{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
819 visninger | Oprettet:

Fjolle
Fjolle
Emner: 2

Spørgsmål om adfærd {{forumTopicSubject}}

Jeg skal prøve at gøre en lang historie kort.

Jeg er ansvarlig for dyrene på min arbejdsplads, for lidt over 1 år siden blev der købt en ung fjordhesteplag og lånt en mere. På stedet var der i forvejen en ældre pony samt et æsel.
Efter en måned blev jeg sendt på uddannelse og skulle være væk i lige knap 1 år, i mellemtiden skulle en anden heste/dyrekyndig overtage dyrene og specielt træningen af de 2 unge fjordheste.
Ganske kort tid efter jeg er startet på uddannelse sker der rigtig meget i forhold til hestene på meget kort tid. Stedfortræderen bliver sygemeldt og har været væk hele året, der findes ikke en erstatning for hende i mellemtiden. Den ældre pony bliver aflivet da den bliver forfangen og efter en ulykke hvor en kollega bliver sparket af en af de unge, bliver den på lånekontrakt sendt retur.
Tilbage er nu en plag på 1,5 år og et æsel på 15 år. De tilbageværende kollegaerne er bange for den unge fjordhest og den står derfor et år som “foldbums” stort set uden nogen former for håndtering.

Jeg er nu kommet tilbage til denne her super lækre, men meget rå 2,5 års, som ellers efter planen skulle køres til nu.

Han er en stor dreng nu og nærmer sig nok de 500kg, han har ingen opdragelse og har ikke været vant til nogen former for grænsesætning hverken fra mennesker eller dyr.
Kollegaerne siger han godt kan finde på at bide, dette har jeg ikke oplevet endnu, men han er en der nulre og undersøger alt med mulen, han er MEGET nærgående og kontaktsøgende, man kan ikke gå ud på folden uden han står HELT oppe i hovedet på en, ja nærmeste sidder på skødet. Han er umiddelbart også meget kærlig, han elsker bare mennesker og kontakt.

Jeg har nu haft ham i hænder i nogle uger nu, og han er en stor mundfuld. Han er ikke vant til at få af vide hvad han skal, og har let til at slå ud med forben eller bagben hvis han presses bare en lille smule.
Der ud over sidder nerverne helt ude på pelsen på ham, han er/bliver bange for næsten alt og slår gerne ud med bagbenene når han løber væk fra det.
Jeg har longeret ham 6-7 gange efterhånden, han er meget lærenem, men hans selvstændighed/egenrådighed skinner igennem igen i form af at han skår med hovedet og forbenene og sparker ud.

Denne adfærd er ikke noget jeg kan genkende fra ham inden jeg tog afsted på uddannelse.

Jeg har selv stor erfaring med heste, også unge heste. Min tilgang er rolig og respektfuld, men jeg kan godt sige fra hvis situationen kræver det.

Jeg har en gang haft fat og har sagt noget til ham, da kvitterede han med at stejle op af mig.

Jeg tror selv på at han godt kan blive en rigtig lækker dreng med rette indsats (ikke nødvendigvis hos os, men rette sted), er bare lidt i tvivl om har lang vejen dertil er.

I den funktion han skal have her, er der brug for at han bliver “idiot” sikker. Jeg er i gang med miljøtræning af ham også og det går også rigtig fint, men som sagt er der lang vej endnu.

Den adfærd jeg har beskrevet er det en adfærd i har oplevet før? Jeg ved han er en ung gadedreng med storhedsvanvid, men som det er nu er han potentiel ret farlig at omgås.

Er der nogle bud på hvad en målrettet indsats kunne være, har selvfølgelig selv en idé, men vil gerne hører jeres.

Kommentarer på:  Spørgsmål om adfærd
  • #1   28. aug Hvis han har nerverne udenpå pelsen, ville jeg helt sikkert tjekke for zink og magnesium mangel først.

• #2   28. aug har været samme sted . dog med egne heste i samme alder. men jeg endte med at lærer "de 7 lege".
    endelig noget som hestene faktisk kunne finde ud af - uden at det blev en magtkamp med mig som taber.
    heste i den alder kan være noget af en mundfuld - jeg havde to på samme tid

dog vil jeg så sige at han faktisk skal have en artsfælle og gå sammen med. Og det er ikke et æsel. det virker nemlig lidt som om at han mangler selskab, af nogen som ham selv. Det er nok derfor at han bruger dig på den måde.

