1. apr 2009 Følger: 46 Følgere: 40 Heste: 7 Emner: 73 Svar: 625
aflivning og 10 år s pige. {{forumTopicSubject}}
jeg vil hører alle meninger her, om da vi skal til og aflive min sted datters pony, da dens ben stilling ikke kan rettes.
igår søndag, spurgte min sted datter så mig om, hun måtte se hendes pony blive aflivet.
personligt synes jeg at hun godt må, men hvad synes I her?
har vist hende flere videoer her om aflivning, og der siger hun ikke noget til og hendes pony i gamle tid så hun også ligge død, men så ikke hun blev aflivet.
men den måde jeg vil have aflivet min pony på er en beroligende også en kugle på panden også skære vi halsen op, så blodet kan komme af ponyen.
det er den billigste og fordi jeg vil have det sidste er fordi jeg har oplevet en hest blive skudt dagen før, men så om morgen efter, når man kommer op og kigger ud i haven, stod den der med hul i panden og spiste græs, det vil jeg slet ikke have igen.
tak for jeres svar og tid til og læse dette, undskyld hvis det blev langt.
Blogger
Følger: 65 Følgere: 72 Heste: 10 Emner: 147 Svar: 765
mar 2005
Følger: 63 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 1.329
Men kender jo ikke pigen
jan 2012
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 1.931
Men den metode du beskriver må jeg indrømme jeg ikke ville udsætte mine børn for at overvære. Den er alligevel ret voldsom.
Så min personlige holdning er, den form for aflivning er ikke noget for børn.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 269 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.848
Ser intet galt i at børn ser dyr dø, eller i det hele taget det at de ved hvad der sker og at dyr dør.
Det er iøvrigt normal procedure at skære halsen over, gør man ofte også når der er aflivet med sprøjte, så er man sikker på at hesten er død.
Men du kunne måske vente med at lade hende se hesten til den er død, så hun ikke ser den får skåret halsen over :o). Et skud i panden, er en ting, halsen med er en voldsomt ting.
mar 2005
Som hun skriver, bliver den beroliget, får boltpistol, og derefter skåret halsen op..
mar 2005
Ja, det er normal procedure.. Men for en 10 årig pige at se, er det måske ikke lige særlig sjovt for hende?
mar 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 3 Svar: 3
Blogger
Følger: 65 Følgere: 72 Heste: 10 Emner: 147 Svar: 765
Bliver det med en kugle på panden så ville jeg klar fraråde det..
Jeg fik min aflivet i starten af januar, og det foregik med boltpistol..
Jeg er en 20 årig pige der har oplevet mange voldsomme ting, så jeg VILLE se det !
- det sq jeg ALDRIG ha gjort.. det var noget af det mest makabre jeg nogen sinde har set for hesten spræller i minimum 2 minutter indtil nerverne dør osv.
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.512
Havde det været aflivning med sprøjte havde det været noget andet ..
nov 2008
Følger: 12 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 10 Svar: 422
Dog ville jeg personligt ikke lade hende se det når den skal skydes og afblødes. det er meget voldstom når den falder for blotpistol og afblødningen ser voldsomt ud.. det kan godt være hun ikke har reageret på at se andre heste blive aflivet..
Det gør jeg heller ikke.. jeg har stået med 3 af mine veninders heste da de skulle aflives. og det har været ok.
Men når det er ens egen så er det noget helt andet mener jeg fordi der kommer nogen andre følelser ind i det...
Så for at gøre mit svar kort så nej. jeg ville ikke lade hende se det med den aflivningsmetode.
maj 2012
Følger: 17 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 28 Svar: 60
Jeg syntes personligt, at den skal have "sprøjten"... Jeg har selv set min gamle pony, blive aflivet på denne måde. + at jeg har set vores køer blive skudt og sådan.
Det jeg fandt mest "beroligende" at se på, er helt klart turen med sprøjten, uden tvivl
sep 2007
Stinne M - læs neden under det jeg har skrevet, tilføjede noget ;o)
mar 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 381
apr 2009
Følger: 46 Følgere: 40 Heste: 7 Emner: 73 Svar: 625
ja det er det den bliver, og jeg har forklaret pigen hvordan den bliver aflivet og hvorfor jeg vil have det på den måde.
Pigen har slev ønsket og se den blive aflivet.
men det skal så siges, vi har fundet en ny pony til hende, og den får hun samme dag, så hun kan tænke på noget andet hurtigt.
jun 2007
Følger: 91 Følgere: 73 Heste: 2 Emner: 100 Svar: 880
Tror ikke en på 10 er klar til at se det. Men det skal i jo selv vurdere.
okt 2012
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 2.822
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.856
Jeg var selv på din datters alder da min første pony blev aflivet efter en slem gang kolik. Den blev aflivet på samme måde, men jeg fik ikke lov at se det. Vi kom dog ned og så hesten da de var færdige og det var slemt nok synes jeg! Puha at se min elskede pony skåret op og blodet der flød på jorden
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.512
Men alt med måde.
Jeg er 18 og har lige fået aflivet min hund, jeg græd i to dage. Jeg var med til aflivningen, og selvom det er meget roligt med sådan en lille hund, så synes jeg da bestemt ikke det var behageligt!
Jeg synes det er alt for tidligt, også selvom hun selv ønsker det. Jeg vil ikke mene at en pige på 10 år er klar over hvilke efterfølger den beslutning kan have på hende.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.187
Hvis pigen ønsker det, så lad hende da se hesten blive skudt, men tag hende væk inden i skære halsen over på den, det synes jeg alligevel virker lidt meget for en der ikke er ældre.
nov 2008
Følger: 140 Følgere: 123 Heste: 5 Emner: 193 Svar: 3.277
Personligt så jeg ikke selv min få en sprøjte, da jeg simpelthen ikke June holde til det
sikke en skræmmende historie med at den stod på maken morgnen efter!:O
aug 2009
Følger: 73 Følgere: 70 Heste: 8 Emner: 15 Svar: 187
sep 2009
Der er mange grimme historier. Mange heste der får sprøjter forsøger at stikke af når de allerede er næsten døde og burde ligge pænt på jorden, og min veninde som også er på HG oplevede en hest der efter sin død kravlede flere meter afsted.
