{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
865 visninger | Oprettet:

Hovbylder??? {{forumTopicSubject}}

Jeg opdagede for nogle dage siden at min guldklump har fået nogle sår, eller lign på ballerne (ved hoven) på begge bagben. Jeg har desværre ikke haft mulighed for at tage et billed af det, men det ser meget mystisk ud. Har før set en hovbyld, dog ikke en kæmpe en, men det hun har ligner en blanding af hovbyld og sår.
Ville bare lige høre hvad i evt har af erfaring med hvordan hovbylder udvikler sig? Håber på jeres hjælp smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hovbylder???
  • #1   9. nov 2012 Min hoppe var halt i et par dage, efter der kom den ud oppe ved kronranden med gul betændelse. På penicilline i 10 dage og den var væk igen. Der kom nærmest et helt lille hul lige ved kanten af kronranden.

    Det du beskriver, lyder lidt som en slags muk??


  • #2   9. nov 2012 Hesten plejer at blive meget halt, hvis det er en hovbyld..

  • #3   9. nov 2012 Hvis det er på ballerne er det ikke i hoven = ikke en hovbyld. Den ligger jo inde i hovens struktur

    Men det kunne godt være et sår, som er gået betændelse i = pus-snask hobet sig op under ballens hud == byld smiley

    Er hesten øm, varm eller lign?


  • #4   9. nov 2012 Det er ikke muk, det ved jeg godt hvordan ser ud, har haft en pony der døjede med det i lang tid :-).
    Ved godt at de normalt plejer at blive halt hvis det er en hovbyld, men det sker altså også en gang imellem de ikke gør..


  • #5   9. nov 2012 Den er meget øm og den anden dag var det også varmt, det undre mig bare at der er på begge hendes bagben, det er jo nok ikke et direkte tilfælde tror jeg :-).


  • #6   9. nov 2012 Kunne hun have sparket efter en anden hest / en genstand, så hun kunne have snittet ballerne på noget (fx en hov)?
    For det kunne godt lyde som om det er lidt spændt ud af pus/betændelse..


  • #7   9. nov 2012 Hr. Dyrlæge skal nok på besøg.
    Alle sagde i sommers at min "bare" var halt. Jeg var så ved at ringe til dyrlægen lørdag, men de andre sagde at han jo bare var halt. Tog på ferie natten til søndag.. SELVFØLGELIG skulle han opereres søndag i hoven, fordi han havde en hovbyld som var så stor, at den kom ud to steder. = hul gennem kronranden og hov. Førte til 10 dyrlæge besøg, genoptræning og en fed pony.. Samt en ikke så sjov regning.
    Så ring hellere og hør. Det er jo gratis smiley siger Dr. dyr at han skal ud, så må han jo komme forbi og kigge.
    Men er det hoven så ring til din smed først. Han kan helt sikkert give dig et svar på hvordan du skal forholde dig smiley

    Jeg kan desværre ikke
    Svare på hvad det er. Var det forbene, så havd dem nok trådt på dig selv.men med bagbene ved jeg det ikke?
    Men vask det med sæbespåner så ofte som muligt. Står kræet hjemme, så gør det morgen og aften. Smør derefter noget Zingsalve på.
    Det er meget svært at holde rent, når der er mudder på foldene, så prøv om du kam finde en fold uden så meget mudder. Kan det ikke lade sig gøre, så lad den stå inde lidt mere tid end normalt.
    Du kan evt. Putte noget babypudder på såret, så der ikke kommer Zingsalve udover det hele smiley
    Man kan også få noget at spraye på hestens pels, så virker det som et plaster. Tror det koster 80 kroner. Kunne også være en ide.
    Men du kan nok selv bedst bedømme det, jeg har jo ikke set sårene.

    Betændelsetilstand = DYRLÆGE!

    Mvh Sofie.

    Spørg gerne, hvis du er i tvivl om noget. Vi må jo hjælpe hinanden så godt vi ksn smiley


  • #8   9. nov 2012 Nu læste jeg lige, at det var meget varm og ømt. Jeg ville nok ringe til dyrlægen i morgen! Som sagt er det gratis at snakke i telefon smiley
    Nu kender jeg ikke din dyrlæge, men Vagn Boye er en ekstremt god dyrlæge At snakke med, fordi han forklare tingene på normal-menneske-sprog smiley
    Hils hyppen og sig god bedring smiley


  • #9   9. nov 2012 Det kan være det er en knusning? Min tantes hest fik en knusning på ballen (hoven)
    Smeden fik det ordnet:)
    Knusning er næsten det samme som hovbyld, men knusning kommer tit fra et stød, fx. en sten.
    Ring efter dyrlægen eller smeden, og tjek fold for sten eller andet smiley


Kommentér på:
Hovbylder???

Annonce