{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
682 visninger | Oprettet:

Er heste i stand til at blive jaloux? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer, HG-mennesker!
Jeg har lige været ude at hygge lidt om min skønne pony.
Hun fælder stadigvæk, og det resulterer selvfølgelig i, at det klør helt vildt på hende. Specielt på hendes mave. Jeg har den sidste uge kløet hende rigtig meget, og hun er de sidste par dage begyndt at "jage" de andre heste væk, når jeg klør hende ude på folden. Også hvis jeg står med en af de andre, så kommer hun nogle gange galopperende mod mig, med ørerne klistret til halsen, og når den hest/pony jeg stod med er gået, så stiller hun sig tæt op af mig, så jeg kan klø hende på maven. Sådan er det også, hvis jeg står og klør hende, og der så kommer nogle for tæt på.
Det leder mig lidt til mit spørgsmål - man siger jo, at hunde kan blive jaloux.. Kan heste så også? Eller har hun måske en form for "ejerfornemmelse" overfor mig? Det er lidt mærkeligt nemlig, for hun er normalt ikke aggressiv eller dominerende overfor de andre. Hun er msåke endda lidt typen, der gerne holder sig lidt alene..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er heste i stand til at blive jaloux?
  • #1   21. maj 2013 Nok ikke på samme måde som os, men jeg tror de kan få en føles af noget der minder om det, min egne kan ikke tåle hvis jeg går hen til en anden, han kan ikke stå stille og bliver sur..

• #2   21. maj 2013 Min synes i hvert fald at hele verden handler om ham. Dumme kræ ^^

• #3   21. maj 2013
    Nej :o). Hesten du har dig, er ikke jaloux, men motiveret for at holde de andre væk fordi den er meget motiveret for at blive kløet fordi det føles godt.

Ligesom heste der jager andre heste væk, hvis ejeren giver dem godbidder på folden. Hesten er meget motiveret for at få godbidderne, så derfor holder den andre heste væk.

• #4   21. maj 2013 Ja de kan godt blive jaloux. Både på hinanden og på mennesker. Har prøvet min gamle hoppe skubbede de andre heste væk når jeg snakkede med dem.

• #5   21. maj 2013 Nej, den forbinder dig med noget godt, som den vil have førsteret til. Ligesom med mad, der kan de også godt jage lidt rundt med hinanden smiley Men jalousi er ikke det rigtige ord, synes jeg ikke.

• #6   21. maj 2013 Rynkerosinen - haha, det gør den da også!
    Krikken - Okay, det må være sådan det hænger sammen så. smiley

• #7   21. maj 2013 Haha, der er lidt delte meninger, kan jeg forstå!

• #8   21. maj 2013 Jeg vil give Krikken ret. Men det kan sgu godt minde om jalousi nogen gange. Min Dulle bliver eddike sur, hvis jeg har for meget at gøre med andre heste! Så vender hun røven til mig i boksen, og gider overhovedet ikke snakke. Normalt er hun nærmest ved at kravle ned i min lomme.... Tossede krikke...

• #9   21. maj 2013 Tjah. Forskerne siger nej og fornuften siger nej. Mine følelser siger ja og det er vel dem der tæller?

Min 6 års er i hvert fald møg jaloux, hvis jeg har redet hende først, så elsker hun og pusler og nusle, sadler jeg så en af de andre og rider den, så vil hun slet ikke snakke med mig bagefter, og er mega fornærmet i omkring 5 min, så vil hun gerne snakke igen. smiley

• #10   21. maj 2013 Måske hun er en sjælden og meget klog hest, der har det der i hjernen, som gør det muligt for hende, at være jaloux, The Little She Wolf? Det lyder da i hvert fald sådan smiley

• #12   21. maj 2013 Tænker så lidt med rang her, hvis hesten ser dig som førehest, bør den ikke jagte andre væk fra dig. Da den så tager beslutningen og derved hæver sig over dig i rang på folden. Omvendt motiveret til at gøre det, lyder jo som et rart ord. Jeg bruger da selv ordet sjalu men mener som krikken det er et forkert ord. Det bare nemmere i daglig tale, at henvise til vores tanker og følelser.

Jeg ville hvis jeg var dig være meget obs på min rang i flokken. Men ellers ja nyd hesten sætter pris på dit selvskab og håb du ikke skal fange en af dem, der blir jagtet væk smiley

• #13   21. maj 2013
    Indskydelse; Jeg mener ikke at heste kan se os som førehest/leder, eller en del af flokken eller at de i flokken har nogen rangorden, derfor jeg intet nævner om det ;o)

• #14   21. maj 2013 tina c - jeg vil ikke sige, at hesten er i stand til at se mig som fører. Jeg vil mene, at hun er i stand til at acceptere, at jeg bestemmer, men ikke at jeg er førerhest. Det synes jeg er forkert at sige, for hestene er jo godt klar over, at jeg ikke er en hest, og at der er stor forskel på mig og en af de andre fra flokken. smiley

• #15   21. maj 2013 Det der med rang i forhold til hesten har jeg det lidt ambivalent med. På folden er mit hopedyr langt nede i tagordenen. Når jeg skal lukke hende ind, og de alle sammen står ved leddet, jager jeg de andre heste væk, så hun kan komme hen til mig/leddet. Men hun er ikke bleg for at give mig et nap i armen, hvis hun synes jeg opfører mig tåbeligt. Så logikken holder ikke rigtigt. Hun burde være over mig, fordi hun tør nappe mig, men jeg er over de heste, som er over hende i flokken.... Den holder ikke rigtigt....

• #17   22. maj 2013 Jeg vil mene at det kan de godt.
    Jeg har flere gange haft min egen som virkelig har set sur på de andre heste som jeg har trukket ud fra folden af. Hvor hun efter bare har stillet sig og set helt trist ud.
    Det med at hesten jager de andre heste væk ved jeg ikke om jeg vil betegne som jaloux. Min egen gør det når hun skal ind fra fold, så jager hun med de heste som står i vejen. Men man kan altid kalde på hende, hvor hun så vender om og går tilbage til mig :')

Havde forleden en hest som jeg hentede ind fra sommerfold. Da jeg kaldte på den stod den helt nede i den anden ende, og den 5års jeg passer kom med det samme, fordi at hun mente at hun skulle med ind nu. Gik ned og hentede den anden hest. Da vi kom ned til ledet og vandet, tog hesten noget at drikke. Mon ikke så den 5års kommer listende op på siden hvor jeg ikke kan se den også ellers bare er hoppet og sparker ud efter den anden hest ? Heldigvis ramte hun ikke, og da jeg så råbte af den 5 års stod hun bare og gloede dum på mig, som om hun var da helt uskyldig. Hver gang jeg gik ind på folden den dag, kom den 5 års. Det var ikke fordi at jeg gav den guffer eller andet, hun ville bare gerne ud og lave noget smiley

Kommentér på:
Er heste i stand til at blive jaloux?

Annonce