{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
784 visninger | Oprettet:

Hackamore {{forumTopicSubject}}

Hej Alle Sammen

Jeg kunne godt tænke mig at prøve at ride med hackamore
på min hest og se hvad han siger til den, da han kaster meget med tungen så skal se om det er begrund af bidet han gør, da jeg næsten har prøvet alle mulige bid på ham som ikke hjælper !

Men skal lige have lidt hjælp til hvordan man bruger den og indstiller den og sådan noget smiley


Kommentarer på:  Hackamore
  • #1   1. aug 2012 Prøv at søge i forum, der er et emne om hackamore næsten hver dag.

  • #2   1. aug 2012 Jeg har lige købt en soft hackamore til min pony fra Naturhesten.dk og kan varmt anbefale den i begge farver!!

    Hvis jeg skal hjælpe dig mere, er du velkommen til at skrive over pb smiley


  • #4   1. aug 2012 Jeg havde kigget lidt på denne her smiley

    http://www.horze.dk/Horze-hackamore/13105,da_DK,pd.html?start=19&cgid=bits

    Men den anden er også rigtig fin, men skal lige overveje lidt mere over det smiley


  • #5   1. aug 2012 Du kan ikke afprøve om din hest kan gå med en hackamore med en grime og et par tøjler, da en hackamore er et helt andet princip. Den fra naturhesten koster 300.. syntes ikke selv det er så slemt...

  • #6   1. aug 2012 Vil heller ikke anbefale det med grimen... En hackamore fungerer jo ved hjælp sf tryk, og disse tryk vil ikke forekomme med en grime med et par tøjler. Så det kan ikke forudsige hvordan hesten vil reagere med hackamore smiley

  • #7   1. aug 2012 hvad er en sidepull

  • #8   1. aug 2012 Ja, jeg vil også anbefale dig at købe en anden bidløs trense end hackamore, da hackamoren virker virkelig stærkt kun ét sted på hovedet, nemlig næseryggen. Min fa vorit bidløs trense er ridekapsun, som jeg har brugt til alting. Men der er også bitless og sidepull trenser - prøv at søge på bidløs trense på hg, så kommer der tusindvis af emner op

  • #9   1. aug 2012 Jeg rider selv med hackamore da min hun er helt følses løs i munden, med mindre at du har et hårdt bid i munden på hende, da hun tidligere har været rideskole hest. Hackamoren kan jeg varmt anbefale, min gik super godt med den lige fra starten af, men start stille og roligt med den. Min hest fungere stort set ikke med andet end den. Så synes helt klart at du skulle prøve og købe en. smiley

  • #10   1. aug 2012 Jeg red engang på en hest som ikke måtte ride med bid, for så fik den sår i munden. Den rides så nu med hackamore, men det er mere "skadeligt" for den. Man kan for det første ikke styre den og den løber og for det andet er den panisk. Men det er jo helt op til, hvordan hesten reagerer.


  • #11   1. aug 2012 Cecilie, det er også derfor jeg skal prøve den på ham, for at se om det ''virker'', på ham, men også for at se om jeg skal have fat i et andet bid, da han kaster rigtig meget med tungen, men ville først prøve med en Hackamore, enden jeg køber et tungefriheds bid smiley

  • #12   1. aug 2012 Min fungerer også super godt med hackamore. Vi har redet med den i lidt over en uges tid og hun forstår alle signaler fuldt ud!
    Hun er en meget ivrig pony hvor man nærmest skulle ruske hende i munden for at få hende til at stoppe. Jeg syntes det var synd for hende at jeg skulle ha så hårdt fat, og efter jeg har fået hackamore stopper hun meget nemmere!
    Men husk - man må ikke starte dressurstævner med hackamore, og at den ikke er beregnet til dressur. smiley


  • #13   1. aug 2012 Cecilie: Hvad menner du med at man ikke kan styre hesten med en hackamore? Og det er da ikke mere skadeligt end et bid, hvis den sidder rigtigt?

  • #14   1. aug 2012 Min er god på hackamore, og hun er ellers en viljestærk hest.

    Det kræver at du kan ride primært for sæde, og dreje med "neck reining", da den ikke er så god til sidebevægelser. Den er tilgengæld noget nær det mest effektive stopsignal man kan give, da den trykker på næseryg, kæbe og nakke samtidigt.


  • #15   1. aug 2012 Ved godt at man ikke må bruge den til stævner, men vil rigtig gerne prøve og ride med den for at se hvad han siger til det, og hvis han ikke kaster med tungen, så ved jeg at han ikke kan lide at der er noget som ligger et pras på hans tunge, så er jeg næsten 99 % sikker på at jeg skal ud og have et tungefrihedsbid, som man gerne må ride med til dressurstævner smiley

  • #16   2. aug 2012 Hehe jeg ved bare at der ikke er så mange som er klar over at bidløs og dressur ikke er tilladt til stævner smiley Og kunne se på dine billeder, at du er dressurrytter, og så er det jo ærgerligt at gå ud at bruge penge på noget foor at få at vide at det ikke er tilladt smiley
    Det lyder som en go ide du har fået med at afprøve det på denne måde. Min pony er hvertfald glad for at få hackamore på, og tror også det vil være en hjælp for mig til distancestævnerne smiley

    Men jeg syntes ikke, som mange andre giver udtryk for, at hackamoren er svær at dreje hesten med.. Jeg kan både lave 10 meter volter og generelt alle øvelser med den på. Du skal bare huske at det er vigtigt at have benene lagt godt til. - Men det kan jo sikkert også variere fra hest til hest hvor nem den er at styre, og hvilken type hackamore man har. Jeg rider selv med en soft smiley (link fjernet)


  • #17   2. aug 2012 Synes du skal vælge en bidløs trense istedet, fx. en en sidepull eller en kapsun.
    En hackamore kan ikke bruges som en almindelig trense. Den skal faktisk bruges med samme viden og følsomhed som en stangkandar skal. I så fald, er hackamoren sikkert rigtig fin, men jeg ville starte ud med noget, jeg i udgangspunktet kunne relatere lidt mere til, da princippet i en kapsun og en sidepull er det samme som ved en trense - altså, du kan bruge tøjlerne på samme måde, det er de samme signaler.


