{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
736 visninger | Oprettet:

Debat: Bag lod, fejltakt og fordringer {{forumTopicSubject}}

Nej, dette emne er ikke lavet for at sige " fy fy skamme til nogle " ej heller er den en hetz mod nogen men af nysgerrighed fra min side da jeg altid finder det spændende at høre andres forklaring på deres træning, samt lidt apropo Andreas' clinic i herning om LDR.

Dette kunne være en fordel hvis man har set den, den kan ses her, den er dog lang - men sådan er det:
http://www.ridehesten.com/Heste-webTV/?ID=1040

De ting jeg vil spørge om er ting jeg undre mig over og ikke kan få til at hænge sammen, men også ting jeg bare gerne vil høre andres forklaring på/mening om. Jeg beklager hvis spørgsmålene eller beskrivelse er farvet af min mening, dette er ikke det jeg vil - vil ikke promovere noget, blot spørge og få lagt op til debat.

Fordringerne skriver at der skal trækkes 2-3 point fra i hver øvelse hesten går bag lod - til dette undre det mig at heste kan gå til 80%, når de går bag lod i alle øvelser - eller for den sags skyld 65%.
Hvad mener du om dette? Hvorfor tror du ikke dommerne trækker point fra? Burde de trække fra, selvom ingen i klassen formår at ride foran/i lod? Ville du finde det unfair at blive trukket i point? Eller skal fordringerne omskrives, fordi få tallet rider foran lod?

Som tilfældet er med bag lod, skal der også for fejl takt trækkes 2-3 point ned i hver øvelse - men alligevel kan en hest nemt få 8-9 point for en øgning, hvor den hele vejen igennem står på 1 ben eller har forben og bagben der ikke er i nærheden af at være parelle samt den i meget af programmet også fejltakter.
Skal dette fjernes? Skal det være tilladt for hesten at fejltakte? Er det iorden at en hest fejltakter i øgningen - en øvelse den egentligt burde kunne takte rent i, hvis den er på et niveau det er krævet?

Når jeg spørger de der rider bag lod, eller læser video beskrivelse står der ofte at hesten går bag lod nu, men det er fordi den mangler muskler.
Min undren går her på: hvorfor så ikke ride den i en lavere holdning? Eller lade den gå i en længere ramme?
Samt min undren over dette går også på, hvornår får den muskler nok? Har fulgt nogle heste herinde i alt fra måneder til år, men ingen af dem er endnu kommet bag lod. Hvorfor? Hvorfor mangler hesten stadig efter år muskler?

Andreas Helgstrand siger i sin clinic at det er så forpulet svært at ride hesten foran lod. Men hvordan kan det være at han ikke kan ride hesten i/foran lod når mange andre ryttere sagtens kan, dette alt fra LC ryttere til GP ryttere - men han kan ikke? Mener du det er iorden, fordi han er Andreas - hvorfor mener du det evt. ikke er iorden? Hvad mener du er forklaringen på dette?

Det er blot nogle af de ting mit hoved roder med pt. håber nogle folk nåede helt herned og har mod på at starte en debat hvori der ikke bandes, råbes, tales med store bogstaver eller kommes med injurider eller andet mod folk. Altså, at man holder sig til at agumentere for ens holdning og evt. sætter sig på sine hænder og tæller til ti, hvis man kan mærke noget provokation/vrede blusser op.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge hylde op 450 kr.
  • Paint and wood work 10.000 kr.
  • Opsætning af håndvask og opvaskemaskine 1.640 kr.
  • Hækkeklipning 1.000 kr.
  • Rengøring 950 kr.
  • Hvide perle Steen lagt i have 4.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Debat: Bag lod, fejltakt og fordringer
  • #1   22. mar 2010
    Men syntes du så også at Andreas eller Edward Gal fx. rider fantastisk - disse rider med massere af fejltakt og bag lod men rider alligevel til over 80%? (:

• #2   22. mar 2010 Nej, jeg synes ikke at der er okay, at fordi det er ham er det iorden! Fordi han burde slet ikke kunne ride til 80 % når hesten faktisk ikke går optimalt!

