{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.088 visninger | Oprettet:

Hvornår ville i tilride? {{forumTopicSubject}}

Ville da gerne høre jeres mening her.

Sagen er den at en veninde og jeg diskuterede lidt om hvornår jeg bør tilride min frieser.

Han bliver 3 år den 12 April 2014. Og jeg havde tænkt mig at først fra den dag, nok nærmere Maj måned, at begynde at gøre ham ryttervandt stille og roligt.

Min veninde derimod mener at alle heste jo fylder år 1 Januar, og derfor burde jeg starte allerede Januar 2014. Men så er det der jeg tænker det er alligevel 4 og en halv måned til han bliver 3 år der fra? Når jeg jo nu VED han først bliver 3 der, synes jeg godt nok bare det virker forkert at starte ud 4 måneder før..

Hvad siger i? Er jeg bare fuldkommen forkert der eller hvad?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge hylde op 450 kr.
  • Paint and wood work 10.000 kr.
  • Opsætning af håndvask og opvaskemaskine 1.640 kr.
  • Hækkeklipning 1.000 kr.
  • Rengøring 950 kr.
  • Hvide perle Steen lagt i have 4.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår ville i tilride?
  • #2   22. maj 2013 Jeg ville langt hellere vente til den var over 3, end gå i gang før smiley

• #3   22. maj 2013 Jeg er af den holdning, at hvis en hest for eksempel(som din) er født i april, så bliver den et år ældre i april. Et år er 365 dage, det kan man ikke rigtig argumentere imod.

• #4   22. maj 2013 Jeg ville lige som dig vente med at smide mig på ryggen til han var 3 år minimum. Man skal jo stadig tage højde for de vokser i den alder og se på hesten om den er klar i hovedet til det :).

• #5   22. maj 2013 Ligesom hun mener jeg sagtens kan ride ham 4 gange om ugen til den tid, hvor jeg igen tænker lidt alla jeg har altid hørt 3 år = 3 dages træning om ugen.

Og i de 3 dage vil jeg da hellere tage 2 dage med let ridning og en dag med longering.

Først som 4 års vil jeg ride 'rigtigt' regner da slet ikke med han forstår alt før..

• #6   23. maj 2013 Det er jo ganske simpel. Du kender din hest aller bedst og er den der bedst kan bedømme om han er klar som 3 året altså i april til at få rytter på også ville jeg som dig holde mig til max 3 gange om ugen. :). Synes du skal følge din egen fornuft, så tror jeg bestem ikke du går helt galt i byen.

• #8   23. maj 2013 DEJ-A har absolut fat i den rigtige ende. Ikke noget med tilridning før hesten er klar. Det er altså de færreste heste, der er færdigudvokset som 3 års - måske lige ren fuldblod.
    I øvrigt er det fuldkommen fjollet at begynde at tale om datoer i forhold til hestens reelle fødselsdag, for det er et spørgsmål om at kigge på sin hest og se, om den er klar til det. Den skal have både styrken og mentaliteten til at blive tilredet. Du kan sagtens gå i gang allerede nu med at lægge sadel på den og gå nogle ture. Det behøver man jo ikke at vente med, da det ikke er en belastning for hesten.
    Men vent dog bare så længe som muligt med at give den vægt på ryggen, så den er stærk nok og derved får en god oplevelse.
    Pøj pøj med det, når du kommer så langt smiley

• #9   23. maj 2013 du kender din hest.. du ved i dit hjerte, hvornår han er klar.. smiley

• #11   23. maj 2013 Henriette

Han har allerede haft saddel på, og er blevet longeret 5 min et par gange. Det har han alt sammen taget i stiv arm.