Jeg tror såmen også TS' måde at aflive på er udemærket og human, men det er nok mere den med at hesten ligger og er død og alt blodet, der vil påvirke pigen frem for det at se den blive skudt med en boltpistol.
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 299
Du må næsten kunne vurdere bedst om hun vil ku klare det mentalt. Hvis du har forklaret det der sker når man gør sådan og sådan... men det er en ting og det er noget andet at se det i virkeligheden.
mar 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 22 Svar: 408
mar 2011
Følger: 15 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 154 Svar: 2.129
men hvis den får en sprøjte ville jeg ikke mene at der er noget galt med det
sep 2007
Sorg og det at dyr eller mennesker dør reagere man forskelligt på.
Jeg brugte ½-1 time på at græde over Maja, mest over chokket da det kom som lyn fra en blå himmel, men ellers har jeg ikke gået og været ked af det. Og hverken grædt over mennesker eller andre dyr der døde. Så mennesker håndtere det forskelligt :o).
nov 2008
Jeg fik en ny hest præsic en uge efter min blev aflivet, og jeg var ked af det selv da jeg havde den nye, og det kunne man også mærke på mig og specielt når min afdøde hoppes føl var min søsters hest, og min nye og føllet stod samme sted og mig og min søs fulgtes ud til dem hver dag, så jeg var ked af det det meste af tiden, men lod det på ingen måde gå ud over min nye hest
ps:min nye hest (den gang) er major
okt 2011
Følger: 70 Følgere: 59 Heste: 13 Emner: 336 Svar: 903
det var trist så jeg ville nok sige nej jeg ville ikke gøre det hvis det var min datter
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 25 Svar: 182
Hun har set en aflivning med sprøjte og det var voldsomt nok for hende, også selvom hun havde fået alle detaljer at vide på forhånd.
En ting er en aflivning med sprøjte, hvor ponyen bare sover ind.
Noget andet er skuddet fra boltpistolen, hullet i panden og blodet der flyder fra en overskårret hals...
10 årig ved ikke altid hvad der er bedst for dem og det er her vi som voksen, skal skåne dem i en vis grad.
Fint at hun ved hvordan det foregår, men det er ikke alt de behøver at se i den alder. Lad hende evt. se ponyen, når det hele er overstået og der er ro på igen.
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 29 Heste: 6 Emner: 5 Svar: 346
Men man er nød til at lære sine børn at dyr skal/kan dø og hvordan.
Hvis vi altid pakker dem ind i vat så vil livet jo helt bag på dem den dag noget uventet sker....
synes det er et valg pigen skal træffe efter du har forklaret hende hvordan det foregår osv....
apr 2009
pigen ønsker selv og se det, og jeg vil være der og jeg vil have dyrlægen til og forklarer pigen, hvad han gør.
jeg personligt har set dyr blive aflivet, da jeg var meget yngre, og havde en hest der måtte skydes fire gange inden den døde, men som jeg siger den vej skal vi alle, men dyrene er vi ansvar for, derfor skal vi gøre det når det skal være, istedet for lang behandling osv.
men hendes pony står ikke til og redde pga hovbennet i begge forben har drejet sig voldsomt ud ad fra koden af, og hesten kan ikke engang gå på fold en hel dag uden og sove så snart hun kommer ind i boks.
jan 2011
jul 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 11
sep 2009
Tag hende i hvert fald med ud når den får den bedøvende sprøjte, så hun kan føle hun siger rigtig farvel. Det burde en tiårig godt kunne klare.
okt 2012
Nogen ting kan godt vente til de er ældre...
mar 2011
så kan det godt være at hun ikke ville se det, men det ved hun ikke før hun står der,
selvom den hverken har hul i panden eller halsen.
men lad hende være ved den og sige farvel lige før den får sprøjten,
så hun føler at hun har sagt rigtigt farvel.
Min gamle pony blev aflivet imens jeg ikke var hjemme, vi havde aftalt at han skulle aflives ugen efter jeg kom hjem fra tjekkiet med klassen, men da jeg kom hjem var han blevet aflivet,
noget af det værste ved det var at jeg ikke følte at jeg havde sagt farvel til ham, og det var forfærdeligt, og det er det stadig, tænker stadig på ham og savner ham efter snart 2½ år,
apr 2009
hendes pony før min tid, blev aflivet, men der så hun kun den bagefter, hende har hun haft meget svært ved og sige farvel til, så derfor tro jeg at når hun er med, vil hun bedre kunne give slip og komme videre med den nye.
apr 2012
Følger: 8 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 624
Umildbart tænker jeg at det er 'noget af en mundfuld' med sådan en aflivning. Det er hendes egen pony, så følelserne vil være indblandet. Hun er ikke såd gammel i nu og kender nok ikke sin egne reaktioner på sådanne oplevelser. Blot fordi hun tror at hun godt kan klare at se sin pony blive aflivet, betyder det ikke at hun i praksis er i stand til det. Når i snakker om det eller ser heste blive aflivet på video, så er det jo noget fjernt. Selv har jeg ikke været med til en aflivning af et af mine egne kæledyr, men jeg kan da forestille mig den stemning der må være på selve dagen.
Jeg ville være bange for at pigen bliver forskrækket over hvor voldsomt det er, når man er til stede ved aflivningen og ikke ser en fremmed hest på video. Jeg ville nok frygte at hun vil få mareridt, eller endnu værre, at huske ponyen for afslutningen. - I så fald ville jeg nok anbefale at lave et mindested.
