Spørgsmål om indlæring/daglig træning! {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg er igang med at skrive en opgave om heste - indlærings teori og psykologi, og jeg kunne virkelig godt bruge jeres mening og hjælp!
Hvis i ville udfylde/svare på de her spørgsmål ville det være super skønt! Du behøver ikke svare på allesammen.
Træner du nogensinde klikkertræning?
Træner du nogensinde ”horsemanship”/ jordarbejde?
-Hvorfor?
Hvilke principper arbejder du ud efter hvis du arbejder fra jorden?
Hvilke metoder bryder du dig ikke om?
Kan din hest tricks?
Hvilken metode bruger du? ( sæt gerne X ved flere)
-Flooding
-Desensibilisering
-Kontrabetingning
-Operant betingning
-Klassisk betingning
-Positiv staf
-Negativ straf
-Positiv forstærkning
-Negativ forstærkning
Hvis i har andet i syntes der er relevant må i gerne skrive det også!
På forhånd tak!
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.434
- Nej
- Ja, bruger rigtig meget jordarbejde.
Hvorfor?
- Jeg bruger det bl.a. til at ryttervænne ungheste. Det er langt nemmere at lære hesten signaler fra jorden, da det er fra den "højde", de er "trænet"/håndteret fra de er føl, og derfor er det mere naturligt for dem. Når de så kan signalerne fra jorden, kobles de over til at kunne bruges fra ryggen. Desuden går jeg meget op i at have velopdragne heste, så min jordtræning foregår egentlig fra det sekund jeg er ved hesten, indtil JEG forlader den - den må ikke gå fra mig
- ved ikke om jeg decideret arbejder ud fra nogle bestemte principper, det er indlæring og inspiration fra forskellige mennesker, men det hele startede egentlig med, at jeg blev inspireret af en australsk westernrytter, der hjalp lidt med nogle af vores heste en overgang. Hans metoder har jeg sorteret i, kombineret med en smule Monty Roberts, Warwick Schiller, Gitte Vestergaard osv., så mine "principper" er vel et godt og grundigt hjemmemix af erfaringer og inspirationskilder.
- Jeg bryder mig ikke ret meget om longering, er dog ved at blive lidt omvendt, da jeg godt kan se noget praktisk i det, men vil helst undgå det - og bruger det kun på mere "erfarne" heste. Desuden alle former for indspændinger/chamboner/glidetøjler o.l., hvis man kan kalde det metoder. Straf er en anden "metode", jeg bestemt Ole bryder mig om - man kan ikke straffe en hest, da man ikke kan give hesten skylden for noget den gør. Ellers er der metoder som join-up, hvor man skal opnå "respekt" fra hesten ved at jage med den og gøre den bange. Når jeg snakker om at ride heste på deres præmisser og undgå stress, så er det bare ikke en metode jeg finder nyttig.
- men generelt synes jeg, at man kan lære rigtigt meget fra mange forskellige "metoder", måske join-up ikke er noget jeg er fan af, så giver follow-up jo mening, men som følge af noget andet. Så jeg mener bare, at selvom en metode overordnet set ikke er noget jeg vil benytte mig af, ville jeg sagtens kunne finde små detaljer e.l., som kunne være interessant at kombinere ens egen træning med - vi stopper jo aldrig med at kunne lære
Kan din hest tricks?
- Nej. Ville gerne lære min ene hest at ligge ned, men det kræver jo, at man får det trænet og det får jeg bare ikke gjort (God knows why), og derfor er det gået lidt i hat for mig
-Flooding
-Desensibilisering
-Kontrabetingning
-Operant betingning
-Klassisk betingning
-Positiv staf -- igen, straf gør ikke noget godt!
-Negativ straf -- ^^ same
-Positiv forstærkning -- masser af det!
-Negativ forstærkning -- ikke så meget, men lidt
- og se andre ord er liiiige lidt for hebraisk for mig, så tør ikke sige, at jeg bruger noget af det, selvom det lyder klogt!
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.733
Ja, men det er yderst sjældent, da min pony ofte stresser op over godbidder. For ham virker det bedre med negativ forstærkning.
-Hvorfor?
Jeg gør det, ja. Ofte mest for sjov, fordi det bare er hyggeligt.