• #3   30. aug Jeg tror du skal have en anden hest til at hjælpe dig med opdragelsen, for den kan udfylde den tid du ikke er der.

Du skal fortsætte med det, du er i gang med. Det lyder til du er på rette vej, men at den er lang og kræver tålmodighed.

Hav noget konkret du træner, som Anja foreslår.

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Svar: 132
    #4   31. aug Kære Fjolle
    Et langt brev. ja. God fortælling. Et endnu kortere svar: Hvis han ikke er blevet kastereret, Så sørg for han bliver der, - så snart begge testikler er fremme.

• #5   7. sep Heste i den alder kræver meget opdragelse.
    Selvom du prøver at have en rolig tilgang til dem, så er det NØDVENDIGT, at du også selv sætte grænser! Hopper opdrager også på deres føl, og du skal gøre det samme.
    Nogle gange, når jeg rider tur på min vallak, ville han meget gerne stikke mulen helt op i hovedet på den der går ved siden af. Det kan virke hyggeligt osv, og det er det også nogle gange, men han skal også respektere når bliver sagt ikke mere. Det samme med din hest. Det lyder som om, at han har en vane med at overtræde dit personlige space, så så længe du ikke siger fra og beder ham om at give afstand, så vil han ikke respektere dig.

Og som Jens siger, så få ham kastereret hvis han ikke allerede er smiley

• #7   15. sep Med de unge heste, er det bare super vigtigt at de lærer ting fra bunden af. Lære at gå, stå, løfte ben osv.
    Bid, spark og stejl er konfliktadfærd. Hvilket vil sige, at du skal være obs på hvad der foregår inden og optil at han bider eller sparker, og den vej finde ud af hvad det reelt er han siger fra overfor. Og så tage tingene i hans tempo, for så vidst muligt at undgå hans konfliktadfærd.
    Det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort.
    Kan han være understimuleret? Et æsel kan vel ikke give ham den samme stimulering som en hesteflok kan.
    Nu nørder jeg selv rigtig meget jordtræning, hvor at de jo også bliver mentalt brugt.
    Det er alt fra ‘kongens efterfølger’, stop og bak, ryk for pres, target træning, smider bomme, presseninger, kegler, bildæk og hvadend man ellers kan finde på, ud på banen, og så skal hesten(i sit helt eget tempo) over og igennem de forskellige ting. Dertil vil jeg tilføje, at jeg aldrig har travlt. Hvis hesten ikke kommer igennem eller over en af forhindringerne, så er det okay, den er bare ikke klar.
    Men det lyder som om at han er stresset af den ene eller anden grund, og endu bare ikke har lært de forskellige ting som kræves af en hest.

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

#8   15. sep Hej Cecilie og Tylor. Min erfaring er at der er forskel på spark og biden. Spark er som regel på grund af smerte eller angst. Det er en handelsfejl. Der kan også ligge en tidligere mishandling bag. Det vil sige at en nykøbt hest der sparker, kan sendes tilbage til køber.
    Når hesten bider må den have at vide at det ikke accepteres. Jeg har sjældent oplevet det. Men når det skete, har jeg straks kvitteret tilbage med en lussing til hesten. Det har virket hver gang. Jeg har ligefrem følt at hesten skammede sig. Men her møder jeg jo nok kritik. Hesten skal lære at have respekt for sin ejer. Men husk nu det med kastereringen.

• #9   15. sep Når hesten bider, er der en grund til det, og uanset hvordan man vælger at reagerer når hesten bider, så skylder vi stadig hesten at finde ud af hvorfor at den bider. En glad og tilfreds hest(i øjeblikket) bider ikke.

• #10   15. sep Jens: Du slår sgu da ikke en hest!