Men som sagt, så kender jeg ikke pigen. Hun er måske lidt mere 'hårdnakket', og så skal man jo ikke bare overhøre hende pga. hendes alder. Hun har jo en grund til at hun gerne vil se aflivningen. Måske er det bare en barnlig nyskerrighed og måske er det fordi hun gerne selv vil bekræfte at ponyen er død. I tilfælde af sidste, så ville jeg nok lade hande se aflivningen eller måske først se når aflivningen er færdig. Her her jeg et lille eksempel fra mig selv:
Jeg havde for nok syv år siden en gammel hunkat, som jeg var vokset op med helt fra spæd. Hun og jeg var helt tætte, så derfor kom det som et chok for mig, da jeg en dag fik afvide at hun var blevet aflivet (hun var gammel, og havde længe været syg jævnligt). Jeg så derfor ikke min kat som død men fik kun lov at se gravstedet. Fordi min kat havde stået mig så nær, så var det som om jeg nægtede at tro på at hun var død. Af og til når jeg så en kat der lignende min, så vidste jeg jo godt at det ikke var min, alligevel skulle jeg altid hen og tjekke, for tænk nu hvis det alligevel var min...
Modsat fik jeg engang lov til at se min afdøde farmor (som har stået mig ekstemt nær) og jeg tror at det er derfor, at jeg har haft det langt nemmere med hendes død.
Min pointe er, at jeg synes at du skal se på de forskellige argumenter for og imod i denne tråd, og så huske på, at ikke alle er ens. Jeg tror at det enten er rigtig sundt for hende eller virkeligt usundt - det kommer an på barnet.
Spørg hende eventuelt om hvorfor hun ønsker at se aflivningen?
apr 2012
mar 2011
okt 2012
Bare husk at det virkelig se voldsomt ud, også selvom at men er 30 år.
Og at 10 årige ikke har nogen idé om hvordan oplevelser kan påvirke dem.
apr 2009
hun red selv sin gamle bette pony til der hvor hun var solgt til og tog afsked med hende der, selvom vi skulle gå hjem igen, ville hun det, der var nok små 5 km, og når hun selv kunne ride hende derover kan jeg og se min pony blive aflivet.
hun menere hendes hest ikke kan huske hende hvis hun ikke følger hende til døren, som hun siger ord ret selv
jul 2012
okt 2012
Hvis hun VIRKELIG gerne vil følge den hele vejen og man som voksen synes at det skal hun have lov til, så synes jeg virkelig at man skulle overveje at bruge de par 100 kr. ekstra og få det gjort med en sprøjte.
apr 2009
fordi pigen kan jo se at hesten lider, og hun kan jo mærke hesten gerne vil gøre det pigen forlanger, men kan ikke holde til det, og det har pigen jo indset, og pigen er jo afklaret med hun skal væk.
folk som kender pigen i hendes far s omkreds, synes vi skal tage pigen med, når hun nu selv synes, men hvis hun ikke kan klarer det, skal hun også have lov og gå væk.
apr 2012
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.909
Dog synes jeg ikke, at børn burde se, når hesten evt. bliver hentet af DAKA. Det er nok lidt for voldsomt, men ved aflivning kan de også få sagt farvel.
jul 2012
jul 2012
apr 2009
og hvis vi skal have hesten aflivet, bliver det nok en fredag hvor hun kommer herud også kan hun tage afsked med hesten hele weekenden, da daka først kommer mandag morgen efter hesten.
så hele weekenden kan vi snakke med pigen om det inden hun kommer hjem igen til sin mor.
jan 2011
naturlig død ville være hvis dyret faldt om på marken en dag!
apr 2012
okt 2012
Jeg har fået aflivet på begge måder og jeg vil ALDRIG se min hest få skåret igen og derfor mener jeg slet ikke at det skal være en "oplevelse" for børn.
Lad dem blive voksen og så kan de selv tage den beslutning...
Synes du skal sige nej til at hun overvære den aflivning ellers håber jeg hendes mor gør!!!
apr 2009
faren synes hun skal have lov, NÅR HUN SELV VIL.
moren har jeg så ikke fået besked fra i nu, hvad hun synes.
apr 2012
Hun risikerer at få mareridt og enda at huske hesten for dette sidste blodige øjeblik?
Beklager, men det virker bar underligt, at du virke så beslutsom på at hun skal være med, blot fordi pigen selv vil det...
okt 2012
apr 2009
jeg giver hende masser af respekt og jeg tro hun fortæller mig mere end hvad hun gør med sin mor og far, da jeg viser hende at jeg har respekt for hende og hun har respekt for mig, vi har et helt specielt bånd, fordi jeg samtidig giver hende lov og være den hun er og for hun kan sige alt til mig, og det er selvom far og mor ikke skal vide det.
jeg tro hun kan klare det, da vi hele søndagen snakkede om følgerne og hvordan det måske vil være for hende, og det er skåret ud i pap til hende, så hun ved godt hvad, det hele går ud på i små detaljer, om skud og blod bad, men også hvorfor jeg vil have det gjort sådan.
og hun er ikke dum, og kan godt forstår ting og sager.
apr 2012
Og hvis du er helt sikker på om du´vil lade hende se det hele, hvorfor oprettede du så overhovedet debatten?
okt 2012
Blot at det er en oplevelse børn bør være foruden.
10 årige SKAL ikke overvære et blodbad, heller ikke selvom de gerne vil. Deres virkelighedsforstand er på ingen måde udviklet.
Og af RESPEKT for din steddatter, så bør du skåne hende for at se hendes.pony blive aflivet på den måde du har valgt.
