{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.548 visninger | Oprettet:

Uge gammelt føl - Blæst og regn {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige tjekket DMI, og der står at der skal komme en masse blæst og regn over weekenden, og nu tænker jeg så lidt - Der er ingen læsskur på folden, ej heller træer på folden at stå i læ op af.

Nu er det vores første føl, så vil helst ikke gøre mig for klog på hvor meget de kan holde til hvad angår vejr?

Hun er født på folden, og har endnu ikke været inde.

Hvad ville I anbefale?
- Lade hende være, føldækken, andet?

Hun har taget godt på, har en fin kraftig følpels:

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Uge gammelt føl - Blæst og regn
  • #1   13. jun 2013 Nu du siger hun er frisk og har en god pels allerede, ville jeg lade hende være, hvis du har mulighed for at holde opsyn med om hun bliver kold og fryser. Hun skal nok finde "læ", når hun lægger sig i græsset og hun vil også stå i læ bag mor.

Hun er i øvrigt utrolig lækker - og hvilken SKØN farve!

• #2   13. jun 2013 Jeg ville helt klart tage det ind. Uanset hvor robust et føl det er, så er føl altså bare langt mere modtagelige overfor sygdom og kulde end voksne heste er... Det er muligt de klarer den ude i naturen, men der har de også mulighed for at søge hen hvor der er læ. Hvis der ingen læ/eller læskur er på folden (hvilket i øvrigt er blevet lovkrav), så har hoppen ikke en jordisk chance for at holde sit føl tørt og lunt.
    Føl er ikke lavet af glas, og de kan godt tåle kulde eller regn, det de ikke kan tåle er vedvarende træk og vedvarende vådt vejr, det nedkøler dem lynhurtigt, og de har ikke en chance for at få varmen igen hvis regnen er konstant og vinden er kølig.

Kort sagt - tag føl og hoppe ind i de værste timer, det skader ikke, men det gør det utidige vejr.

• #3   13. jun 2013 Kommer de på stald om natten? Eller er det døgngræs vi snakker om?

Hvis de kommer på stald om natten, ville jeg vente og se hvor slemt vejret bliver.. Medmindre hun er en lille tosse der ofte smider sig og gerne sover lur midt i monsun regn- så ville jeg hive dem på stald i et par timer midt på dagen, så hun kan få sovet og hænge til tørre..

Hvis de pt går på døgn, ville jeg hive dem på stald om natten og følge modellen ovenover...

Husk at fodre godt på hoppen med stråfoder til natten.. Det er hårdt arbejde for dem at fodre på følle, når det er køligt OG holde varmen hos dem selv ..

• #4   13. jun 2013 Hvis hoppen ikke har adgang til mere græs end det på billedet, så håber jeg at du er gavmild med wrappen, så hun ikke pludselig ligner en cykel smiley

De føllebørn suger jo livet af deres mødre i de første par måneder smiley

• #5   13. jun 2013 De går på døgnfold, og hun får både wrap og foder 2 gange dagligt. smiley
    Der er nemlig desværre ikke mere græs, end hvad ses der.

Alt efter hvordan vejret arter sig, kunne jeg godt finde på at tage dem ind om natten. Jeg frygter dog lidt, at det vil stresse Pearl at komme ind, specielt fordi stalden er tom.

Desværre har DMI lavet helt om på deres hjemmeside, så nu kan jeg hverken se billeder derinde, og det hele står hulter til bulter - ihf. på min skærm. Men håber lidt det ikke bliver så slemt som lovet.

• #6   13. jun 2013 Ville helt klart tage dem ind! Når føllet ikke er ældre bliver det hurtig syg når det både regner og blæser og er koldt om natten.

• #7   13. jun 2013 Har du mulighed for at køre en bigballe halm ud på deres fold??
    Hvis du efterlader de 2 snore i midten på ballen og ryster halm op på jorden, så har følle mulighed for at ligge på halmen OG bruge ballen som læ/ly når der soves lur smiley

Kiggede lige på dine billeder og hvis du vil høre mit råd, så går du i gang med wrap ad lib til Pearl..
    Ved ikke om det er " nye" billeder, men hun er begyndt at se lidt kantet ud og det dårlige vejr vil helt klart bidrage til det smiley

Wrap ad lib til hende, når der ikke er mere græs.. På den måde sikrer du også at det er wrappen hun laver mælk af og derved skåner følle for evt vækstforstyrrelser pga at du skruer op for kraftfoderet..

Husk at stille bigballen så der er god plads omkring den- aller helst midt på folden, så følle kan søge ly på alle siderne...

• #9   13. jun 2013 Wrap har den fordel at der er flere FE i pr kg end hø- ergo skal hoppen ikke stå og gnaske i timevis for at kunne dække eget og følles behov..
    Det tager længere tid for dem at æde hø end det gør med wrap og en nybagt mor som Pearl har RIGELIGT at se til mht at holde øje med følle og vil derfor ikke kunne æde nok hø, til at holde huld..

Følle får jo først og hoppen må så overleve på de sørgelige rester...

Altid wrap til kantede følhopper smiley

• #10   13. jun 2013 Det skal lige siges, at hestene ikke står hjemme endnu - De står på et ridecenter, så sørger ikke selv for hø/wrap.

Amber vil meget gerne ligge ned på trods af regnvejr, og hun ligger sig gerne i wrapen. Der er dog ikke en balle ude ved dem. De får dagligt. Pearl bliver lidt efter lidt sat op i foder, og vi holder godt øje med hendes bygning.

Tænker lidt om et føldækken kunne være en mulighed?

