Er heste i stand til at blive jaloux? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer, HG-mennesker!
Jeg har lige været ude at hygge lidt om min skønne pony.
Hun fælder stadigvæk, og det resulterer selvfølgelig i, at det klør helt vildt på hende. Specielt på hendes mave. Jeg har den sidste uge kløet hende rigtig meget, og hun er de sidste par dage begyndt at "jage" de andre heste væk, når jeg klør hende ude på folden. Også hvis jeg står med en af de andre, så kommer hun nogle gange galopperende mod mig, med ørerne klistret til halsen, og når den hest/pony jeg stod med er gået, så stiller hun sig tæt op af mig, så jeg kan klø hende på maven. Sådan er det også, hvis jeg står og klør hende, og der så kommer nogle for tæt på.
Det leder mig lidt til mit spørgsmål - man siger jo, at hunde kan blive jaloux.. Kan heste så også? Eller har hun måske en form for "ejerfornemmelse" overfor mig? Det er lidt mærkeligt nemlig, for hun er normalt ikke aggressiv eller dominerende overfor de andre. Hun er msåke endda lidt typen, der gerne holder sig lidt alene..
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 2 Svar: 145
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.187
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 269 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.848
Nej :o). Hesten du har dig, er ikke jaloux, men motiveret for at holde de andre væk fordi den er meget motiveret for at blive kløet fordi det føles godt.
Ligesom heste der jager andre heste væk, hvis ejeren giver dem godbidder på folden. Hesten er meget motiveret for at få godbidderne, så derfor holder den andre heste væk.
jul 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 283
jul 2010
Følger: 99 Følgere: 95 Emner: 124 Svar: 1.989
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 599 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.742
Krikken - Okay, det må være sådan det hænger sammen så.
maj 2009
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.371
dec 2006
Følger: 124 Følgere: 121 Heste: 13 Emner: 1.399 Svar: 7.395
Min 6 års er i hvert fald møg jaloux, hvis jeg har redet hende først, så elsker hun og pusler og nusle, sadler jeg så en af de andre og rider den, så vil hun slet ikke snakke med mig bagefter, og er mega fornærmet i omkring 5 min, så vil hun gerne snakke igen.
maj 2009
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.431
Jeg ville hvis jeg var dig være meget obs på min rang i flokken. Men ellers ja nyd hesten sætter pris på dit selvskab og håb du ikke skal fange en af dem, der blir jagtet væk
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 269 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.848
Indskydelse; Jeg mener ikke at heste kan se os som førehest/leder, eller en del af flokken eller at de i flokken har nogen rangorden, derfor jeg intet nævner om det ;o)
maj 2009
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.371
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.885
Jeg har flere gange haft min egen som virkelig har set sur på de andre heste som jeg har trukket ud fra folden af. Hvor hun efter bare har stillet sig og set helt trist ud.
Det med at hesten jager de andre heste væk ved jeg ikke om jeg vil betegne som jaloux. Min egen gør det når hun skal ind fra fold, så jager hun med de heste som står i vejen. Men man kan altid kalde på hende, hvor hun så vender om og går tilbage til mig :')
Havde forleden en hest som jeg hentede ind fra sommerfold. Da jeg kaldte på den stod den helt nede i den anden ende, og den 5års jeg passer kom med det samme, fordi at hun mente at hun skulle med ind nu. Gik ned og hentede den anden hest. Da vi kom ned til ledet og vandet, tog hesten noget at drikke. Mon ikke så den 5års kommer listende op på siden hvor jeg ikke kan se den også ellers bare er hoppet og sparker ud efter den anden hest ? Heldigvis ramte hun ikke, og da jeg så råbte af den 5 års stod hun bare og gloede dum på mig, som om hun var da helt uskyldig. Hver gang jeg gik ind på folden den dag, kom den 5 års. Det var ikke fordi at jeg gav den guffer eller andet, hun ville bare gerne ud og lave noget
Er heste i stand til at blive jaloux?