsomt. Det meste af fylden er bare pels.

profilbillede
  • #16   26. aug Eller ... nu bliver jeg faktisk i tvivl om det er deres unge eller gamle sorte vallak, som er med ude på dit billede.

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 134
    #17   26. aug @Miss Soffy: Nu gik mit svar som skrevet ikke på de afbillede heste, men på at jeg er uenig i dit indlæg, der - som jeg tolker det - indikerer at det er forventeligt/acceptabelt, at turheste er muskelfattige...
    Netop heste der udsættes for skiftende ryttere - og dermed forskellig såvel vægtbelastning som rytterformåen - bør for mig at se være bedst muligt forberedt på opgaven, hvilket ikke mindst involverer muskelstyrke.

Og at der går rideskoleheste rundt og ligner "gamle øg" pga. forkert/manglende træning... tjaaa, det er jo bare samme problemstilling?

@Kiwi: Tak for faktuelt input! smiley

• #18   26. aug Hestene synes jeg ike er bekymrende ud fra de billeder der er her - de er dog ret ringe at vurdere ud fra.
    Hunden er til gengæld voldsomt overvægtig, ikke bare småkvabset! Sådan en skal have talje, den der har jo en vom - det tror jeg faktisk ikke jeg har set på en islænder før. Tror det er mange kg siden man kunne mærke ribben, hofter mm på den.

• #19   27. aug Er det ikke lidt underligt at tage billeder af andre folks dyr og smide på nettet for at få vurderet om de er lidt for tynde eller tykke??? smiley Eller er det bare mig smiley

Ville du selv bryde dig om at fremmede tog billeder af dine dyr og smed på nettet med kritiske spørgsmål?

Hvis der var et åbenlyst problem så tag den med ejeren. Men det er der vist ikke her. smiley

• Lizza A
    Lizza A Tilmeldt:
    aug 2021

Følger: 1 Svar: 1
    #20   27. aug Jeg kan svare jer alle på hvordan de har det da det er mine heste den sorte er en gammel deng på 26 han har altid været en slank model og han er muskel fattig i specielt ryggen da han aldrig har ville trave og bruge kroppen. Den grå så meget mærkelig ud som føl og ung med bløde koder og ko hofter, han var blevet meget pæn og havde opbygget pænt med muskler men han blev syg og gik med feber i en uge uden at vi og dyrlægen kunne finde svar på hvorfor og det tog enormt på muskler og den smule fedt han havde
    Han er en vældig aktiv hest og leger mere end de fleste så ja han er enormt svært at fylde noget på..
    Vi sætter ikke store mænd på de heste der ikke kan bære det og vi har til og med en vægt grænse
    Med hensyn til min hund så er han en gammel islandsk fårehund på 13 år med massere af pels og de ekstra kg der var på sidebenene er blevet løbet af over sommeren da han har været ude og hente heste hjem han vejer 22 kg og er en større hund end de fleste islandske.
    I er mere en velkommen til at tjekke min hjemmeside, vi hedder Møn Islændercenter..

• Lisette S
    maj 2020

#21   28. aug Lidt ærgerligt at man finder det nødvendigt at forsvare sig og nævne stedets navn.. Jeg var selv kun interesseret i en generel debat. Men opslaget skulle heller ikke have været med billeder. Måske bare bedst at slette det nu..

• #22   28. aug Enig med Lisette. Det er pinligt for TS at vise billeder af andres heste uden samtykke... smiley

• maya r
    maya r Tilmeldt:
    jan 2007

Følger: 2 Emner: 9 Svar: 29
    #23   28. aug Tykke heste er blevet normen, derfor bliver slanke heste ofte dømt at være for tynde, hvorfor er det så farligt at kunne ane ribben?
    Selvfølgelig skal ingen hest lide at sult, men vi gør dem ikke en tjeneste ved at holde dem fede og runde.

Fuldstændig samme diskution i hunde verden, folk tror at labber skal være fede og tror en slank fit udgave af racen er på kant af sulte døden.

• #24   29. aug Jeg har hverken nævnt navn eller genkendelige billeder for stedet? Jeg har ikke i sinde at hænge nogen ud, jeg ville bare stille et spørgsmål

• #25   29. aug Jeg synes det er rigtig fint at du ikke har nævnt stedet ved navn og forstår også godt at du ikke havde i sinde at hænge stedet ud, men de gule containere og striglebommen er ret genkendelige, hvis man kender stedet, selvfølgelig. Da der kommer mange mennesker og rider hvert år, er der også en del som potentielt kan genkende stedet ud fra billedet.

Jeg syntes bare det var ærgerligt hvis nogen faldt over denne tråd, genkendte stedet, og fik det forkerte indtryk. Stedet er drevet af meget åbne og sympatiske mennesker, og jeg er sikker på at man kan få lov til at komme forbi og give en gulerod og et klap, hvis man skulle have lyst til det.

• #26   29. aug TS/ #24: Men ejeren har jo stadigvæk genkendt stedet, så se at få slettet den her tråd. Det er sgu synd for hende det går ud over, når du sådan stiller spørgsmål med billeder...

• #27   29. aug Frida.
    Hvis du vil have kvalificerede svar på, om dyrene er velplejede, så skal du også lægge kvalificerede billeder frem.
    Dvs, det er svært at gøre anonymt.
    Selv ikke kvalificerede billeder kan være svært at gøre anonymt - og det er umiddelbart tilfældet her, hvis folk genkender billeder på en obskur lille hjemmeside som dether hestegalleri jo lidt er...

Kommentér på:
Er disse heste velplejede?

x