2.267 visninger
|
Oprettet:
Kan en Belgier starte stævner? {{forumTopicSubject}}
Jeg siddet længe og spekuleret meget over Belgier racen her på det sidste da jeg selv har mig en belgier, og kom til at tænke på om en Belgier egentlig kunne starte stævner i f.eks. dressur. Nu er jeg ikke selv konkurrance menneske mere, men det har bare sidder i mit hoved i lang tid og da jeg aldrig har hørt om en Belgier der starter stævner var jeg da lidt nysgerrig om det.
feb 2008
Følger: 94 Følgere: 117 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.229
sep 2011
Følger: 30 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 346 Svar: 985
dec 2012
Følger: 53 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 105 Svar: 464
mar 2009
Følger: 98 Følgere: 103 Heste: 6 Emner: 531 Svar: 1.756
Typisk har man ikke en belgier, hvis man ønsker at starte stævner, men der er jo ikke noget i vejen for det, overhovedet. Jeg ville personligt faktisk rigtig gerne se flere af de tunge arbejdsheste på banerne.
I mine øjne er det kun heste der er skadet eller har et handicap af den ene eller anden art, der måske gør de ikke kan starte stævner, ellers er det fordi ejer/rytter ikke har interesse for det.
dec 2012
Nu kender jeg selv det der med andre kommentar om ens hest. har selv haft mig en blandning som jeg startede små stævner på og det var en en rimlig kraftig hest og alle skulle bare komme med deres dumme kommentar. Jeg hader når folk ikke kan holde deres mund lukket.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.140
min hest er fyldt med vorter, og jeg hører da godt nok også får det næsten hver evig eneste gang jeg er ude!
Men altså nu handler det jo bare om at få en god tur og så hejhej til alle de andre
dec 2012
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.140
dec 2012
dec 2012
dec 2012
dec 2012
dec 2012
dec 2012
dec 2012
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 179
Men må da sige at der jo nok er en grund til man ikke så ofte ser koldblodsheste til stævner, de er oftest ikke så gode til det. Men selvfølgelig kan det lade sig gøre
dec 2012
dec 2012
feb 2008
Følger: 94 Følgere: 117 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.229
dec 2012
dec 2012
mar 2009
Følger: 98 Følgere: 103 Heste: 6 Emner: 531 Svar: 1.756
dec 2012
nov 2009
Følger: 34 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 149
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 269 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.848
Intet mere lækkert end en koldblod i dressur !
http://www.youtube.com/watch?v=nzmv-SjJWL0
dec 2012
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 36 Svar: 748
Den er da en hest og derfor gælder der de samme regler som for alle andre.
Hvad resultatet bliver kommer jo så an på rytteren og den enkelte hest. Nøjagtig som ved alle andre racer og krydsninger.
Jeg var selv til stævne i går og startede på kat.2 i hesteklasserne. Der må jeg nok sige dommeren blev udfordret i sine bedømmelser.
I LD var der både koldblodstraver og belgier. Min og et par fjordheste (supergode) i LC. Og så lige sluttet ar med en spansk (høje knæløft og meget franskende) i LB.
Da det er fra Facebook ved jeg ikke om I kan se videoen. Men her er belgieren. Han er kun 4 år, så ikke særlig trænet endnu.
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151621296766912&set=p.10151621296766912&type=2&theater
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 159 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.671
Og hvis koldblod ikke ville kunne gå dressur, hvordan kan det så være man ser Fjorheste som går dressur på M-niveau?
feb 2007
Følger: 99 Følgere: 103 Heste: 10 Emner: 5 Svar: 931
ang det med højt dressur, alle heste kan lære høj dressur Det kommer mere and på om de kan lave øvelserne rigtig da nogle er Det fysisk umuligt ved da måske deres skulder er for stor så de ikke kan lave en samling til f.eks Piaf fordi de ikke har skulderfrihed nok til det og så bliver det de hakket og forvirrende at se på.
