{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
792 visninger | Oprettet:

heste og forstoppelse - behandling {{forumTopicSubject}}

jeg kunne endelig godt tænke mig at hører hvordan jeres heste er blevet behandlet for forstoppelse

jeg er efter at min blev aflivet blevet meget i tvivl om den behandling hun fik, endelig var den rigtige

Dels fordi jeg hører fra andre at pågældende dyrlægen har mistet flere heste på den behandling
de brugte vand i stedet for olie
men både min og andre heste er endt med at få sprængt tarmene i stedet for, og dermed aflivet


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  heste og forstoppelse - behandling
  • #1   26. dec 2021 Nu har jeg aldrig haft en hest med forstoppelse, kun en hund, men umiddelbart giver det ikke meget mening kun at give vand. Vand er jo ikke et smøremiddel som olie er. Jeg kunne måske forstå at bruge vand sammen med noget ala Lactulose som hjælper med at binde vand til proppen, men godt nok ikke som det eneste. Så ender man jo bare med at fylde området før proppen med vand og udvide det.

    Men hvis jeg var dig, havde jeg nok forhørt mig hos en anden dyrlæge.


  • #2   27. dec 2021 https://evidensia.dk/dindyredoktor/kolik-hos-hest-symptomer-aarsager/#Behandling-af-kolik-hos-hest

    Elektrolytter = blanding af salte, opløst i vand.

    En hurtig Google søgning viser, at man kan bruge olie, laktulose, Elektrolytter mv afhængig af, hvad man helt præcist mener er årsagen.

    Elektrolytter suger vand til sig. Dvs tarmindholdet bliver blødere.
    Laktulose er mælkesukker, i en variant hverken mennesker eller heste kan fordøje effektivt i tyndtarmen - når det kommer ned i tyktarmen virker der på samme måde.
    Olie? Den der smør godt, glider godt.

    ...
    Om det var rette behandling - en obduktion er en billig måde at kigge efter.
    Ellers, aftal er møde med dyrlægen, fortæl hvad du undres over og at du gerne vil forstå.
    - vil du klage, så tal først med dyrlæge, er det sort snak så klag bagefter.


  • #3   27. dec 2021 Jeg har haft hest med forstoppelse det blev behandlet med olie, vand, aktivt kul og smertestillende.

    Man er nødt til at bruge noget som kan opløse proppen eller få den til at flytte sig. Det gør vand ikke.

    Du må tage en snak med dyrlægen og høre ad om de måske har lavet en fejl med den behandling. og om de evt. bør tage et ekstra kig på hvordan andre dyrlæge behandler forstoppelse med succes.
    Herefter ville jeg nok klage over behandlingen/dyrlægen


  • #5   27. dec 2021 Gennem 50 år med heste har jeg jo selvfølgelig oplevet kolik/forstoppelse flere gange
    Hvis der bruges vand er det tilsat salt og så olie og efterfølgende smertestillende et par dage til 4 og kun stråfoder/gulerødder/ mash
    Jeg vil egentlig også gerne høre navnet på dyrlæge da jeg har hørt lignende andre steder med den behandling du beskriver med aflivning/død til følge smiley


  • #6   27. dec 2021 Kan se du er fra Fyn så er det ihvertfald ikke den dyrlæge jeg hørte om for det er på Sjælland

  • #7   27. dec 2021 Det er Svendborg dyrehospital
    Ikke nogen jeg normalt vil bruge men de var de eneste jeg kunne få fat i


  • #8   30. dec 2021 Min 27 årige hoppe er behandlet 2 gange af Svendborg hestedyrlæger mod godt resultat. Vand, olie, smertestillende og Movicol.

Kommentér på:
heste og forstoppelse - behandling

Annonce