• #3   22. mar 2010
    Hvorfor tror du så dommerne dømmer som de gør? For den sags skyld også til et distriksstævne?

• #4   22. mar 2010 jeg syntes det er et rigtig svært emne.. Men ja, det undre også mig, meget hvordan en dygtig berider som Andreas kan mene det er pokkers svært at ride en hest enten i lod eller foran lod.. Det er jo netop noget vi alle burde kunne, og som skulle være med i vores grundridning..

Jeg syntes også det er underligt, hvordan nogen kan ride til høje procenter, når hesten går baglod.. Så er det man ikke forstår, hvad det er dommerne bedømmer udfra, er det hvor kendt man er? eller hvad kigger de efter? Jeg syntes heller ikke det er iorden, at man ikke trækker fra, når hesten fejltakter.. Hesten skulle gerne bære sig, uden at fejltakte.. Jeg ved godt at hesten, kan have en tildens til at putte sig, især ved ungeheste.. men derfor syntes jeg så, at det er vigtigt at ride hesten frem, så den for næseryggen i lod eller foran lod, netop for ikke at få den derind at gå.

Jeg har bla, også skiftet underviser, netop på den baggrund af, at jeg ikke bryder mig om at ride hesten baglod, hvilket min hest gjorde.. og at det ikke var iorden at hesten fik lov til at strække sig ned og frem. den metode fik mig til at stoppe, med at ride undervisningen, netop fordi det ikke passede mig eller min hest. Samt måden gjorde min hoppe totalt ophidset.. Så er det om at lytte til sin hest.. Jeg rider ikke perfekt, det tror jeg ikke nogen gør, men har den mening, at man skal holde ved sin mening, og føle efter hvad der føles rigtigt og forkert..

Dengang jeg lærte at ride dressur, helt fra da jeg var 11 år, at ride en hest baglod, IKKE. er iorden.. og dette har altid lagt i baghovedet på mig.. smiley

• #5   22. mar 2010 Nu er jeg jo selv dommer, og jo jeg trækker fra når hesten går under lod. Men kun i de øvelser det sker i. (selvfølgelig trækker det ekstra fra hvis det er hele programmet igennem. Altså får de måske kun 4/8 i eftergivenhed)
    og jeg trækker skam også fra ved takt fejl. Havde så sent som i lørdags en hest der fejltaktede i mange øvelser pga. Tøjlehalthed, og jeg trak hende 2 point i hver øvelse med taktfejl. Men i og med at hun Red så præcist som hun gjorde, og der også var nogle gode momenter indimellem, fik hun alligevel kæmpet sig op på 57%
    men 80% er måske lige i overkanten. Men hvis der kun er tale om enkelte taktfejl, kan det altså sagtens lade sig gøre at få 80% alligevel. Hvis nu øgningen havde været til et 9 tal bliver det måske en 7'er i stedet, og så ka man jo så selv begynde at regne på hvad der skal til for at få 80% smiley

• #6   22. mar 2010
    *Team Solvang* - Ang. de 80% så tænker jeg på diverse internationale ryttere der rider til dette, men hesten går bag lod i samtlige øvelser og fejl takter meget af programmet igennem.
    Når der både skal trækkes fra for fejltakt og bag lod, så vil det jo blive svært med de 80% - det undre mig :o)

• #7   22. mar 2010
    Team Damgård.. Stine..:) . - Det samme min undring går på (;

• #8   22. mar 2010 Ja jeg undre mig også.. synes generalt at der gives alt for høje karektere til de store stævner.. jeg har ikke set nogle ridt der burde give 70-80 % metop pga de ting du nævner, taktfejl og bag lod som bør koste point, i hver øvelser og i samlet karekter hvis det er en gennemgående fejl..
    Jeg mener man bør dømme efter de regler der er og ikke ændre dem fordi mange laver fejl.. for reglerne er faktisk rigtig fornuftige..
    Og jeg forstår heller ikke at Andreas mener det skulle være svært at ride en hest foran lod.. jeg kan sagtens ride min foran lod.. og han er en meget bedre rytter end mig så han burde også kunne.. men hvis hesten først har lært at gå bag lod.. ja så er det enormt svært at få den til at gå korrekt.. så det er måske der hans problem ligger..
    Og jeg forstår ikke dem der undskylder bag lod med manglende styrke og muskler.. så længe hesten går bag lod bygger den ikke de muskler der skal til at gå foran/i lod.. så de vil til evigt ride bag lod.. nej hesten skal foran lod men i mindre samling og så bygge musklerne til at blive samlet mere og mere..