For det færste, så skal det ikke kun være sjovt for mig, men bestemt også for ponyen. Jeg bruger som sagt mest negativ forstærkning, da dette virker bedst for min pony, men med andres heste er det ofte godbidder.
I prencipper .. Den er svær. Jeg bruger de prencipper der nu passer bedst til hesten
Mange af de klassiske. Alle de metoder hvor der ikke tages højde for, at hesten er et dyr med en hjerne på størelse med en grepe. Den kan ikke forstå menneske sprog, og alle som siger og træner ud fra dette, dem bryder jeg mig ikke om. Derudover alle metoder hvor hesten stresses unødvendigt.
Jeg vil også som sagt hellere bruge en uge på noget og lære hesten det venligt, end bruge en dag, og så straffe hesten unødvendigt. Derudover så går jeg efter at min hest skal være rolig og fattet inden jeg arbejder.
Jeg bryder mig heller ikke om at arbejde ud fra positiv straf...
Kan din hest tricks?
Jeps
-Flooding
x? -Desensibilisering (nok på nogen punkter, men er ikke sikker)
x? -Kontrabetingning (nk på nogen punkter, men er ikke sikker)
x -Operant betingning
x -Klassisk betingning
x -Positiv staf
x -Negativ straf
x -Positiv forstærkning
x -Negativ forstærkning
apr 2007
- men vil heller ikke kunne forklare positiv kontra negativ straf, bruger som sagt mest positiv forstærkning.
mar 2011
Det vil sige + og -
Eksempel på Negativ *Forstærkning*:
Du trækker i tovet for at få hesten til at gå frem. I det den går frem. stopper du med at trække. Altså har du gjort at hesten får lyst til at gå frem når du trækker i tovet, fordi du *fjernede* noget ubehageligt.
Eksempel på Positiv *Forstærkning*:
Du 'klikker med tungen' for at hesten skal gå fremad. Idet den gør det giver du den en godbid. Altså får hesten lyst til at gå fremad fordi du *tilføger* noget godt.
Så er der straf, og igen er det ren matematik
Eksempel på Positiv *Straf*:
Hesten bider ud efter dig, og derfor giver du den et lille klask over mulen for at sige "Det vil jeg ikke have du gør!". Altså har du *tilføget* noget ubehageligt, og derved får hesten mindre lyst til at bide dig.
Eksempel på Negativ *straf*:
Hesten Når du kommer med mad til hesten, begynder den at banke på boksdøren. Når den gør det år du tilbage. Derved får hesten mindre lyst til at banke på boksdøre da du *Fjerner* det den gerne ville opnå med sin adfærd.
HÅber min lille forklaring gør det nemmere at svare på Positiv og Negativ, da mange opfatter det som Godt og Dårligt...
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3060 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.742
- Har gjordt men ikke mere.
- Kun med dem der ikke kan rides. HMS er jo så alt omgang så ja self.
-Hvorfor?
- Tja fordi jeg ikke kan ride dem haha. Og så er det hyggeligt
- Mine helt egne. Og så meget fra Ute Lehman hvis mine egne ikke fungere. Og så lytter jeg gerne til en masse der kan komme med nyt indput.
- Jeg bryder mig absolut ikke om psykisk pres, stres og jagen. Med andre ord Join up.
Kan din hest tricks?
Ja alle 7.
-Flooding (Ved ikke hvad det er?)
-Desensibilisering (Ved ikke hvad det er?)-Kontrabetingning
-Operant betingning (Ved ikke hvad det er?)-Klassisk betingning
-Positiv staf x
-Negativ straf x
-Positiv forstærkning x
-Negativ forstærkning x
apr 2007
sep 2004
Følger: 47 Følgere: 51 Heste: 7 Emner: 22 Svar: 187
-Hvorfor? - Jeg træner alm fra jorden, mener ikke horsemanship er noget man kan træne?? men vi træner fra jorden, for nogle ting er lettere at arbejde med fra jorden, samt jeg gerne vil lave andre ting med min hest end at ride
Hvilke principper arbejder du ud efter hvis du arbejder fra jorden? - En blanding af Susan Kjærgård og... alt muligt andet. intet parelli eller monty roberts tak.
