{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.056 visninger | Oprettet:

Ponyspore = 3,5cm {{forumTopicSubject}}

Ja, i tror sikkert det er løgn, men det er rigtigt.

Det nye dressurreglement står der således:
(link fjernet)

Så hvad er jeres holdning? Jeg har stillet en lille case op:
Forstil dig en lille 10-årig pige, som ikke kan sidde stille med hendes ben - hun har ikke mere balance end det, og hun har en lidt doven pony. Hun har måske ikke en underviser eller mor, der ved alt for meget, så de giver pigen sporer på. Nu er reglen jo så at de godt må være 3,5cm lange, så pigen får måske disse sporer på.
Og ja, det er jo i orden iflg. DRF?

Hvad er jeres meninger? smiley

//Fie

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge hylde op 450 kr.
  • Paint and wood work 10.000 kr.
  • Opsætning af håndvask og opvaskemaskine 1.640 kr.
  • Hækkeklipning 1.000 kr.
  • Rengøring 950 kr.
  • Hvide perle Steen lagt i have 4.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ponyspore = 3,5cm
  • #1   13. mar 2012 Min mening er at man burde tjekke (dommerne eller dem der sørger for stævnet), hvordan sporene bliver brugt, og bliver de ikke brugt korrekt, så rytteren ikke lov til at starte. smiley

• #3   13. mar 2012 Camilla: Årrh, det må vi da håbe! Skriver da lige til rideforbundet smiley

• #5   13. mar 2012 Jeg håber da, at det er en tastefejl, fordi det ville blive meget voldsomt.

• #6   13. mar 2012 Tænk på alle dem der springer pony, som ikke lige kan styre sig, hvis ponyen stopper..

Krydser fingre for at det er en tastefejl!

• #8   13. mar 2012 Hvis de havde ment at skulle skrive 1,5, havde de vel ikke markeret den som en rettelse?

• #10   13. mar 2012 Men så er det vel ikke 1,5, for det har det da altid været? smiley

• #11   13. mar 2012 Håber dælme at det er en taste fejl...

• #13   13. mar 2012 Det med at rette fejl, tror jeg bare er noget de får et program til at gøre automatisk smiley

• #14   13. mar 2012 Jeg tror bestemt ikke det er en fejl - I det nye reglement har de markeret de nye med blåt. Teksten er også placeret anderledes end den har været i reglementet førhen.

Men vil lige påpege at der står MAX 3,5cm - det står ikke at de skal være 3,5cm smiley

Jeg synes det er ok - det kan være svært for de små piger at ride nok energi i ponyerne fordi de simpelthen ikke har kræfterne til det. Jeg håber da bestemt at man selv kan bedømme om der er behov for at bruge korte eller lange sporer.

De nye sporeregler gælder kun i dressur - i spring er det stadig max 1,5cm.

• #15   13. mar 2012 Årh så blev jeg da lidt roligere! At tænke på alle de hidsige springryttere, som jeg har set, og som ville kunne få muligheden for så lange spore - nejtak..

''Heldigt'' at det kun er i dressur!

• #16   13. mar 2012 Piggelin
    Det er da at skære alle over en kam! Ja der er hidsige springryttere - men jeg har set ligeså hidsige hyggeryttere der sidder med hestesporer og ikke kan styre sig.

Hvis børnene ikke kan styre sig er det forældrenes ansvar at opdrage dem til at behandle deres ponyer ordenligt - det er ikke DRF's opgave.

Langt de fleste jeg kender er søde ved deres ponyer og kan godt finde ud af at bruge pisken/sporene korrekt og så ser jeg ikke noget forkert i at give dem den ekstra hjælp at sporerne bliver lidt længere. En 10 årig pige vil aldrig kunne bruge benene eller sædet ligeså meget (med eller unden sporer) som en voksen man kan. Så hvis det kan hjælpe dem at få de 2cm ekstra så kan jeg ikke se noget galt i det.

Mere generelt til alle så hvis man går ind under Reglementer og så ind på dressurreglementet's side kan man scrolle lidt ned og så står der korrektioner.

