{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
933 visninger | Oprettet:

CSF
CSF
Tilmeldt:
8. feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933

Stærkere bid på tur? {{forumTopicSubject}}

Ja, som overskriften kunne jeg godt tænke mig at høre, om i rider med stærkere bid på tur. smiley

Hvad er begrundelsen for / imod?
Hvilket bid har i valgt? Og hvorfor har i valgt det bid frem for andre?

Spørger bare af nysgerrighed, så please hold jeres moralprædikener om at det er forkert og mangel på træning for jer selv. Det er ikke det, der er meningen med emnet. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stærkere bid på tur?
  • #1   8. feb 2013 Nææh, jeg bruger det samme bid hele tiden smiley

  • #2   8. feb 2013 Altså jeg rider normalt bidløst(for det meste) på Skade, men på tur rider jeg med bid! smiley Grund: Hun stikker af med mig! smiley

  • #4   8. feb 2013 Bruger det samme bid på tur, som i daglig dagen smiley

  • #5   8. feb 2013 Nix. Har da jeg var yngre gjort det, men fandt ud af, at det er bedre at træne sig ud af de problemer man har. Stærkere bid vil nemlig aldrig kunne løse problemet helt og i nogle tilfælde vil de faktisk forværre problemet. Det har jeg selv oplevet..

  • #6   8. feb 2013 Nej det gør jeg ikke. Det skyldes, at min hest altid er til at stoppe. Selvom hesten foran hende stikker af, og hun selv hidser sig rigtig meget op, så kan jeg stadigvæk stoppe hende.
    Hun stejler en del, men jeg er ret sikker på, at biddet ikke vil gøre nogen forskel.
    Desuden har hun ikke så meget plads i munden, så jeg rider med tredelt bid med fladt midterstykke, og har ikke så meget mulighed for at ride med andet (:

    - På min 4 års som ikke er så velredet endnu rider jeg også bare med almindeligt tredelt, for hun skal bare lære at stoppe for mine signaler, og ikke biddet (:
    Desuden er hun også for blød i munden, til at jeg vil putte mere i munden på hende (:


  • #7   8. feb 2013 Ved mig hjælper det for med sidepull ved hun godt at hun kan løbe hvis hun vil, og der hvor står på sommerfold er der ingenting, men her hjemme vil hun bare hjem og hvis man så har sidepull kan man lige så godt begynde at spise af sandet!! smiley

  • #8   8. feb 2013 Niks. Mit 3-delte virker fint smiley

  • #9   8. feb 2013 Jeg har nomalt 3 delt på, på banen smiley
    Men har måtte tage 3 ringsbid på, på tur, for med det andet stikker hun bare hovedet mellem benene og løber der ud af smiley
    Men er igang med at træne hende, så håber en dag vi kan bruge det sammen bid smiley


  • #11   8. feb 2013 Jeg bruger mit helt almindelige 3-delt bid, både i dressur, spring og på tur. Synes ikke det gør nogen forskel om hesten går i hallen, på ridebane eller på tur, så ser ingen grund til at skifte rundt smiley

  • #12   8. feb 2013 På nogle heste gjorde jeg. Min travhest var sød nok på bane, men på tur, hvor der kom fart på, gik travhesten op i hende, så der var andet bid på.
    Den jagthest jeg red sidst, fik også sit jagtbid (trerings) på, når vi red tur og det gik stærkt. På bane gik han med sit almindelige.


  • #13   8. feb 2013 Det gjorde jeg på min ene pony da vi genoptrænede, udelukkende fordi at hvis han løb, ville han gøre skaden værre. Det ville jeg ikke risikere. Normalt rider jeg altid med det samme bid smiley

  • #14   8. feb 2013 Nej, altid med mit tredelte muffe, eller i grime eller hackamore (for løse tøjler). (:

  • #15   8. feb 2013 rider med tre delt og hannoveransk næsebånd i dressur, og med hackamore på tur.
    grund: hun bliver tit ret stærk på det tredelte, så for ikke at sidde og flå hende i munden på tur, så bruger vi hackamore, et vip med hånden og så står hun.. smiley


  • #16   8. feb 2013 Bruger 3-delt for det meste, nogle gange rider vi ud i sidepull. Min hest løber ikke mere, end at jeg kan stoppe hende på få sekunder smiley

  • #17   8. feb 2013 På min hoppe Rozetta rider jeg med det samme bid altid (eller bidløst hvis det er det jeg har lyst til). På Black rider jeg med alm 3 delt bid når vi træner på banen og et 3-delt 3 rings bid på tur og alt efter hvad humør bassen er i kan jeg justere tøjlerne i de forskellige ringe smiley
    Jeg HAR prøvet i mange år at træne Black i ikke at stikke af når vi er på tur og det går hurtigere end skridt, men jeg KAN IKKE holde ham og jeg vil ikke sidde på en hest der løber ustandseligt smiley


  • #18   8. feb 2013 Nu både rider og køre jeg vores heste. Hvis jeg rider en tur, så nej. Alle vores kan stoppes på et 3 delt, selv spring dyret.

    Når jeg køre bruger jeg stang bid.


  • #19   8. feb 2013 Rider bidløst, men jeg rider med hackamore på tur, til Hash er 100% stabil på turen :). Vi er begyndt med grime også, men hun har det med at være meget frisk, så for en sikkerhedsskyld er det stadig med hackamore :).

