{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.888 visninger | Oprettet:

OPRÅB: Husk nu at tage dækkenerne af :) {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.

Blot et lille opråb eller en lille påmindelse til alle hestejere :).
Husk nu at tage dækkenerne af jeres heste og tjekke at alt er ok under dem.

I dag ude i stalden var en opstalder ved at tage dækken af sin hest, den har stået stille en uge her i julen pga. juleferie osv. Hesten går med undertrøje og dækken og fordi at ejeren ikke har redet har de ikke har dækkenet af hesten.

I dag får ejer sig så en grim grim overraskelse da hun tager dækkenet af hesten og finder ud af at undertrøjen oppe ved lancemærket har skåret sig ind i et dybt, blodigt og betændt kødsår som er lavet af undertrøjen der har gnavet.

Det så virkeligt grimt og ubehageligt ud og hesten er blevet hævet henover ryggen pga af det.

Så søde heste ejere, husk nu at tjekke jeres hestene under dækkenerne selvom i måske ikke skal ud og ride eller træne :o).

Håber alle har haft en god jul!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  OPRÅB: Husk nu at tage dækkenerne af :)
  • #2   28. dec 2012 striler mine hver dag så dæknerne kommer af hver dag selv om jeg ikke rider smiley

  • #3   28. dec 2012 Mit dækken er også af. Men vi har en gammel avlshoppe som jo normalt står... Hendes ryger dog af, for vi strigler hende..

    Træls syn at komme ud til smiley


  • #5   28. dec 2012 Det kan vel ikke komme helt uventet at hesten har taget skade af at stå med det samme dækken 24/7 i 7 dage..

  • #6   28. dec 2012 Super indlæg !!!
    Det kan man nemt komme til at glemme her over jul og nytår...og når man måske ikke kan ride pga af vejret.


  • #7   28. dec 2012 Hvor er det skrækkeligt at det er hesten der lider pga ejers dovenskab..

    Er glad for at Tess (som er den eneste med dækken på) får sit af om natten, kunne ikke drømme om at lade hende sove med det på smiley


  • #9   28. dec 2012 Hvordan pokker kan man nemt komme til at glemme at tage dæknet af sin hest?

  • #10   28. dec 2012 Finallys dækken kommer af hver evige eneste dag normalt OG hun bliver striglet. men er jeg selv syg eller andet så er det kun hver 3 dag det kommer af og hun bliver striglet. fatter ikke hvordan man kan lade hesten stå i 7 dage uden at se til den !

  • #12   28. dec 2012 Den ene af vores heste går også med dækken, men det har vi altså ikke af hver dag.
    Jeg har altid haft dækken-heste, og ja, der har været dage, hvor de ikke har haft deres dækkener af, og aldrig har de taget skade.

    Vil vove t påstå, at hvis det er undertrøjen, der har gnavet, så gnavede den også inden. Det man kan lære af historien her, er at man skal tjekke om udstyret passer og er tilpasset korrekt.



  • #13   28. dec 2012 Christina:
    Det er jo hvad der kan ske.. Seriøst, hun har lige mistet et familie-medlem.. Jeg var heller ikke ude ved mine hypper i 10 dage fordi jeg mistede min bedste ven meget pludseligt.. De stod dog begge i fuldpas og uden dækkener, men stadigvæk..


  • #14   28. dec 2012 Ude på den gård jeg står opstaldet på, fuldpas står der i kontrakten at hvis hesten har dækken på skal den strigles mindst hver 4 dag smiley

    Og hold da op, hvor er folk perfekte herinde smiley

    Jeg indrømmer gerne at man kan glemme det! Her i ugen op til jul har jeg lagt syg med først influenza, så roskildesyge og så lungebetændelse, så tænker man altså ikke lige på hestene!


  • #15   28. dec 2012 Selvom man ikke skal ride sin hest, så håber jeg da bestemt at man tjekker dem alligevel. Personligt ville jeg aldrig undlade at tjekke mine heste smiley

    Men god reminder til de der ikke gør smiley


  • #16   28. dec 2012 Jeg forstår heller ikke hvordan man kan glemme sine heste - man må da have så meget ansvar at det ikke kan lade sig gøre.

  • #17   28. dec 2012 Så længe man sørger for at udstyret passer kan jeg ikke se de store problemer i det. Min pony har stået med det samme dækken i 3 uger, og ingen skade sket (og ja inden i spørger, har jeg haft det af hende for at ride)...

    Min anden står kun med undertrøje om natten, og får den altid af om dagen, men altså at der er kommet kæmpe kødsår, er da vist også det værste det nogensinde kunne ske, og noget der kun sker once in a lifetime.

    Kan godt se at det er vigtigt, specielt når man kommer med sådan et eksempel, men - undskyld - man er da også en meget, meeeget uforsigtig ejer, hvis man lader det komme så vidt.

    Og forresten er jeg fuldstændig enig med DD, jeg tror ikke på at alle er så gode, og har så god tid, som nogen påstår. Jeg ved ikke hvem, men der gemmer sig altid et lille sort får i flokken.


  • #18   28. dec 2012 Ja, når dyrene står hjemme kan vi være dyrplagere sammen...
    Ikke fordi dækkenet bliver rettet MINDST 1 gang om dagen, nej nej. smiley


  • #19   28. dec 2012 hold da op .der en en der må havede det skidt med sig selv. og hvor det da synd for for hesten . bare fordi man ikke skal ud at ride skal hesten vel ordnes. har 3 stk der ikke bliver redet men det bliver da børstet hver dag. hvis man ikke selv har tid så få en anden til at tjekke om alt er som det skal være.,..det er levende væsner

  • #20   28. dec 2012 Om jeg har det skidt med mig selv? Nej, jeg tror sgu mine heste har det bedre end rigtig mange heste, når nu vi skal ind på det. Hvor lang tid om dagen kommer dine på fold, får de alt det hø de kan æde, får de det rigtige ernæringsmæssige foder? Jeg kunne blive ved smiley

    Men man skal altid huske at lade vær med at udtale sig om noget man ikke ved smiley


  • #21   28. dec 2012 Rikke H:

    Vis dét var myntet til mig, så vil jeg gerne sige at mine heste dør ikke af at stå i 10 dage uden at blive rørt, ud over fold tid. Desuden spurgte jeg nogen om de ville tjekke til den, og min mor var ude 2 gange for at se til dem. Det er bare ikke særlig rart at skulle ud til hestene når ens bedste ven dør pludseligt..

    Vil æde min trøje på, at der sikkert er mange som har det som mig.


  • #22   28. dec 2012 Nårh ja, undskyld jeg er jo ikke ligeså perfekt når jeg ikke tager dækken af alle mine 3 dækkenheste, og ordner dem hver dag!

    Lulu: jeg tror du kan være rolig, den var myntet til onde mig smiley


  • #23   28. dec 2012 Day Dreamer

    Lad nu være med at ødelægge emnet - vi kommer med vores mening og ikke alle er altid enige med dig - men derfor kan man godt argumentere modent og ikke bare smide om sig med ironi smiley

    Emnet var en reminder til folk pga en dårlig oplevelse.


  • #24   28. dec 2012 Nikoline:
    Jamen det er da heller ikke fair at den er myntet på dig! Du har sq da ikke gjordt noget forkert.. Din hest dør nok ikke af det. Og som du siger, dine heste har det nok bedre end mange heste i DK. !


  • #25   28. dec 2012 nej ikke dig gåer ikke ud fra at det er din hest der står med sår. fordi at den ikke var blevet tilset .
    rolig nu syntes lige du skulle tage en slapper det var overskriften jeg hentydet.



  • #26   28. dec 2012 hvorfor tror i det er jer kan i se nogen navne slap dog af


  • #27   28. dec 2012 Rikke:

    Vis jeg slapper mere af, skider jeg squ i bukserne... smiley


  • #28   28. dec 2012 Rikke H: Det er det der er så filans svært ved det såkaldte 'cyberspace'!

    Du må undskylde hvis jeg stødte dig! Er helt enig med dig mht. den der har det dårligt med sig selv smiley


  • #29   28. dec 2012 smiley tror nu ikke du støte mig men i var godt nok rimlig hurtig ude med riven må man sige. jeg er ligeglad med hvordan folk holder hest bare de har det godt. hver sin måde.og husk nu at tjekke de dækner smiley


  • #30   28. dec 2012 Day Dreamer
    Tror nu ikke der er nogle som er perfekte herinde, men tror der er nogle der ved hvilket ansvar man har ved at holde hest - uanset om man har 1 eller 5 heste..
    Og det er blandt andet at tjekke hesten/e for skader - af den ene eller anden slags.. også under dæknet, hvis man virkelig ikke har tid til dette, kan det være man skal nøjes med 1 hest eller købe en ketcher og spille tennis i stedet for smiley

    Og begynd nu ikke at kalde mig hellig, bare fordi jeg ikke er enig med dig (:


  • #31   28. dec 2012 fint med mig. mine bliver ordnet HVER dag. ja sådan er jeg så må du kalde mig hvad du vil DD

  • #32   28. dec 2012 Mine heste går med dækkener når det regner.
    Jeg retter dækkenerne, og måtte så se i øjnene at min drengs dækken sled for meget på hans bringe, det var simpelthen for stort fortil og gled bagover. Så fik han et andet på.

    Lige nu går de uden og er ikke blevet striglet i 2 dage. Jeg tror sku det er lige før de dør snart! Til gengæld har de fået god mad, gulerødder, brød og hø. Så at jeg tror ikke de er kede af det. Så må jeg jo være en god hesteejer at gnubbe igennem i morgen. smiley


  • #34   28. dec 2012 Min går ikke længere med dækken, for det var ved at skarve hul på hendes bagben. Men jeg har taget det af hver dag, for jeg fik at vide, at hesten kan få svamp, hvis den går flere dage med dækkenet uden det kommer af. Jeg ved ikke om det passer, men jeg turde ikke løbe risikoen.