det er også derfor man for det meste ser typeavls race heste til de store stævner da de er blandet med de bedste racer for at få den bedste hest til f.eks dressur eller spring
feb 2007
Følger: 136 Følgere: 131 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 1.855
Det er noget pjat at sige at koldblodsheste ikke kan gå stævner.
http://www.hestegalleri.dk/bruger/15288-ditten___med_boulonnaiserne_
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.814
http://www.hestegalleri.dk/galleri/189390-boulonnais_opaline_57
Bare lige for at give eksempler på nogle flere lækre koldblodsheste
Jeg synes Ditte herinde klarer det meget godt med sine
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.814
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.116
Så en koldblod er altså ikke bare en koldblod.
Med det sagt, så kan en belgier self lære den grundlæggende dressur og osse starte stævner, såfremt man ikke har ambitioner om de helt store klasser, hvadend det så er i spring eller dressur.
Mange belgiere har dog lidt svært ved galoppen -ikke at de ikke kan galopere, men det kniber ofte med en afbalanceret rolig galop. Vi har haft flere belgiere og af dem har kun Martha haft nemt ved galoppen.
Men man kan jo overveje konkurrencer som harmonerer bedre med en tung hest -trec er f.eks. en oplagt mulighed for en belgier.
Og så er der jo os tosser der forsøger at være med med varmblodshestene -vores belgierhoppe kører vi konkurrencer med, og hun gør det faktisk ret godt, selvom man godt kan mærke i træningen, at det kræver noget mere konditionstræning for at opnå samme udholdenhed, end det gør ved holsteneren.
Og dressurmæssigt har hun jo så osse nogle udfordringer som holsteneren ikke har.
nov 2007
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
dec 2012
nov 2010
Følger: 36 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 27 Svar: 272
nov 2007
Vi har 2 belgiere pt. Martha, som er lidt atypisk, da hun faktisk har ok ganachefrihed af en belgier at være, hun har ret god bæring for en belgier (ikke som en top-tunet dressurhest, men ganske pænt racen taget i betragtning) hun er ikke helt så tung som mange belgiere og har ikke helt så kort og kraftig hals som mange belgiere (nok særligt hingstene, men osse helt generelt). Hun er heller ikke helt så rethaset de fleste belgiere.
-og så har hun et temperament som en toptunet fuldblod, det hjælper altså lidt når man beder hende om at rende 15 km på en time og smider et par forhindringer ind undervejs;)
Det gør hende ikke til en særlig god belgier, set med race-dommer-briller på, men det giver hende en del fordele i moderne hestesport.
Så har vi Emil, som temperamentmæssigt minder meget om Martha, men som type-mæssigt er "en rigtig belgier". Han har enormt afskub, men meget lidt bæring, han har en kort og kraftig hals, næsten ingen ganachefrihed og går naturligt meget på forparten.
Det er alt i alt som det skal være for en belgier -det er jo de træk de skal bruge til det arbejde de er lavet til.
Men som ridehest kommer han ALDRIG uanset hvor meget der trænes, til at gå til gode dressurbedømmelser.
u køres han en del dressur, og naturligvis kan han, ligesom alle andre heste, lære at gå dressur -at søge frem til bidet, at blive bedre til at bære sig, at blive smidig osv.
Men i klasser højere end LC, stiller man sig altså ikke tilfreds med at "til bidet" er et stykke foran lod (ellers kan han ikke trække vejret jo), eller at topmålet af bæring for ham er ligevægt (og altså ikke med vægten "bagud")
Så selvom osse en belgier kan lære øvelserne (måske lige bortset fra de helt samlede øvelser), så kommer den altså ikke til at gøre sig gældende på dressurbanerne i andet end de små klasser...
