{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
381 visninger | Oprettet:

Hvordan starter man galop {{forumTopicSubject}}

Jeg har kun gået til ridning i 5 måneder så er ret ny i ridning, men har reddet i galop et par gange nu og er meget forvirret fordi at jeg høre at der er noget der hedder kontra galop, højre og venstre galop og jeg ville høre om det er det samme ben der skal tilbage og frem når man starter galop eller om det handler om at det er det ben ud mod barrieren der skal tilbage og det ben ind mod midten er det der skal frem.

HVAD GØR I? smiley

Kommentarer på:  Hvordan starter man galop
  • #1   28. dec 2021 I retvendt galop, har hesten det forben som vender ind mod midten foran det andet forben. Du kan se det fra sadlen ved at se på hestens skuldre. Her har den skuldre som vender ind mod midten være længst fremme.

Altså når hesten går på højre volte, så er højre forben og skuldre længst fremme. Og du springer an ved at lægge det ben venstre ben tilbage og der højre frem. Eller det udvendige tilbage og det indvendig frem.

Og venstre galop, så er det venstre forben og skuldre som er foran. Og du springer an ved at lægge det højre ben tilbage og det venstre frem.

Grunden til det hedder hhv højre og venstre galop, er en henvisning til hvilket forben der er det som er foran.

Grunden til at man benytter højre galop på højre volte og venstre galop på venstre volte, er at det er det letteste for hesten, at hesten har den bedste balance i kroppen.

Kontra galop er “forkert galop” med vilje. At man galoppere venstre galop på højre volte. At gøre dette med en god balance i hesten kræver en del træning af hesten.

Håber dette besvarede dit spørgsmål, ellers spørger du bare igen smiley

• #2   28. dec 2021 Jeg hører to spørgsmål.

1) Hvad betyder alle de dersens ord?
    2) Hvordan gør man?

Alle de dersens ord.
    Kig på en hest, der galopere ligeud.
    På den ene side sætter den benene i, før den anden side.
    Hvis benene "er foran" på højre side, så er det højre galop, det modsatte er venstre galop.
    Det letteste er for hesten, når man rider på en ridebane eller lignende,, er når den side der vender indad er "den rigtige side.
    Vil du gerne ride på en stor volte mod højre, er højregalop langt lettest.
    Kontragalop er, når man med vilje beder hesten galopere" på den forkerte side ", hvilket er sværere for hestens balance.

Hvordan gør man?
    Man giver hesten en halv parade.
    Og så forestiller du dig at hesten skifter til galop mens du placere indvendige ben en smule frem, udadvendige ben en smule tilbage.
    -Det hjælper overraskende meget at have et klart billede af en hest i galop, når man beder om galopanspring.

Kommentér på:
Hvordan starter man galop

x