  • #35   28. dec 2012 Okay, jeg forstår slet ikke at man kan glemme sin hest...

  • #36   28. dec 2012 SUPER at der lige kommer sådan et indlæg! smiley
    Der er mange der ikke tænker over det, ikke for at være onde, men fordi ''hvad kan der dog ske under dækkenet'' smiley

    Heldigvis får min hypper dækkenet af hverdag smiley


  • #37   28. dec 2012 Til dem der skrev om de sov med deres udedækkener .. Det tror jeg de fleste gør. Jeg tror det er de færreste som lader hesten stå inde med stalddækken og så dækken på igen når den skal ud. Jasmin går med sit dækken døgnet rundt. Der bliver ikke byttet rundt fordi hun står inde, det drejer sig om 2 grader el. lignende af forskel for inde og ude.

    Men ja, tjekke skal man huske. Vi plejede bare lige at se at der ikke var sår eller andet, men vi har altså glemt at tjekke helt ordentlig efter, for hun har simpelhen slidt godt og grundigt på skulder/bringestykket pga. dækkenet(et nyt), som ikke har været tydeligt før nu, men mærkbart har det helt sikkert været. Så nu har hun fået undertrøje p med rygbeskytter(anbefal noget blødt teddy at sy på) og vi husker fremover at tjekke på de steder hvor det kan slide så vi kan nå at reagere hurtigere.


  • #38   28. dec 2012 Gået bort, eller ej, så skal hestene vel passes alligevel?

    Og har en hest fået et blodigt sår af et dækken, er den efter min mening ik blevet passet.
    Vælger man at proppe dækken på sin hest, må man ta ansvar for det.
    Hesten ka jo ik sige det, men oss mennesker tar jo bare det af der skarver.
    Så her er det logik, at dækkenet ska af mindst hver 2. dag, især pga. lorteundertrøje som desværre er nødvendig.


  • #40   29. dec 2012 Synes nu nok det er slemt nok.
    En dækkenhest der får et betændt sår, så den faktisk ik ka ha dækken på.
    Eller jo, det ka den godt, men det heler såret bare aldrig af, da det ik får friskluft.


  • #41   29. dec 2012 Pyh, frygteligt syn at komme ud til!
    Heldigvis har mine heste ikke dækkener på(-:.


  • #42   29. dec 2012 Jasmin og Camilla:
    Min hest får altid sit dækken af hver aften og lagt et tæppe på, og skiftet igen hver morgen, det betaler jeg selvfølgelig ekstra for og det kender jeg mange der gør! smiley inde i stalden er der jo totalt læ, og der er altså en del varmere end udenfor, specielt hvis der står 10-12 heste, der bliver hurtigt varmet op. Men selvfølgelig dør en hest ikke af at stå inde med deres udedækken, jeg er bare enormt pylret smiley


  • #43   29. dec 2012 Day Dreamer

    Ja det håber jeg, for ellers ska man nok overveje dækken en x-tra gang.
    Men i min verden burde det slet ik ske.
    Skarvemærker på fx bringe og ben, er hva det er, det ka redes.
    Men et åbent sår ka ik redes.
    Men har man undertrøje og dækken der passer, er det vel heller ik så stort et problem.
    Men da hesten ik ka sige det skarver/gnaver, burde den min. ha lagt dæknet om hver dag, så er man på forkant.


  • #44   29. dec 2012 Jeg vil lige sige, at det kan gå gevaldig hurtigt. Jeg havde som sagt dækkenet af Chili og striglede hende hver dag, og fra den ene dag til den anden havde stroppe bag på hendes ben fået lavet et mærke på ca. 5-6 cm i diameter. Der var ikke rigtig hul, men det virkede alligevel sådan lidt fedtet, hvis i forstår hvad jeg mener.
    Jeg tror det er sket ved at de har været oppe at toppes på folden, og så er hendes dækken blevet rykket skævt.
    Jeg havde i hvert fald ikke noget valg af med dækkenet, det var heldigvis inden kulden rigtig blev slem, så hun nåede at sætte pels.


  • #45   29. dec 2012 spændende læsning.. jeg er glad for at min pony går uden dækken, men jeg tænker bare, det lyder da mere som om det er undertrøjen der er for lille? smiley

  • #46   29. dec 2012 Så er vi godt nok dyrplagere herhjemme selvom vores heste bliver passet i alle ender og kanter. Vi havde en hoppe gående med dækken i 4 måneder uden at vi havde det af hende.
    Jeg havde selvfølgeligt købt et dækken som passede hende og et mærke som jeg vidste ikke sled på hverken bringe eller andre steder.

    Da dækkenet kom af efter 4 måneder havde hun ikke et eneste slidmærke nogle steder og pelsen var lige så pæn i pelsen.

    Grunden til at det ikke kom af var at hun var livsfarlig at komme til. Hun forsøgte at slå os ihjel da det skulle på hende. Og jo hun skulle have dækken på for ikke at fryse.


  • #47   29. dec 2012 Hvis hesten har fået et betændt kødsår af sin undertrøje så var hesten da slidt længe før da - måske skulle man overveje at tjekke om sagerne er i den rigtige størrelse i første omgang smiley

    Min får sq ikke dækkenet af hver dag (og bliver da slet ikke striglet) jeg retter lidt og lægger hånden indunder for at tjekke temperatur, og for at tjekke slid på skuldre - thats it og det er ikke hver dag. En gang imellem vipper jeg dækkenet opover hovedet på hesten og tager det på igen så det ligger "perfekt". At strigle hesten om vinteren er enormt dumt eftersom det fedtlag og skidt/snavs der er i pelsen er det der holder hestene varme smiley så nej tak, den bjørne tjeneste vil jeg ikke gøre hesten - max tager jeg en blød børste og børste tørt mudder af og børste hale/man, men det er da også det.


  • #48   29. dec 2012 Tænk at DD bliver angrebet mere end mig, der ikke har striglet mine heste et par dage.
    Jeg havde faktisk forventet at få høvl for den. Men så er jeg nok ikke den eneste der går ind for så lidt striglning som muligt om vinteren. smiley


  • #49   29. dec 2012 Synes det er forfærdeligt at se hvordan folk hugger af hinanden på den måde. Hvordan er det dog folk begynder at opføre sig på nettet?
    Folk har hver deres måder at passe hest på, og det må andre bare acceptere, så længe hesten ikke lider overlast på nogen måder.
    Når det så er sagt.. Så kan jeg sagtens forstå hvis DD føler sig stødt over de kommentarer der kommer efter hendes opslag. Self. skal en hest have dækkenet af, og helst hver dag. Men alle laver sgu fejl, der er ingen der skal komme og sige at de ikke kan lave fejl, omkring hestepasning, omgåes dem osv. osv.

    Men derfor kan man sagtens snakke pænt og med respekt til hinanden. Self. er det da utrolig synd for den hest med det kødsår, og det er da så forkert at have ladet det gå forbi ejers næse, men disse ting sker altså.. Og så skal jer der kom med de (nedladende) kommentarer bare være glade for at reminderen kom ind hos DD, det var trods alt det emnet var rettet imod smiley

    Altså jeg har da også glemt at have dækkenet af min hest nogengange, hvis du står og har rigtig travlt er det ikke altid nemt. Samtidig vil jeg sige at de dage min far, passer min hest (når jeg arbejder) så bliver min hest behandlet som blommen i et æg, MEN han har ikke dækkenet af ham. Godt nok er det heller ikke andet end en dag ad gangen, ellers har jeg altid dækkenet af min hest, om så han skal rides, strigles eller ingenting smiley


  • #50   29. dec 2012 OG jeg vil også tro at det er undertrøjen der ikke sidder ordentligt på hesten, for undertrøjen er jo umiddelbart lavet for at hesten ikke skal få skavsår smiley

  • #51   29. dec 2012 Puha hvor må man have jordens sorteste samvittighed ved at tage dækkenet af sin hest og finde sådan et sår smiley

    Mine dækkenheste får ALTID deres dækken af 1 gang om dagen, der strigles let og tjekkes alt er ok...
    Jeg vælger altid dækkener der passer mine heste, som derfor ikke behøver de forbandede undertrøjer, der relativt ofte giver tryksår, det er slet ikke ualmindeligt at en hest står med et sår efter undertrøje/dækken der ikke sidder optimalt...

    Jeg forstår ikke folk der symptombehandler med en undertrøje, for det kan godt være dækkenet så ikke kan lave slidmærker på skuldrene, men det meget ubehagelige tryk/pres er der skam stadig... Køb dog et dækken der passer din hest, der findes flere tusind modeller og derved også et som passser netop din hest....

    Både hud og pels fortjener at få luft hver dag, og min samvittighed er helt gak gak hvis jeg en dag skulle springe over at tage dækkenet af....

    Men uanset hvad der er sket i mit liv af dårligdomme, så HUSKER jeg altid mine heste og kan jeg ikke selv sørge for dem en dag, så skaffer jeg dælme hjælp fra en der kan!!


