{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.071 visninger | Oprettet:

Orme recistens.. kur.. prøve.. {{forumTopicSubject}}

Efter en anden tråd kom jeg til at tænke på hvorfor nogle mennesker vælger at bryde loven og købe kure i udlandet uden ormeprøve ??
For det første er det ulovligt (indførsel af receppligtig medicin), for det andet risikere man at give medicen hesten ikke har behov for (i tager vel ikke selv medicin i ikke behøver) og man risikere recistente orme så man ikke længere kan behandle.. ud over det ved man ikke om hesten får det rette middel til den type orm den har..
Det handler jo kun om få penge.. og skal den ikke have kur så spare man jo denne..
Jeg synes jo lidt det lugter af at være nærrig og måske uvidende.. for hvis man ved at man risikere at ens heste ? alle heste de er i berøring med pludseligt ikke længere kan behandles, så vælger man vel ikke at fortsætte for at spare lidt..
Tror desværre mange slet ikke er klar over recistens problemet og tror prøven kun er for at dyrelægen kan tjene flere penge.. så håber jeg de bliver klogere.. vi kan jo alle lære nyt..
Men håber nogle vil fortælle hvorfor de fortsætter med at give hesten medicin den måske ikke har brug for.. for ser ingen gøre det samme med dem selv, deres børn eller andre dyr..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Orme recistens.. kur.. prøve..
  • #1   11. okt 2010 Nu vover jeg lige pelsen, hehe, med chance for at få bidt hovedet af, som andre fik i det andet indlæg.

I gamle dage fik vores ormekur en gang om året uden gødningsprøver. De fik dog ikke det samme hvert år, så vidt det var muligt. Det var jo meget normalt og der var ingen "hysteri" med det, som der er i dag. Det var vi nok forsat med, hvis der ikke var kommet regler for det...

• #2   11. okt 2010 Karina: Jamen i "gamle" dage (da jeg var ung og havde hest, for 15-20 år siden) der fik hest ormekur ca hver 3 måned.. det gjorde man dengang smiley vi vidste jo ikke bedre..
    Jegf tænker mere på dem der nu, trods viden om resistens vælger at købe i udlandet og ikke får taget prøve.. hvorfor de vælger dette ? om det blot er for at spare lidt penge at de både bryder loven, giver heste unødvendig medicin og resikere resistens..

• #3   11. okt 2010 Ja hvis man giver hver 3. mdr, så kan jeg godt forstå der opstår resistens.
    Jeg kunne godt finde på at købe i udlandet uden gødningsprøve og give det som vi gjorde dengang, altså en gang om året. Hvorfor? Jeg tænker, at det er fordi det er lidt bøvlet at skulle rende efter tre heste og vente på at de skider, helst på samme tid, så prøverne er så friske som muligt, for derefter at køre det ind til dyrlægen, køre hjem igen og vente på svar, for igen at køre ind og hente kuren og hjem igen. Alt i alt en masse tid, som kunne være brugt på noget andet. Så er det langt hurtigere og nemmere at købe på nettet.

• #4   11. okt 2010 fuldstændig enig med karina. det er ikke en s*** andet end en pengemaskine at man lige pludselig skal have taget prøve for at få ormekur.
    hvis jeg skal gøre det på lovlig vis er prisen flg:

gødningsprøve pr hest: 150,-
    recept pr hest: 120,-
    receptpligtig ormekur: 260,-

i alt: 530,-

køber jeg ormekur af mærket Equimax i england koster det mig 165,- at sikre min hest. og da jeg kun giver ormekur max 2 gange om året bliver de ikke resistente.

• #5   11. okt 2010 Jeg syntes det er helt fint, at man skal have taget en prøve, inden man giver hesten en ormekur.. Hvis man gør det på den anden måde, og bare køber.. så ved man jo rent faktisk heller ikke hvad det er man behandler hesten imod.. I ved jo ikke hvilken form for orm hesten går med,og i rent faktisk fejlbehandler dyret.. Det er jo heller ikke skide fedt.. smiley

Jeg betaler gerne for den gødningsprøve. Faktisk så er der ingen i vores stald i år der skal have ormekur, udover 4 heste.. de 4 heste er altså ud af 28 heste.. Det er ret godt klart hehe.. smiley

og vi giver ikke i nærheden af den der beregning ovenover mig.. smiley

• #6   11. okt 2010 Fuldstendig enig med signe. =)
    Kunne personligt aldrig finde på at give min hest ormekur uden, der først var taget gødningsprøve af hende.

