11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 269 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.848
Debat: Bag lod, fejltakt og fordringer {{forumTopicSubject}}
Nej, dette emne er ikke lavet for at sige " fy fy skamme til nogle " ej heller er den en hetz mod nogen men af nysgerrighed fra min side da jeg altid finder det spændende at høre andres forklaring på deres træning, samt lidt apropo Andreas' clinic i herning om LDR.
Dette kunne være en fordel hvis man har set den, den kan ses her, den er dog lang - men sådan er det:
http://www.ridehesten.com/Heste-webTV/?ID=1040
De ting jeg vil spørge om er ting jeg undre mig over og ikke kan få til at hænge sammen, men også ting jeg bare gerne vil høre andres forklaring på/mening om. Jeg beklager hvis spørgsmålene eller beskrivelse er farvet af min mening, dette er ikke det jeg vil - vil ikke promovere noget, blot spørge og få lagt op til debat.
Fordringerne skriver at der skal trækkes 2-3 point fra i hver øvelse hesten går bag lod - til dette undre det mig at heste kan gå til 80%, når de går bag lod i alle øvelser - eller for den sags skyld 65%.
Hvad mener du om dette? Hvorfor tror du ikke dommerne trækker point fra? Burde de trække fra, selvom ingen i klassen formår at ride foran/i lod? Ville du finde det unfair at blive trukket i point? Eller skal fordringerne omskrives, fordi få tallet rider foran lod?
Som tilfældet er med bag lod, skal der også for fejl takt trækkes 2-3 point ned i hver øvelse - men alligevel kan en hest nemt få 8-9 point for en øgning, hvor den hele vejen igennem står på 1 ben eller har forben og bagben der ikke er i nærheden af at være parelle samt den i meget af programmet også fejltakter.
Skal dette fjernes? Skal det være tilladt for hesten at fejltakte? Er det iorden at en hest fejltakter i øgningen - en øvelse den egentligt burde kunne takte rent i, hvis den er på et niveau det er krævet?
Når jeg spørger de der rider bag lod, eller læser video beskrivelse står der ofte at hesten går bag lod nu, men det er fordi den mangler muskler.
Min undren går her på: hvorfor så ikke ride den i en lavere holdning? Eller lade den gå i en længere ramme?
Samt min undren over dette går også på, hvornår får den muskler nok? Har fulgt nogle heste herinde i alt fra måneder til år, men ingen af dem er endnu kommet bag lod. Hvorfor? Hvorfor mangler hesten stadig efter år muskler?
Andreas Helgstrand siger i sin clinic at det er så forpulet svært at ride hesten foran lod. Men hvordan kan det være at han ikke kan ride hesten i/foran lod når mange andre ryttere sagtens kan, dette alt fra LC ryttere til GP ryttere - men han kan ikke? Mener du det er iorden, fordi han er Andreas - hvorfor mener du det evt. ikke er iorden? Hvad mener du er forklaringen på dette?
Det er blot nogle af de ting mit hoved roder med pt. håber nogle folk nåede helt herned og har mod på at starte en debat hvori der ikke bandes, råbes, tales med store bogstaver eller kommes med injurider eller andet mod folk. Altså, at man holder sig til at agumentere for ens holdning og evt. sætter sig på sine hænder og tæller til ti, hvis man kan mærke noget provokation/vrede blusser op.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 269 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.848
Men syntes du så også at Andreas eller Edward Gal fx. rider fantastisk - disse rider med massere af fejltakt og bag lod men rider alligevel til over 80%? (:
jul 2007
Følger: 26 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 484 Svar: 4.531
sep 2007
Hvorfor tror du så dommerne dømmer som de gør? For den sags skyld også til et distriksstævne?
maj 2005
Følger: 113 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.690
Jeg syntes også det er underligt, hvordan nogen kan ride til høje procenter, når hesten går baglod.. Så er det man ikke forstår, hvad det er dommerne bedømmer udfra, er det hvor kendt man er? eller hvad kigger de efter? Jeg syntes heller ikke det er iorden, at man ikke trækker fra, når hesten fejltakter.. Hesten skulle gerne bære sig, uden at fejltakte.. Jeg ved godt at hesten, kan have en tildens til at putte sig, især ved ungeheste.. men derfor syntes jeg så, at det er vigtigt at ride hesten frem, så den for næseryggen i lod eller foran lod, netop for ikke at få den derind at gå.
Jeg har bla, også skiftet underviser, netop på den baggrund af, at jeg ikke bryder mig om at ride hesten baglod, hvilket min hest gjorde.. og at det ikke var iorden at hesten fik lov til at strække sig ned og frem. den metode fik mig til at stoppe, med at ride undervisningen, netop fordi det ikke passede mig eller min hest. Samt måden gjorde min hoppe totalt ophidset.. Så er det om at lytte til sin hest.. Jeg rider ikke perfekt, det tror jeg ikke nogen gør, men har den mening, at man skal holde ved sin mening, og føle efter hvad der føles rigtigt og forkert..