  • #52   29. dec 2012 du er vel bare et menneske som alle os andre smiley


  • #53   29. dec 2012 Netop af den grund har mine heste ikke dækken på, jeg er for doven til at tage på og af smiley Eller også er det fordi de har sat en god vinterpels smiley

    kun hvis det pisser ned fra en åben himmel og blæser, får milano regn dækken på da han er en meget skrøbelig glasfigur der kunne risikere at smelte, eller også er det fordi han bruger alt sin energi på at holde varmen og derfor taber sig smiley


  • #54   29. dec 2012 dd dem skal der jo også være plads til smiley ellers ville vi jo alle være ens. hvor træls ville det så ikke være smiley


  • #55   29. dec 2012 tror nu ikke du er så slem for så havde du været ligeglad og det er du jo ik vel.
    smiley men ja der jo nogen man godt kan undvære.


  • #56   29. dec 2012 Endnu en grund til at sætte pris på min dækkenfrie hest (jeg trængte til en grund efter jeg brugte 30 min. på at strigle mudder af hesten i forgårs smiley )

  • #57   29. dec 2012 DD - Mon dog det kun er dig det her emne handler om. smiley
    Tror nu der generelt også menes alle andre, der lader hestene stå så længe.

    Personligt kan jeg ikke forstå at man ligefrem kan glemme sin hest, men sådan er man jo forskellig.


  • #58   29. dec 2012 Jeg har heller ikke dækkenet af min hest hver dag. Ca. hveranden dag kun. Og er jeg syg eller stresset, kan der sagtens gå flere dage imellem. Men min går heller ikke med undertrøje, og jeg ved, at dækkenet passer ham rigtig godt.
    Nogen dage er jeg kun derude for at sikre, at han har hø, halm, vand og foder.
    Ja, jeg ved godt, at jeg er en mega led ejer, men jeg har også et fuldtidsjob at passe. Arbejder ca, hver anden uge 52 timer.
    Og sådan er det - så må i melde mig for dyremishandling eller lade være smiley


  • #59   29. dec 2012 En indgroet undertrøje ved manken og endda betændt kødsår! Utrolig at det kan ske på 1 uge. Hvis det ikke er løgn, så må hun da ha været helt blind da hun smed det på. Det må virkelighed sidde stramt!
    Stakkels hest, jeg ville godt nok have dårlig samvittighed smiley

    Jeg er nu glad for at min står uden lige nu smiley

    ?...også forstår jeg slet ikke at man kan ''komme''til at glemme sin hest. Fair nok at man ikke tager det af hver eneste dag, men at sige at man glemmer hestene når man er syg osv, er da for mærkeligt. ALDRIG om jeg glemmer min. Lige meget for syg jeg er tager jeg ud til ham eller får kæresten til det, medmindre han er på fuldpas og ikke har dækken eller andet på.


  • #60   30. dec 2012 Hold da op "DD" - 18 år, sig mig tror du at du er voksen med den måde at udtale dig på? *G* én ting er sikkert, din måde at lange personligt ud efter folk, har en genial underholdningsværdi.

  • #61   30. dec 2012 DD

    LOOL sorry, kommentaren var myntet på de der mente det var jordens undergang ikke at tage dækkenet af hesten hver dag, og som fortsat kørte dig. De der trætte øjne smiley


  • #63   30. dec 2012 Det øjeblik jeg er glad for Hansi ikke går med dækken xD
    Men har har bare den dææææææjligste vinterpels xP


  • #64   30. dec 2012 Det viser bare at undertøjen ikke har passet hesten, såret havde nok kommet om dækkenet havde været af eller ej.
    Og sikke en dyrplager jeg er, mine heste har ikke haft deres dækken af i 3 dage!!


  • #65   30. dec 2012 En anden ting som jeg enlig syntes er lidt sjovt er hvor mange der bare propper en undertøje ind under deres dårligt tilpassede dækkener, forså slider det ikke hesten.
    Er det enlig ikke bare at skjule problemet? Dækkenet passer jo stadig ikke hesten.

    Altså propper man en pad (lam, gel osv) ind under en sadel som ikke ligger helt optimal, så skjuler man bare problemet? Sadlen passer jo stadig ikke hesten.

    Så tænk lige over det.


  • #66   30. dec 2012 Vildt!!

    Jeg forstår heller ikke dem, der ikke tager dækkenerne af hver dag, de skal jo have dem af mindst en time, og strigles godt, for at huden kan "overleve".

    Det er synd, når de får varmeknopper, fordi folk ikke strigler dem, og ikke mærker på dem, om de har det for varmt under dækkenet. Hvis hesten fryser, er det super, men kender I typen, der smider et tykt på med hals, fordi "nu er det vinter", uden hesten er klippet, og ikke opdager, at der er ca. 5-10 grader igen nu.

    Min får dækkener på efter vind og vejr, hun begynder at svede, hvis hun har et tykt på nu, hvor der er efterårs-temperaturer, så jeg tør slet ikke tænke på dem, der har et mindre åndbart dækken på.


  • #67   30. dec 2012 Hvis man ikke har tid til at ride sin hest hverdag eller bare strigle den, burde man slet ikke klippe den!

  • #68   30. dec 2012 DD - For mig at se glemmer man også sin hest og at passe sin hest, hvis man glemmer at tage dækkenet af. smiley
    Så har du glemt din hests behov, og det er for mig at se ligeså slemt, som at man rent faktisk glemmer sin hest.


  • #69   30. dec 2012 Hvis man køber et ordentligt dækken , ( kan anbefale et amigo dækken ) så behøver man ikke bagbensstropper eller undertrøje , det er hvad min har på , og må indrømme at det er det bedste dækken jeg nogen sinde har haft ...

  • #70   30. dec 2012 Undercover DD: hvis det er mit svar du hentyder til, så var det ikke dig det indlæg handlede om. Så tag dig selv sammen. alt handler ikke om dig, utrolig som DU føler dig ramt hver gang der er en som skriver et svar til tråden.

  • #71   31. dec 2012 Sikkert, men nu skrev du jo selv: kan godt lide hvordan ALLE blot læser "glemme".
    Kan ikke se hvor min dobbeltmorale er???


  • #72   31. dec 2012 DD: kan stadig ikke se det, du skriver 'alle', jeg skrev kun til dig. Men ligemeget, er lidt forvirret i dag smiley
    Det jeg skrev, var hentydet bland andet til maja, som direkte glemmer sin hest ved sygdom og ikke dig der "bare" glemmer at tage dækkener af ;-). Lidt af en forskel.


  • #73   31. dec 2012 DD - Der er jo også kæmpe forskel på, at den ikke har det af et par dage, og så noget der er tæt på en uge. smiley
    Min har da også gået et par dage hvor hun ikke har haft det af, eller hvor det kun har været af meget kortvarigt. Men aldrig mere end et par dage, og jeg har altid haft hånden under, for at mærke om der er mærker osv.

    Men ja, jeg vil sige, at når man glemmer at tage dækkenet af i næsten en uge, så har man glemt hestens behov, og derved også hesten. At det halve af HG gør det, ændrer jo ikke på at man glemmer det. smiley Det bliver ikke mere rigtigt af, at flere gør det. Blot mere forfærdeligt, at så mange ikke tænker på hestens behov i det daglige. Jeg synes heller ikke det er godt at glemme gamacherne osv.
    Men igen - en ting er at glemme det en enkelt dag eller to, men så synes jeg også det er nok.

    Eller måske kan man kalde det tilsidesætte fremfor glemme, fordi det i denne sammenhæng betyder lidt det samme.

    Jeg har fuld forståelse for at du ikke har redet grundet tab af familiemedlem, men for mig er der ingen undskyldning for at glemme eller tilsidesætte hestens behov.
    Ligesom du jo ikke ville lade være med at fodre dine heste, bør man bestemt heller ikke lade være med at tage dækkenet af dem. Det er et af de konsekvenser der er ved at have dækkenhest, og jeg synes ikke man kan tillade sig at ignorere hestens behov på den måde, om det så er med vilje eller ej. Hvis der er risiko for at man kan glemme den slags, skal man måske ikke putte dækken på sin hest. Det skal da ihvertfald ikke gå ud over hesten, at man ikke kan finde ud af at passe den.

    Og inden du flyver i mig, så er det her ikke kun til dig, men til ALLE der glemmer det. Så tag det ikke personligt, for det handler ikke kun om dig, men om så mange andre også, selvom det tager udgangspunkt i din situation. smiley


  • #74   31. dec 2012 Det er da altid noget, men for mig er der bare ingen undskyldning for at glemme den slags. smiley

    Men så er det jo heldigt at dækkenet passede, og at der ikke var sket noget. Men det kunne der jo ligeså godt have været.


  • #75   31. dec 2012 Ja, det kan jeg godt forstå. smiley
    Og så glemmer man det nok heller ikke i fremtiden. smiley


  • #76   31. dec 2012 DD: Hehe jo lad os det smiley

  • #77   1. jan 2013 Min har godt nok heller ikke dæknet af hver dag. Min mor tjekker at det sidder ordentligt og at hesten ellers er ok og så har hun det af en gang i mellem og ellers får hun det af og bliver striglet når jeg er hjemme hver anden weekend. Pt arbejder jeg over 200 km væk hjemmefra og af den grund også opholder mig lige så langt væk, så har ikke mulighed for at komme ud til hesten hverken hver eller hver anden dag. Hun er hverken død eller har taget skade af det - ej heller skader fra dæknet.

  • #78   1. jan 2013 Jannie - Hvorfor går dine heste overhovedet med dækken?

  • #79   1. jan 2013 CTS
    Nu har jeg kun en, men fordi jeg red hende inden jeg fik job langt væk og får jeg mulighed for at flytte hende her ned, har jeg ikke lyst til at skal til at klippe hende for at kan ride, da hendes bagben sidder noget løse. Kan jeg ikke få hende her ned, har planen også hele tiden været, at min mor skal ride hende en smule for at holde hende i gang. Hun har bare selv haft rigtig meget arbejde de sidste 2 mdr pga sygdom på hendes arbejde.