Skal jeg gå efter hvor færdig udviklet han er udseensmæssigt, så kan jeg allerede gå igang nu haha xD

profilbillede
  • #12   23. maj 2013 Lilla/pink grime på en frieser hingst?!
    DD - din dyreplager!!!! xD

• #13   23. maj 2013 Jeg starter normalt mine op i en alder af 2,5 år ( kun let arbejde for at gøre dem vant til sadel og hovedtøj) for så har de ikke så mange nye ting at forholde sig til når den reelle tilridning starter. Jeg begynder derefter at gøre dem ryttervant i foråret det år de er fyldt 3. Selvfølgelig er der altid undtagelser. Nogle heste er simpelthen ikke mentalt klar i en alder af 3 år.
    Så derfor vil jeg mene at du sagtens kan begynde med at gøre ham ryttervant i april - maj. Men vær endelig opmærksom på om han vokser fra hinanden. Har nemlig selv måtte erfare at mange frieser ikke er klar nok i ryggen før de er 4 år. smiley håber du kunne bruge det til noget smiley

• #14   23. maj 2013 Årh stop nu med jeres skide lilla problem smiley Alle mine har lila på FÆRDIG! xD

Lulu
    Mange tak! Jeg overvejede selv bare at han kun skulle gøres rytter vant, men sådan 'rigtig' ridning først når han var fyldt 4 år.

• #15   23. maj 2013 Præcis smiley har også altid gjort mine ryttervant når de er 3 år og så har de fået ro indtil året de fylder 4 år smiley man undgår rigtig mange skader og overbelastninger ved at passe godt på dem i starten smiley

• #16   23. maj 2013 Men kan jeg så godt gøre ham vant til det basale på ryggen over sommeren 2014 og så slæbe ham hjem over vinteren og bare lade ham stå uden han glemmer det hele igen, og så starte ud sommer 2015 og holde ved der?

Dete r første gang jeg skal tilride på egen hånd, så er lidt 'dum' på området smiley

• #17   23. maj 2013 DD... kan godt lige fortælle dig en lille hemmelighed. Har selv en lille indre drøm om at proppe en slags lilla på Chagall, men er bange for at folk synes jeg er dyreplager... xD

DIN DYREPLAGER! haha smiley

• #18   23. maj 2013 Bedre at spørge smiley
    Jeg har aldrig haft nogle problemer med det smiley selvfølgelig skal man lige starte roligt op, men så kommer det stille og roligt igen smiley men jeg har også gjort det, med dem som har været rimelig besværlige, at jeg har taget dem måske en weekend i måneden for lige at minde dem om at der er andet i livet som at spise smiley det er lige med at finde en blancegang, det passer til den individuelle hest smiley

• #19   23. maj 2013 Jeg ventet til min var 5

• #20   23. maj 2013 Jeg vil give dig ret DD. Hesten fylder først rigtig år i den måned den er født og det er ikke ok at starte tilridningen før hesten er fyldt 3. Men så fint som din er udviklet kan du sagtens starte med ham som 3 års.
    Jeg synes en 3 års må rides 3 dage i ugen og ikke mere, så kan man supplere med træning fra jorde hvis man vil.

• #21   23. maj 2013 Jeg synes ikke man bør begynde at gøre ryttervant, før at hesten er 3,5 år.
    Så kan man begynde at tilride den som 4 års lige så stille smiley
    Men det er jo bare min mening smiley

Ville aldrig hoppe op på min 2,5 års..

• #22   23. maj 2013 Normalt venter jeg til de er fyldt 4 - frieseren er ofte sent udviklet.

Udviklingen på denne race fra de er 3 til de er 6 år er enorm! Vent bare og se hvordan han ser ud som 6 års....det er slet ikke og sammenligne med det billede du har lagt ind af ham nu.

Men hvis du føler han er klar til flere udfordringer både fysisk og psykisk, så vil jeg anbefale dig at du i sensommeren 2014 kommer op og sidde, skridter lidt rundt og herefter giver ham fri til sommeren 2015 hvor du går mere seriøst til projektet tilridning, men stadig på en langsigtet og "given tid til ham" måde.

Lyt til ham og overtræd ikke hans grænser og mentale indlæringsevne i forhold til udviklingen - han er kun et barn....hav hele tiden dette i baghovedet.