10 årige er bare ikke voksne og sådan er det altså, uanset hvad DE mener. Det er nogen fordele ved at være voksen og det er at vi har det sidste og afgørende ord.
apr 2009
jeg kan godt aflive små dyr hvis de lider, det er der mange som ikke kan, fordi de ikke kan forholde sig til døden, da de hele tiden bliver beskyttet i hoved og røv, men første gang jeg skulle tage beslutning om mit dyr skulle aflives, var jeg kun seks, da blev min første hest aflivet, da man kunne se den led.
og hvis man kan se de lider, er det kun det rigtige og aflive, istedet for og bruge mange flere penge på dyret måske aldrig kommer sig igen, der er mange dyr ude i verden som ikke har det godt, men det kan vi jo heller ikke forstå, fordi vi har det sådan som vi har det her hjemme.
apr 2012
Jeg tror at alle her er inforstået med at hesten skal aflives, det tror jeg ikke at der er én her der er imod.
Det jeg (og tilsyneladne mange andre) ikke forstår, er at du holder fast i at pigen skal se det? .. Specielt når du ikke engang har hørt om moderen synes at det er okey..
apr 2009
okt 2012
Vi slagter selv alt vores kød, men derfor skal min datter ikke være med til det, i hvert fald ikke endnu.
Børn er nødvendigvis ikke pakket ind i vat, bare fordi at de ikke ser hvordan det ser ud at aflive med en boltpistol. Derimod synes jeg det er forkert at bilde dem ind at ponyen/dyret husket dem efter de er aflivet. For det er jo ikke rigtig virkeligheden...
okt 2012
apr 2012
For jeg kan virkelig ikke se meningen i det.. Du har jo besluttetdig.
apr 2009
men det menere hun ikke.
selvom jeg har forklaret hende at hun vil altid huske hende, som den dejlige pige som striglede hende og for lærer hende flere ting, og for de timer hun har hygget med hende.
og selvom jeg har skåret det ud i pap, vil hun stadigvæk se hende og følge hende til døren.
apr 2009
jul 2012
okt 2012
Hun skal ikke bestemme om hun skal og tror seriøst også at hvis du spørger de fleste børnepsykologer, så er den måde at aflive ponyen på nok en ret voldsom oplevelse før en 10 årig.
apr 2012
Men gør som du vil, nu burde du i det mindste være klar over de ricisi der er.
Jeg håber blot moderen har en lidt anden holdning til tingene.
apr 2009
jeg har sku ikke taget skade og se det og tage beslutningen da jeg var seks år gamle, hvorfor pakke alle unger i vat, hvad med dem som lever ander steder, som oplevere mange andre grimme ting.
jeg sender jo ikke hende ud over en bombe så hun mister bennet, og vi er jo her for hende, og snakker meget med hende om det og gør hende klar på det, og ikke som det kommer som et chok
apr 2012
Det kan da ikke være så dyrt at give hesten en sprøjte og så lige frem vælge så markaber en aflivning? .. Helt ærligt..
apr 2009
okt 2012
Håber, for piges skyld, at hendes mor har lidt mere nosser end hendes far og siger "glem det, moster! Det skal min datter ikke se"
jul 2012
apr 2009
apr 2012
For mig virker det som en stor joke efterhånden, hvilket generer mig ret meget.
Du har ventet længe med at fortælle moderen om dette, faderen er ikke rigtigt indblandet, vælger nok den mest markabre metode, lader en tiårig se på - blot fordi hun gerne vil, starter en debat - på trods af du allerede står helt fast på din beslutning, undskylder det med at du i forvejen er hurtig på aftrækkeren - og lader barnet se på og så ser du det som et spørgsmål om respekt.
Hold da op, jeg følger at du holder alle her i debatten for nar.
okt 2012
apr 2009
og faren og moren er indformeret.
der er ikke gået en dag imellem jeg fik og vide af pigen til både far og mor ved det.
dette er ikke en joke, pigen har fået lov og se sin pony blive aflivet.
vi har vist det længe med hensyn til hesten, men vi har håbet på det bedste, men nu er der ikke mere og gøre de siger to smede, og jeg har kontaktet min dyrlæge idag, og hun ville lige undersøge sagen om hensyn til dyrværns loven, om hesten kan aflives inden forsikringen siger ja, da hesten nok lider og har smerter, og det er kronisk lidelse.
så jo inden ret længe skal Stella aflives.
okt 2012
sep 2009
I kender ikke pigen, og ved ikke hvad hun kan klare og hvad hun ikke kan. Døden er en naturlig del af livet.
Jeg er enig med mange af jer i at hun ikke skal se hesten der ligger der med blod ud over alt, men hun kan da i hvert fald få lov at være med til at se den få den bedøvende sprøjte, kramme den væk og så gå derfra med en voksen.
Er det ikke bedre at hun er sammen med mennesker hun kender, frem for at hun eventuelt ridder eller cykler derop og ser det hele fra en busk fordi hun gerne vil følge sin pony til det sidste?
Man er ikke altid herre over livet, og som jeg har skrevet længere oppe, sad min 10 årige søster ved siden af sin far da han døde. Inden det havde hun været med til begravelse hos farfar og morfar..
Jeg ville da ønske hun havde fået en blid start til døden i form af et dødt kæledyr frem for mennesker hun elsker.
Jeg ved ikke hvad min holdning til det er, når jeg engang får børn, men sådan ser den ud nu.
jan 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 6 Svar: 304
For det andet, hvis pigen er stærk af natur, hvilket det umiddelbart lyder til, og begge forældre har givet tilladelse og hun ydermere gerne vil, så ville jeg lade hende. Selvfølgelig skal hun være klar over at det er barsk, og hun skal være klar over hvad der skal ske, men jeg kan fornemme at det har i snakket igennem? Om hun skal se hesten ligge i en blodpøl ved jeg ikke. Men hvis hun gerne vil være ved sin pony til det sidste, så lad hende, men gør hende opmærksom på, at hvis det bliver for meget, så kan hun frit gå væk, helst sammen med en voksen. Der er jo intet af det her der er tvang?
