{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
748 visninger | Oprettet:

Træpillebund {{forumTopicSubject}}

Hej!
Min hest skal rykke opstaldningssted her til marts, hvor han ryger på træpiller.
Jeg har aldrig været med til at opstarte en god træpillebund, og er derfor rimelig lost. generel pasning af den kan jeg godt.

Har i nogle anbefalinger?
Er klar over at der skal en del træpiller ind ved opstart, men vander i, smider i spåner ind eller hvad gør i? smiley
Tænker ikke det kan være rart at stå på 200kg rullende træpiller ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træpillebund
  • #1   20. jan 2022 Du skal bruge ca 15 kg pr kmv boks. Du kan brugse dem med vand, så de "popper" lidt, du kan også bare vande et par poser så de er helt "poppet", gøres bedst ved at lægge posen i en trillebør, skære posen op på forsiden, og så hælde vand i.
    Og du må ikke være fedtet med efterfyldning.


  • #2   20. jan 2022 Jeg har brugt træpillesmuld til opstart - så det er også en mulighed smiley

  • #3   20. jan 2022 Tak for hjælpen Karin! smiley

    Kathrine: Der er dsv ikke træpillesmuld til rådighed. Kun piller smiley


  • #4   20. jan 2022 Min tommelfingerregel er - en pose pr kvadratmeter boks.

    Du kan vande - eller lade være med at vande.
    Vanding betyder fx at hælde 4-6 kander vand over, så støv bindes og de popper lidt.

    Hvis du har nok strøelse i, så skal du fjerne pøller løbende men dagens urin kan du lade lægge, bunden kan sagtens suge.
    Og så tørre bunden igen lidt mens hesten er ude og det er minimal hvor meget strøelse der bliver gennemblødt og skal skiftes.
    Putter du for lidt i fra start /fjerne mere end du erstatter, så er der ikke nok strøelse til at det let suges - og så bliver et område af bunden gennemblødt, skal fjernes og erstattes med nyt...


  • #6   21. jan 2022 Kan alligevel ikke bruge antal sække til noget, da træpillerne ligger i en silo smiley

    Jeg tænker jeg går efter en bund på 10-15 cm, og så enten vander jeg øverste lag eller smider en pakke spåner ind smiley


  • #7   21. jan 2022 Vander aldrig - de trædes ud meget hurtigt og det er god stimulation af hestens sål.

    Jeg har aldrig brugt 25 sække til opstart men mere 7-8 stykker og får nu alligevel altid en fin tyk bund.

    Smider evt en pakke hamp ind til start da jeg hader spåner.


  • #8   21. jan 2022 Jeg har smidt spåner i, men det er egentlig kun fordi jeg har svært ved at holde så tyk en bund, som jeg gerne vil have i den størrelse boks han står i. Da han stod i 3,5x3,5 boks kunne jeg snildt holde den tyk og lækker kun på træpiller. Brugte vidst 20 sække af 16 kg til opstart og vandede dem ikke.. Nu står han i 3x6 boks og synes godt nok at mit bund budget løb lidt afsted, så nu får han spåner i, for at holde den tyk og luftig i længere tid, uden at mit budget stikker for meget af.

Kommentér på:
Træpillebund

Annonce