Så vil ma både have koldblod OG starte stæver på lidt højere niveau, bør man vælge sig en race der er bygget mere "dressurvenligt"...eller finde sig en belgier med en noget atypisk bygning...
sep 2007
Er det ikke den amerikanske type eller er jeg helt forkert på den?
nov 2007
Borset fra det, så er den da ganske fin. Men "til bidet" er jo lidt snyd, for smider jeg et ordentligt stangbid i kæften på Martha så skal hun dælme osse nok bukke nakken, osse helt uden hiven og sliden i tøjlerne
Men for en belgier har den faktisk god ganache-frihed og indundergriben -typisk vil en belgier have mere afskub end indundergriben, men (igen for en belgier) kommer den her da faktisk ret pænt indunder kroppen med bagbenene.
-men hvor ville det pynte (og sikker osse hjælpe på ridelighed mm) hvis den smed i hvert fald 100 kg
nov 2008
Følger: 102 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 145 Svar: 1.187
Men ts hvor vil det være fedt!
apr 2012
Følger: 8 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 624
Og hvad er det dog for noget fis at sige at koldblodsheste kan det samme som varmblodsheste? Varmblodsheste er noget vi mennesker har skabt. En kombination af fuldblod og koldblod hvis mål var at skabe den bedst mulige ridehest.
Koldblodsheste kan måske piskes rundt i et L-niveau (hvilket da også er fint nok i sig selv) men de har jo ikke en chance imod varmblodshestene når de vil højere op i systemet.
Oftest mangler koldblodsheste ganache-frihed, let og rummelig gang samt de ofte har en hals som er alt for kraftig og derfor gør at de hurtigt kan begynde at stive sig.
Så TS; En koldblodshest kan sagtens gå dressur samt starte stævner men den har desværre fysikken imod sig. Så er der selvfølgelig nogle undtagelser f.eks. den overfor nævnte Frieser, som jo er avlet mere og mere ædel, i modsætning til de fleste andre koldblodsracer. Så har rytteren selvfølgelig en stor indflydelse men uanset hvor dygtig en rytter der sætter sig op en Belgier, så når den jo aldrig op på de høje stævneplaner i dressur, den kan simpelthen ikke følge med sportshestene
sep 2007
Nu har alle folk heller ikke ambitioner om høje stævner :o)
apr 2012
Følger: 8 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 624
nov 2007
Med det sagt -der ER jo altså koldblods der er bygget på en måde så de faktisk godt kan være dressuregnede. Ligesom frieseren vil de typisk have en lidt anden bevægelse end en typisk varmblod, men de er bygget så det faktisk ikke er urealistisk, med rette træning, at nå længere end bare de små L-klasser... eblgieren er bare ikke en af dem. Så vil man starte stævner på lige fod med de andre, må man altså vælge en anden (koldblods-) race
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.210
http://www.stutteriabildgaard.dk/page/OmFrieserhesten/ID/2/tID/2/
og her:
http://www.123hjemmeside.dk/stutterifaerch/5409800
dec 2012
nov 2007
Du kan heller ikke tvinge rette haser til at være mindre rette. De er lavet til at give et godt afskub når hesten trækker noget tungt som f.eks. en plov. Man kan træne hesten til at lægge mere vægt bagud, til at træde mere indunder sig osv, men du kan ikke træne haserne til at være mere vinklede og derfor vil det altid, uanset træning, være enormt svært for en belgier at holde en høj grad af samling i ret lang tid... og det betyder altså at øvelser som f.eks. en veludført galoppiruette eller passage er uendeligt svært hvis ikke umuligt for en belgier at udføre (men man kan da være heldig at lære den noget der ligner lidt)
Jeg synes det er fedt når folk vil bruge deres koldblod, og jeg kan godt lide at se koldblods der bruges til atypiske ting. Men man er osse nødt til at være fair overfor hesten. Og det er ikke at være fair, at stille urimelige krav til hesten. Have forventninger til den den aldrig med rimelighed kan forventes at opfylde.