Og husk at 5-10 min input kan gøre ham træt - så ikke noget med længere varende indlæring - hellere give fri efter kort tid, så han får tid og ro til og få oplevelserne sat på plads.
    At gå stille og roligt til værks giver dig og ham den bedste start - det tager tid, men chancen for masser af succes og tillid er så meget større end hvis du får for travlt og tilliden mistes.

Husk at han vil pleace dig og gøre alt for og gøre det du ønsker - men DU skal huske, at stoppe og ikke byde ham mere end han mentalt er klar til.

Jeg selv arbejder ud fra, at mine heste ikke må nå derud hvor de føler behov for og sige fra, for så har jeg ikke formået og aflæse deres kapacitet og mentale indlæringsniveau.
    Og det behøver ikke være under selve arbejdet at hesten siger fra - hvis hesten en dag ikke villigt kommer til mig på folden eller via sit kropssprog i boksen f.eks vender hovedet bort, når jeg vil give grime på eller blot vil tage kontakt, så har hesten allerede her fortalt mig, at mine krav har været for store og tilliden til det jeg kræver er ved og forsvinde.
    Det kan også være et tegn på at udstyret ikke er i orden, at hesten har fået spændinger i ryggen pga sadlen eller lign. Ihvertfald får hesten fri hvis den afviser kontakt i første forsøg - jeg begynder ikke og overtale hesten til og få grimen på....for så er jeg allerede igen igang med og overtræde....

Det er de helt små marginaler der tæller i samarbejdet med hesten - og lytter vi og ikke lader vores ego tage over, så får vi det vi gerne vil have og det samme gør vores hest.

God fornøjelse med ham smiley

• #23   23. maj 2013 Synes det er fint at gøre hesten vant til sadel/trense og begynde at arbejde fra jorden (evt. longe) med nogle stop/start signaler, så hverken hest eller rytter er på helt bar bund når rytter kommer op, og så hesten ligesom har bare de signaer at kunne kende. Derimod ville jeg først begynde at tilvænne, når den er 3. Når den er ryttervant synes jeg personligt godt, at man kan tage en såkaldt voksepausepause fra selve ridningen i et halv/helt år, inden man begynder at tilride rigtigt. En frieser ville jeg vente noget længere med pga. deres "enorme" udvikling i de år.

• #24   23. maj 2013 Bare gå igang:) MEN når den er ryttervant og let tilredet,skal du la ham få voksepause- nogen 4-5 mdr andre længere. Men man kender jo sin hest smiley

• #25   23. maj 2013 Synes du skal vente, til du selv føler det er tid, for hesten er da helt sikkert kropsligt klar til det til januar. Men i skal begge være psykisk klar til det smiley
    Men en anden ting, lad for guds skyld være med kun at træne den 3 gange om ugen, det giver blot en hest med ømme muskler. Så heller at du kun træner 10 min hver dag, eller rider de 3 dage, og så longere eller går lang tur eller lignende de andre dage. Det er bare vigtigt at holde musklerne igang. Rider man den en dag, vil den være øm dagen efter (ligesom hvis vi selv bruger nogle muskler vi ikke er vant til). To-tre døgn efter du har redet den, er dens muskler igen faldet til i det normale, men da de stadig er så "ubrugte", vil de blive ved med at være ømme, hver gang man har redet, det første længe stykke tid. Hvis du derimod rider/træner/holder musklerne igang lidt hver dag, så går der ikke længe, før musklerne ikke er ømme mere smiley

• #28   23. maj 2013 Monty, når du skriver som du gør, mener du så færdige med at vokse, eller mener du generelt færdige med at udvikle sig?
    For sådan noget som fx haflingere og tinkere, har nogle gange tendens til at være tidligt færdige med at vokse, men de ligger først til i bredden 2-3 år efter de er færdigudvokset. Har set flere eksempler på, at de allerede er færdige med at vokse, når de er fire år, men først når de er 7-8 år, ligger de det sidste til i bredden smiley
    Og efter min mening, er det jo ret sent at tilride som 8 års, men vil alligevel rigtig gerne høre, hvad du tænker om det? smiley

• #30   23. maj 2013 jeg har en der er blevet 3 her i april og hun kommer først igang i juli mdr., der for hun 3 uger med arbejde 3 gange om ugen og så fri indtil næsten forår hvor hun bliver 4.
    Vi vinter var hun i longe 2 gange om ugen i ca. 10 minutter for at lærer hende hvad en longe var og hun har haft trense på max 10 gange men sadellen osv venter vi med til Juli mdr.