Forstår, lige som nullerdut, heller ikke hvad folk synes der er så forkert i det.
jul 2012
jan 2012
okt 2012
jul 2012
jan 2012
Fumle: Jeg tror det er et bevidst valg TS har taget, og ikke et spørgsmål om at spare penge. Hvis det er den måde TS mener at hesten kommer bedst herfra på, hvorfor skal det så ikke bare være sådan, selvom der er en steddatter der skal se på? Det er vel TS der står med ansvaret for ponyen, så den måde hun finder rigtigst med sig selv, er da også den måde hun skal have den aflivet på.
jul 2012
okt 2012
Jeg er hverken for eller imod metoden og har sålen selv brugt den og jeg skal ikke se det igen. Og jeg troede ellers ikke det ville røre mig mere end med sprøjten.
Jeg tror du er nød til at læse ALLE indslagene, for at nogle af dem ikke kommer til at virke som "taget ud af luften".
sep 2009
Har du læst det TS har skrevet? Der står ingen steder at steddatteren SKAL se på men at hun selv VIL.
okt 2012
Jeg, personligt, og mange andre kan du jo selv læse, synes IKKE at det er hensigtsmæssigt at et barn på 10 skal det og eftersom hun spurgte til råds, fik hun svar...
Bare ikke det svar hun ville have og det lyder mest af at som om pigen skal se at ponyen bliver skudt.
Hvorfor ikke bare vælge en mindre voldsom metode, som eksempelvis sprøjten? Der er i det mindste ikke blod over det hele...
Tror bare atdet er det der forager.
sep 2009
Jeg har læst det du har skrevet, men det bliver bare hurtigt tåget med alle de andre indlæg der også er kommet.
nov 2005
Følger: 61 Følgere: 94 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 1.337
Men jeg vil så sige at at se sin hest blive skudt og få et stort hul midt i panden !! falde om og ligge at spjætte!! dernæst se den få skåret halsen over, så blodet strømmer ud !! Ja !! den kost ville JEG IKKE kunne klare
Kan sagtens forstå pigen vil følge hesten til dørs ( selvom jeg kan tvivle lidt på om hun er klar hvordan det vil påvirke hende?)
Men jeg havde HELT KLART valgt at få ponyen aflivet på traditionelt vis med sprøjte, når pigen så havde taget afsked, ville jeg få den skåret....
Jeg ville ikke byde mine børn at se sådan en voldsom og blodig død af deres kæledyr ! uanset om de ønskede det eller ej...
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 85 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.715
Så hvorfor sprøgsmålet?
Personligt har jeg overhovedet ik lyst til, at se en hest blive aflivet på den måde.
Jeg tænker, ja hun vil gerne selv, men får hun lov til alt hun gerne vil?
For jeg vil mene, at alt det blod, er der da ingen grund til at en 10 årig pige ska se.
Det ka hun tids nok nå.
Det er ik altid, at en 10 årig ved, at hun efterfølgende ka få "traumer".
Det er pænt meget blod, og lidt voldsomt.
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.755
Det har jeg ikke taget skade af, heller ikke da alle fårene skulle aflives til sidst da jeg var 10 eller 11 :o)
okt 2012
Det næste er at TS vælger den mest voldsomme måde at aflive på før at spare et par 100 kr.
Det er jo fint nok at børn ved hvordan livet hænger sammen og at dyr bliver aflivet af forskellige årsager, men derfor behøver de ikke at se alt inden de er 12 år. De skal nok nå det de skal nå, når den tid kommer.
nov 2005
Men det gør jeg sgu når det er mine egne dyr !! der er meget meget forskel på at sidde og se noget i tv/net end når det forgår lige udefor huset. og blodet er virkeligt!!
Jeg forstår godt hun vil være med? men hvorfor vælge den allemeste brutale og blodige løsning? er det ikke slemt nok for hende at hun skal miste sin bedste ven igennem mange år?
Jeg ved godt du siger hun har set det på net og du har fortalt hvordan og hvorledes? men som ovenover skrevet, så er der meget forskel på tv og virkelighed!
jan 2010
Selvfølgelig holder hun garanteret mere af sin pony, end jeg gjorde af fårene ;o) Men derfor synes jeg stadig det er op til den enkelte person. Det kan sagtens være, at hun ikke får ar på livet af det, men "blot" fælder nogle tårer uden at blive traumatiseret :o)
nov 2005
okt 2012
Hvad hvis hun nu får traume over oplevelsen? Og så for et par 100 kr skyld. Det er sku forkert børnefilosofi og helt hen i vejret efter min og mange andres mening.
Min datter på 10 skulle i hvert fald ikke udsættes for det.
jan 2010
nov 2005
Hvordan forklarer man den følelse det giver i en?? Så han/hun er 100 % klar over hvad det er der bliver sagt ja til?
jun 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 56
Min datter var 5år da vi fik aflivet vores hundmin datter og jeg gav den selv sprøjten hos dyrlægen, vi fik aflivet vores kanin på 12 1/2 år hos samme dyrlæge og der gav min datter den selv sprøjten.
min datter kan godt forholde sig til døden og det er sundt for børn at ha det.
Så lad hende se det og så når halsen skal skæres over spørg hende om hun vi se det ellers gå væk med hende.
okt 2012
Det næste er at halsen skal skæres efter skuddet og ikke 15 min senere.
