29. nov 2003 Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.381
Orme recistens.. kur.. prøve.. {{forumTopicSubject}}
Efter en anden tråd kom jeg til at tænke på hvorfor nogle mennesker vælger at bryde loven og købe kure i udlandet uden ormeprøve ??
For det første er det ulovligt (indførsel af receppligtig medicin), for det andet risikere man at give medicen hesten ikke har behov for (i tager vel ikke selv medicin i ikke behøver) og man risikere recistente orme så man ikke længere kan behandle.. ud over det ved man ikke om hesten får det rette middel til den type orm den har..
Det handler jo kun om få penge.. og skal den ikke have kur så spare man jo denne..
Jeg synes jo lidt det lugter af at være nærrig og måske uvidende.. for hvis man ved at man risikere at ens heste ? alle heste de er i berøring med pludseligt ikke længere kan behandles, så vælger man vel ikke at fortsætte for at spare lidt..
Tror desværre mange slet ikke er klar over recistens problemet og tror prøven kun er for at dyrelægen kan tjene flere penge.. så håber jeg de bliver klogere.. vi kan jo alle lære nyt..
Men håber nogle vil fortælle hvorfor de fortsætter med at give hesten medicin den måske ikke har brug for.. for ser ingen gøre det samme med dem selv, deres børn eller andre dyr..
feb 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 2.355
I gamle dage fik vores ormekur en gang om året uden gødningsprøver. De fik dog ikke det samme hvert år, så vidt det var muligt. Det var jo meget normalt og der var ingen "hysteri" med det, som der er i dag. Det var vi nok forsat med, hvis der ikke var kommet regler for det...
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.381
Jegf tænker mere på dem der nu, trods viden om resistens vælger at købe i udlandet og ikke får taget prøve.. hvorfor de vælger dette ? om det blot er for at spare lidt penge at de både bryder loven, giver heste unødvendig medicin og resikere resistens..
feb 2008
Jeg kunne godt finde på at købe i udlandet uden gødningsprøve og give det som vi gjorde dengang, altså en gang om året. Hvorfor? Jeg tænker, at det er fordi det er lidt bøvlet at skulle rende efter tre heste og vente på at de skider, helst på samme tid, så prøverne er så friske som muligt, for derefter at køre det ind til dyrlægen, køre hjem igen og vente på svar, for igen at køre ind og hente kuren og hjem igen. Alt i alt en masse tid, som kunne være brugt på noget andet. Så er det langt hurtigere og nemmere at købe på nettet.
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 79 Heste: 4 Emner: 508 Svar: 4.072
hvis jeg skal gøre det på lovlig vis er prisen flg:
gødningsprøve pr hest: 150,-
recept pr hest: 120,-
receptpligtig ormekur: 260,-
i alt: 530,-
køber jeg ormekur af mærket Equimax i england koster det mig 165,- at sikre min hest. og da jeg kun giver ormekur max 2 gange om året bliver de ikke resistente.
maj 2005
Følger: 113 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.690
Jeg betaler gerne for den gødningsprøve. Faktisk så er der ingen i vores stald i år der skal have ormekur, udover 4 heste.. de 4 heste er altså ud af 28 heste.. Det er ret godt klart hehe..
og vi giver ikke i nærheden af den der beregning ovenover mig..
sep 2007
Følger: 62 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 16 Svar: 612
Kunne personligt aldrig finde på at give min hest ormekur uden, der først var taget gødningsprøve af hende.
feb 2009
Følger: 17 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 128 Svar: 986
mar 2007
Følger: 72 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 418
jeg har prøvet at sende 2 prøver en fra samme lort (altså 2 prøver fra samme hest og samme lort) det svar jeg fik tilbage var at den ene havde en heldel orm og den anden have ingen... hvad er det så lige man kan bruge de ormeprøve til???
så jeg køber dem uden om dyrlægen... jeg gider bestemt ikke give penge for noget man ikke kan bruge til noget alligevel...
maj 2008
Følger: 62 Følgere: 60 Heste: 4 Emner: 49 Svar: 691
Jeg vil da ikke putte unødvendig medicin i min hest.
Hun havde bendelorm første gang, men de sidste par gange har hun ikke haft orm.
Så for mig er det en hel glædelse at få svaret på gødningsprøven.
nov 2003
*STALD BAGGÅRDEN* © : Igen, bare fordi du kun giver 2 gange sikre du ikke imod recistens.. desuden bruger du da den helt forkerte dyrelæge med den regning.. jeg giver ikke meget mere for prøve + kur end du giver for din ulovlige kur.. sidst gav jeg 70 kr for tjek og omkring 100 kr for kuren (den pris svinger jo så lidt alt efter hvilken kur hesten har brug for).. så det behøver slet ikke være dyrt..
Og nej modsat hvad nogle så gerne vil tro, så er det altså for at beskytte hestene og sikre at de forsat kan behandles at man får taget prøve..
Team Damgård.. Stine..:) : Ja hvis i bare havde indkøbt 28 kure havde det sikkert kostet jer flere penge og i havde givet en masse heste noget de ikke har brug for..
Lille Teglgaard : Der kan altid ske fejl.. og den ene prøve (den uden orm) kan jo have været udsat for luft eller andet der har gjort at den ikke virkede.. jo også vigtigt at behandle prøven korrekt.. men synes det er en kedelig indstilling at afskrive noget fordi man har oplevet en fejl.. og så bare fortsætte med noget der er potentielt skadeligt for din hest..
! Zeb Joan K: Nej det er da faktisk ingen der siger.. heller ikke i denne her tråd.. det handler netop om at fravælge prøven (som du jo kan læse flere gør) ikke om at vælge at bryde loven for små penge, det er op til en selv.. jeg ved ikke hvorfra du har fået ideen at problemet er hvor man køber kuren.. det "vi" oponere imod er at give det uden at få taget prøve..
feb 2008
nov 2003
Jeg har fx ikke bil, hvilket da også gør det lidt besværligt for mig.. men når det er så sjældent ja så synes jeg nu ikke det er et problem..
Og så forklarede jeg såmænd bare at der jo er meget der spiller ind ved recistens..
Orme recistens.. kur.. prøve..