Hvilke metoder bryder du dig ikke om? - parelli og monty roberts, og generelt træning hvor hesten presses eller stresses mere end hvad rimeligt er. Bryder mig heller ikke om folk der træner med negativ forstærkning som bruger for meget pres.
Kan din hest tricks? - den kan kysse på kommando
-Flooding
-Desensibilisering - X
-Kontrabetingning
-Operant betingning
-Klassisk betingning
-Positiv staf
-Negativ straf
-Positiv forstærkning - X
-Negativ forstærkning - X
Jeg kan ikke huske hvad for noget betingning der er hvad, men jeg prøver at lære den at f.eks. forbinde ridehuset (og andre farlige steder) med noget rart, ved at give masser af guffer osv
jan 2008
Følger: 282 Følgere: 281 Heste: 6 Emner: 360 Svar: 2.260
Betingning betyder indlæring. Der findes to former for betingning – Operant betingning og klassisk betingning.
Operant betingning – indlæring der foregår bevidst/ ikke refleksadfærd.
Med Operant betingning arbejder man med at forstærke eller formindske adfærd via Positiv & negativ straf og positiv & negativ forstærkning.
Klassisk betingning – indlæring der foregår ubevist/ på refleksplan.
Ved Klassisk betingning associeres et signal/ting med et andet. F.eks ved klikkertræning og indlæring af lettere eller nye signaler.
Flooding: En intens stimulus, uden udvej. I flooding udsætter man hesten for noget den allerede har lært at er bange for eller noget den skal vendes til, på en måde hvor den på ingen måde har mulighed for at flygte fra ved egen hjælp. I flooding er det træneren der bestemmer hvornår presset skal fjernes, og det går man normalt først når hesten er faldet til ro. Hesten vil i de fleste tilfælde føle sig meget presset, og næste gang den bliver præsenteret for genstaden eller situationen vil den reagere endnu voldsommere.
Desensibilisering: Desensibilisering er når du anvender en stimulering, indtil hesten reagere som du ønsker. Du desensibiliserer hesten hver gang du flere gange i træk anvender en stimulering på den. Det kan f.eks. være at du røre den med en plasticpose og bliver ved med at rører hesten med den, indtil den ikke siger noget til det mere.
Sådan desensibiliserer man en hest korrekt:
1. Udfør en stimulering.
2. Vent på at hesten ikke responderer.
3. Slip stimulus og ros hesten.
4. Vent 2-3 sekunder, og starte om på 1 igen.
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.701
Træner du nogensinde ”horsemanship”/ jordarbejde? Ja, det gør jeg faktisk mest.
-Hvorfor? Fordi jeg mener, det er en god måde at opbygge en gensidig tillid og forståelse mellem hest og menneske, og fordi det gør arbejdet fra ryggen lettere, hvis hesten først har lært det hele fra jorden, hvor det samtidig også kan være lettere at overskue for træneren/rytteren.
Hvilke principper arbejder du ud efter hvis du arbejder fra jorden? - Jeg arbejder først og fremmest ud fra den enkelte hest, men har dog fundet stor inspiration hos bl.a. Michael Peace og Ute Lehmann.
Hvilke metoder bryder du dig ikke om? - Jeg bryder mig ikke om flooding, afstraffelse (med det in mente, at det i farlige situationer kan være nødvendigt at handle hurtigt og effektivt for at undgå, at enten man selv eller hesten kommer til skade) og metoder, som medfører fysisk eller psykisk tvang.
Kan din hest tricks? Ja nogle få indtil videre. Jeg bruger tricks som sjov adspredelse mellem den lidt mere "seriøse" træning.
-Flooding
-Desensibilisering X
-Kontrabetingning
-Operant betingning X
-Klassisk betingning X
-Positiv staf
-Negativ straf
-Positiv forstærkning X
-Negativ forstærkning X
Jeg synes, mange af de ovennævnte metoder hænger en del sammen, hvis jeg skal være helt ærlig.
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3060 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.742
mar 2011
Hvad gør i så når hesten begynder at græsse? Eller hvis den tigger godbidder?
Hvad når den gør noget den ikke må?