Tror du er nød til at læse ALLE indlæg inden du kommentere for og imod.
apr 2009
hesten har ande fødder, og kan ikke holde til og være på fold en hel dag med min store hest, for så når hun kommer ind i boks lægger hun sig ned, og der ligger hun til om morgen.
vi skridter en lille time på hende, så lægger hun sig igen i boksen.
mine to smede siger der er ikke mere og gøre, da man ligesom kan se hov bennet har drejet sig helt oppe fra koden og ned i hoven.
det er så tydeligt og se hesten hun gerne vil mere end hun kan holde til, og det er syn for hesten, derfor bliver hun aflivet den 28 feb. og pigen får lov og se med.
så sådan ligger landet.
nov 2005
Arme dyr, håber i har givet den rigeligt af smertestillende så den kan holde ud og leve indtil d 28...
jun 2006
Følger: 141 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.894
Det lyder til i din beskrivelse at hesten konstant står med meget stærke smerter?
Smertestillende medicin eller ej, uanset hvad syntes jeg absolute ikke det er ok og ride den. At den lægger sig så snart den kommer på boks tyder på smerter.
Efter min mening burde denne aflivning finde sted langt før det egentlig sker.
Når det er sagt så fik mine børn ikke liv til og se sådan en aflivning uanset alder, jeg ville ikke selv kunne tåle og se dette, så det havde jeg også næstet mine børn.
Jeg følger selv mine dyr til det sidste og dette er også en selvfølge for mig, men det er også fordi det er så fredfyldt med sprøjten. Den dag min dyrlæge vil skære halsen efterfølgende må jeg gå før dette gøres.
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 85 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.715
Vi har forstået den SKAL aflives.
Men om en 10 årig ska se en noget brutal måde, at aflive en pony på.
Fordi hun vil og sån er livet.
Men forstår stadig ik, at du spørg om noget hvor du HAR taget beslutningen inden du opretter tråden?
Og nu forstår jeg så heller ik hvorfor den stakkels pony ska vente så længe.
For det lyder som om den har meget ondt!!
Som Dorthe osse skriver.
Men jeg håber da hun synes det er fedt, at se nedslagtning af pony.
For ellers ka det da godt blive et problem, senere i hendes liv.
apr 2009
fordi den først skal aflives den 28 feb. er fordi dyrlægen ikke kan aflive den akutt, da den ikke fejler nok efter dyrlægen s mening, også giver jeg pigen tid til og sige ordenligt farvel til sin pony.
pony en er en fjordhest og de viser ikke tegn på smerte før det er helt galt, da det er en stærk hest.
vi har bestemt ikke presset hende til noget end det hun selv vil gå med til, selvom der har været flere som har sagt det er pjat med hesten, de har ikke fået lov til og ride hende.
jul 2008
Følger: 296 Følgere: 298 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.019
apr 2006
Følger: 55 Følgere: 57 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 136
Min datter på 10 fik ikke lov lige meget hvor meget hun insisterede for hun er ikke klar over hvad det vil sige.
okt 2012
Skud med boltpistol og overskårret hals...
Ikke år der er noget galt med metoden, men der er vist være ingen der forstår hvorfor TS vil spare lidt penge på aflivningsmetoden, når en 10 årig skal se på.
jul 2008
Følger: 296 Følgere: 298 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.019
Ja, det er en voldsom oplevelse, når det sker med boltpistol..
nov 2009
Følger: 128 Følgere: 121 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 798
apr 2006
Følger: 182 Følgere: 281 Heste: 11 Emner: 39 Svar: 2.769
Jeg har selv set det mange gange, både på den ene og anden måde, og det undrer mig at du siger at du har set en hest blive skudt med boltpistol uden at få skåret halsen da dette ikke er tilladt.
Hesten bliver kun lammet af skuddet og dør først når den forbløder...
jan 2013
Følger: 3 Følgere: 9 Heste: 1 Svar: 298
aug 2010
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 6 Svar: 60
For mig har det altid været savnet af hesten, der er værst.
Om jeg har kørt den til slagteriet og været hos den til den bliver hængt op, eller holdt den når den har fået sprøjten er for mig lige hårdt, fordi det er afslutningen på vores tid sammen.
apr 2009
pigen er stærk og jeg tro hun bedre kan få sagt farvel til sin pony, end sidst, hvor hun kun så hesten ligge død, der gik længe inden hun kom sig over det, så tro det er bedste løsning det her.
maj 2011
Følger: 18 Følgere: 14 Heste: 6 Emner: 21 Svar: 131
nov 2005
Ingen betvivler at hesten har fortjent at få fred fra sine smerter?
Det som ryster nogle af os det er at man vælger den mest voldsomme og blodige metode der overhovedet findes?? som selv mange voksne mennesker ville få det dårligt over ?
Hvad er der galt med at få hesten sprøjtet ? og pigen er med hele vejen dertil, når hun så er parat til at slippe den, derefter skærer man halsen over ??
Hvorfor skal hun overvære et skud samt alt det blod ?når det ikke er nødvendigt på den måde?
jan 2012
Jeg ser det personligt ikke som den mest voldsomme metode, men jeg kan da godt forstå at hvis man ikke er "vant" til den slags, eller forstår at dyret ikke lider, eller ikke har fået det ind fra ganske ung, så kan mange se det som en brutal ting. Men hvis pigen er stærk nok psykisk, og hun er klar over at det bliver hårdt og blodigt, hvorfor så ikke lære hende at den måde kan det også foregå på. Jeg kan ikke se det store problem.
Men igen, ingen af os kender pigen...
mar 2011
Følger: 144 Følgere: 1637 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.429
Dette må være rigtig hårdt for Jer og især hende. Så tal en masse om det så det bliver bearbejdet..
Mv TT
nov 2005
Hesten falder lige hurtigt om det er sprøjten eller boltpistolen?? forskellen er bare at ved sprøjten er den død med det samme, den anden metode der dør den langtsomt efterhånden som den afbløder? pistolen slår den kun ud den dør ikke.
Men ja alle mennesker kan ikke blive enige
Men som mor kan jeg kun sige at hvis jeg syntes mit barn absolut ikke ville kunne få et normalt liv uden at skulle se en hallal-slagtning! så havde jeg nok valgt at vise det på tv ? og ikke IRL og med barnets kæledyr .
