{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
666 visninger | Oprettet:

Jer med shetlændere {{forumTopicSubject}}

Da jeg savner at have med heste at gøre, går jeg med en overvejelse om at anskaffe mig en shetlænder, også fordi jeg ikke har tiden til at ride en hest/pony.

Derfor vil jeg gerne høre jer, med shetlændere om følgende:

1) Er de dyrere eller billigere i dyrlæge/smed udgifter end andre racer?
2) Er det ikke begrænset hvad man kan lave med en shetlænder?
3) hvad er dine erfaringer med shetlændere? temprement, foder (er de lette eller svære at fodre på) osv.

Både gode og dårlige erfaringer er velkomne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jer med shetlændere
  • #1   8. maj 2012 Jeg har en shetlænder der godt nok er omkring et halvt år hundred. Men hun har aldrig smed (blaah blaah. Smeden siger de er fantastiske) så er der dyrlæger. Det eneste den får er ormekur og vaccine. Det næste den får er nok en aflivning. Så er der foder. Et gæt er 100,- pr. 14 dage.. Maks.. Vi har selv opstaldning, men hun går løsdrift. Så der er ikke noget.

  • #3   8. maj 2012 1) Er de dyrere eller billigere i dyrlæge/smed udgifter end andre racer?
    - Det jo aldrig til at vide om den pludeslig bliver syg, men mine to har bestemt været billigere i både dyrlæge regninger og smed...

    2) Er det ikke begrænset hvad man kan lave med en shetlænder?
    - det kommer vel an på om man vil begrænse sig? Hvis man ikke vil ride, kan man det samme med dem som andre heste, de kan jo fx tilkøres, og man kan lettere få dem med rundt steder, de fylder jo ikke så meget smiley og tager de fleste ting "i stiv arm".

    3) hvad er dine erfaringer med shetlændere? temprement, foder (er de lette eller svære at fodre på) osv.
    - Deres temp. er rigtig dejligt, de er friske vågne, og meget nysgerrige, og "drilagtige"... Mine lever af græs og hø, de behøver ikke fodres, de tager utrolig let på, mine tager på selvom de ikke bliver fodret med korn o.l. smiley


  • #4   8. maj 2012 Oka tak allesammen for jeres svar smiley Jeg vil tage dem med i mine overvejelser (hvis jeg når så langt) :).

    Cecilie E: Nej, jeg er ikke et barn. Jeg er 20 år. Hvis jeg kommer der til hvor jeg anskaffer mig en, så er det kun til hygge osv. også så jeg kan komme noget mere ud af huset :).

    Lige et spørgsmål til: jeg har hørt noget om at shetlændere også kan være stædige? er det sandt eller er det bare noget folk siger?


  • #5   8. maj 2012 Maj:

    De kan godt være lidt stædige engang imellem, men synes nu mere de er meget selvstændige små ponyer smiley


  • #6   8. maj 2012 ** CALLA **:

    Oka tak :).


  • #8   8. maj 2012 det forudsætter jo at den shetter du køber er sund og rask, jeg har en bl. af is og shet, han bliver beskåret, får ormekur mm, står i boks og har dækner på efter vejret, fuldstændig ligesom min travhest. de får begge loppefrøskaller i sandkolik-sæsonen, fluespray og lige mange gulerødder, de står i lige store bokse og der bliver muge lige tit... ponyen er endda temmelig kræsen, og kommer nok til at koste mig nogen sække müesli uden havre (han får dårlig mave af havre) for at holde huld til de strengere vintre, hvis det bliver ved at være lige svært at få godt hø frem for wrap... wrap smager ham ikke rigtigt, og han sorterer meget fra, hvor de andre æder det hele...

    så rent udgifts mæssigt hjemme hos mig er det kun mængden af stråfoder der gør forskel i pris.


  • #9   8. maj 2012 - og så duer min pony ikke for godt til mindre børn, men han er den sjoveste lille læreneme fyr at lave alt muligt med... (jeg er ret lille, så en gang imellem kan jeg også finde på at ride ham en lille tur på folden....)

  • #10   8. maj 2012 Shetter er mægtig gode til kunster, de er kloge, og man kan flere steder gå til agillity med dem, altså sjove forhindringsløb/opgaver, der findes flere miniheste-klubber, som man kan mødes sammen med og lave en masse sjov. Min er billigere at have i forhold til mine hunde, han har aldrig været syg, kun mishandlet en gang hvor vi skulle have dyrlægen ud, så ud over vaccinen, så er han mega billig at have, og så har man også en god "plæneklipper", og gødningen er god til blomster ;o)
    Et minus, anskaf ikke en shetter, hvis ikke dine tanker er fyldt med den i mindst 30 år, de kan blive meget gamle, og da de meget gerne knytter sig til folk, så er det synd at have den som en handelsvare, det kan let gøre en shetter sur i betrækket, og den kan blive ret stædig, hvis den møder for meget den ikke gider. den er utrolig stærk i forhold til sin højde, så man skal altid tage den med det gode, ;o)


  • #11   9. maj 2012 vi har en shetter og synes det er fantastisk dejlig at have sådan en str. mine piger er efterhånden for store til at ride på ham, men vi går lange ture med ham, jogger med ham, løsspringer og laver forhindrinsbaner med slalom, bolde osv istedet. det er så dejligt at arbejde med sådan en str. da de er nemme at håndtere. Tror ikke shettere er mere stædige end andre, hvis bare de kommer i hænder og bliver håndteret. tror meget af rygtet om stædighed skyldes at de ikke kommer ret meget i hænder ligesom alm rideheste. vores shettere har dog smed lige så ofte som de store dog kan de jo leve af næsten ingenting, da de nærmest tager på bare af at kigge på foderet.

Kommentér på:
Jer med shetlændere

Annonce