{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
832 visninger | Oprettet:

spark fra unghest {{forumTopicSubject}}

min plag hoppe på 1 år er blevet rigtig strid. hun vil have opmærksomhed hele tiden hvis jeg går på folden. i dag afviste jeg hende og skulle give en pony grime på som den havde tabt.. og min plag bukkede baglens og sparkede mig direkte i maven.. jeg så det slet ikke komme.. og røg på røven.. kom op og tog fat i hende.. hun var sur og stod med ørene tilbage og trak hende hen til åbningen og forlod folden.. nogen gode ider til næste gang jeg skal på folden? regner med jeg skal det imorgen


Kommentarer på:  spark fra unghest
  • #1   8. jun 2012 tag et tov med som du kan svinge efter hende når hun prøver, det er ikke ok! Men ikke være voldsom bare bestemt

  • #2   8. jun 2012 Du må prøve først og fremmest have nået med som beskytter, fx et træktorv
    Og hvis hun gør det igen så bliver du bare den surest og lader vær med at gå ud af folden du går hen til den samme pony/hest og tager fx grimen på, og bagefter går du så over til dit plag, og giv den opmærksomhed, du må jo prøve dig frem, jeg ønsker ihvertifald ikke mit plag på næsten 1 år begynder, da jeg har 2 heste og den ene kæmper jeg med at få opmærksomhed fra fordihun er meget reserveret, og mit lille føl er MEGET imødekommende, hun galoppere mig i møde tit<3 og hun blIver faktisk sur når jeg gir andre opmærksomhed men så står hun og dinsser med hovedet og alt muligt...... Held og lykke!


  • #3   8. jun 2012 jeg er meget imod at bruge fysisk "afstraffelse", men når man er der hvor det bliver farligt for mennesker, ser jeg det nødvendigt, tænk på hvordan hestene er overfor hinanden..

  • #4   8. jun 2012 Du skal til at træne den hest. Den skal ikke forbinde tid med dig, som noget kun behageligt. Den skal også til at arbejde. Den skal søge dig fordi den søger tryghed, støtte og har respekt - bestemt ikke fordi du er klømaskine eller foderautomat.

  • #5   8. jun 2012 tusin tak for svar.. jeg har i dag købt springvest.. må tage den på når jeg går på folden for det kan godt mærkes det spark jeg fik i maven

  • #6   8. jun 2012 Jeg synes det er nogen gode forslag i andre har givet.
    Jeg må jo så ærligt indrømme at jeg er lidt pylret, efter selv at have prøvet noget lignende.
    Hvis det er slemt og hun har ramt lige i maven, vil jeg altså ringe og høre skadestuen for en sikkerheds skyld. Jeg udskød det en halv dag, indtil min mor ringede derind, jeg havde indre blødninger. Better safe than sorry. smiley

    Held og lykke med bissen. smiley


  • #7   8. jun 2012 Henrik H
    har du nogen forslag til træning for hun er jo blot et år.. jeg er meget intresseret i gode forslag


  • #8   8. jun 2012
    Josephine H

    jeg har været i snak med en vagtlæge som har forklaret mig hvad jeg skal holde øje med.. så håber ikke der er sket noget indeni.. men jeg har et stort mærke af hendes hov ja selv strålen kan man se og det er bare mørke blåt i dag smiley


  • #9   8. jun 2012 Helle N:
    Jeg ville begynde med almindelig håndtering og derefter f.eks. trailer træning, walk over (plastik, stof osv).
    hvis du har mulighed, så ville jeg også lave lidt i round pen, så hun får lært signaler og kan gå uden line.
    Det skulle være nok til at du bliver andet og mere betydningsfuld i hestens øjne.
    Al træning skal selvfølgelig foregå nemt og simpelt og altid så ens, at det er nemt at være hest. Så lærer den hurtigt, hvornår den kan forvente ros og hvornår der kommer ris.


  • #10   8. jun 2012 Henrik H

    jeg takker mange gange for de gode råd. den træning med almindelig håndtering har vi hele tiden været igang med.. men jeg vil gå igang med de andre ting du har skrevet lidt af gangen smiley


Kommentér på:
spark fra unghest

Annonce