{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
799 visninger | Oprettet:

Foder krybbebider {{forumTopicSubject}}

Jeg får muligvis en pony som desværre er krybbebider.
Så ville forhøre mig herinde omkring foder.

Hun er en pony på 146-148 kraftig bygning og kan leve af ingen ting.
Hun er 13 og vejer vel omkring 350-400 kg tror jeg

Hun er vant til og få havre og det ved jeg ikke er godt for hende.
Hun vil komme på fold fra tidlig morgen til sen aften og strå foder på fold. Og selv masser hø i boks evt i fintmasket hø net. Nu bliver hun ikk redet meget men vil blive det når hun kommer ned til mig. Lidt dressur, spring og ture

Min ide til foderet er:

Anbefalet mængde horselux multivit ca 100g
En god håndfuld lucerne
Roepiller evt blandet med grøntpiller

Og når hun så bliver redet mere og får brug for mere evt tilsætte olie eller fiberpiller

Lyder det helt tosset??:-)

Men andre bud modtages også. Gerne noget foder der ka købes i hobro eller tæt ved.

Evt nogle der ved om der nogle tættere på hobro end miljøfoder i viborg der sælger horselux eller evt selv bruger det hvor jeg ku købe lidt igennem..

På forhånd mange tak:-)


Kommentarer på:  Foder krybbebider
  • #1   10. jun 2013 Det er vigtigt de har noget at gå og æde i hele tiden, så masser hø/wrap og gerne i slowfeder /fintmasket net, så det tager længere tid uden at de får for meget huld af det.
    Mine er nøjsomme og får stort set kun wrap og vitaminer.


  • #2   10. jun 2013 Jeg har haft to krybbebidere - og min erfaring er, at foder ikke spiller den helt store rolle. Det gør i stedet faktorer som stress, ro, foldtid, sociale relationer, ridekrav, osv.

    Jeg synes, du skal nøjes med stråfoder i form af hø og så vitamin/mineraltilskud, fx Salvimin grøn blandet i en håndfuld lucerne. Døgnfold ville sikkert være helt super smiley


  • #3   11. jun 2013 Okay mange tak for svar smiley

  • #4   11. jun 2013 Tror nu både foder og kedsomhed og stress spiller en rolle. De bider i hvert fald mere sålænge de ikke æder.;-)


  • #5   11. jun 2013 Kedsomhed tror jeg ikke på....vores stald er verdens absolut kedeligste ...GAAAB.

    Og foder - tja den ene af mine krybbebidere fodrede jeg total efter "reglerne" - INGEN stivelse, men den krybbebed uændret. Den anden - ja, den får ret store mængder havre, majs osv, men den er flyttet fra et liv som ridehest på rideskole, og hjem til mig i et kedeligt, ensformet og total regelmæssigt miljø som selskabshest, hvor der ingen ridekrav er...og så hold den op efter 20 år som krybbebider.....

    Så jeg har oplevet effekt af miljøændring, fra stress til kedsomhed (som vi kalder det...tror hesten nyder roen), mange timers foldtid, ingen ridekrav mm....


  • #6   11. jun 2013
    Om det er pga. tidligere for højt indhold og stivelse i foderet eller stress, det finder man ud af ved at ændre tingene stille og roligt en af gangen og se hvad hesten reagere på.

    Ved nogle giver for meget stress, jag og uro i stalden mavesår eller krybbebidning og ved nogen er det for meget stivelse i fodret der gør udslaget.

    Med den foderplan du har lavet, er så meget muligt stivelse pillet fra også kan man se om det har nogen virkning, har det ikke kan man gå videre til at se på staldmilijøet osv.


  • #7   11. jun 2013 k A : ha ha, verdens kedeligste stald. smiley

    Min den ene startede som 4 årig hvor han i en kort periode stod et sted hvor han ikke kom nok ud og hvor de fjernede alt strøelse fra boksen (ja, sørme både hø og halm) og gav havre 2 gange dagligt. Han nåede at bo der i 3 mdr, og det var nok. Jeg tænker han havde ondt i maven og det startede det - men han har gjort det siden (nu er han 18) - jeg har prøvet at ændre foder, og jeg har ham hjemme i en rolig stald og der er ingen store ridekrav her, vi rider en hyggetur i skoven når det passer. De går i løsdrift året rundt.
    Men han gør det mest når han lige har spist.

    Jeg har en anden jeg lige har fået hjem fra en hestehandler der gør det meget - den er blevet bedre nu efter nogen tid, men gør det stadig. Der tænker jeg den har fået stress og masser af havre og indetid ....

    måske det en eller flere af disse faktorer der udløser det....


  • #8   12. jun 2013 Jeg tror, at visse faktorer såsom fodring, stress osv kan udløse adfærden. Når den først er indlært og en del af hestens vanemønster, som vil den formentlig fortsætte til trods for, at den egentlige årsag for længst er fjernet.

    Og ja Lillemus - jeg har verdens kedeligste stald, hvor der absolut ikke sker en "s**d" smiley Og her stoppede en kraftig krybbebidende pony efter 20 års krybbebidning, så jeg tvivler på at "kedsomhed" er nøgleordet.


  • #9   12. jun 2013 Har du overvejet at få den tjekket for mavesår?

Kommentér på:
Foder krybbebider

Annonce