{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
584 visninger | Oprettet:

Hjælp. Er hesten for lille til mig ? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen

Sagen er at jeg har set den lækreste tinker til salg, som er 130 Cm i Stangsmål, Han ser ordenligt robust ud, det er i hvertfald ikke en af de spinkle af slagsen.
Jeg er 162 cm. Høj, så ja med ret korte ben. smiley og jeg vejer 60 Kg. Synes i at jeg er for stor til hesten?

Kommentarer på:  Hjælp. Er hesten for lille til mig ?
  • #1   14. okt Altså jeg er 166cm vejer 90kg og ponyen her er 140cm

Jeg tænker du sagtens ville kunne ride den på 130

profilbillede
  • Charlotte S
    Charlotte S Tilmeldt:
    maj 2021

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 47
    #2   14. okt Det ville jeg absolut synes at du var.

Mvh Charlotte

• #3   14. okt Det tror jeg sagtens kan gå. Mange i den højde rider jo Ishest og de er ikke helt så kraftig en race. smiley

• #4   14. okt Man kan ikke sammenligne islænder og koldblod. Koldblods har en helt anden type ryg, og er ikke skabt til at bære tunge ryttere, når de ikke er højere end 130 cm smiley

• #5   14. okt Hippie
    Med en vægt på TS på 60 kg, er det ikke et problem. Hesten vil nok veje ca 400 kg og så kommer 60 kg ikke til, at være et problem. Selvom den kun vejer 350 kg vil det stadig ikke være et problem.

• #6   14. okt Det siger jeg ikke noget om Sunshine. Jeg forholder mig kun til din sammenligning af islændere og koldblodsheste smiley

• #7   14. okt Tjae.
    Dine og hestens proportioner har en del at sige.

Jeg har igennem de sidste par år af flere omgange ledt efter de originale artikler som lægger bag 20% reglen (og variationer deraf.)
    Suk.
    Jeg har ikke fundet de gode kvalitetsforskningsstudier, men jeg har fundet flere artikler med sløsede metodeafsnit osv.
    Jeg har simpelthen ikke fundet ordentlige studier, af en kvalitet jeg selv ville henvise til...

Det, vi til gengæld ved er, at sadlen skal passe hesten.
    Dernæst, sadlen skal også passe rytteren, både ift numse men også ift lårbenets længde. Sidder du for langt bagud på bagsvindslen, vil der ske en vægtstangseffekt, når du ikke kan undgå at lægge vægt på bagerste del af sadlen og du vil derfor trykke ned i ryggen på hesten.

Derfor.
    Har du en sadel, som passer hesten?
    Passer du også den sadel?
    Hvis du har et nej, så er du for stor.
    Ellers, så går det måske.
    Jeg havde da selv prøvet i dit sted - men haft en ærlig underviser med. Sabotere du hestens balance, så skal du af igen.
    ...
    Bortset fra det.
    Der er en pointe i, at heste der er avlet til at bære nok kan bære mere ift deres størrelse end heste, der er avlet til at trække.
    Men, I dit sted havde jeg afprøvet det.

• #8   14. okt Det synes jeg bestemt ikke. Tinkeren er en meget kraftig type. Jeg havde engang en halv tinker, som jeg sagtens kunne ride på selvom jeg er 177cm smiley

• #9   15. okt Jeg tilred engang en tinker på ca 140 cm måske lidt mere og jeg er 173 cm og vejer 57 kg. Jeg var lidt langt, men det så ikke uharmonisk ud smiley

• #10   25. okt Strengt taget kan du vel godt, men jeg ville ikke selv gøre det. Synes ikke en pony på 130 skal have en fast rytter der vejer over max. 45-50 kg. Heller ikke selvom den er kraftigt bygget, det er ikke garanti for at den bærer ordentligt. Højdemæssigt er det heller ikke harmonisk.

Kommentér på:
Hjælp. Er hesten for lille til mig ?

x