{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
903 visninger | Oprettet:

Springe på 3 års! {{forumTopicSubject}}

Det kan godt være jeg er gammeldags og mener en ung hest på 3 år, nytilredet og med tung/høj rytter på ryggen ikke bør springe over forhindring, uanset hvor lav den så er. Jeg mener ikke hesten i den alder har stýrke i ryg/ben til det!
Hvad mener i ? Træt af at blive irettesat fra de ryttere der mener hesten kan tåle alt når den er 3 år. Mange heste bliver ikke ret gamle p.gr. for tidlig overbelastning.
mvh merete


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Springe på 3 års!
  • #1   19. sep 2010 helt enig. Men det vil folk skide på idag.

  • #2   19. sep 2010 Jeg mener personligt at heste bliver redet for hurtigt til, dermed mener jeg også det for tidligt at springe. Vores traver bomme som 3 års, men de springer ikke. Mener først man skal gå igang ved 4 - 5 års alderen med springning.
    Men hvis de skal kåres osv. så løber man jo ind i et problem og derfor mange går tidligt igang. Syntes det er sýnd og skam man har så travlt med at de skal præstere, i stedet for at tage den med ro.


  • #3   19. sep 2010 jeg går meget op i min hest (4½ års lige nu) skal have trænet sine ben og muskler ordenligt inden jeg begynder på sådan noget, kan godt være de kan holde til det, kan også være i ikke kan, hvorfor så løbe ricikoen ? (tænker jeg) min hest er western hest men regner da med at springe nogle små spring på ham engang (er selv tidligere spring rytter) men starter da ikke med at springe ham før til foråret (hvor han bliver 5 år)... synes det er uacceptabelt og åndsvagt af at de danske ryttere osv. nu har så fandens travlt... engang var vi kendt for at have rigtig gode danske varmblods heste, men hvor fanden er vores avl henne ude i verden nu ??... for fanden jeg er 17 år og selv jeg kan se at den danske avl er gået så meget ned af bakke de sidste år, engang vidste alle hvad en dansk varmblod var, det ved ingen længere... har bla. været i usa hele sidste år, de lidt ældere ryttere kendte udemærket den danske varmblod men de yngere havde ingen anelse der var en hest der hed det.... synes det er så synd man tænker mere på kvantitet end kvalitet

    beklager den lange besked, skulle bare lige ud med nogle af mine tanker smiley


  • #4   19. sep 2010 ja folk har desværre ALT for travlt her i DK, fordi mange jo mener at alle heste på 5 år bør kunne gå min LA. Og gør den ikke det, så er det unormalt?!

    Jeg er dog af den holdning at man hellere skal vente hvilket forhåbentligt føre til en ridehest der holder MANGE år, frem for en der står med den ene skade efter den anden fordi tilridningen er gået for hurtigt.......


  • #5   19. sep 2010 Hesten kan sagtens have styrke til at springe (små spring) som 3 års, hvis du starter som 2 år med jordarbejde og træner den op med gå ture, træning med bomme, linier osv..

    At hesten så ikke han holde til det i led og knogler, fordi den ikke er færdig vokset er så noget helt andet smiley

    Hvis man bare ventede med at springe til hesten var de der 4-5 år, så ville man altså få en hest der holdt længere - men ja, kåringer og andre ting, gør dette umuligt for nogen.. Godt man har en vallak uden papiere, der ikke sprang før han var 5 smiley


  • #6   19. sep 2010 Jeg er helt enig, folk har bare alt for travlt med at deres 3 års skal kunne springe 1.m for faén da, den har ikke musklerne til det. det gør mig så irreterret at se nogen sige, ej det kan den sagtens den har masser af rygmuskler.

  • #7   19. sep 2010 kan kun gi jer ret.

    Min Ferari blev tilredetr som 4 års og stod så stille næsten et år så musklerne og skellettet lige fik lov til at vokse. også her i sommerferie er vi begyndt at træne ham op til LC niveau i dressur og LD i spring og nu er han 5 1/2 smiley


    leder efter ny hest selv og jeg vælger faktisk dem fra som kun er 5 og allerede er startet i LA spring


  • #8   19. sep 2010 Jeg er tildels enig ..

  • #9   19. sep 2010 Ikke enig.. eller jo til dels..

    Det er med spring som alt andet ridning når det kommer til unge heste.. små doser og uden at presse hesten.. Men ser intet galt i at indspringe en 3 års.. skal den gå championater og 4 års klasser, så skal den havde grundarbejdet i orden, og tænker man sig bare lidt om, så kan man sagtens,..


  • #10   19. sep 2010 tænk at man kan syntes det er iorden at ødelægge hestene fordi man gerne vil ride stævner eller have hesten kåret. For disse folk er hesten en pengemaskine, og de folk bør efter min mening ikke have dyr.

