{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
581 visninger | Oprettet:

Fiberpiller eller roepiller {{forumTopicSubject}}

Hvad feder mindst? Fiberpiller eller roepiller?

Har for 2. Gang en hest med mavesår så nu får han hø ad libitum i boksen. Alt det han kan æde. Lige nu er vi nok på 20 kg. Også er jeg gået ned i krybbefoder hvor han så får vitamin og mineral da han er en hest der nemt bliver for fed.

Men synes når jeg rider på LA niveau så vil jeg godt give ham noget mere i maven end kun vitaminer og mineraler også for at få lidt energi da han ikke er den mest energiske hest.

Så blev jeg gjort opmærksom på fiberpiller og roepiller men ved ikke hvad der er bedst til at give energi uden at fede og evt. Hvor meget og hvor mange gange om dagen og om man evt. Kan blande det med mash for at være sikker på han æder det da han er kræsen med mad.

Håber i vil hjælpe.

Kommentarer på:  Fiberpiller eller roepiller
  • #1   10. dec 2022 Jeg har ofte givet hakket lucerne i foderet for at forlænge tykketiden, det er min meget glad for. I øjeblikket blander jeg foderet op med fiberpiller, da de kan gives uopblødt i små mængder. Min hest har tendens til at tabe sig om vinteren, og fiberpillerne har ikke gjort nogen forskel, han taber sig stadig. Så her virker de ikke fedende. Jeg har ingen erfaring med roepiller.

• #2   10. dec 2022 Roepiller er mindre fedende end fiberpiller, men hvis hesten bliver tyk af ad lib hø, så er al ekstra jo bare noget som sætter sig på sidebenene smiley

Roepiller bruger jeg for at øge fiber tildelingen fx nu her hvor det er koldt, eller for at modvirke sandophobning i tarmene, hvis hesten fx graver efter græsrødder. Og så er det genialt til at øge væskeindtag kolde vintre og varme sommerdage.

Mine heste sagde først “ nej tak” til det der forfærdelige snask - nu står den ene dissideret og savler når han ser sin roepillebøtte, mens de to andre brummer smiley

Nu skriver du du gerne vil have noget som giver mere energi under ridning. Hvad slags energi vil du have ? Udholdenhed eller eksplosiv energi ?
    Min erfaring er, at i dressur viser uenergiske heste sig ofte enten at have ondt, eller helt banalt slet og ret overvægtige.
    Så du står i en balancegang med din hest - er den uenergisk pga smerter/mavesår og/eller overvægt. Og kig også på din træning, om du reelt får hesten trænet i at være opmærksom og hele tiden klar på tempoveksel og nye øvelser, for ellers kører de fleste heste rundt på autopilot, og virker uenergiske.

Min easykeeper af en olle bliver tydeligt påvirket af overvægt - så her er grovfoder vigtigst, mens krybbefoder er minimalt. Mens min slanke dv’er jo skal have al det wrap han gider æde, og får boostet sit foder med roepiller, græspiller og linamix, hvilket gør ham trodsalt er rimelig håndterbar og ikke al for knald i låget, samtidig med han holder huld.

Jeg tænker desuden, at i det meste mash er der væsenlig flere FE end i roepiller, så der ville jeg slankemæssigt give roepiller fremfor mash.

Og husk LA-niveau er stadigvæk at beregne som let niveau ifht foder- så her skal man især med en mavesårhest gå efter så meget grovfoder som hesten orker at æde, og så derefter supplerer op med ekstra krybbefoder, hvis hesten ikke holder huld på grovfoderet. Og her kan så roepiller eller fiberpille give mening udfra hestens huld.

God bedring med hesten.

Mvh Charlotte

• #3   11. dec 2022 Jeg søger lidt mere udholdenhed men ved ikke om det har indflydelse at han også har astma.

Altså han hoster ikke og får skridtpauser

• #4   11. dec 2022 Astma kan godt give mindske energi - hvis han ikke får ilt nok til musklerne.
    Måske du skal give noget som hjælper hans luftveje lige inden du rider ? Du kunne prøve med fx Balsamico Air, som kan fåes i håndkøb, og som i hvertfald også åbner mine luftveje når jeg lugter til det smiley

Mvh Charlotte

• #5   11. dec 2022 Kan se at han også har astma.
    Min palomino hoppe har hostet hver vinter, intet om sommeren men vinter har hun været træt og hostet.
    Nu første vinter i 4 år, har hun været frisk, glad og ikke hostet overhovedet.
    Hun får endda hø i år grundet en anden hests mave, vi kan også træne i ridehuset.
    Den eneste forskel vi har lavet er faktisk at have haft dyrlæge og osteopat Andrea Nissen på hende.
    Nu fik hun hende på pga noget andet, men er pænt sikker på at Andrea også har hjulpet på hendes vinterhoste. smiley

• #6   12. jan Hejsa Jeg har en gammel hest med PPID. Da hun skulle tabe sig brugte jeg Speedi Beeds. Det er roepiller som er dampede, dvs der er ikke så meget sukker i men det fylder i maven. I modsætning til alm. roepiller går de meget hurtigere i opløsning 5-10 min. Det var mit indtryk, at hun følte sig ok mæt og det fungerede sammen med mindre hø m.m. så hvis din får så meget hø, burde de jo fungere uden den bliver for tyk.

Kommentér på:
Fiberpiller eller roepiller

Annonce