Så sæt ambitionerne i forhold til den hest du har -vil du ride M dressur, skulle du nok have overvejet en anden race...
dec 2012
sep 2005
Følger: 68 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 4.273
Jeg er selv stor fan af de mere tungt byggede og svære hesteracer, selvom Montana og Tiffani dog ikke var decideret koldblods.
Men jeg blev ofte dømt ned på Montana desværre, da hendes gangarter hurtigt kunne komme til at virke "tunge og besværlige" i forhold til en sporty dv. Det synes jeg, var ærgerligt, da hun jo ofte var i god energi, men var knap så sporty og med høje knæløft.
Vi formåede dog at slå flere sporty heste. Mindes ét stævne, hvor en pige blandede sig for at høre, hvad hun skulle starte. Det viste sig, vi skulle starte Lb3 og La1 mod hinanden, og det var ret tydeligt, at hun regnede med at vinde - "hun havde startet det maaaange gange før."
Jeg slog hende og fik en 1. plads i lb3'en, og derefter meldte hun fra la1 og tog hjem.
Oh, den fryd.
Jeg vandt for resten også la1.
nov 2007
Men niveauet er jo et andet -startede jeg de svære klasser, ville vi aldrig have en chance, simpelthen fordi Martha, uanset træning, aldrig nogensinde kommer til at gå på det niveau. I vores køreprogram vil det bla. være kravet til samlingen som hun ikke vil kunne honorere.
En eblgier kan naturligvis lære den basale dressur -men "komme langt" er for mig at se mere end bare at kunne lidt schenkelvigninger og gå til bidet i alle 3 gangarter. "langt" er for mig altså at kunne gå de svære øvelser... og de kræver en meget høj grad af samling, som efter min mening er urimelig at forlange af en belgier, medmindre den da er temmeligt atypisk bygget for racen
Det er ikke det at den er tung -det er en shire f.eks. osse. Men en shire (eller clyde, eller tinker m.fl.)er ganske enkelt bygget på en måde der gør dressuren lidt nemmere...
Man kan osse finde varmblodsheste der aldrig kommer til at gå høj dressur pga deres bygning. Min holstener har f.els. abolut ingen haseaktion, meget rette haser og nærmest ingen naturlig indundergriben. Med megen træning har han lært at gå en hæderlig dressur, men uanset hvor meget jeg så trænede, ville han aldrig blive RIGTIG god til det -han er lydig, smidig mm, men de super samlede øvelser vil altid falde ham svært og nogle af dem kan han simpelthen ikke udføre tilfredsstillende til at kunne gå dressur på højt niveau (han er så osse købt til spring, så skidt pyt;))
dec 2012
nov 2008
Følger: 102 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 145 Svar: 1.187
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3060 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.742
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.349
Han blev 5 år, og kunne gå en LA i dressur. Så stive er de i hvert fald ikke!
jan 2009
Følger: 59 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 202
maj 2011
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 3 Svar: 15
Er det en hingst du har? Du skal måske lade ham forblive hingst (hvis ikke det er for sent), så er der nok lidt større chance for lidt "power" i ham
Ved ikke om dette link er blevet nævnt i tråden, ellers værsgo', for nu blev jeg jo nysgerrig og kom til at surfe lidt rundt i emnet :-D.
https://www.youtube.com/watch?v=qDkmGZTFCFI
Og når dette er muligt, er ALT muligt :-D: https://www.youtube.com/watch?v=EdP2qmkZYxI
Og endnu mere når DETTE er muligt, så kan en belgier også springe over månen :-). https://www.youtube.com/watch?v=hhlOkEpvFgQ&NR=1&feature=endscreen
Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke
nov 2007
For ja, en schleswiger har samme udfordringer som belgieren. Må dog sige at selvom jeg synes major er SKØN, så er der altså snydt lidt. Det den viser er jo faktisk dressur på meget meget lavt niveau (der er ingen videre samling, "versaderne" er reelt blot en bøjning af halsen uden nogen overtrædning eller med kun momentvis en smule overtrædning osv) Så er der smidt en kandar på og så bukker den jo fint i nakken.
