{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
359 visninger | Oprettet:

Finesse eller micklem trense {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer et anatomisk hovedtøj til Joker. Men hvorfor et er bedst?

Jeg har hørt meget godt om finesse og dens nakkestøtte. Men har hørt det glider lidt rundt også selv om den har nakkestøtten som ikke trykker på nerverne så har den stadig designet som et almindeligt hovedtøj som trykker på nervebanrrne i hestens hoved.

Så er der de trenser som micklem der er designet til ikke at trykke på nervebanerne i hestens hoved men til gengæld har de ikke det gode nakkestøtte.

Har kig på disse to modeller:

Beta: https://www.lundemoellen.dk/shop/schockemohle-trense-equitus-50528p.html

Micklem:
https://www.horze.dk/trenser-med-engelske-naesebaand/horseware-rambo-micklem-competition-trense/301910.html?gclid=Cj0KCQiAy4eNBhCaARIsAFDVtI0zB2vGgFruF2KQBlDmZrGhXbj30GG6ahErHRek5ARl5GjVptcu9NYaAiNHEALw_wcB#color=BL

Hvad tænker i er bedst at gå på kompromis med?

Kommentarer på:  Finesse eller micklem trense
  • #1   27. nov 2021 Jeg er meget glad for min finesse. Jeg har en følelse af at min hest er mere afslappet i nakken.

• #2   27. nov 2021
    Micklem trykker stadig på hestens nerver - det gør alle trenser, hvis de spændes til.
    Micklem har problemer med at blive kombineret med nogen bid - mener folk har problemer med fx Danish Guard med det. Jeg har faktisk heller aldrig set en Micklem trense, hvor næsebåndet er løst - måske den er designet så det er svært?

Anatomiske trenser findes i mindre pris - de fleste nakkestykker er efterhånden anatomiske og med foring. SD design laver fx en del eller PS Of Sweden.

Jeg har valgt og ride helt uden næsebånd - så er der intet der trykker nogen steder, når jeg har næsebånd på, så er det så løst at det er ligemeget smiley ( har en biothane trense jeg bruger i regnvejr ).

• #3   27. nov 2021 Vil sige jeg også spænder mit hovedtøj løst. Så min hest ikke bliver låst og hovedet presset sammen.

Så ved ikke om det giver mening at investere i en speciel trense hvis jeg alligevel spænder det løst. Det bare når man ser billeder af hvordan de ikke ligger på nerverne. Vil helst det bedste for ham.

• #4   27. nov 2021
    Jeg kan ikke se meningen i diverse fancy trenser hvis man alligevel spænder næsebånd løst - så er der jo ikke pres nogen steder.

Også må jeg indrømme, at jeg er for nærig til at give så meget for en Finess trense, for at skulle betale for nakke stykket.

• #5   28. nov 2021 Rent historisk set "almindelig engelsk udstyr" til dressur osv er videreudvikling af udstyr til ridende soldater, fordi dressur startede som en officer sportsgren, som opfordrede gentlemen til at fremvise deres færdigheder.

Næsebåndet har to formål.
    At forhindre hesten i at gabe eller på lignende måde undvige biddet.
    At forhindre, at fordi man i kamp (eller anden panisk situation) kommer til at flå i tøjlerne, så er det jo katastrofalt, hvis man hiver biddet ud gennem munden. (Et relevant argument.)

Indenfor western rider man med hovedtøj med meget færre remme - men, der er stadig en curb strap, dvs En rem fra bidrng, under kæben til næste bidring.
    (Her er logikken - jeg rider naturligvis ikke med noget der forhindre hesten i at åbne munden, for det er jo overflødig, da min hest er velopdragen!)

Hvis du i stedet for at købe en micklem tænker i at fjerne Næsebåndet, så er det måske en ide til at bevare den konstruktive del af næsebåndets funktion.

• #6   28. nov 2021 Prøv at se dette billede også sammeligne med et miclems hovedtøj også overvej lige præcis hvordan det hovedtøj er udformet i forhold til nervebanerne i hestens hoved.

Så har jeg virkelig svært ved at få øje på de anatomiske som ikke påvirke hestens nervebaner i hestens hoved.

profilbillede
Kommentér på:
Finesse eller micklem trense

x