{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At eje en hest??
  • #1   2. jun 2013 Du skal i hvertfald muge ud hver dag.

  • #2   2. jun 2013 Synes man skal starte med en part før man går ud og køber hest

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   2. jun 2013 Du skal sætte MIN 1-2 timer af dagligt for at passe hesten - ugen 7 dage!

    Der ud over skal du have styr på din økonomi og gerne et overskud så su kan betale forudsete dyrlæge regninger


  • #7   2. jun 2013 Altså personligt muger jeg ud hver dag .. Men nogen gør det kun en gang om ugen eller en gang om måneden ... Det er forskelligt :'D
    Der går selvfølgelig nogle dage hvor de ikke får muget ud men ikke mere end en 2 dage så får de bare istedet strøget et masse halm ovenpå ..

    Men altså jeg lukker hestene ind og ud hver dag .. Fodre en smule morgen og aften .. Den ene hest kommer ud før den anden osv..


  • #8   2. jun 2013 Før at du anskaffer hest burde du verfald i det mindste vide hvilke omkosninger det er.
    Dyrelæge
    Mad
    Opstaldning
    "Udstyr"
    M.m

    Alt afhæning af hvad du selv vil skal du fodre 1-3 gange om dagen og sørge for vand(hvis der ikke er auto matisk vandtrug) det ville være bedst for hesten og dig at du lige afsatte 1-2 timer hver sag sammen med den.

    Men før du overvejede det burde du nok allerede have vidst alle disse ting:)

    Men tænk over hvad der er bedst for hesten er det er godt liv du kan give den f.x. Eller er det bare:" jeg skal have hest";)
    Men held & lykke med det hele:D

    //Stephanie N M poulsen


  • #9   2. jun 2013 Vis du vælger selv pas, og den står på spåner så skal man hver dag, vis den står på halm så et par gange om ugen,men der skal strøelse hver dag.

    Du skal selv bestille smed, som er hver 6-8 uge, og dyrlæge vis den kommer til skade eller bliver syg, og når den skal vaccineres og havde ordnet tænder som er 1 gang om året. og så skal den også havde ormekur 1-2 gange om året.

    Også er der undervisning, og stævner vis man vil det.

    Nogen steder har man også ordning om at lukke ind og ud og fodre.

    Det er stort ansvar at havde hest, vis det var mig, så vil jeg først havde en part på fuldtid, så du finder ud af hvordan det er at havde hest, og vis det går godt, så evt. få en lånehest som du evt. kan købe vis det går godt.


  • #10   2. jun 2013 hmm, hvis du ikke ved det ville jeg anbefale at du starter med en part ^^, der vil du få et indblik i hvordan det er at ha hest.

    iforhold til at muge, så det mest normalt at muge hver dag, dog skader det da ikke at muge hver anden. Jeg kan bare ikke selv holde ud at gå fra en "klam" boks, så det jo lidt op til dig selv.


  • #11   2. jun 2013 Og er enig med Kira j:)

  • #12   2. jun 2013 Det kræver mindst 2 timer dagligt.
    Ud over det skal du have økonomien til det. Smed, dyrlæge, foder osv.
    Medmindre du finder et sted med fuldpension, skal du tage hesten ind og ud hver dag + fodre.
    Oven i det er undervisning en god idé, og hvis ikke underviseren vil komme til dig, er du afhængig af en trailer, og en der kan køre.
    Så er der stævnegebyr, hvis du vil starte stævne osv.
    osv. Det er et kæmpe ansvar, og hvis ikke du har fuld forældreopbakning, er det virkelig hårdt arbejde. (:
    Men hvis du føler dig klar til et så stort ansvar, så hatten af for det. (:


  • #13   2. jun 2013 Det er altså forskelligt om man muger hver dag, kommer an på hvad de står i også (:
    Har du haft part før? (:
    Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men har du forældre der ved noget om heste? ^^
    Du skal være ved din hest hver dag (Ellers skal du have part til den, eller en anden derude)..
    Der er utrolig mange krav, kig evt de andre emner omkring dette, og stil SÅ spørgsmål om det du ikke fik svar på (:


  • #15   2. jun 2013 Bettemus - det havde jeg heller ikke ^^.. Men det kunne jo godt være hun havde haft det ^^

  • #16   2. jun 2013 Pengene er for de fleste det største problem altså til dyrlæge smed opstaldning osv.
    Men jeg bruger 2-4 timer i stalden hver evig eneste dag. Jeg går på teknisk gym og har hesten hjemme smiley


  • #18   2. jun 2013 Jeg har en part på en fuldpensions rideskole, og det har jeg haft i 1 1/2 pr nu:-)

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   2. jun 2013 Det er ikke svært nej, men det er et kæmpe ansvar, og dyrt..
    Det kan ikke sammenlignet med en hund/kat


  • #20   2. jun 2013 Kailie - Du har dine forældre til at hjælpe, du skal ikke gøre det hele selv. Du har shetlændere, de skal ikke rides hver dag osv.. Det kommer virkelig an på hvem man er, og hvilken slags det er.