Jeg ville mægtig gerne se samme hest gå dressur på alm bid og hvor øvelser og krav er sat efter det uddannelsesniveau den er på fremfor at prøve at vise noget den (endnu) ikke mestrer.
Ang zebraen så er det jo HELT andre problemstillinger end dem belgieren har så at en zebra kan springe siger altså intet om hvad man kan opnå med en belgier.
Jeg vil da gerne understrege at jeg er HELT og aldeles FOR at bruge sin belgier eller anden svær koldblod), og jeg ser dem osse gerne på en dressurbane -men det er altså utopi at tro at man kan få en (europæisk) belgier til at klare sig på højere niveau... den har ganske enkelt fysikken imod sig, ikke fordi den er tung, men fordi den er bygget til at bruge sig stik modsat af hvad man ønsker af en dressurhest.
dec 2012
maj 2011
Nej, det bliver nok ikke op på noget højt plan, men bare at få den med, og få dem frem i lyset, så det kan vises hvor god en ridehest det kan blive. Jeg er ikke selv stævnerytter (lider så frygteligt meget af nervøsitet, så det påvirker min hest). Jeg er hyggerytter og rider i en salgsstald hvor der er alle slags heste, og vi FÅR faktisk jævnligt forespørgsler på de store heste, til brug på ture, pga. store ryttere, som gerne vil igang igen.
Mit indslag her, var fuldstændigt usagligt, og var ren og skær pjat. Jeg grinede selv højlydt da jeg slog det op, da filmen med koen var under samme søgning som min søgning på belgiere og dressur.... og så synes jeg jo i andre skulle få samme grin -det var på ingen måde et seriøst indslag :-).
Zebraen var ikke så meget pga at den kan springe, men at det er et dyr der er nærmest umuligt at tæmme, da den frygt og flygt instinkt er så stort, at det skulle være mere eller mindre umuligt.
Mit budskab var bare underholdning og at når man kan springe på en ko og tæmme en zebra, så kan ALT lade sig gøre. Jeg vil nok mene det er nemmere at bruge en belgier i dressur.
Så jeg er ked af, at i tog mit indlæg så seriøst -det er jeg egentlig lidt flov over nu, da jeg måske ødelagde en ellers saglig tråd. Sorry.
Jeg står stadig bag dig som fanskare, og mener hvad jeg sagde med at jeg håber du vil være forgangskvinde for at få de store belgiere med. Og ja, med et kandar kan man snyde sig til meget... Jeg håber du vil lade os følge dig i det
dec 2012
Jeg er 100 % klar og mener selv at han ville blive fantastisk. Og vil gøre alt for at få Belgiern og de store heste ind i lyset som alle andre stævne heste selvom de måske ikke kan gå høje klasser. Men tænker heller ikke på om de kan gå de store klasser men bare viser at de rent faktisk kan gå klasser og at de rent faktisk viser udstrålig nøjagtig ligesom en super smart DVer.
Men jeg vil helt sikkert lade jer følge med og se udviklingen..
maj 2011
Det er så fedt, jeg vil elske at følge dig i det. Nu elsker jeg jo selv de "lidt skæve" heste -altså dem som ikke er perfekte... da jeg ikke selv føler mig spor perfekt. Jeg føler mig malplaceret på en DV'er. Det har været en stor omvæltning for mig, at gå fra de tykke koneheste (som jeg befinder mig bedst på) til min fine hannoveraner, som jeg har købt -Han har heldigvis en skønhedsfejl, med et revet øre ;-). Det er først nu, at jeg er begyndt at føle at vi "hænger bedre sammen", men det er i takt med, at min egen selvtillid er steget. Giver det mening? :-)... eller var det igen forvirrende :-D... Havde han ikke haft al sin sødme, og små traumer, så var det aldrig blevet os to, for jeg synes han er ALT for fin til mig.