  • #80   1. jan 2013 Jannie - Tænker bare, at hvis man ikke vil passe hesten efter at den har dækken på, så skal man måske ikke gøre det,

  • #81   1. jan 2013 jeg har heller ikke dækken af mine heste hver dag. de bliver heller ikke børstet hver dag, de får dog renset hove. deres fedtlag har bedre af at lade det være. dog retter jeg, og tjekker om dækkenet sidder ordentligt. hvor er jeg dog slem, øv bøv bussemand smiley

    måske burde der overvejes om dækkenet/undertrøjen passer hesten?


  • #82   1. jan 2013 L&B - Er enig med dig i, at en hest der går uden dækken, kan have det fint med ikke at blive striglet dagligt. Men når nu hesten går med dækken, så får den ikke lov til at klø sig osv. og man er derfor nødt til at strigle den.
    Det er seriøst ikke fair for hesten, at den ikke har mulighed for at klø sig med dækkenet på, og så vil dens ejer ikke engang hjælpe den, ved at strigle den...


  • #83   1. jan 2013 Dækkenet bliver rettet og langt om, når det er nødvendigt, samt hun bliver striglet ind imellem, ikke hver dag nej. Hun har ingen skavmærker ved skulder, lansemærke eller noget. Dækkenet sidder godt og slider som sagt ikke og heller ikke selv om hun ikke har undertrøje på.
    Ingen heste med dækken lider last af ikke at få dækkenet af hver dag. Min får det af nogle gange i løbet af de 11-12 dage jeg er afsted i træk og så får hun det af når jeg er hjemme.
    Selvfølgelig har hun været vant til at få det af stort set hver dag, da jeg red hende hver dag, men har stadig en glad og tilfreds hest selvom hun ikke bliver redet, striglet eller får dækkenet af hver dag.


  • #84   1. jan 2013 min går med et 300g dækken med hals. og hun går med det 24/7 altså lige ud over når jeg rider hende! smiley og hun har gået med det siden november. og hun har absulut ikke taget skade på nogen måde, og det gjorde hun heller ikke sidste år da hun havde undertrøje inden under! og jeg er nede ved hende hverdag, pånær en dag om ugen, men der ser hendes ejer til hende! smiley

  • #85   1. jan 2013 Jannie - Nej, men din bliver så også kun striglet meget sjældent, og får ovenikøbet heller ikke dækkenet af særlig tit. Så den har ikke mulighed for at klø sig, eller at blive kløet (striglet). Ikke videre sundt for den. Den dør ikke, nej, men det er jo heller ikke videre sundt for den.

  • #86   1. jan 2013 Åh, så accepter dog at folk gør tingene på forskellige måder. Nogle har dækkenet af hver dág og strigler og nogle har det altså ikke af hver dag. Thats it, get over it.

  • #87   1. jan 2013 Kan sgu ikke komme over, at folk ikke passer hesten efter dens behov, og når man så selv vælger at smide dækkenet på, skal man da også tage ansvaret for det. smiley
    Heldigvis sker der sjældent noget, men det KAN ske, og det er grund nok til at man passer sin hest ordentligt. smiley Og det er IKKE ordentligt, at der kan gå op til en uge uden at hesten får dækkenet af og bliver striglet under. Det er ikke direkte mishandling nej, men det er heller ikke godt nok. Sorry to say, men det er det sgu ikke...


  • #88   1. jan 2013 Hmm bare fordi man ikke rider skal hesten da stadig striges og gennemses.. Sådan er det at være dyreejer

  • #89   1. jan 2013 Sys det lyder ret sygt at gi sin hest dækken på og så ikk tjekke den i 4 måneder smiley

    Jeg sys at en hest der har dækken på skal strigles rimelig ofte, tænk hvis der er noget der klør så ka hesten jo ikk rigtig gøre noget ved det?



  • #90   1. jan 2013 Stine - Wow, 4 måneder er da godt nok lang tid, det var da helt utroligt! smiley

  • #92   1. jan 2013 altså nu har hesten jo ikke i samme grad brug for sit fedtlag til at holde varmen, når den har dækken på. smiley så er dækkenet nok for tyndt..

  • #94   1. jan 2013 Tja, den har jo bare ikke brug for det, når den går med dækken. smiley

  • #95   1. jan 2013 hvor er jeg pluslig glad for min hest går uden dækken... vores bil er brudt sammen så kan ikke komme ud til hesten smiley men heldigvis har jeg verdens bedste staldlejer som ville sende en sms hvis der var det mindste med hypser'n smiley

    stakkels hest... jeg kan virkelig ikke forstå folk tror de kan klare sig sel bare fordi de har et dækken på smiley
    tilbage til da jeg gik på efterskole var der en pige som havde en hvis sports pony med på skolen (heste efterskole) trimmede hun sin pony (fair nok det var en konkurrance pony på højt plan) og gud hjælpe mig om hun ikke tog 3 dækkner på den stakkels lillle kræ om SOMMEREN i 31 graders varme... jeg tog dem af da jeg havde stald vagt (havde først opdaget det der) for den stod hele tiden og drak, hvilket man heller ikke kan sige noget til når den stod med hedeslag, et ude dækken og inden under et tyndt stald dækken og så et insækt dækken... så blev hun sur og tog dem på igen... jeg sagde det til beridderen der underviste os og han blev stik tosset og flåede dem af og spurgte hvad hun havde gang i! hendes undskyldning var at den var blevet kort håret efter den blev trimmet og den skulle jo kunne holde varmen... og nej den havde ikke sommer eksem... stakkels lille kræ smiley hun gjorde det samme nr nogle gange efter hvor efter hun fik besked på at gå ud af skolen eller tage sin hest hjem for det ville skolen ikke være medvirkene til...


  • #98   1. jan 2013 Ej sorry, kan simpelthen ikke lade være: Det hedder ikke MYNTE men MØNTE !! mynte er en krydderurt man bruger til madlavning eller i en mojito... -_-
    Ja, jeg ved det er anstrengende når nogen retter, men det er også anstrengende at blive ved med at læse den samme fejl igen og igen... smiley


  • #99   1. jan 2013
    Camilla:

    Der hvor jeg har hest er der ingen, der står med det samme dækken ude og inde såvidt jeg ved..

    Mirell står med sit stalddækken indendørs, og så får hun udedækken med hals på, når hun skal ud - det er ikke så smart at lade dem stå med et beskidt og mudret (og ofte vådt) dækken døgnet rundt, da sandsynligheden for sår og skrammer osv. bliver meget større smiley Så der er skam mange, der skifter smiley


  • #100   2. jan 2013 Beck - synes også klart det er den bedste måde at gøre det på, men det er desværre de færreste der har mulighed for det. Men det er jo ikke ensbetydende med at hesten står med et beskidt, mudret og vådt dækken på, for man kan jo have mere end ét at skifte med, så hesten kan få et rent og tørt dækken på, hvis det andet er vådt og mudret. smiley

    Jeg kan ihvertfald godt forstå, at min tidligere staldejer ikke ville gå og skifte dækken på 40 heste to gange om dagen smiley


  • #101   2. jan 2013
    CTS:

    Ja, og hvis bare man gør det er det jo også fint smiley
    Vi lukker selv vores heste ud, der hvor jeg står. (med 70 heste har ejeren af stedet ikke tid til at lukke dem alle ud og ind...) så det er jo folks eget valg at skifte dækkener og gamacher osv. smiley Men ved udlukningsordninger kan jeg godt se problemet.


  • #102   2. jan 2013 Anja A.. ja det er forfærdelig, jeg har det skidt med bare ikke at kunne komme ud til min egen hest pga bilen brød sammen smiley heldigvis for vi ny bil imorgen eller i weekenden smiley eller har jeg fået lov at låne en knallert så det skal nok blive spændene smiley

  • #105   2. jan 2013 super godt indlæg smiley en venlig påmindelse fra din side.. smiley har desværre hørt det med undertrøjen før at den tager hesten, tjekker nu heller ikk mine heste hver dag men rykker altid dækkenet frem på dem, men tænker utrolidt meget over hvilket dækken jeg køber til vinteren da det er tungt og de går med det længe, helst halv hals så fjerner man trykket fra dækken kanten hvor det normalt vil tag hesten..(det bilder jeg i hver fald mig selv ind) smiley

  • #106   2. jan 2013 Ja 4 måneder er lang tid, men som jeg skrev var der en god grund til det for ellers havde vi heller ikke ladet hende gå i 4 måneder med det. Og derfor havde jeg også ofret penge på et godt dækken og holdt godt øje med at hun ikke ændrede adfærd.

    Og hun var bestemt ikke glemt for hun blev passet efter alle kunstens regler og havde det som blommen i et æg. smiley


  • #107   2. jan 2013 Dorthe - Det er jo svine heldigt, at hesten ikke har mærker o.lign efter 4 MÅNEDER med et dækken på. Hvordan kunne I overhovedet få det på, hvis den var så livsfarlig. Helt ærligt, jeg synes godt nok det er noget uansvarligt, og grænsende til dyremishandling.

    Det er jo også vanvittigt heldigt, at dækkenet ikke gik i stykker på den tid, og at det slet ikke skulle rettes til eller lignende. Hvordan kan man overhovedet få sig selv til det? wow. Hvad med bare at lade hesten få vinterpels i stedet for? Som regel kan man ved hjælp af ordentligt foder, sørge for at hesten kan sætte vinterpels.

    wow, jeg er virkelig i chok over den opførsel.


  • #108   2. jan 2013 Cts. Nu kender jo du ikke grunden. Vores heste bliver bestemt passet godt men vi kunne jo have valgt at sende hende på slagtetransport syd på.