  • #21   2. jun 2013 Nu er min pony lige kommet på døgnfold. Men ellers mugede jeg klatter ud hver-hveranden dag og mugede i bund 1 gang om ugen.

    Jeg har ikke nogen bestemt tidsplan. Ridningen kommer an på hvad jeg har lyst til, og bruger nu den tid jeg har lyst på min pony. Kan sagtens finde på bare at komme derhen og betragte hende på folden for derefter at køre hjem 5 minutter efter. Eller ride en tur på over 2 timer. Det er forskelligt, an på hvad jeg har lyst til.


  • #22   2. jun 2013 Det kommer helt an på hvilken opstaldning du ønsker. Har du fuldpas så skal du som minimum (i min verden) se til din hest hver dag og hygge lidt med den. Har du selvpas/der hjemme må du regne med et par timer hver dag foruden ridning/træning. Jeg muget klatter ud hver dag og strøede og tog hele boksen hver 3-4 uge da jeg havde selvpas samt fodret.(der blev lukket ud/ind hvis jeg ikke nåede det) Nu har jeg fuldpas(næsten) og er der stadig hver dag selv om han går på døgnfold. Udgifterne afhænger af hvilken pasning og hvor i landet du bor og hvad boks leje inkluderer...Hvilket foder du bruger osv. Du skal huske årlige vacciner, beskæring af hove evt sko ca hver 4-6 uge medmindre hesten selv slider de meget + udstyr, forsikringer og eventuelle u forudsætte regninger på dyrlæge og smed. Hvis du skal have undervisning eller til stævner skal der også være penge til dette samt til trailer/kørsel til dette...
    Nu er jeg så heldig at jeg har en meget billig staldleje imod at jeg stiller op og hjælper til med de heste staldejer har. Så jeg har ca udgifter for 1500kr mnd. (faste, u forudsætte kommer oveni) som er meget lidt smiley


  • #23   2. jun 2013 Det kræver at man går ind i det med hele sin sjæl..
    Du skal se frem til og have din hest i mange år frem.

    Økonomien skal være på plads.. Alt efter hvor du bor 1500-3000 pr måned, for opstalding.
    Årlige dyrlæge check fx vaccine, tandrasp osv.

    Tiden.. Er du villig til og opgive noget af tiden med veninderne/kæresten, og bruge tiden på og være ude ved hesten?

    Lysten.. Har du lyst til og muge ud ved hesten flere gange om ugen, træne med hesten, og gå rundt i selv snestorm i flere timer, hvis hesten får kolik?
    smiley


  • #24   2. jun 2013 Altså jeg har part, økonomien i orden, den ville skulle stå på en fuldtidspension hvor der muges ud og fodres...
    Har selv to katte som jeg også passer:-)
    Jeg er 15år:-)
    Jeg ved bare ikke om der er nogle fuld part her hvor jeg bor (Værløse) så hvis i kender en så sig til! For jeg er lidt træt af min part da hun er en liiiiiidt for stor mundfuld for mig (og nogle gange rideskole ejeren...)

    Jeg har haft kig på et par heste som står der ville være gode som første gangs hest:-)



  • #25   2. jun 2013 Kailie - Det er overhovedet ikke nedladende, <-- Look. Jeg har også to shetlænder, og jeg VED de ikke kræver ligeså meget arbejde angående ridning, som en større
    en gør,
    Der er faktisk hårder end du lige tror, tænk på det ansvar du har?


  • #26   2. jun 2013 Du må for guds skyld ikke sammenligne katte og heste(siger ikke du gør, men fordi du nævner de), katte er rovdyr og heste er byttedyr og hesten kræver meget mere end en kat ift. pasning;-)

  • #27   2. jun 2013 Team Kolind:
    Tid og penge er intet problem! Jeg har MASSER af tid!

    Men kender i nogle parter i Værløse + omegn som har lidt mere i sig end kun at ride en dag, og ikke andet? For det er hvad jeg kun gær i øjeblikket...


  • #28   2. jun 2013 mine heste står hjemme, så det hedder at jeg gør alt selv, hver dag smiley der er heller ikke noget der hedder at tage ud og rejse mm, medmindre jeg kan få noget familie til at tage på bondegårdsferie hjemme ved mig hehe

    Min dagsplan om vinteren ser sådan her ud:

    Fodre morgen
    fylde høhækkene ude på folden
    fylde vandtrugene
    lukke hestene ud

    -på arbejde-

    tjekke vand og høhække
    træne/ride de heste der skal det
    fjerne hestepærer på vinterfolden

    -ordne husarbejde, aftensmad osv-

    Blande aftenfoder
    strø
    give hø i boksene
    tjekke om der er frisk vand i vandkopperne
    lukke hestene ind
    strigle og rense hove/ tjekke for skader osv og hvis nogen evt skal behandles for muk, sur stråle eller andet

    også muger vi i bund hver anden uge


    Om sommeren er planen nemmere:

    tjekke vand og mineral/vitaminbaljer morgen og aften
    tjekke for skrammer
    træne/ride dem der skal det


  • #29   2. jun 2013 Team tindur:
    Der var en eller anden som skrev noget med katte, så jeg svarede bare:-)


  • #30   2. jun 2013 Det kræver RIGTIG meget at have en hest; både økonomisk og praktisk.