• #7   11. okt 2010 Jeg bruger også en gødningsprøve. Først og fremmest er der forskellige ormekure, så jeg sikrer at få den rigtige. Desuden havde Pedro orm, og jeg kom af med 220 kr i alt. Det synes jeg, da ikke er dyrt, når stald baggården bruger 165 kr bare på gødningsprøven.

• #8   11. okt 2010 jeg er fuldstændig ligeglad med om det er lov eller ej at man skal have taget en ormeprøve... det er noget værre fis...

jeg har prøvet at sende 2 prøver en fra samme lort (altså 2 prøver fra samme hest og samme lort) det svar jeg fik tilbage var at den ene havde en heldel orm og den anden have ingen... hvad er det så lige man kan bruge de ormeprøve til???

så jeg køber dem uden om dyrlægen... jeg gider bestemt ikke give penge for noget man ikke kan bruge til noget alligevel...

• #9   11. okt 2010 Jeg giver ikke min ormekur uden en gødningsprøve.
    Jeg vil da ikke putte unødvendig medicin i min hest.
    Hun havde bendelorm første gang, men de sidste par gange har hun ikke haft orm.
    Så for mig er det en hel glædelse at få svaret på gødningsprøven.

• #10   11. okt 2010 Karina : Recistens handler ikke kun om hvor tit du giver, men også om du giver den rette kur og den rette mængde og om man giver når det ikke er nødvendigt.. at det er besværligt synes jeg er en temmeligt dårlig undskyldning, vi snakker 2 gange om året.. og man kan sende den ind, så behøver man ikke ligge og køre..

*STALD BAGGÅRDEN* © : Igen, bare fordi du kun giver 2 gange sikre du ikke imod recistens.. desuden bruger du da den helt forkerte dyrelæge med den regning.. jeg giver ikke meget mere for prøve + kur end du giver for din ulovlige kur.. sidst gav jeg 70 kr for tjek og omkring 100 kr for kuren (den pris svinger jo så lidt alt efter hvilken kur hesten har brug for).. så det behøver slet ikke være dyrt..
    Og nej modsat hvad nogle så gerne vil tro, så er det altså for at beskytte hestene og sikre at de forsat kan behandles at man får taget prøve..

Team Damgård.. Stine..:) : Ja hvis i bare havde indkøbt 28 kure havde det sikkert kostet jer flere penge og i havde givet en masse heste noget de ikke har brug for..

Lille Teglgaard : Der kan altid ske fejl.. og den ene prøve (den uden orm) kan jo have været udsat for luft eller andet der har gjort at den ikke virkede.. jo også vigtigt at behandle prøven korrekt.. men synes det er en kedelig indstilling at afskrive noget fordi man har oplevet en fejl.. og så bare fortsætte med noget der er potentielt skadeligt for din hest..

! Zeb Joan K: Nej det er da faktisk ingen der siger.. heller ikke i denne her tråd.. det handler netop om at fravælge prøven (som du jo kan læse flere gør) ikke om at vælge at bryde loven for små penge, det er op til en selv.. jeg ved ikke hvorfra du har fået ideen at problemet er hvor man køber kuren.. det "vi" oponere imod er at give det uden at få taget prøve..

• #11   11. okt 2010 Jeg gav dig en forklaring på hvorfor det måske var og så må du gerne synes det er en dårlig undskyld smiley Jeg skal derudover også køre ind til byen og finde en postkasse, så det kan sendes. Her ude på landet har vi altså ikke lige en postkasse lige rundt om hjørnet, som inde i byen. Så det er desværre heller ikke lettere for mig. Om det er det ene eller det andet, så er resultatet det samme = tid.

• #12   11. okt 2010 Karina: Det er skam også fint nok.. jeg synes så bare det er lidt vildt hvis man ikke kan tage sig den tid 2 gange om året.. jeg kunne forstå at man syntes det var et problem hvis det var hver måned eller lignende..
    Jeg har fx ikke bil, hvilket da også gør det lidt besværligt for mig.. men når det er så sjældent ja så synes jeg nu ikke det er et problem..
    Og så forklarede jeg såmænd bare at der jo er meget der spiller ind ved recistens..

Kommentér på:
Orme recistens.. kur.. prøve..

Annonce