• #10   23. mar 2010
    Som du Katja kan jeg sagtens forstå Anky får flere % men heller ikke så meget igen... Hun rider mere "blødt" i overgange men, men så er der jo så en masse andre ting der trækker ned.
    For ja, jeg kan da godt se positive ting ved hendes ridt, men det negative overskygger og bliver "for meget" og meget af det der skal trækkes ned i.

• #11   23. mar 2010 Jeg kan skam også godt se positive ting ved Anky og ved fx Edward Gall.. og ja nogle af gangene er det sikkert også dem der bør vinde når man sammenligner med de andre.. men synes der overses alt for mange grumme fejl.. hvis disse virkeligt trak ned så prøvede rytterne måske at ride så disse fejl ikke var der..

• #12   23. mar 2010
    Måske... Men man vil jo nok blive ret upopulær hvis man kun giver Edward eller Anky 70%, eller mindre. Tror heller ikke at nogle dommere der dømmer efter fordringerne kommer op og dømme internationale stævner, de skal vel have nogle til at tale "godt" om sig?

Men jeps, enten burde fordringerne ændres ellers burde der blive dømt ned.

• #13   23. mar 2010 Krikken: Jeg holder på at fordringerne skal følges.. de er jo ret fornuftige og synes det er en fallit erklæring at ændre dem til at tilpasse sig folks fejl.. det er lige som at ændre loven fordi folk alligevel bryder den..

• #14   23. mar 2010
    Præcis... Men tror sku ikke på man får nogle til at dømme ned, foreløbig. Så mister de jo meget af deres indtægt og populære ryttere, samt folk nok bliver mobsede når deres idoler ikke får så mange point.

• #15   23. mar 2010 Ja det er lidt en ond cirkel.. for rytterne tør ikke ændre metode (dem der måske gerne ville) for de har jo sponsore og udtagelse til landshold osv at tænke på hvis de vil leve af det.. og hvis de ikke vinder så ryger de ting.. det kræver meget mod og opofrelse at omlægge det hele og droppe alt om at fokusere på præmier som fx Susan Kjærgaard gjorde..

• #16   12. apr 2010 det kan godt være svært at ride en hest foran lod, jeg vil ikke lyde klog eller noget men Pegasus jeg rider på går selv bag ved eller under lod meget tit og det kan godt være et problem for mig, men jeg kan ikke få ham til at ændre det.
    Også synes jeg selvfølgelig at de skal have fratrukket de point fra fejltakt og alt det der bag ved lod, men tror bare ikke at dommerne tør trække point fra for de vil faktisk bare ikke blive stødt ud af kredsene selvom det´giver et indblik på den "moderne" dressur med overdrevne ben bevægelser, rollkur, under/bag ved lod eller fejltakt.
    Det er desværre en ond cirkel som vil være rigtig svær at bryde hvsi den da bliver brudt, det er sådan en forfædelig ting, men det er desværre det ridesporten er ved at udvikle sig til for alle de´m der ser op til idoler vil ride som dem også glemmer de hurtigt hestens ve og vel, nu skal det jo også bare være mer og mer høje benløft og hesten skal have hovedet ehlt ind til bringen.

• #17   12. apr 2010 Team Elkjær<3 : D: Ja det er svært at få en hest foran lod hvis man først har lært den at gå bag lod (har selv haft en) .. men det kan nu sagtens lade sig gøre hvis man ønsker det.. men det er let nok at ride foran lod hvis man ikke starter med at lære hesten at gå bag lod..

