{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler ang. enefold
  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #2   31. okt 2021 Nu var det regler for enefold, der blev spurgt til - og der gælder samme regler for foldareal fra 1-4 heste:

    § 16 For ethvert hestehold skal der være adgang til en fold.
    Stk. 2. Folden skal have et areal på mindst 800 m², hvoraf den korteste side skal være mindst 20 m...


  • #4   31. okt 2021 Teknisk set så kan man omgås arealkravet i fold til fold.
    Da der også i loven står at hesten skal motioneres 2 timer 5 dage pr uge, det kan være skridtmaskine, fold, ridning, longering mm.

    Og der står også bare i loven at heste skal have adgang til/mulighed for en fold der lever op til arealkravet, der står intet om at hesten skal benytte den.

    Så hvis man overholder de 2 timers motion 5 dage om ugen, så bryder man ingen regler ved at sætte hesten på en paddock der ikke lever op til foldarealkravet. Så længe man bare har en fold der lever op til kravet, man har mulighed for at sætte hesten på - men det betyder ikke man skal.

    Der udover: jeg har haft min gående alene på folde der ikke levede op til arealkravet. Det genere mig ikke, da hun ikke er en der løber meget, eller er meget aktiv.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #5   31. okt 2021 @Krikken: Korrekt, kravene til foldtid kan i høj grad gradbøjes - hesten skal bare have adgang til en fold af den angivne størrelse, uanset om den så anvendes eller ej... smiley smiley
    Den ellers gennem mange år ventede hestelov giver på mange punkter ikke hverken mening eller værdi.


  • #6   31. okt 2021 Tusind tak for svar smiley

    Undre mig bare at jeg flere steder ser meget små “frimærke” folde, hvor hestene går en og en. F.eks på hest wellness, i avls stalde, og også enkle opstaldningsteder har det. (IKKE fordi jeg ønsker en frimærke fold), men har ikke pladsen til at tilgode se en pony med 800m2, da det tager for mange m2 fra de øvrige heste på stedet som godt kan stå sammen.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #7   31. okt 2021 Nu ligger 800 m2 så i min optik allerede i kategorien "frimærke-fold"- størrelse, men ja, der er mange, der åbenbart er i stand til at pakke de 800 m2 sammen, så de syner af endnu mindre frimærker... smiley smiley

    I praksis tvivler jeg på, at at man kommer i udfordringer med den lovgivende magt, hvis man lader sin hest gå på "folde" mindre end de opgivne m2 - man kan jo altid henholde sig til, at hesten har mulighed for at komme på den større fold og/eller blive redet, det lovpligtige antal timer.

    Om det så er fair overfor hesten... tjaaa, det var ikke sket her..


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   1. nov 2021 Der er ingen regler der siger at du ikke må indhegne et lille stykke, og lukke hesten der ind. Hvis man kalder det lille stykke noget andet, så er det i princippet ikke en fold.

    Der er bare regler om hvordan folde skal være. Om man så laver noget andet ved siden af folden, det må man jo gerne ud fra egne behov/muligheder


Kommentér på:
Regler ang. enefold

Annonce