• #11   17. sep man slår ikke sin hest

bider hesten så bid igen. Bare sådan lige i øret. Det hjælper hver gang. Ungheste har lige en periode hvor de skal afprøve folk. Og her kan de godt finde på at bide.
    jeg havde to i samme alder, og begge gjorde det i samme periode. Begge blev bidt i øret, og så var den sag ude af verden, og de bed ikke igen

• #12   17. sep Anja: Du bider sgu da heller kkke en hest! Den ved jo godt du ikke er en hest, og du skal ikke irettesætte den, som var du en...

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

#13   19. sep Hej Anja. Hvis du hellere vil bide din hest i øret, end du vil lange den en på siden af hovedet, er virkningen nok den samme. Vigtigt er det at du reagerer lige med det samme. Og du må være forberedt på at øvelsen nok skal gentages et par gange.

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 206
    #14   19. sep Hvorvidt slag eller bid er gangbare trænings-metoder, vil jeg undlade at kommentere på - men man skal dæleme da være noget af en Ninja, for at nå at bide hesten i øret, indenfor et attention span hvor den stadig forbinder det med sin egen handling.... smiley smiley smiley

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

#15   19. sep Hej Dorthe H. Jeg er helt enig med dig. Dit fornemme udtryk "Attention span" er det vigtigste af det hele. Nemlig at modreaktion for hesten skal komme som lyn fra en klar himmel. Det går tabt, når man først skal have hestens hoved ned for at komme i "bidhøjde" med et øre.

• #16   19. sep Uanset hvad så skal man da hverken slå eller bide sin hest! Så fortjener man sgu ikke at have dyr, og skal nok hellere slå sig til tåls med en kæphest!

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

#17   21. sep Hej Q
    Jeg respekterer din holdning. Den skal du og andre have lov til at have. Jeg havde ventet reaktionen. Husk bare lige, at for heste der kronisk bider og sparker findes der vel kun 2 muligheder. At blive afvænnet eller at blive aflivet.

• #18   21. sep Jens C: Jeg respekterer bestemt ikke din holdning! Det er ikke ok at slå eller bide dyr, det er det der kaldes dyremishandling! Men det er nok derfor du gemmer dig bag en anonym profil. Ellers var du blevet anmeldt til politiet!

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

#19   21. sep Kære Q. Jeg kan følge dig meget langt i dine grundtanker. På en cykletur i skoven stødte jeg engang på et (udenlandsk) par til hest. Han var øvet rytter, hun var slet ikke. Hun råbte, brugte pisk og rev i tøjlerne. Den arme hest var ganske forvirret. Jeg stoppede hende og gav hende på hendes eget sprog den værste skideballe jeg kunne præstere. Det resulterede i at de begge steg af og trak hestene.

Kunne man indføre en regel om at ryttere skulle aflægge en slags ridebegynderprøve før de måtte bruge pisk og sporer? Og Q, jeg må bede dig overveje dine tillægsord i vor debat. Jeg tror at dine virkede hårdere på mig end en lussing ville virke på en stor hest. Eller skal vi sammen starte en ny tråd, der hedder debatsprog?

• #20   21. sep Jeg overvejer meget nøje mine ord, men det du laver, når du "smækker hesten en på siden af hovedet" er altså mishandling. Det er vold begået mod hesten - derved mishandling - altså at behandle hesten forkert smiley

• #21   22. sep Efter mange års erfaring med dyr, har jeg også måtte erkende, at det ikke nytter noget, at være voldelig smiley

Hvis jeg blev bidt af en ung hest, ville min umiddelbare reaktion også være at give den en lussing. Herre Gud, det ville snarere blive opfattet som en forskrækkelse, end som vold. Samme reaktion ville jeg nok kunne få ved at hæve stemmen.

Q uden hypse mener det er mishandling at slå en hest. Men hvis den mishandler dig, reagerer du så ikke i selvforsvar? Eller har du bare aldrig mødt en voldelig hest/et voldeligt dyr?

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 206
    #22   22. sep Vold er åbenlyst ikke et træningsredskab - men at kategorisere et dask, der kommer som prompte reaktion på potentielt farlig adfærd, som "mishandling" er i min optik at kamme over...
    Fokus bør naturligvis ligge på at belønne - og derved indlære - hensigtsmæssig adfærd, fremfor at straffe den uhensigtsmæssige, hvilket i den beskrevne "nulre og undersøger alt med mulen"-adfærd ville involvere at belønne når hesten fjerner mulen.