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.701
Jeg vil ikke sige, at jeg aldrig nogensinde bruger straf, for det ville være en lodret løgn, men når det sker, er vi altså ude i situationer, hvor det er direkte farligt, og hvor jeg er nødt til at reagere prompte. Og disse er heldigvis forholdsvist sjældne.
Hvis jeg endelig HAR måttet ty til en form for straf, sørger jeg altid for at lave en nem øvelse bagefter, som giver 100% chance for succes, så vi kan slutte af med noget positivt og en god oplevelse.
maj 2006
Følger: 38 Følgere: 68 Heste: 2 Emner: 98 Svar: 1.122
Flooding er en "oversvømelse" af hesten med avesive (ubehagelige) stimuli, mens du spærre hestens mulighed for at flygte. -> denne del har du styr på
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 504
Nej
Ja, det gør jeg ret ofte
-Hvorfor?
Fordi både jeg og Pony synes, det er hyggeligt og sjovt
Øh.. Dem, jeg synes passer bedst til os
Dem, hvor man gør brug af straf, hvis hesten ikke reagerer "som den burde"
Kan din hest tricks?
Nej
-Flooding
-Desensibilisering X
-Kontrabetingning
-Operant betingning
-Klassisk betingning
-Positiv staf
-Negativ straf
-Positiv forstærkning
-Negativ forstærkning X
Det gør jeg, fordi det simpelthen virker som den bedste belønning for Pony, at jeg slipper presset. Hun forstår det ikke på samme måde, hvis jeg kun roser hende med stemmen, at hun gør noget rigtigt
dec 2004
Følger: 312 Følgere: 288 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.091
Absolut ikke nej. Magter ikke at skulle lære mine dyr at et klik betyder "dygtig", så kan man da lige så godt sige dygtig og så komme videre...
-Hvorfor?
Halvdelen af min træning med Magic er jordarbejde/longering (vi bruger rebgrime). Vi "leger" også nogle gange med tønder mm. Longeringen er en del af vores løsgørende træning og så kan Magic godt lide det. Han bliver nemt stresset og longearbejde er med til at holde stressen nede.
At lege synes jeg også er vigtigt, det er godt med noget afveksling og hjernegymnastik til hesten. Jeg synes det er vigtigt at have en klog hest som kan finde ud af at tænke sig om.
Jeg synes det er vigtigt at have følingen og fornuften med i alt hvad man laver, men generelt er det noget Ute inspireret.
Alt hvor stressniveauet bliver for højt og det ikke længere er sjovt at være hest eller menneske.
Kan din hest tricks?
Ja, han kan neje.
apr 2007
Det var ordet "straf" jeg havde taget lidt for positivt, men Louise kom med en meget udførlig forklaring
jan 2008
Eksempler på negativ straf: Tilbageholdelse af: kontakt, foder, godbidder.
jan 2008
Her
dec 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 97
Ja. Er lige begyndt at få undervisning i det igen.
Træner du nogensinde ”horsemanship”/ jordarbejde?-Hvorfor?
Arbejder også fra jorden. De fleste ting er nemmere at "installere" fra jorden af.
Øhm... En god blanding alt muligt tror jeg. Egne meninger fra forskellige metoder. Lytter selvfølgelig til min underviser som altid har noget klogt at sige (synes jeg i hvert fald) træning på hestens præmisser
Ryk-i-tøjle-ridning, som jeg kalder det. Selvfølgelig må man bruge sin tøjle, men ser ingen ide i at rykke i tøjlerne samtidig med at man driver frem? Ville da blive forvirret, hvis jeg var hest og blev bedt om både at gå frem og tilbage på en gang
Findes også andet jeg ikke bryder mig om, man ser så mange mærkelige ting rundt omkring. Men vi kan jo ikke alle være enige.
Kan din hest tricks?
Nej, ikke endnu
-Flooding
-Desensibilisering
-Kontrabetingning
X-Operant betingning
X-Klassisk betingning
-Positiv staf
X-Negativ straf
X-Positiv forstærkning
X-Negativ forstærkning
Må indrømme at jeg ikke er helt sikker på at jeg har sat krydser de rigtig steder! Så det vil jeg ikke helt hænges op på
Spørgsmål om indlæring/daglig træning!