Dengang jeg lærte at ride dressur, helt fra da jeg var 11 år, at ride en hest baglod, IKKE. er iorden.. og dette har altid lagt i baghovedet på mig..
aug 2005
Følger: 57 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 45 Svar: 239
og jeg trækker skam også fra ved takt fejl. Havde så sent som i lørdags en hest der fejltaktede i mange øvelser pga. Tøjlehalthed, og jeg trak hende 2 point i hver øvelse med taktfejl. Men i og med at hun Red så præcist som hun gjorde, og der også var nogle gode momenter indimellem, fik hun alligevel kæmpet sig op på 57%
men 80% er måske lige i overkanten. Men hvis der kun er tale om enkelte taktfejl, kan det altså sagtens lade sig gøre at få 80% alligevel. Hvis nu øgningen havde været til et 9 tal bliver det måske en 7'er i stedet, og så ka man jo så selv begynde at regne på hvad der skal til for at få 80%
sep 2007
*Team Solvang* - Ang. de 80% så tænker jeg på diverse internationale ryttere der rider til dette, men hesten går bag lod i samtlige øvelser og fejl takter meget af programmet igennem.
Når der både skal trækkes fra for fejltakt og bag lod, så vil det jo blive svært med de 80% - det undre mig :o)
sep 2007
Team Damgård.. Stine..:) . - Det samme min undring går på (;
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.381
Jeg mener man bør dømme efter de regler der er og ikke ændre dem fordi mange laver fejl.. for reglerne er faktisk rigtig fornuftige..
Og jeg forstår heller ikke at Andreas mener det skulle være svært at ride en hest foran lod.. jeg kan sagtens ride min foran lod.. og han er en meget bedre rytter end mig så han burde også kunne.. men hvis hesten først har lært at gå bag lod.. ja så er det enormt svært at få den til at gå korrekt.. så det er måske der hans problem ligger..
Og jeg forstår ikke dem der undskylder bag lod med manglende styrke og muskler.. så længe hesten går bag lod bygger den ikke de muskler der skal til at gå foran/i lod.. så de vil til evigt ride bag lod.. nej hesten skal foran lod men i mindre samling og så bygge musklerne til at blive samlet mere og mere..
sep 2007
Som du Katja kan jeg sagtens forstå Anky får flere % men heller ikke så meget igen... Hun rider mere "blødt" i overgange men, men så er der jo så en masse andre ting der trækker ned.
For ja, jeg kan da godt se positive ting ved hendes ridt, men det negative overskygger og bliver "for meget" og meget af det der skal trækkes ned i.
nov 2003
sep 2007
Måske... Men man vil jo nok blive ret upopulær hvis man kun giver Edward eller Anky 70%, eller mindre. Tror heller ikke at nogle dommere der dømmer efter fordringerne kommer op og dømme internationale stævner, de skal vel have nogle til at tale "godt" om sig?
Men jeps, enten burde fordringerne ændres ellers burde der blive dømt ned.
nov 2003
sep 2007
Præcis... Men tror sku ikke på man får nogle til at dømme ned, foreløbig. Så mister de jo meget af deres indtægt og populære ryttere, samt folk nok bliver mobsede når deres idoler ikke får så mange point.
nov 2003
okt 2009
Følger: 34 Følgere: 31 Emner: 13 Svar: 217
Også synes jeg selvfølgelig at de skal have fratrukket de point fra fejltakt og alt det der bag ved lod, men tror bare ikke at dommerne tør trække point fra for de vil faktisk bare ikke blive stødt ud af kredsene selvom det´giver et indblik på den "moderne" dressur med overdrevne ben bevægelser, rollkur, under/bag ved lod eller fejltakt.
Det er desværre en ond cirkel som vil være rigtig svær at bryde hvsi den da bliver brudt, det er sådan en forfædelig ting, men det er desværre det ridesporten er ved at udvikle sig til for alle de´m der ser op til idoler vil ride som dem også glemmer de hurtigt hestens ve og vel, nu skal det jo også bare være mer og mer høje benløft og hesten skal have hovedet ehlt ind til bringen.
nov 2003
okt 2009
nov 2003
Jeg har selv tidligere fået lært en hest det.. absolut ikke med vilje og ikke ved at hive i den eller noget.. jeg gav bare efter på de forkerte tidspunkter så den troede det var det rigtige..
okt 2009
nov 2003
okt 2009
okt 2009
nov 2003
Og på det billede du har hvor den går helt ekstremt bag lod skriver du at den går flot.. så virker jo netop som bag lod er noget du ønsker..
Det er mere en princip sag, fordi mange stadig giver hesten skylden for bag lod og kommer med en masse undskyldninger.. hvilket gør at man intet gør for at løse problemet.. og derfor håber jeg jo at andre der læser tråden som evt har samme problem tænker sig om og indser at bag lod er en rytterfejl og det er rytteren der skal rette det..
nov 2003
Men heste går altså ikke bag lod pga deres gangarter.. bag lod giver dem dårligere balance og kræver de bruger en masse muskler og er ikke det logiske valg, med mindre de lære at de skal gå der..
Som sagt behøver man ikke at have villet det.. det er nok at den et par gange har villet strække halsen frem og rytteren har holdt fast og ikke ladet den strække sig..
Debat: Bag lod, fejltakt og fordringer