Men som sagt, så har vi faktisk ofte forespørgsel på de store heste, så det vil bare være super at få sat lidt skub i at få dem vist frem, så der også bliver mere avl af dem. Jeg håber du er en, der kan tage det med et STORT smil, at folk nok vil pege af dig på dressur banen, for det tror jeg ikke du vil komme udenom. Men tag det som en joke, og gør det aller aller bedste du kan, og giv dem baghjul
dec 2012
Og jeg er total lige glad med hvad andre siger eller syntes. Det er bare fordi de er skide bange for at tabe til en hest der ikke er så fin og sporty som deres egne. og vil gøre mit aller bedste på dressur banen når vi kommer så langt for jeg giver ikke op.
nov 2007
"Og jeg er total lige glad med hvad andre siger eller syntes. Det er bare fordi de er skide bange for at tabe til en hest der ikke er så fin og sporty som deres egne. og vil gøre mit aller bedste på dressur banen når vi kommer så langt for jeg giver ikke op. "
Det er unfair -det er helt som når folk fortæller hvordan de blev dømt ned fordi de red pinto, fjordhest, knapstrupper eller what ever.
i 99,9% af tilfældende handler det ganske enkelt om at de ikke har præsteret det samme som de andre der deltog (i hvert fald i dommerens øjne)
Når jeg f.eks. skriver at en belgier (i hvert fald af europæisk type) ikke kan og aldrig kommer til at gå dressur på samme noveau som en varmblodshest der er skruet fornuftigt sammen til dressuren, så handler det ikke om at jeg ikke vil tabe til en koldblod, men om at jeg ærligt og oprigtigt mener det er sådan det forholder sig.
Bl.a. fordi en belgier er bygget på en måde der gør at der er øvelser og samlingsgrader som den med bedste vilje ikke kan holde i ret lang tid -ikke fordi den er dårligt trænet, men fordi den er fysisk forhindret i at gøre det.
Helt som at jeg jo må erkende at selvom Martha er en dejlig dejlig hest som yder sit bedste og for en belgier at være, har enormt meget gåpåmod og udholdenhed, så kommer jeg ALDRIG til at køre internationale stævner med hende... Jeg er sikker å hun ville give det et forsøg, men uanset træning kommer hun aldrig til at kunne holde til det tempo og de distancer der skal køres...
Jeg har til dato aldrig fået grimme kommentarer til Martha, hverken af dommere eller andre kuske. De fleste synes faktisk hun er lidt sej, sådan at give den gas sammen med varmblodshestene.
Men lidt selverkendelse må man altså have.. og vil man starte stævner med sin belgier, er man nødt til at have realistiske ambotioner... og ikke bare skyde dårlige bedømmelser eller kommentarer om at niveauet er for højt til en belgier ned med "det er osse bare fordi de er bange for at tabe til en koldblod"
Der er intet i vejen for at starte stævner, og i de mindre klasser kan jeg ikke se hvorfor en belgier ikke skulle kunne klare sig med den rette træning. Men jeg kan altså godt blive lidt træt af at folk altid skyder andre (særligt dommere) alle mulige grimme motiver i skoene, når de ikke lige får det svar (eller den bedømmelse) de håbede
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.245
maj 2011
Tror du har helt ret i, at de ikke kan komme så langt i dressuren, men kan de starte LD og LC så er det jo helt super. Men længere op, er det nok heller ikke muligt, for ja, som du siger, er deres fysik ikke til mange af øvelserne. Men jeg tror heller ikke det er det Goliath havde planer om -eller hvad ved jeg??? :-)... Men det vil være fedt, bare at få dem lidt mere frem i lyset, og få vist, at de faktisk sagtens kan bruges som rideheste -så vil det være super :-).