Under korrektioner står der:
    225.5. Sporer og pisk
    Sporer: Sporer skal være af metal. Dornen skal være stump, bøjet eller lige og pege lige tilbage fra midten af sporen når den er på rytterens støvle. Armene på sporen skal være glatte og afrundede (gummibelægning tilladt). Metalsporer med runde hårde plastikknopper er tilladt. Sporer uden dorn er tilladt. Sporen må ikke kunne skade hesten.
    Ponyryttere: Dornen må max. være 3,5 cm. lang.

Så hvis det er en fejl har de begået den flere steder.

Det er jo valgfrit om man vil bruge sporer der er så lange - som skrevet før der står MAX 3,5cm smiley

• #17   13. mar 2012 Jeg har ikke sagt det ikke var hyggeryttere smiley Jeg sagde ponyryttere i det hele taget smiley

Men der findes mange ''søde'' ponyryttere - forstået på den måde, at de ved hvordan man bruger et hjælpemiddel istedet for at bruge det som en straf smiley

• #18   13. mar 2012 Det er ikke nogen tastefejl. Det er korrekt, at det fra 13/3 2012 er tilladt at ride med sporer op til 3,5 cm på pony i dressur. Sådan har det været under FEI-regi, og nu har DRF så fulgt i deres spor.

Naturligvis er TD`ere og dommere og øvrige opmærksomme, og bærer en pony præg af misbrug af hjælpemidler, herunder sporer, så får det naturligvis en konsekvens.

• #19   13. mar 2012 Uff, ikke nødvendigvis en god idé i min bog...

• #20   13. mar 2012 Piggelin
    Du skrev da lige før "At tænke på alle de hidsige springryttere, som jeg har set" - hvis det ikke hentyder til springryttere så ved jeg ikke hvad gør smiley

Jeg vil da give dig ret i at nogen folk (både pony og heste ryttere) ikke bruger sporerne rigtigt. Men der er mange der gør - og det er så ærgeligt at ponyspring ryttere lige pludseligt har så dårligt et ry fordi nogen ikke kan styre deres temperament...

• #21   13. mar 2012 Er rimelig sikker på at det ikke er en taste fejl smiley
    Syntes at det er fint nok hvis ryttern kan finde ud af at bruge dem og hvis det kan hjælpe med at side stille ( i stedet for at skulle ''hakke'' med hælen for at ''ramme'' ponyen. Så bare vippe lidt med hælen også kan ponyen mærke den lille kilden) (:
    Men holder mig nu til mine 1,5 cm (;

• #22   13. mar 2012 Ja for en dressur rytter der træner dressur på sin bane, bliver da ikke sur over at hesten ikke kommer over et spring, for der er da ingen spring på den bane smiley

Jeg skriver jo netop omkring min bekymring, for de små piger der springer, og synes det er ok at hakke til hesten, når den ikke lige kommer over.

Tror egentligt bare jeg trækker mig.
    At mine beskeder ikke læses ordenligt, er ikke noget jeg kan gøre noget ved.
    Fortsat god aften.

• #23   13. mar 2012 Det er IKKE en fejl! - Se dette link - (link fjernet)

• #24   13. mar 2012 Piggelin, har læst hvad du har har skrevet og forventer ikke nødvendigvis et svar, men tænk på alle de dressurryttere som lærer deres hest changementer og passage, tror nu også det kan give grå hår, ligesom en hest som ikke vil springe smiley

• #26   13. mar 2012 *REB* : Det kan sagtens passe - heldigvis har jeg aldrig stødt på sådan et menneske, og derfor tildeles mine kommentarer til springrytterne, da det er dem jeg personligt har set misbruge sporene smiley

• #27   13. mar 2012 Rystet!

• #28   13. mar 2012 Jeg er også rystet!

• #29   13. mar 2012 Hva dælen har de dog tænkt på da de lavede den regel ændring?!