Men sådan er vi jo så forskellige ? og måske jeg er en hønemor? .Men jeg havde ALDRIG valgt denne metode ! Jeg kan ikke se hvad et 10 årigt barn kan lære af det?
Men måske hun bliver vegetar så ? :-))
mar 2011
nov 2005
Det var svar til Mille N ...
nov 2005
mar 2011
jan 2012
Men jeg kan da godt høre at jeg burde være meget mentalt forstyrret af alle de aflivninger og skud jeg har set i mine barndomsår. Og jeg virker måske også bare kold og ufølsom, men i sidste ende, så er det et dyr som alle andre.
nov 2005
Man sidder virkeligt og tænker meget over de holdninger folk har?? og undres ind imellem?
Nu har jeg været inden for psykiatrien i 13 år og oplever jo hvor mange mange unge mennesker der desværre er strømmet til !!
men når man så læser eks denne tråd ? så sætter det altså mine tanker i omdrejninger
Faktisk har vi talt om denne tråd på mit arbejde i dag , fordi jeg egentligt er meget rystet over folks meninger?.
Men vil hermed også lige sige at jeg synes det er en meget "dybsindig" tråd og er overrasket over hvor ren den bliver holdt i tonen
nov 2005
Nej aflivning bliver vi nok ikke enige om
Men uanset hvilket argumenter der vil komme, så vil jeg ALDRIG kunne forstå hvorfor man mener det er noget et 10 årigt barn har brug for at opleve IRL ! når der findes andre metoder.
jan 2012
Og så er det iøvrigt heller ikke TS der mener at barnet har brug for det, men barnet selv der udtrykker et ønske herom. Jeg synes da hun er stor nok til at man bør tage ønsket op til overvejelse. Jeg kan da helt ærligt godt forstå at barnet vil være ved sin pony til det sidste.
nov 2005
Ja barnet ønsker at følge hesten til det sidste og det forstår jeg også godt, men det er TS der vælger hvilken form for aflivning det skal være og det er den jeg IKKE forstår.
Døden er ikke nem for nogle ? alle bliver kede af det, men en blodig død er at gøre det et tand værre ....I mine øjne altså:-)
mar 2011
jan 2012
Team Tindur: Nej, det er muligt du synes det, men i givet fald, som jeg også har skrevet tidligere, så må jeg være godt og vel forskruet i hovedet siden jeg har overværet det også før jeg var 10 år, og udmærket forstået konsekvensen ved det.
nov 2005
Så havde jeg valgt at betale det som det koster på dyrlæge modellen
Men ja jeg er måske også lidt blødsøden lige pt
Og behøver jo nok ikke fortælle hvilken metode det forgik med:-)
jan 2012
mar 2011
nov 2005
Men jeg kommer aldrig til at forstå hvad det er folk mener den pige har ud af/ kan få ud af ? at opleve sådan en voldsom afsked med sit kæledyr? hvilken positiv effekt vil det have på hendes fremtid?, for nogle mener jo det ligefrem er sundt for hende at se " livets gang".
Team Tindur . Mangler smileys herinde
dec 2006
Følger: 124 Følgere: 121 Heste: 13 Emner: 1.399 Svar: 7.395
Og da slet ikke på den brutale måde. Jeg har set et par døde heste, ikke aflivningen, da jeg ikke ønsker det. Men blir skræmt, når den ligger der, selvom man ved den er død.
Så nej, min datter skulle bestemt ikke set det!! Vil ikke risikere hun får traumer for livet. At hun kan siger farvel inden og efter er i orden. Men ikke aflivningen!!
jan 2010
Følger: 151 Følgere: 159 Heste: 8 Emner: 34 Svar: 761
jan 2010
jan 2010
(tag det nu ikke som en led besked! men det er bare slet ikke så forfærdeligt som mange tror - heller ikke elvom det er ens bedste ven!:)
til gruppens ejer- hvis hun ikke vil se den blive skåret op feks, så kan hun jo bare kigge den anden vej, hvis hun ikke har lyst til at se blod:)
apr 2010
Følger: 368 Følgere: 274 Heste: 10 Emner: 139 Svar: 975
Min pony fik 3 + en ekstra sprøjte fordi han ikk tog godt nok i mod det tror jeg vidst det var? og jeg så han falde, da jeg jo stod med ham. Jeg syntes det var forfærdeligt, men jeg fortryder ikke jeg blev der. Men selvom det er billiger at..ja, det i gør ville jeg heldere fortrække sprøjterne.
Men en video er ikke altid lige så voldsom som når det r virkelighed!
Syntes det er voldsomt så jeg ville ikke havde min datter stående i den alder. Men hvis hun selv er med på den ser jeg intet forkert. Hun kan altid gå hvis det blir for meget?
Jeg var så chokeret efter han var død at jeg ikke kunne røre ham i hovedet, selvom jeg ville og fortryder at jeg ikke gjorde det! Men jeg tog hår fra hans hale og skal havde lavet mig et armbånd af dem
maj 2005
Følger: 113 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.690
feb 2008
Følger: 149 Følgere: 150 Heste: 3 Emner: 51 Svar: 2.045
apr 2009
jan 2010
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Min datter måtte stampe alt det i jorden hun ville for og få lov og se hendes pony blive aflivet på den måde - jeg ville sige NEJ. Det er mit ansvar, at hun ikke udsættes for mere end hvad ET BARN bør udsættes for.
Jeg siger også nej selvom hun gerne vil se den værst tænkelige gyser - hun ved nemlig ikke selv hvilke konsekvenser det vil få for hende.
Som forældre har vi et ansvar for hvad vores børn skal have af oplevelser - både gode som dårlige - og i den udstrækning vi KAN beskytte dem, da er det vores pligt!
