Kasteration om sommeren - dumt? {{forumTopicSubject}}
Hej. Jeg står med et problem som jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal håndtere. Jeg har en hingst på halv andet år, som går på en lille gård, hvor han er den eneste dreng. Dvs. Han går på fold med tre andre hopper. Han er så blevet skilt fra to af dem og går nu kun med en af hopperne. Dyrlægen var ude og tjekke hans sten Idag, men de er ikke helt klar endnu. Han sagde der måske ville gå en månede, før han kunne kasterere ham, men der ville være mange fluer og derfor større chance for at der vil komme betændelse i. Mit dilemma er så om jeg skal lade ham kasterere om en månede og tage chancen både med betændelsen og lade ham gå med hoppen. Eller sende ham til en hingste fol og vente til efteråret med at kasterere. Han er en lille dreng, så jeg er bange for at de andre vil være for hårde ved ham
jeg er os ked af at tage ham væk fra den lille flok, for de er tæt knyttet i flokken.. Hvad ville i gøre, i min situation?
mar 2007
Følger: 56 Følgere: 1366 Heste: 6 Emner: 722 Svar: 4.473
Evt. aftal med dyrlæge at få det gjort om eftermiddagen hvor der ikke er så mange fluer. Det gjorte jeg ved min, han kom også på fold efter bedøvelsen var væk, og det klarede han fint, ingen fluer og heller intet sår der gik op
Dyrlægen anbefalede bare at sætte ham på fold og sagde der ikke var stor risiko for betændelse.
sep 2005
Følger: 69 Følgere: 76 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 210
jun 2007
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 7 Emner: 73 Svar: 244
jul 2008
Følger: 102 Følgere: 89 Heste: 8 Emner: 39 Svar: 426
Mig selv ville jeg nok også lade den blive inde en dag ekstra mindst
jan 2011
Følger: 93 Følgere: 146 Heste: 10 Emner: 13 Svar: 512
Men ville nok sætte den på hingstefol, og se tiden an, fordi måske er de ikke så hårde ved ham som du tror?
feb 2007
Følger: 27 Følgere: 48 Emner: 121 Svar: 1.172
jun 2011
Følger: 79 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 153
Bare hold øje med det
mar 2006
Følger: 35 Følgere: 30 Heste: 5 Emner: 101 Svar: 1.263
Men jeg fik min kasteraret da sommeren var på det højste og hans sår blev dagligt sprøjtet med cyklus spry (sår spry med antibiotika) + flydende plaster med tjære mod fluer + alm flue middel på hans lår også blev det ellers vasket dagligt med midicinsk sæbe blandet med jod og han fik ikke betændelse samt minimalt med fluer i såret alt dette var selvf i sammenråd med dyrlæge
dec 2006
Følger: 124 Følgere: 121 Heste: 13 Emner: 1.399 Svar: 7.395
Min hingst på lidt over et år skal gå til han er min. 2 år, men vi har så også både tiden og pladsen og selskabet til en hingst
Pt. går han med min ponyvallak og to gamle ponyhopper, da han ikke har vist nogle rigtigt tegn på interessere, men her om en 10 dags tid kommer der en 1 års hingst ned på folden til ham. Og så bliver de to tøser taget fra, da ham her er lidt længere fremme i skoen
Jeg vil smider ham på hingstefold, hvis jeg var dig. De får så meget ud af det, selvom det går hårdt for sig nogen gange
mar 2006
Følger: 35 Følgere: 30 Heste: 5 Emner: 101 Svar: 1.263
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 123
Diana K: Hans ene sten er ikke hård nok til at blive taget, så snart han ligger en lokal bedøvelse, kan vi risikere at den bliver trukket op igen og det siger dyrlægen at han ikke vil udsætte ham for. Så vi må vente..
Anne N: Ja, det kan godt være det er sundt for ham. Vil i hvertfald tænke over det. Han går med en hoppe på 5 lige nu, men hun er selvfølgelig ikke lige så legesyg som Ask er. Jeg er os bange for at der går rigtig meget betændelse i hans sår, hvis jeg får det gjort midt i Juni månede. De skal jo på sommergræs her i næste uge, det er derfor jeg er lidt bekymret for om han overhovedet vil kunne klare en kasteration nu...
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 123
Anne N: Ja, du har måske ret. Han vil os rigtig gerne lege og han er meget baby til han er halv andet år. De andre heste han går med er 15 og 19 år, så han får jo slet ikke udnyttet hans unge heste år. Jeg må hellere få kigget alle de steder jeg kan komme til, så jeg kan finde det perfekte sted til min lille mand
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.052
Mine er ordnet om vinteren, vil aldrig tage chancen om sommeren med alle de fluer og varmen.....
Kasteration om sommeren - dumt?