  • #11   19. sep 2010 Mirakel; Nemli :O)
    Denne tråd kommer af en ann. med 3 års araber hingst med billeder af spring og med efter min menning for stor rytter.
    Jeg bliver sur, når dyr bliver ødelagt bevidst.
    mvh merete



  • #12   19. sep 2010 Mirakel!

    og du kan simpelthen spå om at alle heste der bliver sprunget som 3 års bliver ødelagt.. gud hvor var dte dog uintelligent skrevet!..


    Der er forskel på fisk, selvfølgelig er der nogen der overgør det, og ikke helt tænker nok på hesten,., men for nogle er hesten altså ikke ens "bedste ven" som går ude i baghaven og som er rar at klappe på i ny og næ men noget man har for sportens skyld.. at du så mener det er = ødelæggelse af dyret, det er jo så dit snæversynet syn på tingene, men fair nok..


  • #13   19. sep 2010 jeg vil først springe på en treårs når den har alt grundarbejdet i orden, og derved tror jeg ikke på at den er ret meget tre år, før den er blevet 4 år. smiley
    nægter at hoppe op på en hyphest som knap nok kan styres rundt for benene og så vælge at springe på den, det da rimelig fjolelt gjort vil jeg mene smiley


  • #14   19. sep 2010 Mela.. jo jo og der er med garanti flere i denne tråd der mener at hesten skal være 10 før man begynder tilridning -.-'

    Der er jo også forskellige definitioner af hvornår hesten er styrbar nok til det.. har set heste der er redet i 2 mdr, som lignede heste der var redet i flere år, og jeg har set heste der var redet i flere år, som lignede noget der var redet i 14 dage!



  • #15   19. sep 2010 Micall
    Der findes også heste som direkte bliver misbrugt som tre års fordi der er nogen der ikke tænker med hjernen og ioverblaster hesten utroligt meget....


  • #16   19. sep 2010 elf gør der der, men der findes dælme også heste som bliver behandlet fint og holder mange år, selvom de går en kåring som 3 års eller 4 års klasser , ja selv hvis de bliver sprunget som 3 års smiley ja tro det eller ej smiley

    Bliver bare en smule harm over der bliver skrevet længere oppe at fordi man rider championater, eller springer en 3 års, så er man per automatik en skrækkelig person der ikke bør have med heste at gøre og kun tænker på penge og er ligeglad med hesten.. for det er da direkte idioti at tænke sådan..


  • #17   19. sep 2010 Jeg mener heller ikke at man er en skrækkelig person, det er nok bare min holdning, og faktisk syntes jeg det er flot at nogen starter championater på deres firårs så længe den ikke er blevet overbelastet i trænning inden. så har jeg ikke noget imod folk der rider høje klasser smiley

  • #18   19. sep 2010 Nej self ikke.. alt med måde.. så er der jo self forskellige definitioner af hvad måde det er..



  • #19   19. sep 2010 Ja det er der. Og folk har også lov til at have hver deres mening.

  • #20   19. sep 2010 Nu er det jo pga den ox hingts den er er oprettet.

    Rytteren for stor?
    Måske lange ben men nu kender jeg tilfældighvis rytteren og for tung er hun ik'.

    Mener ik' det ødelægger hesten når det er såé små spring,
    Nu er springet jo altså ik' 1 meter.

    Såé nej det ødelægger den ik....


  • #21   19. sep 2010 Nu har jeg ikke set det med ox hingsten, men jeg, personligt, skal starte 4års championat og kåre min hingst som 4års, og ja, vi løsspringer ikke de helt små højder, han skal være klar til højderne til kåringen. + han skal kunne springe 1 meter med mig til foråret, og vi påbegynder indspringningen når vi har galoppen på plads.

    Og nej, for mig er min hest ikke en penge maskine, men han er med til at udføre min drøm. Jeg har længe drømt om at starte championater og få kåret en hest + jeg vil gerne være berider, så skal også bruge det.

    Men det er rigtig, hvis man ikke tænker sig om, så smadre man hesten. Og det har jeg ikke tænkt mig at gøre. Jeg har hovedet med, når jeg træner med min hest.


  • #22   19. sep 2010 Mener uanset hvilke grunde man kommer med er det ikke iorden at springe på en 3 års. Den burde først lige være begyndt at bære rytter kort tid ad gangen.
    Men I må da selv om I vil ødelægge den kønne hest!
    mvh merete


  • #23   19. sep 2010 Man ødelægger den jo ik' ved at springe små spring, det er jo ik' noget der bliver gjort hver dag!!



  • #24   19. sep 2010 micall. Ja .jeg syntes generelt at tilridning når de fylder 3, er ret tidligt. I mit hoved er det som at bede 6 årige børn om at lave ligninger og udøve ekstremsport .

  • #25   21. sep 2010 syntes det er alt for tidligt at indspringe den som 3 års. efter min mening burde man først lige være begyndt at sidde på den der...?
    syntes mange ryttere har for travlt og ikke tager hensyn til deres dyr, det er jo et levende væsen... :s


Kommentér på:
Springe på 3 års!

Annonce