    Når man bliver ringet op og får at vide at man skal hente en hoppe som er i fol og skal fole inden for 14 dage øjeblikkeligt for ellers ryger hun videre til en hestehandler som lige har sendt hendes ældre føl på en slagtetransport syd på.

    Vi kendte ikke noget til Tulle før vi blev ringet op. Tulle var over 20 år og lettere halt på det ene forben. Hun havde aldrig været i hænder ud over når det ikke var noget godt. Havde aldrig haft andet end et lille åbent skur med mudder at sove i og havde levet af muggent hø og gammelt brød. Og så havde hun fået føl hvert år og havdeværet meget tynd om vinteren.

    Hun var meget aggressiv og kunne absolut ikke røres på kroppen. Det viste sig at hun gik 1,5 måned istedet for 14 dage før hun folede og i den periode trænede jeg selvfølgelig med at få lov at røre hende uden hun slog mig i hjel. Jeg nåede at langt at jeg kunne røre hende på halsen uden at hun slog mig ihjel men man skulle godt nok være vågen.

    Heldigvis har vi løbegangssystem så hun kom på fold hver dag og nød ellers for første gang at stå i en stor velstrøede boks og få kryppefoder og masser af wrap. De første dage kiggede hun bare på foderet for det havde hun aldrig prøvet at få før.

    Da hun havde folet blev hun endnu mere besværlig. Vi kunne slet ikke gå ind i boksen til hende og da hun først folede midt i august og begyndte at tabe sig da hun både malkede, var gammel og ikke tidligere havde været passet med foder så valgte vi da det blev dårligt vejr at lægge et dækken på hende for at hun ikke også skulle bruge energi på at holde varmen. Selvom de stod i meget stor boks var det vigtigt at føllet kom ud og fik brugt sine ben.

    Selvom jeg vidste at hun skulle aflives når føllet var gammelt nok ofrede jeg stadig mange penge på et godt dækken til hende. Og kan oplyse at såvel hele forløbet led hende, foderplaner og dækken var i samråd med foderkonsulenter samt min dyrlæge.

    Og så kan jeg hilse og sige at hvis vi havde fået filmet det at give hende dækken på så var det lige til en førstepræmie i hjemmevideo. Min mand fik med besvær grime på hende og fik bundet hende stramt. Jeg fik dækkenet på hende og spændt det foran. Bagbenene gik som trommestikker så jeg skulle ikke ned og have fat i nogle gjorde. Gjordene fiskede jeg frem med en kost som jeg stak ind under maven og fangede dem med. Og så var det bare ude af boksen. Hun sagde ikke noget til at have dækkenet på. Men vi manglede stadig at få halen igennem haleremmen. Havde med vilje købt uden benstropper. Mens den ene af os distraherede Tulle med noget foder fik den anden en kost under halen og fik hevet den igennem haleremmen. Så det var bestemt ikke nemt. Vi kunne jo ikke bedøve hende når hun gik med føl ved siden.

    Dækkenet lå fint på hende og hvis det skulle have være rettet en lille smule kunne man liste sig til at gøre det når hun gik ud af stalddøren. Men nu havde jeg med vilje købt et dækken som jeg ved af erfaring klare rulleture mv. Uden at ryge helt skævt. Selvom det nu ikke var meget vi så gamle stivbenet Tullemor rulle sig.

    Hvis det skulle have været blevet ødelagt så måtte vi jo bare på den igen. Men det var ikke noget man gjorde frivilligt.

    Kan så sige at ikke engang følbassen hev det skævt for ude på folden holdt han sig mere til de andre heste.

    Den dag vi tog dækkenet af var den dag i januar hvor vi aflivede hende og jeg må indrømme at jeg var ret stolt for det var lykkedes at få hende til at tage på selvom hun havde alle odds imod sig. men havde også mere foder end de følhopper vi før haft og som har 30 cm. Højere end hende.
    Selvom det ikke havde været let at have hende var vi kommet til at holde af hende men det var godt at hun blev aflivet for det viste sig at hun gik rundt med en brækket knogle i det ene forknæ. En gammel skade.

    Så jeg syntes virkelig at vi gjorde alt hvad vi kunne for at Tullemor endelig fik det godt i det sidste halve år af sit liv også selvom vi ikke havde dækkenet af hende.

    Og lige som en sidebemærkning kan jeg oplyse at føllet som nu snart er 1,5 år er endt med at blive noget af det mest kælne men kan finde selvom Tullemor gik til angreb på både ham og os hver gang han ville snakke med os. Han kunne heller ikke få grime på så længe Tulle levede fordi vi simpelthen ikke kunne gå ind i boksen til hende. Vi kunne kun kæle med føllet over stalddøren når hun var distraherede af foder eller ude på folden. Og det var gedemarkede når smeden kom til føllet.

    Så det kan godt være du er i chok over min opførsel men jeg fortryder ikke og havde gjordt igen hvis det var nødvendigt. Og jeg og min dyrlæge mente det var eneste rigtige at gøre selvom dyrlægen ikke mente at det ville lykkedes os at få dækken på hende.



  • #109   2. jan 2013 Det lyder da ikke for godt. Men ja, jeg forstår så heller ikke at man overhovedet tager sådan en hest, hvis man godt ved den snart skal aflives alligevel.
    Men der er man jo forskellig. smiley
    Kan godt forstå i puttede dækken på, men det ændrer ikke på det forkerte i, at lade det være på i 4 måneder.


  • #110   2. jan 2013 Cts hesten var i fol. Var der grund til at sende den videre til en uvis skæbne hos en hestehandler når vi kunne give den en god tid i den sidste tid den levede samt give føllet et godt hjem resten af dens liv.
    Det er heller ikke sjovt at tage en hest man ved skal herfra, for vi hader at aflive men vi syntes at Tulle fortjente at prøve at leve godt som en normal hest i den sidste tid hun levede og hun blev aflivet ved stalddøren med os tudende ved sin side. Heldigvis havde føllet knyttet sig så meget til en af de andre heste så han var helt kold over at hans mor forsvandt.
    Og stadig kunne vi ikke bare tage dæknet af hende hverken for hendes egen skyld, for vores skyld og ikke mindst for føllet som også var udsat for at blive losset ned når vi havde fat i Tulle. Men til gengæld er vi så meget om vores heste så hvis der var noget under dækkenet som irriterede hende så skulle vi nok have opdaget det før det udviklede sig til noget som helst alvorligt. Ligesom jeg også holdt øje med ben osv. På afstand uden absolut at skulle mærke på dem. Vi ser vores heste mindst 5-6 gange hver dag så vi opdager hurtigt hvis der er noget som ikke er som det skal være. Og en ting er sikkert, Tulle skulle nok fortælle os hvis der var noget hun var utilfreds med.
    Normalt ville jeg i øvrigt aldrig give en hoppe med føl dækken på men her havde vi ikke den store mulighed og vi holdt ekstra øje med dem fordi vi var bange for at føllet kunne komme til at hænge fast i dækkenet med det gik heldigvis fint.


  • #111   2. jan 2013 I et så særpræget tilfælde som Dorthes, kan man ikke klandre for at dækkenet kom på og ikke af i 4 måneder.... Optimalt? Nej.. Nødvendigt? Ja...

  • #113   2. jan 2013 Dorthe - Læs hvad jeg skriver. JEG forstår det ikke, det betyder jo ikke at I ikke må, og det betyder ikke at du behøver forsvare dig. smiley JEG ville ikke gøre sådan, men jeg forstår godt at I gør det - JEG synes bare stadig ikke det er i orden, og JEG ville ikke selv kunne finde på det.
    At I fandt det nødvendigt må I jo selv om, JEG ville bare ikke. smiley Håber det blev mere klart denne gang. smiley


  • #114   3. jan 2013 Var der nogen der sagde kage???? smiley

  • #118   15. jan 2013 Når man vælger at putte dækken på sin hest, bør man i det mindste tage det af og strigle hesten 1 gang dagligt, vi fratager den jo muligheden for at pleje sin pels selv, når den ikke kan rulle sig uden dækken på.... Selvom jeg går med en top moderne jakke med top åndbarhed osv, er det dælme rart at få den af og få "luft" og jeg har endda ikke en pels der skal bruge luft og "renses"....

  • #119   15. jan 2013 Georg havde altså ikke dæknet af igår, der holdte han fri. Der var en i stalden der så om han var i live, og manglede halm i boksen. smiley

    og ved i hvad? den var i live og helt sund og rask under dæknet idag. smiley


  • #120   15. jan 2013 Nu skal man heller ikke blive pernitten... En enkelt dag hist og her dør de selvfølgelig ikke af.... Det siger da sig selv...

  • #121   16. jan 2013 Lisette - Tror ikke nogen siger, at det SKAL af HVER eneste dag, men hvis man ikke har det af regelmæssigt, så KAN hesten få sår osv. Det har du jo lige hørt et eksempel på.

    Og det giver jo sig selv, at hestens hud ikke har godt af at være spærret inde i et dækken ret lang tid, uanset hvor godt dækkenet så er. smiley Enhver kan vel regne ud, at det slet ikke er sundt, at det ikke kommer af.

    Desuden kommer hesten til at klø, og det kan et godt dækken altså ikke ændre meget på.