PS. Tråden er kommet til at handle udelukkende om bid, til trods for at der i TS oprindelige indlæg er beskrevet adfærd, der indikerer konfliktadfærd over en bred kam, hvilket åbenlyst er langt mere komplekst at håndtere end "bare" bid - og absolut ikke egnet til cyberspace-konsultation.

PS.PS. Nej, jeg har aldrig mødt er voldeligt dyr.
    Vold og mishandling er begreber der involverer bevidst fortsæt om at skade andre, og det er udelukkende den (supposed to be...) "intelligente" menneskerace, der har den adfærd på agendaen.

• #23   23. sep Ann: Nej, jeg har aldrig mødt en voldelig hest. Jeg har mødt mange bange heste, men aldrig heste, som udøvede vold for voldens skyld. Det er som Dorte skriver ikke noget de er i stand til. De har instinkter som de reagerer på. Derudover er en ung hest der bider trods alt ikke aggressiv eller "voldelig". Den vil gerne lege, og har ingen artfæller at lege med, eller til at opdrage den for den sags skyld - i hvert fald i det her tilfælde smiley

• #24   23. sep Dorte: En ting er hvad man gør i ren forskrækkelse, en helt anden ting er at anbefale andre at slå eller bide en hest smiley

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

#25   24. sep Q uden hypse. Du respekterer ikke, at jeg har en anden mening end dig. Men truer stadig med politianmeldelse. Den holdning hører ikke hjemme i et debatforum!

Dorthe du har fat i noget centralt i denne debat: Opdragelse og træning af husdyr. Adfærd. Man "fortæller" dyret gentagne gange hvad det gør rigtigt eller forkert. Ros kan være med kærlige klap, godbidder og kærlig stemmeføring.. Ved dyrets forkerte handling skal der straks komme en reaktion som virker ubehageligt på dyret. Her er hård stemmeføring nok det der bruges mest. Men dyr er forskellige og det er ikke altid nok.
    NB. Hesten varsler altid før bid. Den lægger ørerne stramt tilbage. Og der kan jo også være en grund til det. De få gange i mit liv jeg har været ude for bid, har altid været fra indkøbte heste.

• #26   24. sep Hvis du behandlede dine dyr ordentligt, så behøvede jeg ikke at gøre det smiley
    En ting er at klappe hesten en, fordi man bliver skide forskrækket og det er den automatiske reaktion man har. En anden ting er at foreslå andre, som et godt råd eller træningsform, at klappe hesten en på siden af hovedet. DET synes jeg er MEGET forkert. Og den holdning må jeg godt have!

• #27   24. sep Om du vil indse det eller ej er dit problem, men hvis himlen er blå, så er den altså blå smiley

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

#28   24. sep Kære Q uden hypse.
    Vi er godt nok ved at bevæge os lidt uden for emnet. Men det hedder trods alt "Adfærd"
    Jeg har altid fortalt mine børn og mine ansatte at verden er fuld af mennesker, der har en anden mening end os selv. Det skal man acceptere. Hvis man ellers kan li´ dem, kan man da godt fortælle den om ens egen mening. Hvad jeg også har fortalt dem om er, at udvise det jeg kalder almindelig høflighed til alle. Her falder du total igennem ved at true mig med en politianmeldelse i debatten om opdragelse af en uvorn hest. Jeg har nævnt noget om det tidligere, men har åbenbart ikke skrevet det tydeligt nok: Jeg finder din adfærd total upassende. NB. Din sidste bemærkning om himmelfarven er jeg dog helt enig med dig i!

• #29   25. sep Jeg truer dig ikke med noget som helst smiley

Jeg skriver bare, at vidste jeg hvem du var (du gemmer dig jo så fint bag en anonym profil), så ville jeg da snakke med politiet om din behandling af heste. For det er IKKE ok at slå en hest, og bruge det som træningsmetode. Ej heller at foreslå det som træningsmetode.

Ha' du en god dag smiley

• #30   25. sep Derudover kan jeg kun sige, at hvis man mishandler/slår heste, så må man altså også være parat til at tage straffen smiley

Kommentér på:
Spørgsmål om adfærd

Annonce