Smed - helt umulig {{forumTopicSubject}}
Havde smed til mine heste idag og den ene synes ikke lige at han havde lyst idag så han fik ordnet en enkelt pote og så måtte vi opgive projektet. Men nu ved jeg af erfaring at får han lov at slippe så husker han det til næste gang, og specielt med sådan noget her, og det er ikke første gang jeg har oplevet det.
Problemet er at man ikke kan træne med ham, for han interesserer sig ikke for det og hvis han ikke gider så bliver han aggressiv. Jeg plejer ellers at have et ret godt tag på sådan nogle heste og jeg ved godt hvordan man aflæser en hest og hvordan jeg burde træne ham men i hans tilfælde er opgaven næsten umulig.
Han har været mishandlet (ved godt at alle efterhånden siger at deres heste har været mishandlede, men ham her har virkelig været mishandlet i et meget stort omfang), og så er han 11 år gammel, Min smed siger at jeg nok ikke har en chance for at rette op på ham nu, men hvad mener i, kan man rette op på så "gammel" en hest?
Jeg forudser lidt at for at få en "god" og medgørlig hest ud af ham, så kræver det at man knækker ham og det er ikke noget jeg går specielt meget ind for.
Han bliver aggressiv hvis man forlanger noget af ham, og i i hans tilfælde drejer det sig ikke om at han ikke forstår det, men at han har fået et massivt panserskjold på og ikke er til at trænge igennem til.
Jeg har en veninde som gerne ville prøve at træne lidt med ham, men vi ved på forhånd at chancen for han bliver aggressiv er meget stor. Den eneste metode vi kan komme på er, at blive ligeså sur på ham som han bliver på os (man kan vel kalde det at sige fra), men det plejer at resultere i at han bare bliver dobbelt så voldsom og så må vi give ham igen af samme skuffe indtil han er "knækket".. Jeg hader bare den metode, en hest skal ville arbejde af egen fri vilje, men jeg er jo nødt til at gøre et eller andet ved problemet så han kan få beskåret sine hove for der er ingen hest uden hove.
Han hygger sig fint på folden og med en lille gåtur eller ridetur engang imellem, så når han bare får lov at stå og være hest så har han det godt, men han gider ikke rigtig mennesker og det er jo desværre en nødvendighed for at kunne holde ham i live.
Hvad i alverden gør jeg? Ville for alt i verden undgå knække-metoden, men lige nu kan jeg bare ikke se andre udveje, da jeg efterhånden har prøvet ALT..
mar 2008
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 192
Og så er det rigtig nemt at bruge. Synes du sku tage kontakt med hende, og forklare hende dit problem. Der kommer forståelsen for dyrenes adfærd i aller første række.
jan 2007
Følger: 49 Følgere: 150 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.145
mar 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 381
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.125
Hvad mener du når du siger knække, hvad gør i så.
Nu har jeg arbejdet med disse heste i 5 år og det er ikke vejen frem- de siger jo i den grad fra ved at blive agressiv og fortæler de ikke er fortrolig med opgaven.
Man kan godt redde sådan en hest, men det tager lang tid og kræver at hesten biver undersøgt fra ende til anden, så man er sikker på intet andet spiller ind.
Er han tjekket for div. sygdomme, en hest der har været mishandlet har højst sansynigt også været påvirket af stress. Har i tjekket vha. gastroskopi feks.
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 534
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.018
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.740
Team hjortkjær: Jamen jeg har heller ikke lyst til at skulle knække ham, men han er til fare for smeden og til fare for mig i sådan en situation og han skal have ordnet sine hove så jeg bliver nødt til at finde en hurtig løsning. Tro mig jeg er meget modstander af at knække en hest og jeg vidste ikke lige hvilken beskrivelse jeg skulle bruge, den tætteste var at "knække" ham. Det jeg mener med det er, at jeg havde i tankerne at man måske var nødt til at tage lidt hårdere metoder i brug, men hvad jeg har læst mig frem til nu, så tror jeg ikke at det er vejen frem for ham, for han er ikke specielt begejstret for mennesker i forvejen og det skulle jo helst kun gå i den rigtige og positive retning.
Men nu vil jeg lige læse lidt om de personer som der er blevet henvist til her i tråden og se om ikke det var vejen frem. Jeg ønsker kun det bedste for min hest og jeg går absolut ikke ind for hårhændede metoder, tværtimod tror jeg netop at jeg har været for blid overfor ham, så han har fundet ud af at han selv styre ræset
Smed - helt umulig