8. apr 2007 Følger: 76 Følgere: 68 Heste: 18 Emner: 46 Svar: 529
FØL !!! {{forumTopicSubject}}
hej. i lørdags fik min låne pony føl. fik at vide hun først skulel fole i septmber, så blev lidt paf da hun havde folet,
Men alt var gået godt, hun går med min Dv vallak, og DSP hoppe, hvilket går meget godt, og kan bogstavligt talt ikke skille dem fra hianden. og har nu valgt at købe føl + hoppen
Men her er nogle spørgsmål:
- Hvornår skal føllet have grime på
-hvornår skal den have smed, vacc. og reg,
- hvad skal jeg være opmærksomme på?
- skriv gerne alt i ved, for jeg har aldrig haft føl
Jeg har hegnet marken ind med skrigende rødt plastik hegn i "børne" højde så føllet kan se det, og ikke falder under.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 269 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.848
Post evt. emnet inde under HN's avl forum
apr 2007
Følger: 76 Følgere: 68 Heste: 18 Emner: 46 Svar: 529
mar 2010
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 7 Emner: 717 Svar: 3.851
2. Kan jeg ikke lige huske xD
3. Hold øje med den har det godt og trives? ikk så meget andet
mar 2010
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 7 Emner: 717 Svar: 3.851
http://www.hestegalleri.dk/grp_vis.aspx?GroupID=8095
jun 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 294
Berøring, Grime, benløft osv ville jeg starte med fra dag 1, dyrlægen/hærdet avler ville jeg også tilkalde hurtigt for at få tjekket føllets sundhed, benstilling osv.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.666
2) Smed skal de først have når de engang er fyldt 1 år(og hvis hovene trænger.) pas, skal de have "hurtigst" muligt + chip. Vacc husker jeg ikke.
3) At den får mælk(at moderen ikke skubber den væk pga. fluer el. lignende.) og ligner et ældre føl om nogle måneder(hvor man ikke ser ribben længere..) + går normalt og opfører sig normalt(at den ikke er sløv, ryster esktrem med hovedet og lign.) Alt hvad der virker mistænkeligt
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.391
Benstilling skal du være opmærksom på, det kan evt. være en god ide at gå på fast underlag, asfaldt, hvis den har bløde koder. Anbefaling til et af vores føl fra dyrlægen.
En god ide er også berøring, vend den til i kan røre over alt, det er dit ansvar ikke smedens eller dyrelægens.
Grime er så snart du kan komme til føllet, og gerne inden for de første dage. Vores ene føl fra 2008, kom i tov allerede første dag, da de skal over vej fra boks til fold. Nemmere hest gennem opvækst har jeg aldrig mødt. Og det er uden tvivl .fordi vi mennesker har været så meget sammen med hende fra start. Da dem der har købt hende kom for at kigge, kunne vi ikke få hende op og stå. Hun lå ned og der blev hun selvom vi prøvede at skubbe hende op. Det var helt fremmede mennesker (o;
Min pointe, brug masser af tid med føllet, det sparer jer for en masse ubehagelige oplevelser. Og ikke mindst sparer hesten for en masse træls oplevelser også om 10 år.
jun 2006
Følger: 248 Følgere: 230 Heste: 8 Emner: 162 Svar: 2.217
Min lærte det fra starten af, han havde den dog ikke på, på fold, mere hvis han skulle komme tilskade.
-hvornår skal den have smed, vacc. og reg,
Vil mene det altid er en god ide at få smeden ud et få uger, så han kan nå og rette evt benstilling hvis den ikke står helt rigtigt. Mit føl blev først vaccineret som ½år men hans mor fik også en ca 1 måned før hun folede så han var dækket ind. Reg. skal ske inden de er ½ år.
- hvad skal jeg være opmærksomme på?
Om den virker sund og rast. de fleste føl får lidt diare når hoppen går i følbrunsten, hvorfor ved forskerne ikke.
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.484
Pas på at grimen ikke sidder for stramt, da det kan hindre føllet i at bevæge kæben ordentligt og give den skader for resten af livet.
apr 2007
Følger: 76 Følgere: 68 Heste: 18 Emner: 46 Svar: 529
Hun render rund og fjoller, og sød og rar.
Er ude ved dem hver dag, var henne o snakke med den dag 1, men man kan ikke komme helt tæt på.
Hun går på marken dag og nat, de går i løsdrift
Der er ingen problem med hun går i flokken, Jo Ronaldo er midt sagt lidt fatsvag, så han tror at når Føl og mor løber skal han løbe med, men så sætter hans mor ham på plads, så dejligt let.
Nelly min DSP hoppe går slet ikke tæt på, hun er en enspænder
Ja det er ikke let at have føl. det er også derfor jeg spørger,
Og TAK ALLESAMMEN
okt 2009
Følger: 66 Følgere: 53 Heste: 5 Emner: 45 Svar: 447
og det vigtig hoppen får foder med protiner i så hun har god mælk og nok til føllet
skriv på pb hvis du evt har nogle spørgsmål kender godt til avl og div ting med føl
FØL !!!