Kærlighed og omsorg er ofte forbundet med et højt og tydeligt NEJ - også selvom det gør ondt på os, at se vores børn ulykkelige over det og mærke deres vrede mod os. Men som voksne må vi tage det ansvar der følger med i kølvandet på alt det sjove.
dec 2009
Følger: 58 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 12 Svar: 47
Min mening: på en måde synes jeg at pigen gerne må se det. Der er jo nogle piger der er en hård banan. Men det kan jo godt være at hun siger at hun kan 'tåle' det, men måske når hun kommer til stykket, kan det være det bliver for hårdt til hende?
Fordi altså, jeg ved det ikke, men altså sådan som jeg tænker kan det ikke give nogle maridter? Hvis hun nu fik det dårligt eller noget.
jan 2007
Følger: 30 Følgere: 197 Heste: 4 Emner: 121 Svar: 878
Det er det værste at se sin hest knække sammen, og ikke vågne op igen.
Jeg var 15 år.
Men det er jo alt efter hvilken person man er synes jeg.
Min veninde så sin hest knække sammen (ved aflivning) og hun fortryder det.
mar 2011
nov 2005
mar 2011
apr 2009
så på torsdag den 28 feb. kan ponyen blive aflivet og ikke før.
mar 2011
apr 2009
også har pigen også tid til og ind stille sig på det hele, hun tager det godt nok med stiv arm, men hun bliver jo ked af det når jeg snakker om det, men som jeg har sagt det er helt naturligt, og jeg vil heller have hun tuder foran mig end hun går og skuldre det for mig, så jeg tro helt bestemt hun kan klare det.
og hendes nye pony vil nok også give hende lidt mere udfordring end den gamle, så hun vil nok komme til og synes det er sjovt, men det bliver jo aldrig samme pony som den gamle.
jan 2009
Følger: 44 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 87
nov 2007
Følger: 50 Følgere: 52 Heste: 5 Emner: 296 Svar: 870
nov 2012
Følger: 35 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 22
apr 2009
pigen tog det i stiv arm, græd kun lidt efter også slut.
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 504
okt 2011
Følger: 38 Følgere: 39 Heste: 3 Svar: 30
okt 2011
Følger: 38 Følgere: 39 Heste: 3 Svar: 30
nov 2008
da jeg fik min pony aflivet, kunne jeg ikke klare det, jeg græd og græd og så så hvordan de sv** henter de døde heste og det gjorde virkelig ondt på mig, da jeg så en vildt flot mørkebrun hest med en flot blis og nogle sokker blive hivet op i hovedet af en kran og der erfter bare SMIDT ned i den last han havde bagpå, og det gjorde virkelig ondt at tænke at min skulle igennem det samme, men det var bedst for hende og jeg fortryder til en hver tid at jeg ikke stod med hende til det sidste, for jeg føler at jeg forlod hende, og det må være skræmmende for en halvvild hest at stå der og få en sprøjte og lige pludseligt bare falde ned, når hun ikke kender nogle af de mennesker der stod der.... men jeg syntes det er flot at hun kom ind og så det og tog det godt
undskyld det blev langt ^^
apr 2009
gør ikke noget og ja hun fik sagt farvel, og jeg kan oplyse hun tog det sku i stiv arm.
også kan jeg oplyse vores daka mand lagde vores pony stille og roligt i kassen, for jeg så det selv.
apr 2009
nov 2005
Jeg har i hele mit hesteliv oplevet 5 aflivninger med sprøjte og INGEN af dem har bevæget sig det mindste når de var gået i jorden?? Men måske der er forskel på hvordan dyrlægerne gør??.
Hesten har fået en beroligende og står bare og hænger ,derefter fået den dødlige og der er alle knaldet til jorden og helt væk med det samme?.
Første gang blev jeg så overrasket at jeg faktisk slet ikke opfattede hesten var død! dyrlægen måtte sige til mig at jeg roligt kunne give slip for hesten var død for længst .
Men det er dejlig heste har fået fred og at pigen kom godt igennem det.
apr 2009
ponyen fik berolige først derefter fik den en dosi af det dødlige, og faldt til jorden, men prøvede ligeså hurtigt og rejse sig igen med hoved og bevæge ben meget.
jeg har heller aldrig oplevet det før, og det er så første gang med sprøjten hele vejen, så er bange for jeg vælger den anden metode næste gang.
apr 2009
apr 2009
og tak.
mar 2013
Følger: 16 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 42 Svar: 1.066
jul 2009
Følger: 16 Følgere: 16 Heste: 7 Emner: 83 Svar: 281
Har selv et meget naturligt forhold til dyr, men er da meget glade for dem. Har da fra jeg var 7 år selv båret mine marsvin osv i graven. Til trods for at min mor, som er sygeplejerske, som skal forholde sig til afdøde mennesker, overhoved ikke kan røre døde dyr. Har selv overværet 2 aflivelser, for et par år siden (med beroligende og sprøjte hos dyrlæge)- dog "bare" af en skadet kat og en skadet 9-årig kanin. Det har jeg ikke haft et problem med, men da min hund (som jeg havde haft hele livet) blev aflivet da jeg var 10 år, fik jeg ikke lov til at se det. Og en kat, jeg havde blev kørt ned, da jeg havde den alder, blev den puttet i en pose, så man kun kunne se halen, så jeg blev forskånet for det syn. Har dog også set en afdød hest ligge ved min tidligere opstalder (da jeg var 11) og det var ikke noget jeg synes var specielt skræmmende, til trods for at den lignede min hest og hed det samme. Men en så voldsom en aflivning i den alder, synes jeg ikke at man bør udsætte så lille et barn for. Jeg er selv 15 år.
apr 2013
Følger: 9 Følgere: 12 Svar: 29
apr 2013
Følger: 9 Følgere: 12 Svar: 29
aflivning og 10 år s pige.