• #18   14. apr 2010 Han har ikke lært at gå bag lod, han gør det selv...

• #19   14. apr 2010 Team Elkjær<3 : D: Nej heste går ikke bag lod af sig selv.. de lære det af rytteren.. man kan meget let lære dem det uden overhoved at ville det.. og med mindre ingen andre end dig nogensinde har redet den behøver det jo ikke engang være dig der har lært den det..
    Jeg har selv tidligere fået lært en hest det.. absolut ikke med vilje og ikke ved at hive i den eller noget.. jeg gav bare efter på de forkerte tidspunkter så den troede det var det rigtige..

• #20   17. apr 2010 han har ikke lært det, han går sådan naturligt på grund af sin gang!

• #21   17. apr 2010 Team Elkjær<3 : D: Hestens gang får den ikke til at gå bag lod.. og har den haft andre ejere eller ryttere kan du jo ikke vide hvad de har lavet.. og selv om man selv synes man rider blidt og forsigtigt kan man få lært dem det (har jo selv prøvet det) men heste går ikke bag lod med rytter af sig selv, da det er ret hårdt for dem.. de gør det kun hvis de har lært det er løsningen..

• #23   18. apr 2010 det er ikke på den måde jeg mener det, han har gået sådan lige siden der var en der satte sig op på ham og når jeg siger at han går sådan på grund af sin gang er det ikke fordi han er bygget til det, men fordi at hvis han skal gå langsomt så stikker han hovedet ned smiley og han hår ikke overdrevet bag ved lod, men han gør det dog stadig og det kan være en rigtig stor plage hvis folk spørg hvorfor han går under lod. Og jeg ved godt det er en fejl i ridningen at han går sådan men han går også sådan ude på folden bortset fra skridt, og selvfølgelig ville jeg gerne have at han gik ordenligt, det skal jo selvfølgelig rettes, men lige nu kan jeg ikke lære ham det da han dårligt nok, kan gå ordentligt smiley

• #24   18. apr 2010 Og nu var emnet ikke lave for at diskutere hvordan Pegasus gik, jeg skrev det bare for at sige at det. Jeg synes vi skulle skrive om det emnet handlede om og det var at det skulle give fratræk i pointene til stævner for fejltakt og bag lod smiley

• #25   18. apr 2010 Team Elkjær<3 : Det er jo kun fordi du bliver ved at holde på at det er hestens egen skyld den går bag lod (det er jo i princippet det du siger når du siger den gør det selv) og vi prøver at forklare dig at det altid er rytteren (måske ikke rytteren der rider nu, men så en tidligere rytter).. din pony ser ud til at være helt normalt bygget og har ingen problemer med at stå normalt på dine billeder, så kan ikke rigtig se at den skulle være bygget til at gå bag lod, så ville den jo stå der hele tiden..
    Og på det billede du har hvor den går helt ekstremt bag lod skriver du at den går flot.. så virker jo netop som bag lod er noget du ønsker..
    Det er mere en princip sag, fordi mange stadig giver hesten skylden for bag lod og kommer med en masse undskyldninger.. hvilket gør at man intet gør for at løse problemet.. og derfor håber jeg jo at andre der læser tråden som evt har samme problem tænker sig om og indser at bag lod er en rytterfejl og det er rytteren der skal rette det..

• #26   18. apr 2010 Team Elkjær: Nu er du ikke så gammel kan jeg se.. lad mig gætte du har ikke selv fundet på at det er pga hans gang at han går bag lod vel ?? det er noget en eller anden.. sikkert underviser eller større ridepige har fortalt dig..
    Men heste går altså ikke bag lod pga deres gangarter.. bag lod giver dem dårligere balance og kræver de bruger en masse muskler og er ikke det logiske valg, med mindre de lære at de skal gå der..
    Som sagt behøver man ikke at have villet det.. det er nok at den et par gange har villet strække halsen frem og rytteren har holdt fast og ikke ladet den strække sig..

Kommentér på:
Debat: Bag lod, fejltakt og fordringer

Annonce