  • #122   16. jan 2013 Marie-Louise: Selvom du ikke havde fodret din hest igår, overlevede den sikkert også det, men det betyder ikke det er optimalt smiley
    Jeg synes det er ens pligt når man har en dækkenhest at sikre sig at dækkenet passer og at pelsen under det får luft dagligt.
    helligt; ja, måske lidt, men det må jeg så leve med smiley


  • #123   16. jan 2013 Og piger, lad nu for hulen være med at overdrive. At den ikke har det af en dag eller to dør den jo ikke af. Den dør sjovt nok heller ikke af det, selvom den ikke får det af i 4 mdr. Men det er ikke godt for den. Hvis man ikke selv kan gennemskue det, så skal man nok ikke bruge dækken til sin hest. smiley
    Dermed ikke sagt at du død og pine skal have det af hver eneste dag.


  • #127   16. jan 2013 Non - Det har jeg så ikke set, men det synes jeg ikke er nødvendigt. smiley Men at lade det blive på i op med en uge, er altså ikke godt nok.

  • #128   16. jan 2013 Lisette - At holde hesten på en sund og fornuftig måde indebærer jo også, at man tager dækkenet af sin hest, mere end en gang om ugen. smiley Uanset hvor godt dækkenet er tilpasset, vil hesten stadig komme til at klø osv. Et dækken kan aldrig give ligeså meget luft og frihed som når den ikke har det på. smiley

  • #130   16. jan 2013 Lisette - Uanset hvad, så kan dækkenet jo aldrig gøre usynligt, og det vil altid røre hestens hud, og det vil altid forhindre hesten i at klø sig selv. Selvom det ikke er dækkenet der giver hesten kløe, så forhindrer det hesten i at klø sig på normal vis. Det er det jeg mener med, at det giver kløe.

    Altså min hest klør uanset hvilket type dækken hun har på - om det er rambo, bucas eller noname. smiley


  • #132   16. jan 2013 Næ men det er jo logisk nok at man kommer til at klø, når man ikke kan klø sig. smiley

    Dækkenet skal selvfølgelig altid passe. Men uanset om dækkenet passer eller ej, så er det altså (efter min mening) ikke godt nok, hvis det kun kommer af en gang om ugen eller mindre. Man må tage ansvaret for de handlinger man gør. Og hvis man ikke har tid til lige at tage dækkenet af, tjekke den får diverse sår osv. og lige strigle hurtigt og så på igen bare hver anden eller tredje dag måske - så har man da vidst ikke tid til at have hest i det hele taget. smiley


  • #134   16. jan 2013 non - Ja, det kan de, men det virker jo ikke lige så godt som at gnubbe sig uden dækkenet på. smiley Min hest klør ihvertfald altid når hun får dækkenet af, og det er uanset hvilket dækken det er og hvor god kvalitet det er.

    Det er jo heller ikke ingen der siger den dør, eller at den nødvendigvis tager skade af det. Men det KAN ske. Og hvis man ikke har tid til sin hest i 14 dage og ikke kan få nogen til at tage dækkenet af i den tid, så skal man nok ikke have hest. Det er sgu synd for dyret. Når man vælger at lægge dækken på, må man tage ansvar for det. Det gør man ikke, hvis man ikke engang gider tage det af den igen. Der er da desuden heller ingen grund til at hesten har dækken på, hvis man slet ikke rider den eller passer den på anden måde i 14 dage.


  • #135   16. jan 2013 Jeg er så en af de heste ejer der har prøvet det med en undertrøje der er gledet op og lavet mærke
    Dette skete på EN nat og ikke mere smiley
    En undertrøje der sad fint som det så ud til og passede fint osv

    Men en nat ved jeg ikke hvad hesten har lavet med den er altså smuttet op og havde siddet og presset på lansemærket og trods det ikke en gang var et helt døgn var det just ikke særlig pænt Kæmpe blodansamling , sår osv
    Og tog noget tid før det var "pænt" igen og i dag har hun et fint mærke fyldt med hvide hår som "alle" tror er en sadel trykning.. ( igen meget kloge bedrevidende heste mennesker som dømmer meget meget hurtig tsk tsk )

    Og mon ikke også min hest alligevel har stået med sit dækken på en dag eller to uden at få det af det er nok sket...
    Lidt dyreplager er vi alle vel smiley

    Dog bruger jeg ikke undertrøjer mere efter den oplevelse den gang smiley


  • #137   16. jan 2013 Så du valgte at det ikke var så vigtigt at passe din hest i 14 dage? Igen - så skal man måske overveje om man vil have hest, hvis man i 14 dage prioriterer den så langt ned, at man ikke engang lige kan tage dækkenet af den. smiley

  • #139   16. jan 2013 Og hvorfor gjorde den ikke det?
    Igen - har man ikke tiden eller vil man ikke prioritere tiden til det - så skal man altså ikke have en dækkenhest. smiley Hvis du ikke gider tage dækkenet af din hest og strigle den i 14 dage, så er der jo heller ingen grund til at den for det på.

    jeg forstår slet ikke at man køber en hest og så ikke gider tage sig tid til den. Det er sgu ikke optimalt at dyret er nødt til at stå med at dækken i 14 dage, fordi dens ejer er for ugidelig til at tage det af.


  • #140   16. jan 2013 Og det er jo tydeligvis ikke kun mig der er tilfreds. smiley I det her emne ser det vidst ud til at der er flere af min holdning end af din holdning. Så der er skam MANGE der er enige i, at man ikke behandler sin hest sådan. :-)=

  • #142   16. jan 2013 non - Nu har jeg jo heldigvis ret til at sige, at jeg synes det er forkert at behandle sin hest sådan, og at jeg ikke mener man bør have hest, hvis man ikke vil tage tiden og ansvaret det kræver for at have den. smiley Jeg mener bare, at når man vælger at lægge dækken på, så må man tage det ansvar der følger med, og få dækkenet af jævnligt. Det er ikke optimalt at man lader den gå så længe, og jeg kan ikke komme på nogen grund der retfærdiggør det, desværre.

    Og bare rolig, jeg er slet ikke ophidset. smiley Jeg synes bare det er dybt forkert. Du bestemmer selv hvad du gør, men jeg bestemmer heldigvis også selv om jeg synes jeg vil blande mig i det eller ej. smiley Hvis du ikke vil have kommentarer til din måde at holde hest på, så skal du nok ikke skrive det offentligt.


  • #143   16. jan 2013 What CTS said smiley

  • #145   16. jan 2013 Tror det er meget tydeligt, at det ikke er Jeanette der sker 'grow up' her. smiley

    Og nej, den er ikke længere. Jeg synes bare det er så ærgerligt, at man tager så lidt ansvar for det dyr man anskaffer sig...


  • #146   17. jan 2013 non: Righttt.... Jeg er bare meget enig med CTS... smiley

  • #148   17. jan 2013 non - Emnet handler ikke om hvor tit du er der eller hvad du fodrer den med. smiley
    Det handler om hvor tit man tager sig sammen til at tage dækkenet af hesten og tage ansvar for de beslutninger man tager. smiley

    Jeg maler ikke fanden på væggen, og kan heller ikke se hvor jeg overdriver. smiley


  • #151   17. jan 2013 Non: Nu kræver det jo i princippet ikke at man fejler på alle punkter omkring ens hest, for at CTS når frem til sin pointe.... Så hvorfor skulle hun svare på noget hun ikke kender til? Nej, hun har sin mening om det hun ved omkring din hest, længere er den jo i realiteten ikke smiley

  • #152   17. jan 2013 non - Det har intet med emnet at gøre, så hvorfor skulle jeg svare på det? smiley
    Hvor tit du er ved din hest eller hvad den får i foder, har ingen betydning for, om du tager dækkenet af den eller ej. smiley Jeg har ingen idé om hvor tit du er ved den eller hvad du fodrer den med, så hvordan dælen skulle jeg dog kunne svare på det?

    Nej, emnet handler ikke om hvad jeg mener. Det har jeg BESTEMT heller ikke sagt nogen steder. Men jeg må så ikke svare her i emnet, fordi der ikke bliver spurgt til hvad JEG mener? Jeg har vel ligeså stor ret til at sige min mening, som du og alle andre har. Jeg konkluderer ikke at du er en dårlig hesteejer som sådan. Jeg konkluderer at JEG ikke synes det er godt nok at lade sin hest stå med dækkenet på i 14 dage, og JEG synes ikke det er at tage ansvar for de beslutninger man tager. De andre ting du spørger om har intet med sagen at gøre, og som Jeanette siger, så konkluderer jeg udelukkende på hvad du skriver om din hest, jeg konkluderer ikke på noget jeg ikke ved noget om, derfor har jeg ikke tænkt mig at svare på hvad du ellers laver med din hest. smiley Det er sagen uvedkommende.

    Og ja, jeg synes man bør overveje om man skal have DÆKKENhest, hvis man ikke har i sinde at tage det af i 14 dage. smiley


  • #155   17. jan 2013 non - Sorry, men jeg kan ikke bare sådan lige acceptere, at man behandler sin hest sådan. smiley Det er ikke en hetz mod dig, men det er sådan jeg har det med ALLE der behandler sin hest sådan. Hvis man ikke vil tage ansvar for det, så er der bare ingen mening i at man gør det. Længere er den jo ikke. smiley At du synes du sagtens kan byde din hest det, må du selv om. Jeg ville bare ikke kunne, og jeg kan slet ikke sætte mig ind i den måde at tænke på omkring sin hest. smiley Mere er der skam ikke i det.

  • #157   17. jan 2013 En af de grunde til man også skal have det af er at hesten ikke rigtig har mulighed for at klø sig. Man kender det jo selv fra når man har et par comboybukser på og det klør på låret. Det er lidt sværere.

    Men ja, så man skal tage det af ofte, og fordi man lige misser en dag eller 2 tage hesten nok ikke virkelig meget skade.

    Men DD, forstår dig udemærket - er enig i alt du skriver.



