15. jan 2005 Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.098
Jer med Hingst {{forumTopicSubject}}
Hej alle jer med hingst,
dette er et spørgsmål om ren nysgerrighed. Jeg har aldrig arbejdet med hingste, eller haft daglig gang i en stald med hingste. Men jeg har jo tit forestillet mig, at jeg i mit voksne liv måske skulle have hingst og avle på et eller andet plan (hobby, professionelt, det er stadig kun leg med tanker... ;))
Men hvordan holder man egentlig hingst?
Hvilke hensyn tager man på stald, på fold, særligt i forhold til de andre heste? Kan hingste gå sammen med hopper, eller vallakker, eller har de egen fold? Er de isolerede på stald? Hvilke komplikationer kan der opstå mht træning? Hvor anderledes er det at have hingst i forhold til vallak?
Fortæl, fortæl hvordan I gør
okt 2007
Følger: 20 Følgere: 18 Emner: 3 Svar: 90
Han går på "egen" fold. Kan dog godt gå med vallaker.
Kan sagtens trække 2 heste (hvor han er den ene) på fold ad gangen. Ligemeget om det er en hoppe eller en vallak.
I stalden står han også på staldgangen sammen med andre (begge køn) UDEN at være bundet. OG det pleger ikke at være ham der er problemet.
Rider gerne tur sammen med andre (begge køn) UDEN problemer.
Hingste er slet ikke så slemme HVIS man bare husker ordentligt opdragelse
En hest er kun hvad man selv gør den til
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 136 Heste: 17 Annoncer: 19 Emner: 138 Svar: 1.637
Du bør finde en hingstestald og bruge lidt eller rettere meget tid der, men vælg en, hvor man arbejder med hingstene og ikke undertrykker dem.
mar 2010
Følger: 78 Følgere: 87 Heste: 15 Emner: 142 Svar: 898
Han står i stald med mine hoppe og vallaker. Han har en åben boks som de andre, så de kan kigge ud i stalden. Han står ved siden af en vallak.
En hingst skal vide hvem der bestemmer, da de godt kan "glemme" det, og de gerne hele tiden vil prøve grænser af.
Han kan rides sammen med hoppe uden problemer. Han er også godt opdraget der hvor han kommer fra. Det er også en vigtig ting.
Jeg har altid været facineret af hingste, og jeg er super glad for at have fået en igen. Men kan godt mærke at man ikke lige skal falde af på reglerne, som man kan med fx en vallak´.
Siden i fredags, da han kom, har han været på fold dagligt, blevet stiglet på stald gangen og jeg har været iude og ride idag.
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.631
Dog går han på fold alene, med hingstesikret hegn, selvom han er ligeglad med de andre heste. Jeg har måtte træne lidt på at ride sammen med andre, han ville gerne hen og hilse, men det var nemt nok at pille ud.
Min nye hingst er en lusitano fra Portugal, som også vil gå alene, han skal stå i boks ved siden af Swoop, med vilje, for de er vant til at stå sammen i stald i Portugal, og vil gerne have at det forbliver sådan.
Man skal altid se hingstene godt an, nogle har jo flere hormoner end andre. Det er et stort arbejde, og det mest irriterende er nok, at rider man et offentligt sted, er det ens eget ansvar, på den måde, at selvom en hoppe spiller op pga. hingsten, og hingsten intet gør, så er det dig, der skal gå, fordi det er dig, der har hingsten.
Samtidig kræver de også bare en konstant opdragen, ikke hårdt, men de udfordrer én hele tiden for at se, hvor fast man nu står.
Det er en rigtig god idé at vænne hingste til andre heste (hingste og vallakker) fra de er helt små af, så kan man ofte godt lade dem gå sammen, når de bliver ældre. Man må aldrig isolere hingsteplagene, men lære dem, at de sagtens kan omgåes andre heste uden skrig og skrål
maj 2006
Følger: 188 Følgere: 203 Heste: 55 Emner: 2 Svar: 129
Som flere skriver er hingste forskellige som vi andre og hver enkelt kan have behov for særlige hensyn.
Men helt generelt vil jeg sige 3 ting:
1 - hingste er IKKE legetøj
2 - det er altid den der har hingsten der får ballanden hvis noget går galt - derfor skal man altid tænke forud og i samvær med andre også tænke for alle andre. Du skal holde dig godt orienteret om hvad andre laver og hvor de befinder sig i forhold til dig. Du og din hingst bør aldrig udgøre nogen risiko for andre - også selvom det ikke er din skyld.
3 - magter du ikke opgaven - så erkend det og skrid til handling.
Kh
Charlotte
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.567
Så kommer an på hvilken du finder..
Nogen kan gå med vallakker, andre ikke, nogen kan gå med hopper (self. så længe de ikke er i brunst), andre kan ikke, nogen kan gå alene andre kan ikke..
Og det samme i stald, og træning, nogen kan andre kan ikke
okt 2007
Følger: 72 Følgere: 141 Heste: 25 Emner: 154 Svar: 1.568
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.549
Nu står det så på genoptræning, og indtil han kan styres ordentligt, er det trækning med hingstekæde og evt bid. Ellers løber han, og ter sig.
Hingste er lette at manipulere - Så man skal bestemt passe på med, hvem man lader håndtere dem. Det lærte jeg på den hårde måde.
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.958
Jeg er vant til at håndtere hingste og synes egentligt ikke at der er den store forskel. Det man skal være mest opmærksom på er, at tolerencegrænsen, når man håndtere en hingst, skal være nul. En hingst skal have at vide lige så snart den "træder ved siden af".
Som Disturbia siger skal en hingst opdrages konstant, for ellers bliver de dumme. Men sørger man for at opdrage på dem, så de, i min mening, nemme at have med at gøre.
Jer med Hingst