Kan se du har været på Holtegård
Jeg tror ikke jeg selv ville have nosserne til at starte stævne på en belgier (men nu har jeg jo heller ikke nosser til at starte stævner overhovedet) ;-)... Men jeg vil heppe på dig :-D. GO FOR IT GIRL
Jeg kommer faktisk lige i tanke om, at der sidste år, til amatørløbet i Asaa faktisk var en der startede på en belgier -Det var altså en god griner :-D... Det var måske nok at skyde lidt over målet, men jeg er helt sikker på, at de gjorde det for at give os en god griner
nov 2007
Vi har været på Holtegård med min holstener, og vi planlægger da at skulle prøve derop med Martha engang osse.
Men vidst ikke lige i år hvor der er Nordisk Mesterskab... det er vidst lidt over vores niveau
Men jeg er skam 100% for at få brugt sin belgier (eller koldblod i det hele taget) og om man vælger at bruge den til det ene eller det andet er jo et fedt, hvis bare man udviser en smule hensyn til dens fysik
Og så kan jeg da lige dele Martha lidt -hun blivr dog ikke redet længere, det er lidt for spændende når man skal ride udendørs;)
Marthas og mit første forsøg med forhindringer
http://youtu.be/WGv9SCb1igo
Martha 2. springtime.
http://www.youtube.com/watch?v=ZokvE8u79PI
dec 2012
dec 2012
nov 2007
For helt sikkert kan en belgier osse bruges, og ingen tvivl om at de osse kan trænes i dressur, når bare det gøres på deres præmisser
dec 2012
maj 2011
Hvad sker der med Martha, når hun rides udendørs?... Er hun fjollet, eller vil hun stikke af eller hvordan?...
nov 2007
Der sker bare det at engang imellem s bliver Martha lidt glad i låget. Det kan f.eks. være når hun får lov at gallopere, men det kan osse være "bare fordi", og så tager hun lige en langside i vilde bukkespring og ræser så afsted i galop e.l.
Og bliver man hængende mens hun bukker, så er problemet at hun ikek altid er så god til at vurdere sin bremselængde, og så kan man jo godt komme til at glide gennem (træ-)hegnet der er omkring banen...
Og skulle man falde af hende, er hun desværre ikke så hensynsfuld at gøre hvad hun kan for at undgå at træde på en -igen, der er ikke ondt skabt i hende. Men tingene sker ligesom bare for Martha, uden at hun egentlig er opmærksom på det, og er man røget af og ligger i hendes gåretning, så bliver man altså pløjet ned.
I en ridehal kan hun jo ikke sådan lige stikke af, og der er ikke vind, træer eller andet der kan give "undskyldnijng" for en serie bukkespring.
For vogn går hun med sparkerem (en rem henover krydset der gør at hun ikke kan komme højt nok op til at ramme kusken, HVIS hun skulle finde på at bukke), men det er jo ikke rigtigt en mulighed under rytter.
Om hune r smidig af en belgier at være ved jeg ikke. Det tror jeg såmænd ikke, der er bare arbejdet væsentligt mere med dressuren end det er tilfældet for de fleste belgiere.
Balder var ligeså smidig. Slet ikke så energisk og fuld af spilopper som Martha, men ret dygtig til dressuren.
Alle der kender Martha undrer sig ikke det mindste når hun igen igen er kommet til at lave et eller andet tosset -det hedder typisk "jamen det er jo osse bare Martha" (når hun f.eks. er kommet til at vælte fronten på boksen da hun var i tilkørsel, når hun er kommet til at få en pind på tværs af ganen i overmunden, fordi hun legede med grene på træerne, når hun faldt og gled (liggende på siden) ud under hegnet på folden, eller når hun kom til at rende sin foldkammerat ned osv -altsammen "bare Martha" ;)))
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 36 Svar: 748
Hun er bare flot
Kan en Belgier starte stævner?