  • #158   17. jan 2013 non - Som sagt kan jeg desværre ikke acceptere, når andre betaler deres heste hensynsløst. smiley

  • #160   17. jan 2013 Det skal du skam være helt velkommen til. smiley

    Der er skam ingen grund til at blive nedladende, bare fordi jeg ikke er enig med dig. smiley Måske er det dig der skal acceptere andres holdning, i stedet for at begyndte at svine til. smiley Der er jo heldigvis ingen der siger man skal være enige, men derfor kan man da godt snakke pænt.

    Og ja sorry, men jeg kan ikke se at man er en dør, fordi man tænker lidt mere på hestens ve og vel, og ikke kunne finde på at lade den stå med et dækken i 14 dage. smiley ja puha da, hvor er jeg slem, at jeg tager mig af min hest...


  • #161   17. jan 2013 Folk er godt nok gode til at vurdere hvordan andres heste har det, gennem skærmen!

  • #162   18. jan 2013 Kiwi - Tror ikke der er nogen der siger noget om hvordan andres heste har det. smiley

  • #163   18. jan 2013 non: Og det gør jeg jo så lige præcis heller ikke smiley

  • #164   18. jan 2013 Uha må ærligt indrømme at jeg ikke har gidet læse alle de indlæg igennem, udover debat indlæggeren:) men godt emne du lige gør os opmærksomme på!(: håber hest og ejeren til hesten kommer ovenpå igen.. Sikke en grim oplevelse for dem begge..

    Kan dog sige der er jeg selv penippen og min hoppe skal have luft engang om dagen med strigling og for at få de væreste døde hudceller ud af hårene:) men dejligt emne:)!


  • #166   18. jan 2013 Hvis man vil have dækken på sin hest, har man også bare af at tjekke det hver eller hver anden dag, aller senest. Alt andet er simpelthen ikke for heldigt, og sikke nogle dårlige undskyldninger folk kommer med..
    Ellers må man jo lade dem gå uden dækken, hvis man ikke har tid til at tage dem af.


  • #167   18. jan 2013 Veg: kan godt se nu at min kommentar måske ikke passer så godt ind i denne tråd og at den også er ret klodset. Til mit forsvar sad jeg og var ved at falde i søvn foran skærmen og havde stadig en bunke lektier som jeg var nød til at lave, så tænkte måske ikke så klart :s Tror bare jeg må lade være med at skrive i søvne for fremtiden xD

    Men min pointe var, at jeg ofte ser folk på hg som er sikre på at ejer gør det og det forkert og at det er umuligt at se ud fra et billede eller en kort tekst hvad der er det rigtige for den hest og dens ejer/rytter. Så selvom man jo godt kan se på en udsultet hest med snabelhove at den ikke har det godt, så er det er jo umuligt at se hvis skyld det er og hvordan den er endt i den situation. Selvfølgelig kan man heller ikke bare beslutte hvordan den skal passes fremover, for det må den der render rundt med den til daglig selvfølgelig vide bedst. Medmindre selvfølgelig at det var hans/hendes skyld at den er endt sådan.

    Ja, er godt klar over at det ikke var det man kunne læse i min originale kommentar, må som sagt lade være med at prøve at skrive når jeg er ved at falde i søvn ._.


  • #168   18. jan 2013 Kiwi - Men der er jo ingen her der dømmer nogen, på andet end det vedkommende skriver om sig selv og sin hest. smiley

  • #169   18. jan 2013 "kan godt se nu at min kommentar måske ikke passer så godt ind i denne tråd" - som sagt.

  • #170   18. jan 2013 Super, så er vi enige. smiley

  • #172   12. feb 2013 Jeg har prøvet det med sår før, men min erfaring med det er dækkener der ikke passer hesten ordenligt... Feks for stor bringe åbning.. Man skal bare finde de dækkener der har mindre bringe åbning som Bucas, ByWeber og HV polo..
    Tager heller ikke dæknet af hver dag..


  • #173   12. feb 2013 Hvad kan man lære af dette??

    - køb et dækken der passer og smid undertrøjen ud.


  • #174   12. feb 2013 Jeg må være ærlig at sige, at jeg er lidt forarget over de overstående indlæg omkring ikke at se sin hest, fordi en bekendt er død?
    Jeg har da også mistet nogle.. Men man har sgu et ansvar! Jeg kommer hver dag, om jeg er syg, ked af det... You name it. For hvem skal hesten ellers regne med? smiley


  • #175   14. feb 2013 OMG!!!!! Hvor er det her bare sjovt læsning smiley nu har jeg læst alle indlæggende igennem og må indrømme at jeg har skraldgrinet et par gange eller flere. Jeg gider ikke blande mig i den her diskussion, dog vil jeg lige understrege at det altså IKKE er alle der har valgt en dækkenhest. Min hoppe går med dækken og det er sku ikke med min gode vilje. Jeg har haft hende i snart 4 år og de 2 første år trak jeg den virkelig lang tid med og give hende dækken på. Men eftersom jeg har en hest der Ikke kan sætte vinterpels så er jeg bare tvunget til og give hende dækken på.... Og nu er der IKKE nogen der skal komme og sige til mig at det er fordi jeg fodre hende forkert og alt muligt andet for min hest bliver passet i hoved og røv.

    Blot en husker til dem det tror at man ALTID selv vælger en dækkenhest så passer det ikke!!!!!


  • #176   14. feb 2013 Først og fremmest -så køb et dækken der passer hesten, og ligger ordentligt på ens hest, så slipper man for mange problemer, som gnavsår -undertrøje osv.

    Og gud hvor må jeg være virkelig ond og modbydelig mod min hest....Virkelig!!!

    Mistede min lille engel i september, og gennemgik en hård fødsel -efterfulgt af en masse gener, der gjorde jeg ikk kunne bevæge mig ret meget i 2 -3 uger - Hende der havde fået fuldpart på min hest brækkede sin fod da hun red min hest, dette skete imens jeg lå på sygehuset (totalt uheldigt) - så var stor set ikke ude ved min hest i næsten en måned, havde dog folk fra stalden til at se til hende, lave foder osv - longere, strigle, tage dækken af hende, og lade hende komme ind og rulle sig i hallen mm, når de havde tid -men blev dog tilset hver dag + min kæreste hjalp mig, når jeg insisterede på at jeg "ville" ud og se til hende...Havde det rigtig skidt med at jeg forsømte hende, men gjorde hvad jeg kunne for at hun ihvertfald ikk manglede noget imens jeg var væk!

    Men i nogles øjne må jeg nok være den skrækkeligste hesteejer - og nogle vil nok mene jeg burde have kørt ud til hende hver dag...

    Kan godt sætte mig ind i, hvordan det må have været for Lulu, som mister sin bedste ven - der har tidl stået en i stalden som mistede en del fra hendes familie, kort tid efter hinanden -og hun kom heller ikk igennem et stykke tid - Hvilket jeg fuldt ud forstår...Kan så kun glæde mig over at vi hjælper hinanden, når nøden er størst -og giver folk den tid de har brug for at komme sig, uanset hvor lang tid det drejer sig om!
    .-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-..-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

    Men ja det forfærdeligt det der skete med den hest, og frygteligt at komme ud til! - er sikker på som andre også skriver, at undertrøjer ikke burde være nødvendigt -men derimod et dækken der passede hesten, så havde dette nok ikke været sket!

    Hilsen en som nok får prygl over at have misrøgtet sin hest i så lang tid.....slemme mig!


  • #177   14. feb 2013 Vibeke - Uanset om man selv vælger dækkenhest, så må man da tage det ansvar der følger med. smiley

  • #178   14. feb 2013 Carina - Jeg kan ikke se hvorfor du skulle have misrøgtet din hest, udfra det du fortæller. smiley

  • #180   16. feb 2013 CTS.

    Det nok min egen dårlige samvittighed der plager mig -og selvom hun blev passet hver dag....


  • #181   16. feb 2013 DD - Selvom nogen i ens familie dør, har man stadig en ansvar for sin hest. Hvis man ikke selv kan tage derud - hvilket jeg har fuld forståelse for i sådan en situation - så må man da lige sende en sms til nogen der kan tjekke hesten. smiley Det er da ikke hestens skyld, at nogen i ens familie dør, så hvorfor skal det gå udover den, i form af at den ikke bliver passet eller tilset?

  • #182   5. mar 2013 Min får altså heller ikk dækkenet af hver dag men hver anden og i nogle tilfælde hver tredje dag... Og det har han altså ikk taget nogle skade af... Jeg syntes så alligevel at en uge uden dækken af, er i overkanten... Det er min mening.. Og dømmer INGEN... smiley nu glæder jeg mig bare på min hest vejne, til at vi kan smide dækkenet og han kan få luft til pelsen og nyde at rulle sig i græsset eller mudret uden det skal være i "vejen"...

  • #183   8. mar 2013 Kitty - Tager du bare dækkenet af din hest, så snart den begynder at fælde?

  • #184   10. mar 2013 Puha, jeg ville godt nok ikke turde lade min stå uden dækken nu, det synes jeg godt nok det er for koldt til endnu da. Og hun fælder skam også, og får en god kløtur med striglerne hver dag. smiley

    Men hun begyndte så også at fælde for flere måneder sin, trods hun har meget kort pels under dækkenet (ikke klippet), så det ville have været hjernedødt at tage dækkenet af hende så tidligt. smiley


  • #185   10. mar 2013 Min unghest har haft dækkenet af en uge ca, fra det var plusgrader i nogle dage og til nu... Han var dog ikke klippet og har max haft 100 gram på, men havde ikke sat megen pels, han har indtil nu ikke vist de mindste tegn på at fryse, trods 13 meter i sekundet vind med chillfaktor på -12, så jeg tager det dag til dag og ser/mærker på ham smiley

  • #186   10. mar 2013 Jeanette - Det er vel også det man skal, altså mærke fra dag til dag smiley

  • #188   10. mar 2013 Kitty - Selvfølgelig, jeg har bare aldrig hørt om folk der tager dækkenet af så snart de fælder. smiley Og hvorfor går den med dækken, hvis den har en tyk pels?

