{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
698 visninger | Oprettet:

stråfoder, mavesår i sommervarmen? {{forumTopicSubject}}

hejsa... tja måske er det ikke helt aktuelt pt. brrrr, men i sidste uge var vejret godt lunt, og hestene begyndte på deres sommerrurtine på folden med at sove på div. klokkeslet, græsse når det er køligt, og ellers stå og hænge....hvis de da ikke bliver taget ind pga. varme og fluer....

så det jeg kom til at tænke på var det der med "fri adgang til stråfoder" og risikoen for mavesår, når stråfoderet mangler.... - hvis ikke vi tager hestene ind, går de kun i skygge eller skur når der er fluer, ellers står/ligger de bare og bager det meste af dagen... er ubehaget uden stråfoderet og risiokoen for mavesår så ophævet pga. varme eller hvad?... de har jo adgang til masser af græs, men de rør det ikke... men en dag som i dag, så æder de næsten hele tiden...

er løsningen til fede heste så simpel som at "svede" dem slanke med en varmelampe i boksen?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  stråfoder, mavesår i sommervarmen?
  • #1   5. jun 2012 kigger lige med her...

• #2   5. jun 2012 i min verden ER græs ståfoder, så ja, det skal der være på folden- for folden kunne i princippet være en jordfold, og der er man jo nødt til at lægge hø ud...

• #3   5. jun 2012 Hvorfor skulle varmen ophæve behovet for tyggetid? der er = med spytpoduktion og neutrallisering af mavesyre. Altså forebyggelse.

Set fra mit syn så skal der være adgang til stråfoder smiley

• #4   5. jun 2012 og jeg tror alstå ikke der er ret mange heste som gider så meget som kigge på høet, hvis de fik det ude i det friske græs på folden...

• #5   5. jun 2012 nu fik jeg slettet i mit indlæg før, men altså hvis det er en fold med en ok mængden græs, så behøver man ikke ligge ekstra stråfoder som hø ud?

Er lidt nysgerrig omkring det fordi jeg har en hest som ikke spiser særlig meget græs og derfor taber sig, og bliver da bekymret for om det kan resultere i et mavesår også :o(

• #6   5. jun 2012 - adgangen til stråfoderet er der jo netop på folden om sommeren, men måske varmen nedsætter syreproduktionen, og så vælger hesten stråfoderet fra, og tager en lur i solen i stedet??? de spiser jo ingenting på de varme dage, selvom de står midt i en verden af mad...

• #8   5. jun 2012 Det er da nogle specielle heste du har så. Mine spiser stort set hele tiden varme eller ej. De holder selvfølgelig pauser ind i mellem, men ikke noget der er i nærheden af at kunne give mavesår. Det skal de nok selv styre smiley

• #9   5. jun 2012 Du spørger om ubehaget uden stråfoderet og risiokoen for mavesår så ophævet pga. varme eller hvad?

Nej, hvorfor skulle det være det?

Herhjemme pendler de mellem græs og hø hele døgnet rundt også på de varme dage...
    Selvfølgelig ryger der mere hø om vinteren end om sommeren. Da deres søgen efter græs om vinteren ikke er så succesfuld som om sommeren.

Græs er jo også med til at give tyggetid, men da jeg ofte syntes at folks marker er fyldt med alt andet end godt græs + nok græs, syntes jeg de skal have mulighed for hø også.
    Så ja det får de herhjemme smiley

• #10   5. jun 2012 hvis en hest selv kan vælge til eller fra om den vil græsse, så er det nok ikke mangel på stråfoder der giver dem mavesår... de er jo lavet til at leve af græs, så det må vel være optimalt for dem at få det, og så evt. noget foder oven i, hvis det er nødvendigt.

• #11   5. jun 2012 tjah egentlig et godt spørgsmål.. men i min verden er græs altså også strå foder... min den går ude stort set hele tiden.. er kun inde en 4 timer i løbet af dagen og der gider den ikk røre sit wrap over hovedet...

• #12   5. jun 2012 ja jeg spørger sådan set om heste mister appetitten i varmen... jeg er nemlig ikke fristet af fx. en julemiddag når det har været 25 grader hele dagen, men synes lidt koldskål eller salat er helt fint....

hvordan ser det mon ud med antallet af overvægtige heste under varmere himmelstrøg?

• #13   5. jun 2012 Ja græs er stråfoder... det er der ingen der benægter smiley

Men det afhænger jo så af kvaliteten af græsset, om det er ukrudt, nedbidt osv.

Ved ikke med antallet af overvægtige heste under varmere himmelstrøg end herhjemme... men heste med gode græsmarker, de tager jo på, (med mindre de fejler et el. andet, er problematiske at holde huld på) så noget må de jo indtage på trods af varmen.

De er jo lavet til at æde ca 18 timer i døgnet.
    Hellere godt med græs og hø end krybbefoder.

• #14   6. jun 2012 det er jo netop det med den der vom, der bare vokser så snart græsset også gør det, og jeg ikke kan stå med min lille høvægt og måle og proppe i net og holde styr på kalorierne.... min hest får egentlig kun godt hø eller wrap om vinteren, og lidt vitamin guf, så han kan æde en pæn portion, men arbejder tilgengæld heller ikke alt for hårdt...

de varme dage kommer hestene ikke op på 18 timers græsning, så et eller andet må varmen gøre... men selvom de kan gå i skygge hele dagen vælger de at stå i solen...

• #15   6. jun 2012 Kan det ikke være fordi de svumler op i varmen pga gæring af græsset? jeg synes i hvert fald hestene prutter meget meget mere end ellers. Men jeg er ikke så klog på det her, for har en hest som reagerer modsat på græs og taber sig o.O
    Men tænker at gæring jo sker mere i varmt vejr end koldt, og jeg kender nogen som tager deres heste ind i boksen mindst en halv time inden de skal ride fordi så står den og prutter helt vildt og bliver faktisk mindre om vommen af det, men ved ikke om det helt holder. Ved også godt at mange bliver decideret fede af græsset, måske fordi der er mere sukker i end ved tørret græs :o)

• #16   6. jun 2012 Jeg rider sjældent når det er rigtig varmt, men jeg tager tit hestene ind pga. Fluer, jeg ved ikke med prutter og gas, det virker ulogisk når hesten kan svede og køle sig via fordampningen, ellers ville den jo reelt stå med feber hvis der var varmere i maven, tænker jeg... Mere sukker i græs end hø ved jeg heller ikke... Sukker fordamper da ikke men bliver til klister eller krystaller, når man tørrer frugt, så sukker i græs der laves til hø burde også være der efter tørring... Så skulle de prutte mm. fordi der var mere væske i frisk græs, men de har jo vand altid ?

Kommentér på:
stråfoder, mavesår i sommervarmen?

Annonce