  • #20   8. feb 2013 Jeg rider ikke med stærkere bid på tur, dog brugte jeg - tidligere - næsebånd på tur, noget jeg ikke gjorde på banen. Nu bruger jeg som regel slet ikke næsebånd smiley

  • #22   8. feb 2013 næh jeg bruger det jeg lige synes :O) rider med 3-delt muffe, 3-delt fullcheek og bidløst og kræet er ligeglad når det kommer til tur, hun går for løse(re) tøjler hele vejen, når det kommer til sandkasse-ridning går hun bedst bidløst pga. hendes smalle underkæbe smiley

  • #23   8. feb 2013 På min ene tager jeg 3 delt 3 rings bid på(bruger det osgå i spring), fordi han bliver stærkere på tur, og gider ikke sidde og kæmpe vildt meget, så synes jeg ikke at det er hyggeligt.
    På min anden, som MEGET stærkere(også til hverdag), der bruger jeg 2 delt 3 rings bid, hun er stadig meget stærk, og kan stadig have problemer med at holde hende, men gider ikke have at hun skal have et endnu hårdere bid på. smiley


  • #24   8. feb 2013 Bruger det samme bid ude som inde.. Sidder jeg på en ilter hest der ikke vil høre på på signalerne så som stop, fremad kan jeg godt finde på at tage en martingal på og en pisk i hånden.. Ikke for at slå med pisken eller rive hesten hårdt i munden, men simpelt og enkelt for at have redskaber med for min sikkerheds skyld.. Martingalden for hvis den smækker hovedet i sky, at det er umuligt at stoppe den, eller hvis den rejser op med forbene.. Pisken hvis det er en umulighed at komme forbi noget og løsere tøjler og ben plus sæde ikke virker fordi den nægter at gå forbi og den har fået tiden til at komme forbi det farlige, så er pisken ment som et klask i måsen for at sige jeg bestemmer og nu går vi forbi basta!

    Det er sjældent at jeg har haft brug for hjælpemidlerne for tit og ofte reagere hesten jo efter den har fået tålmodighed og føler sig tryg ved situationen.. Og tit synes jeg det handler om tålmodighed og øvelse for hesten.. Men kan ikke komme udenom at jeg tager det med for tryghed hvis hesten er lidt ukontrollerbar ved tur ridning.. Må også bare sige tit og oftes er det rytter fejl hvor de gjorder eller stopper og sætter i gang på de samme steder eller hvor hesten ved at på et tidpunkt skal den krudtet af og det glæder den sig til fordi den kan mærke glæden fra rytteren..

    Det blev sgu lidt langt det her:( men nej skifter ikke bid går ind for trængning i skoven hvor første privitet må være at ride hesten med så få hjælpemidler og andet som muligt


  • #25   8. feb 2013 Nej, kan nærmere finde på at ride bidløst. En lydig hest er også lydig i skoven :o)

  • #26   8. feb 2013
    Jeg har haft redet med 3 rings på tur, på en hest der havde fået den idé pludselig at stikke af. At gå fra på tur og være til at stoppe for stemme, lår og tøjle nærmest til den dovne side og stoppede for et " prr " i galop. For så pludselig at ændre mening i galop og stikke af, skulderen røg ud og i det den røg ud blev hals og mund til mursten.

    Og en gang faldt jeg af grundet han stak af fordi jeg bøjede hans hals rundt med alm. bid, det var glat grundet vådt græs, han mistede balancen og gled. Så kom der et stærkt bid på, så kunne jeg undgå at dreje halsen rundt og undgå at han stak af og bekræfte ham i det.

    Så jeg fandt det ret svært at træne væk, når hesten kunne stoppe på tur i alle gangarter men så pludselig bare smuttede hjem. Også selvom der var en anden hest med.

    Og propper gerne et stærkt bid på igen hvis jeg oplever en situation hvor jeg ikke kan se hvordan det skal trænes væk. Det er ikke rart at sidde på en hest der stikker af, ikke er til at stoppe og hvor man ved at om 500 meter så er der er en trafikeret vej hvor billisterne ikke har en chance for at se os.


  • #27   8. feb 2013 Nope smiley
    Er bidløs på Lise nu, men før i tiden gjorder jeg heller ikke smiley
    Også selvom hun kan være pisse stærk smiley


  • #28   8. feb 2013 Ida: Det er da i hvert faldt ikke sikkert!!! -.-

    Krikken: Også en af de grunde til at jeg smutter bid på, for hvis jeg falder af løber hun hjem( Hendes hjem ligger lige ud til hovedvejen!) smiley


  • #29   11. feb 2013 Hmmm...

    Jeg FORETRÆKKER et stærkere bid på tur, vis jeg ved at hesten har tildens til at være energisk/nervøs/tændt/hidsig osv.. For det er altså bedre at kunne stoppe hesten uanset hvad. Også selv vis man har et godt indlært stop signal.

    Feks, red jeg altid på en hoppe på ca 130 i stg. Red hende indendørs og havde et super godt stopsignal - Glemte hun bare da vi kom udenfor.. Så næste gang tog jeg et stærkere bid på, heldigvis, for på en lang strækning (Grusvej) begyndte hun bare at løbe afsted. Fik hende dog bremset igen inden 100 meter..


Kommentér på:
Stærkere bid på tur?

Annonce