  • #189   10. mar 2013 CTS: Præcis smiley

    Kitty: Undskyld kom igen? Din hest må ikke have dækken på fordi den fælder og det siger din dyrlæge? Har du fået en valid begrundelse? For det har jeg alligevel aldrig nogensinde hørt før....


  • #190   10. mar 2013 Kitty - Det var da noget mærkeligt noget, det har jeg da godt nok aldrig i mit liv hørt før. Alle heste fælder da, og der er da ingen der går og tager dækkenet af, så snart de fælder. smiley

    Hvis den blev klippet i sommers (hvilket lyder mærkeligt, man klipper da ikke om sommeren...) burde den bestemt ikke have lang pels nu, men helt almindelig længde pels. Lyder altså mystisk.


  • #191   11. mar 2013 CTS'

    Halløj svare lige på dit sidste spørgsmål smiley

    Hesten står på fuldpas. Bliver derfor tilset dagligt, kommer på fold, bliver muget, for foder og hø. Det ENESTE de ikke gør er at tage dækkenet af og på.

    Så på trods af dødsfald blev hesten da passet. Havde han ikke stået på fuldpas havde jeg intet andet valg end at tage der ud. Men i det han står på fuldpas, var min samvittighed ren. Og dækkenet passer nu perfekt så ingen slid eller gnav sår her efter de små 6 dage smiley


  • #192   11. mar 2013 DD - Selvom dækkenet sidder perfekt, kan hesten jo godt have rullet sig på en sådan måde, at dækkenet kommer til at sidde skævt, eller en af de andre heste kan have bidt i det, og enten hevet det skævt eller revet hul i det, som også kan gøre at det kommer til at sidde anderledes, hvis hullet er stort. smiley

    Jeg har forståelse for at man ikke har overskud til at tage derud, når en man kender er død fx. Men så kender man vel nogen i stalden, som man kan lokke til lige at have dækkenet af og på igen, bare engang imellem. Det ville jeg ihvertfald have gjort. smiley

    Men måske kommer det an på hvilket staldmiljø man kommer fra. Da jeg stod i stor fuldpas-stald, hjalp vi da stadig hinanden med den slags, selvom vi var rigtig mange derude. smiley


  • #193   11. mar 2013 CTS

    Hvis overstående var sket, så er mine udlejere nu gode til at rette det, tvivler stærkt på de bare havde ladet det sidde smiley Det er privat opstaldning, så de tager sig tid til det. Du for et opkald dagligt med om hesten evt har tabt en sko eller halter eller lign smiley
    Og i den periode hvor jeg ikke var der tog de ham også med ind i hallen og lod ham motionere lidt selv, ud over den daglige fold. Så jeg tør trygt overlade ham til dem.

    Om de har taget dækkenet af og på det kan jeg ikke besvare, jeg går bare ikke udfra det smiley


  • #194   11. mar 2013 Men hvis de gør alt det andet, hvorfor kan de så ikke bruge et par minutter på at tjekke om hesten har noget under dækkenet? smiley
    For det behøver jo ikke bare være et skarvmærke, det kan også være en lille sten eller en pind der er kommet ind under, som sidder og irriterer, eller dækkenet er revnet indvendigt, og sidder og irriterer o.lign. smiley

    Ja ja, det er folks eget valg, jeg kan bare på ingen måde sætte mig ind i det.
    Da jeg kørte galt for et par uger siden, var jeg heller ikke ude hos hende nogle dage, fordi jeg ikke selv ville køre, og ikke kunne få nogen til at køre mig derud. Men så fik opstalder en sms om det, og hun lovede at tage dækkenet af og evt. lige strigle over. Og jeg ville da selvfølgelig gøre det samme for hende, selvom hendes ikke går med dækken. smiley
    En enkelt dag eller to går an, men når vi kommer op omkring en uge, synes jeg det er for meget. smiley Jeg ville da heller ikke have det samme tøj på i så lang tid uden at få det af, heller ikke selvom det sidder godt. smiley Har man sådan noget på i lang tid, så kommer det altså tit til at sidde og gnave, også selvom det oprindeligt sidder rigtig godt. smiley


  • #195   11. mar 2013 CTS

    Som sagt kan jeg ikke besvare om de har taget dækkenet af og på. Som jeg kender dem har de sikkert gjordt det, de renser enda hove efter fold. Men jeg vil blot ikke sige det når jeg ikke ved det. Så i mit hoved gik han 6 dage med dækken på smiley

    At jeg ikke lige selv bad dem om det, var som sagt fordi jeg slet ikke havde tænkt over selve dækkenet kunne blive et problem, har aldrig haft problemmer med det, og for mig var tanken om at alt andet blev passet nok i den situation jeg stod i.

    Jeg vidste ikke engang det kunne ende så galt som TS beskriver her i emnet, så derfor har jeg ganske enkelt ikke antaget det som et problem smiley


    Ikke at det undskylder det overhovedet, og selvfølgelig har jeg da haft dårlig samvittighed over dette emne. Ellers ville jeg ikke melde ud at jeg var glad for dette emne smiley


  • #196   11. mar 2013 Kitty: Det kan jeg simpelthen ikke tage seriøst... Der må da være en ganske normal og fornuftig grund til din dyrlæge siger din hest ikke må gå med dækken fordi den fælder, og den er der da ikke noget fordækt i at fortælle herinde?? Du stoler vel på din dyrlæge og så er det da meget rart at vide for os andre hvorfor heste ikke må have dækken på når de fælder, for det er åbenlyst ny viden og den må man gerne dele ud af smiley

  • #197   11. mar 2013 Kitty: Se det kan jeg bruge til noget.... Så giver det jo god mening det du skriver... Har din dyrlæge gennemgået hans foderplan og tog i blodprøver i sommers? Ofte er der en grund til de ikke smider/sætter pels som de skal/bør, og det er et meget "almindeligt" problem, der ofte let kan løses... Det kan sagtens hænge sammen med han klør sig til sår nu, for det gør heste normalt ikke trods dækken og at de fælder, så længe dækkenet er af god kvalitet, dækkenet er af hver dag og hesten strigles, i dit tilfælde er det nok mere en hudsygdom eller fejlnæring, der skal rettes op smiley

  • #198   11. mar 2013 Kitty - Der er bestemt ingen der har smidt noget grimt i hovedet på dig, men vi har bare ikke kunnet forstå, hvorfor du tager dækkenet af din hest, bare fordi den fælder. smiley

    Men havde hele historien kommet fra start, havde det jo slet ikke været mærkeligt eller mystisk, men givet ganske god mening. smiley Jeg forstår ikke hvorfor du ikke ville fortælle det, det er da en ærlig sag. smiley Men ja, som Jeanette siger, så lyder det lidt mere logisk nu - selvom der jo, som hun også siger, godt kan være flere grunde til det. Men det må vi jo håbe, at din dyrlæge også er klar over. smiley


  • #199   11. mar 2013 Lufter og tjekker altid mine dyr under dynen...netop pga evt skader og utøj mm.

  • #200   12. mar 2013 Kitty - Der er helt klart nogen der bliver sure herinde, men det betyder jo ikke at alle gør det. smiley Og hvis man kommer med en forklaring, især når der bliver spurgt ind til det man skriver, så tror jeg det er de færreste der bliver sure. smiley Og hvis de gør, så stik dem op et sted hvor solen ikke skinner, for så er de alligevel ikke værd at høre på. smiley

  • #202   27. mar 2013 Nina: Hvor mange heste har du?

  • #203   30. mar 2013 Så må jeg jo også være hestemishandler. Jeg har ikke dækknet af mine heste hver dag og strigler dem heller ikke hver dag. For meget strigling tager også det naturlige fedtlag som isolere. Lige pt. er de god foldbumser og går i løsdrift. Men dækknerene bliver da rettet og de bliver set til hver dag. Ingen af mine har så undertrøje på, da det ikke er nødvendingt for nogle af dem. Men helt ærligt. Hvor tit sker det lige. En uge. Så kan man ikke en gang tage på ferie. Håber dog jeg har dækkenfri heste næste vinter. I hvert fald den ene. Men vi er altså kun mennesker. Ingen er perfekte og der er jo ingen der som sådan GLEMMER sine heste.

  • #204   30. mar 2013 Hvor folk dog kan overdrive. smiley
    Og jeg håber da, at man får nogen til at passe sine heste, hvis man er væk en uge.


  • #205   30. mar 2013 Selvfølig vil den få mad osv. Men den behøver ikek absolut blive redet og striglet i den uge. Men de fleste tjekker da lige om dækknet sidder ordenligt, om der er nogle synlige skader osv. Men uheld kan altså ske. Lige meget hvem det er så er mennesker altså kun mennesker, og ingen er fejlfrie. Tror næppe hun gør det igen.

  • #206   30. mar 2013 Nej, det gør hun nok ikke. smiley

  • #207   11. apr 2013 avavav træls syn at komme ud til.

    vi har kun 3 heste med dækken på, resten er heldigvis dækken løse. De får det vandtætte dækken af om aftenen og så får de vandtætte dækkener på når vi lukker ud smiley
    Men der er dog nogle dage hvor vi ikke har nået at tage dem af. smiley



Kommentér på:
OPRÅB: Husk nu at tage dækkenerne af :)

Annonce