• #30   13. mar 2012 Det lyder ikke særlig godt.. :S

Men liiige en lille kommentar til dit eksempel med den 10-årige pige...
    10-årige piger må også gerne ride på heste. Heste kan også være dovne, hvilket vil sige at pigen alligevel kan ende op med at ride med lange spore smiley Desuden må man gerne ride med langespore på en pony til træning, ikke at jeg selv går ind for det, men hvem ved? - Det er der sikkert andre der gør smiley

Men jeg syntes bestemt heller ikke at er en særlig god beslutning der er blevet taget smiley

• #31   13. mar 2012 Holder mig til 1 cm spore med en lille blød kule på:-) puha det vil jeg ikke udsætte min pony for!;)

• #32   13. mar 2012 Syntes sq at det er et underligt "budskab" at give de mindre ryttere - det er jo ligesom at gøre helt "normalt" og okay at ride rundt med så lange spore...

• #33   13. mar 2012 Det er vel også okay hvis de kan styre det?
    Men det er jo så bare det, der er spørgsmålet, om de kan smiley

• #34   13. mar 2012 Tjo, det er det vel... (syntes bare ikke at det burde være nødvendigt med SÅ lange (;) Men jeg mener bare at det stadig siger til de mindre eller de lidt nyere at det er en "normal" ting at ride med SÅ lange sporer... Derudover så tror jeg at der er de færreste som kan styre det som har behov for det smiley

• #35   13. mar 2012 Kan heller ikke se hvorfor det er nødvendigt med så lange til pony, min virker fint med dem der 1,5cm og det gør alle da andre ponyer jeg kender også (:
    Men nu står valget åbent, også må man selv vurdere om det er nødvendigt smiley

• #36   13. mar 2012 Trioen
    Men det er jo ikke obligatorisk at ride med spore der er 3,5cm - DRF åbner nu bare muligheden for at man kan, hvis man har brug for det smiley
    Dem der rider med 1,5cm lange spore nu, hvor det fungerer skifter jo ikke nødvendigvis til længere spore. Og andre har måske kun brug for ½-1cm mere for at ponyen går optimalt smiley
    Jeg synes det er en god mulighed at få - og så længe at dommerne og TD'erne holder øje så burde der ikke kunne ske det store smiley

• #37   13. mar 2012 Nogen som ved hvorfor det er blevet ændret? :3

• #38   13. mar 2012 Nej nej, det siger jeg heller ikke smiley Syntes måske bare at sender nogle uheldige signaler... Men vi må da håbe at folk kan finde ud at at håndtere det smiley

• #39   13. mar 2012 Trioen
    k A skriver længere oppe: "Sådan har det været under FEI-regi, og nu har DRF så fulgt i deres spor."
    Vil gætte på det er så deres regler passer med FEI's smiley

• #40   13. mar 2012 Okay, tak smiley

• #41   13. mar 2012 Puha det er ikke noget positivt overhovedet i mit hoved. Der er så mange der vil misbruge det, fordi man i den alder syntes det ser sejt ud. Jeg er hesterytter og det passer mig fint at ride uden sporer. Min hyp har ikke brug for det

• #42   13. mar 2012 Synes det er skræmmende. :s

• #43   13. mar 2012 personligt var jeg også mere til at de gav ponyrytterne de 10 cm tilbage på piskelængden som de gav til hesterytterne smiley men i det hele taget er hjælpemidler jo til brug for at forfine hjælperne - lære hesten at reagere for benene hvis den er lidt schenkeldøv og gerne nå frem til at man kan ride for benene til sidst uden den hjælp fra sporer eller pisk. Der er skam ryttere der kan gøre så rigelig skade med 1,5 cm ved forkert brug. Så lad det komme an på en prøve.
    Min datter har en hofte og ryglidelse der gør det svært for hende at bruge sine schenkler korrekt på en ret schenkeldøv pony så hun har altid trænet med hestesporer og aldrig gjort skade på pony fordet er hun fornuftig nok til, en længere spore vil ikke ændre det helt store for hende da hjul fungerer bedst og fsaktisk er en blid sporer når den bruges rigtigt. Så ikke skære alle over en kam

• #44   14. mar 2012 Ponysporer: fra den 13.03.12 må dornen max være 3.5 cm.

Kommentér på:
Ponyspore = 3,5cm

Annonce