  • #18   2. aug 2012 Ja jeg er dressurrytter, men ville godt have sådan at jeg kan variere imellem bid og bidløs, da jeg mener at man skal kunne styrer sin hest på begge måder, og man får altså også et helt andet bånd, ved at men giver dem den frihed at ride uden bid, hvis han er bedre med hackamoren, jamen så er det jo bare det vi skal træne med nogen gange, og en hackamore kan man altid bruge, så for mig er det ligegyldig at jeg gå ud og bruger penge på en, i forhold til hvis jeg skulle ud og bruge en fandens masse penge på at købe bid, som alligevel ikke ''virker'' på ham, så ville jeg meget hellere bruge penge på en hackamore også derefter, finde lige det bid han skal have ;D for hvis han ikke kaster med tungen med hackamoren på, jamen så skal jeg ud og have et tungefrihedsbid, som man må bruge til dressurstævner, mig og min veninde tror lidt at han ikke kan lide at der er noget som trykker på hans tunge, og det er så derfor at han kaster med tungen, men ville lige afprøve det med en hackamore først, índen jeg bruger alt for mange penge på et tungefrihedsbid ;D

  • #19   2. aug 2012 Magister Equine:
    Uanset hvilken bidløs du vælger vil signalerne jo ikke være de samme, da hesten har lært at når der bliver revet i den ene side af munden går man til den side osv.
    Selvom jeg har hackamore bruger jeg også tøjlerne på den helt samme måde - jeg slipper bare for at skulle have så hårdt fat i tøjlerne som med et bid.
    En hackamore skal rides med løs hånd, og hvis man gør det, så er det også det samme tøjlearbejde der skal gøres. smiley


  • #20   2. aug 2012 Enig med Lena. Man kan desuden hjælpe sig selv ved ikke at stramme hackamoren for meget - så er der mere plads til "fejl".

  • #21   2. aug 2012 Lena og Søster Mcfluff - jeg er bare slet ikke enig i, at man bruger en hackamore og styrer med den, som man ville gøre, hvis man havde en trense eller fx en sidepull eller kapsun. Ja, så kan man spænde den løsere for ikke at få den helt samme kraftige effekt. For mig ville det bare ikke være en løsning, for det viser bare, at man ikke har sat sig ind i at bruge de værktøjer man har på den rigtige måde. Så synes jeg da det ville være bedre, at finde en bidløs trense der er lavet til, at man kan bruge den på den måde, man kender det fra trensen, hvis det er den måde man vil ride på.
    Men så er vi jo også henne i det mere tekniske, så hvis man ikke gå så meget op i anatomisk rigtig ridning og det ikke er så vigtigt for én, så kan man jo også være ligeglad. Men hvis man går op i det, synes jeg da man skal købedet rette udstyr til de funktioner man vil bruge, hvis I forstår...


  • #22   2. aug 2012 Magister Equine: Ja jeg forstår hvad du mener. Men jeg er også lidt uenig i din opfattelse af en hackamore. En hackamore skal ikke strammes helt, faktisk skal den gerne sidde meget løst, dog ikke så løst at den rutcher rundt når du drejer hesten.
    Desuden er en bidløs jo ikke ligefrem bygget til anatomisk ridning som dressur, den er mere lavet til distance, spring og naturridning.
    Jeg går f.eks. ikke op i den anatomisk korrekte placering af min hest's hoved, da jeg er distance og springrytter, og da min pony slet ikke gider dressur og det som regel ender med stejlning al libitum og en slåskamp. Slf. sidder jeg rigtigt og bruger de rigtige signaler, men for mig er det underordnet om min pony går på lod med hovedet.
    Og både min og min fars hest kan rides med de fuldstændig samme signaler med hackamore som med bid. Man skal bare være opmærksom på ben og støtte på den modsatte tøjle.


  • #23   2. aug 2012 "Så synes jeg da det ville være bedre, at finde en bidløs trense der er lavet til, at man kan bruge den på den måde, man kender det fra trensen, hvis det er den måde man vil ride på."

    Enig. hvis man vil ride som om man har almindelig trense på, så dur hackamore ikke, MEDMINDRE du normalt rider fra sæde, med helt let hånd, og kan neck-reine. Så evil jeg sige "go for it".

    Du er sådan set uenig med mig i noget jeg ikke har skrevet - jeg skriver netop at de to ting ikke er ens.

    Se her:

    "Det kræver at du kan ride primært for sæde, og dreje med "neck reining", da den ikke er så god til sidebevægelser. Den er tilgengæld noget nær det mest effektive stopsignal man kan give, da den trykker på næseryg, kæbe og nakke samtidigt."

    Hvordan du lige får det til at blive til "hackamore er det samme som almindelig trense" ved jeg ikke, men det er ikke korrekt tolket.


    Min hest går rigtigt godt på hackamore, hun er blød, eftergivende, og lækker at arbejde med - men bemærk dog at jeg ikke rider dressur, og aldrig nogensinde vil anbefale en hackamore til den disciplin. I hackamoren kan hun styres for sæde med meget lidt tøjlekontakt. Det kan hun ikke i sidepull - hvilket nok skyldes at den alligevel er mere forskellig fra alm trense end hackamoren er.


Kommentér på:
Hackamore

Annonce