    Ud over udgifter til foder og evt. opstaldning, skal du også have penge til smed og dyrlæge - ikke bare de "almindelige" regninger, men også de akutte/uforudsete. Og det er dyrt.

    Rent praktisk skal du forvente at bruge minimum 1-2 timer dagligt på hesten til at ordne stald og folde (selv om hesten går på sommerfold, skal hegnet tilses jævnligt), fodre og vande og tjekke hesten for sår, skrammer eller andet. Oven i dette kommer så ridning og diverse anden træning. smiley

    Så man skal VIRKELIG ville det og havde både tid og økonomi i orden, hvis man skal have egen hest. smiley Et ofte billigere alternativ er at få en part. smiley


  • #31   2. jun 2013 Kailie - ej ved du nu hvad! Du skal da overhovedet ikke udtale dig om mit jordarbejde! For det gør jeg hver dag.. hvad er det for noget.. Hvorfor tror du ikke jeg gør det?.. Det ligger mit navn enlig pænt meget op til. Nej. Men nu findes der jo så også personer som mig som både rider, og laver jordarbejde.. Jeg siger ikke ridning er vigtigst, men udfra hendes billeder ligner hun en der ridder mest.

  • #32   2. jun 2013 Kailie - jordarbejde er en bredt interesse, for nogen er det gå en tur, for andre tricks og for nogen tredje er det bare det at snakke med den.

    Jordarbejde går blot ud på at træne på hestenes præmisser.


  • #33   2. jun 2013 Det kræver rigtig meget at have hest og det koster tit rigtig mange penge. Du skriver penge ikke er et problem, men husk altid at medregne dyrlægen søndag nat smiley ( Jeps jeg har lige været det igennem).
    Det er jo ikke bare det at ride og nusse hesten, der skal også en del viden til og det er også godt at have en voksen i ryggen til de dage hvor man er syg osv.


  • #34   2. jun 2013 jeg syntes ikke det er noget problem at få sin egen hest, bare man har nogle erfarne folk man kan støtte sig op ad smiley både når man skal købe hest, hvis man kommer i tvivl om noget, eller hvis der sker noget man ikke havde forventet smiley så skal det hele nok komme af sig selv smiley

    man skal selvfølgelig have pengesagerne iorden, for billigt er det bestemt ikke


  • #35   2. jun 2013 dagsplanen er jo vidt forskelligt alt efter hestens behov, og hvor den står og hvad der er mid i priser, om den står hjemme osv... i vinters blev jeg kørt ud til hestene om morgen for at fodre og lukke ud og så i skole bag efter, nu er jeg kun der ud om eftermiddaggen hvor jeg leger foder og hvad der ellers er sjovt, udmugning sker hver dag, da den ene har slem sur stråle, der muges stadig ud selvom mine går i løsdrift nu (de stod i boks i vinters)
    mine står i en privat stald hvor jeg er den ENESTE med hest, det vil sige jeg står for at passe dem som stod de hos mig selv, bare at jeg har 9 km der ud... smiley


  • #36   3. jun 2013 Kailie - overhovedet ikke.. Vi diskuterede bare hver vores mening. Vi har jo ikke alle den samme holdning smiley

    Ødelægge og ødelægge, hun finder jo bare ud af hvad det indebærer det at have hest smiley


  • #37   3. jun 2013 Det er meget forskelligt med min tidsplan i hvert fald. Om vinteren er der meget mere arbejde, da de går inde i længere tid og derfor sviner boksen mere til og spiser lidt mere. Når de så begynder at gå mere ude, er der knap så meget at lave i stalden, men så skal boksene tømmes og der skal køres mere vand ud på folden, især der hvor min står. Jeg skal så også sørge for solcreme, da min bliver solbrændt på mulen. I sommerferien er der ikke så meget, da han går hjemme der. Engang imellem skal der lige muges ud i deres læskur og fyldes lidt vand, ellers ikke andet.

  • #38   3. jun 2013 Kailie: Jeg har selv to parter en Shetter og en NF. Jeg synes dog at NF kræver meget mere end Shetter da jeg jo skal ride osv. Dog siger du også at heste ikke skal rides hverdag, Det vil jeg så også lige augmenter imod Vi rider NF hver dag det er jo ikke rideskole så det er højest 2 timer han ikke går på fold.

  • #39   3. jun 2013 Team SPFF nemlig! smiley

  • #41   3. jun 2013 Kailie - haha

Kommentér på:
At eje en hest??

Annonce