{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
746 visninger | Oprettet:

Foræret en hest {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg står med en lånehest jeg har haft hende siden 26 november sidst år.

Ejer har skrevet at hun vil forærer hende væk til mig.

Men ejer har sagt idag, at hvis jeg vælger og sælge hende på et tidspunkt. Selvom det er mig som ejer hesten. Skal hun have de penge hesten bliver solgt for. Er det fair?? Når hun har valgt at forærer hesten væk.

Kommentarer på:  Foræret en hest
  • Dorte H
    Dorte H Online Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #1   4. nov Tjaaa... I bund og grund svarer det vel til at udlånet fortsætter, nu med dig som juridisk ejer, og dermed også den der kan beslutte, om hesten skal videresælges...

Så jeg synes faktisk det er fair, både overfor dig, ejer og ikke mindst hest - på den måde sikrer nuværende ejer jo, at der ikke er et økonomisk incitament i at sige "ja, tak" til hesten. smiley

• Zeabreeze
    Zeabreeze Online Tilmeldt:
    dec 2015

Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 430
    #2   5. nov Jeg vil da ikke mene man kan sige det hvis hun giver den væk, med mindre der er en kontrakt indblandet der er skrevet under på.
    Jeg ser det ikke som et lån der fortsætter, men som at hun sælger hesten gratis videre til en hun kender.

Så med mindre der kommer kontrakt på vil jeg ikke mene hun har krav på alle pengene hvis du sælger hesten.
    Hvis der kommer konktrakt på ville jeg nok tænke mig om, hvad jeg vil.
    Hvis der ikke kommer konktrakt på ville jeg ikke sige ja, selv om hesten er gratis, men det er min mening. smiley

• #3   5. nov Jeg vil mene at i skal fastsætte en pris på hesten hvad den er værd i dag, og så afregne den pris hvis du sælger den smiley

• #4   5. nov Rent juridisk kan hun ikke kræve det, heller ikke selvom i har en kontrakt som siger at hun skal have pengene. solgt er solgt (eller foræret væk) Når hesten på papiret er din, så kan du egentlig gøre hvad du vil, uden sælger kan gøre noget ved det.

når det så er sagt, så vil jeg sige at selvfølgelig skal man ikke bare sælge en hest videre som man har fået. der må jo være en grund til at man fik den til at starte med.

Og jeg kan egentlig godt forstå ejer, da man måske på den måde sikrer sig at "køber" ikke siger ja til hesten for at tjene penge på at sælge den om et halvt år. (har for nylig læst om et lignende twist)

Samtidig er det jo ny ejer der har udgifter på hesten, evt. videreuddanner den mv. det synes jeg heller ikke at sælger skal tjene penge på, så måske man skal fastsætte en pris som man mener den er værd lige nu og i tilfælde af salg er det den pris sælger får. Bliver hesten solgt for mindre end det, synes jeg måske man skulle slå halv skade så sælger får halvdelen.

Alt sammen skal der være kontrakt på, så begge parter ved præcist hvad der er aftalt.

• #5   5. nov Vi har lavet en anden aftale. Vil hellere ikke sælge hende.

Ville bare spørger til efter råd.

• #6   5. nov som en komiker sagde en gang.

Når du giver en gave, så kan du ikke bestemme hvad gaven skal bruges til det er ikke dit mere.

Så havde du lyst til at slagte hesten med det samme, og smide den i fryseren, og bruge pelsen som lokumspapir, jamen du bryder ingen love om dyreværns loven og det er DIN hest.

Det eneste forrige ejer kan bestemme er om den skal tages ud af konsum den beslutning skal tages FØR salg
    Og det vil have fremtidig betydning for det at du har hesten fremadrettet.

• #7   5. nov Hvis ejer vil have bestemmelse for hvad hesten skal fremadrettet så må vedkommende lade vær med at sælge/give væk.

pony bliver også kun lånt til parter osv det fordi JEG skal have kontrol over hvad der sker med den hest.

• karina h
    karina h Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 14 Heste: 2 Svar: 1
    #8   5. nov Hmm, jeg ved ikke helt, men jeg er ejer en hest, hvor der er skevet kontakt på at jeg ikke må videresælge hest. Det har jeg det ok med, jeg har jo selv skrevet undet på vilkårene og jeg ved hvorfor. I min kontrakt står at sælger, kan (kan, ikke skal) tilbagekøbe hest såfremt jeg vil af med den (for et, i kontrakten, fastsat beløb). Skulle jeg ikke ønske at have hesten mere og vil sælger ikke købe hest tilbage (hvilket jeg er ret sikker på sælger ikke er interesseret i) er der kun Daka ekspressen tilbage. Men nu skal hesten, for mit vedkommende, blive hos mig, til dens tid rinder ud.

Jeg synes umiddelbart ikke man kan kalde det at give hesten væk i dit tilfælde. Men man kunne måske lave anden kontrakt, hvor nuv ejer har forkøbsret i tilfælde af at du ikke kan/vil have den mere. Beløbet for tilbagekøb kan jo sættes til hvad man nu aftaler, alt fra 1 kr og opefter. Ønsker nuv ejer så ikke at tilbagekøbe, kan du sælge til anden side. Det synes jeg lyder fint, såfremt at det er fordi nuv ejer ønsker at hest skal være hos dig, men ikke ønsker hest bare bliver videresolgt for pengenes skyld i en fart og ender gud ved hvor

• #9   9. nov hvis der er kontrakt på hesten så skal man altså passe godt på
    har en veninde som godt nok med en hund, endte i retten, da der var en kontrakt på hunden. Hun havde fået hunden af en veninde. Men tidligere ejere hev min veninde i retten da der var lavet en kontakt på at hunden skulle retur hvis købere ikke ville have hunden mere - køber døde, og havde inden lavet en aftale med min veninde om at hun skulle overtage hunden
    Men det galt ikke, så hunden skulle retur til tidligere opdrætter pga det stykke papir

Så man skal altså lige overveje hvad der står i en kontakt, For man kan altså ende i retten

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 44 Emner: 131 Svar: 8.782
    #10   10. nov Hmm, det der falder mig i tankerne, er at nuværende ejer ikke gider have hesten mere - men gerne vil have pengene.

Hvis du får hesten af ejer, så er det din hest, også er ejer ude af billedet.

Alt det der med at love det ene, og det andet. Tanken er god. Men det går altid galt.

Lav altid en ren handel, og stol på hinanden smiley

Kommentér på:
Foræret en hest

x