• #32   23. maj 2013 Jeg ville vente til han var næsten 4år:-)

• #33   23. maj 2013 Lyder godt at jeg ikke bare var komplet ved siden af, for jeg synes godt nok det virker forkert at side mig op på en 2 år. 4 måneder til han blvier 3 r er altså en LANG tid i min verden.

Og så passer det jo med sommer og godt vejr, det vil jeg da hellere haha smiley

Jeg selv havde i sinde at han nemlig skulle ud og stå hvor mine andre rideheste står hele sommeren over (maj - september) og så skulle han ellers igang med at se en masse.
    Første skridt er at han lære en masse nye heste at kende for første gang.
    Næste skridt er at han skal kunne færdes i hallen med både andre hopper og vallaker uden at blive stresset/nervøs.
    Herefter ville jeg begynde at longere i hallen, med og uden saddel er mig ligegyldigt dog uden trense.
    Når den er på plads og han klare det fint på trods af andre heste, så vil jeg stille og roligt vende ham til vægt på ryggen.

Og jeg regner og håber da på at inden vi vender næsen hjem af igen, så har vi forhåbentligt alle de basale signaler på plads i skridt.

Om der kommer trav og gallop med ind over det må tiden vise, det kommer nok mest an på mit mod, tid og hvor meget baby kan overskue.

Til Maj 2015 vil jeg så 'rigtig' igang med ham som ridehest. Det burde jo blive nemmere når han nu har lært noget af det i skridt allerede.

• #34   23. maj 2013 Jeg starter op med min i August 2014:-) Starter op nu til august med at longere nogle gange om ugen med fokus på frem og ned for at opbygge muskler. Når foråret nærmer sig vænner jeg ham til sadelen og longerer ham med denne så når jeg til August skal op på ham så tager han det hele cool (håber og tror jeg) smiley

• #36   23. maj 2013 Lisette

Skal man bare bestille røntgen til den tid så? smiley

• #37   23. maj 2013 Som Lisette siger, kan man med fordel bestille et røngten tjek for at se på vækstlinjerne... Jeg gør det dog ikke... Måske med min plag inden han en dag skal igang, men han har også vokset anderledes end min unghest (halv brødre)

Jeg gik igang med min Big den dag han fyldte 3 år, og han rides nu 1 gang om ugen i skridt, dette vil han blive ved med indtil næste forår, måske får han 2 skridtture om ugen ind imellem, disse foregår på sandstier i varierende terræn, han skal kun lære start, stop, drej og tempo skift i skridt at kende dette års tid, næste år lægger jeg lidt trav og lidt galop på, året derefter det lidt mere samlende arbejde osv...

Forskning viser at man med fordel kan gøre dem vant ti vægtbelastning fra de er 2½ år gamle, og ligeledes har deres sener og led godt af at blive udsat for belastning, MEN alt med måde... Jeg er stærkt imod dem der tilrider deres ungheste når de er 2½-3 år, og det i som skridt-trav-galop-volter og øvelser...

Min ser ikke skyggen af en barriere, hovslag eller hjørner det næste års tid hvor jeg sidder på ham.. Han skal kunne rides uden "hjælpen" fra væg og hovsag smiley

Han laver noget nu min. hveranden dag, og det spænder fra skridtture, gåture, vandbånd, løbebånd og longering i roundpen..Bliver jeg helt vild, skal han tilkøres denne sommer også smiley

Man skal se på hesten, psyken og gøre alting med måde... Min var mere end klar til hans ryttertilvænning i Marts... Hans lillebror vil opleve samme trummerum om ca 1½ år...

Big har aldrig bukket, vippet med et øre eller lign under hans "uddannelse" til livet som ridehest...

Kommentér på:
Hvornår ville i tilride?

Annonce