• #11   13. jun 2013 Det kan være, at vi lige skal gøre opmærksom på at hestene ikke står hjemme hos os selv.

Men som Lykke skriver, så er staldene helt tomme i tiden, fordi alle hestene er på sommergræs, og at stå alene i stalden har en tendens til at stresse Pearl. Derudover er de i gang med at vaske og kalke staldene, så det udgør også et problem på den front.

De får wrap på folden, og som Lykke også skrev, får Pearl foder 2 gange dagligt.

Noget helt andet er så, at jeg kunne aldrig nogensinde drømme om at lade strikker sidde på en halmballe, når den står så hestene kan komme frit til den. Når først halmen er løsnet så meget op at strikkerne ikke længere sidder i spænd, kan de hurtigt komme til at udgøre en fare, f.eks. ved at hoppe eller føl får viklet et ben ind i dem, og kommer til at sidde fast.

• #12   13. jun 2013 Og hoppens fodring er da SÅ klart relevant i denne tråd..

Leverer hun ren fløde til følle OG er i top stand selv, så er risikoen for kold og syg følle altså MARKANT mindre...
    Hvorimod at hvis hoppen er til den tynde side og måske fryser lidt pga det, så vil følle få skummemælk og på den måde ikke være lige så robust overfor vejr og vind...

Føl kan klare meget, hvis hoppen er i stand til at levere fløde i mælkebaren smiley

• #13   13. jun 2013 Du kan sagtens lade dem gå og holde den under observation - føllet må endelig ikke komme til at snotte. Det ville være godt, hvis de kunne gå i læ et sted, men det afhænger jo også meget af hvor høj/lav temperaturen bliver smiley
    Jeg ville nok selv vælge, at tage dem på stald om natten eller i de værste regnskyl.

• #14   13. jun 2013 SavaLou: Gode råd du kommer med, MEN du kan ikke konkludere at der partout er flere FE i wrap end der er i hø... Og slet ikke nu, hvor første slet er kørt i hus mange steder, så der kan skaffes begge dele... Man kan sagten finde hø med ligeså FE som wrap smiley

Lykke: Lad dem blive ude, fuld skrald på grovfoder til Pearl og gerne sådan en gang halmlæballe, men hold øje med følleskid smiley

• #15   13. jun 2013 Altså der er et læbælte i den ene ende, men det holder jo kun læ, hvis blæsten kommer fra den rigtige side.

• #16   13. jun 2013 Man skulle SELVFØLGELIG holde nøje øje med halmballen og være klar til at fjerne de sidste snore asap..
    Det er bare en måde at holde ballen samlet nok til at den kan give læ!

Det er en lidt dum situation, for følfrakke er altså noget man helst skal undgå at rode sig ud i- netop pga sikkerheden smiley

Jeg kritiserer ikke Lykke eller opstaldningsstedet- meget vigtigt at bemærke!!!
    Jeg forsøger bare at komme med gode råd udfra min erfaring..
    Som bla indebærer et føl med lungebetændelse pga kraftig sommerregn og en hoppe der pga vejr og følle lignede en cykel på 2 dage, på trods af rigeligt græs!! smiley

• #17   13. jun 2013 Ja, det er en træls situation. Vi har faktisk plads herhjemme, men har self. lige fået hundepersille i løsdriften (hvor der er en stor lade de kan gå ind i).
    Rigtig typisk.

Og ved det ikke er kritik, og sætter stor pris på de gode råd.

• #18   13. jun 2013 <b>SavaLou</b>

I know, men har bare set lidt for mange uheld og skader forårsaget af løse halmstrikker, til at jeg tør risikere det. Og som sagt, så har vi ikke hestene hjemme, så vi kan ikke holde øje med dem hele tiden.

Kan rigtig godt lide din måde at formidle dine råd på, og udfra den måde du skriver på, og det du skriver, giver du også et indtryk af at du ved hvad taler om.
    Og jeg synes uden tvivl at det er nogle gode råd du kommer med.
    Så det er ikke fordi jeg tror du kritiserer smiley

• #19   13. jun 2013 Altså, nu er det jo godt nok ponyer vi avler, som rent genetisk er bygget op til at kunne modstå det vestirske vejr, men jeg ville ikke umiddelbart være bekymret ved udsigten til (meget) regn. Vi har aldrig praktiseret at tage vores ind (eller lukke dem inde i løsdriftstalden, som ville være vores eneste mulighed) når det har været dårligt vejr og vi har aldrig stået med et sygt føl. De har godt nok læskur på folden, men det bliver kun brugt når de har brug for skygge for solen, aldrig når det regner.

Jeg ville da nok holde øje med dem, men jeg tror nu nok de skal klare sig fint, selvom det regner (:

• #20   13. jun 2013 Du må ha gang i et mindre byggeri med bigballer af halm og sørge for at der er rigelig med strå til Pearl..

Hvis følle pt sover i hendes hø, kan du være helt sikker på at hun levner, for at følle kan sove på det og IKKE fordi hun er mæt smiley

De følhopper, gnaver jo gerne et ben af dem selv, hvis det kan hjælpe følle, så det er din opgave at være " pylremor" for Pearl og sørge for at hun har rigeligt af alt, incl ly og læ til følle smiley

Pas på kraftfoderet for følles skyld- du risikerer at det giver grimme vækstforstyrrelser fordi proteinet fra foderet udelukkende bidrager til øget mælkeproduktion og ikke ret meget bliver efterladt til hoppens huld smiley

• #21   13. jun 2013 Stutteri Auriklen:Vi taler om en førstegangs hoppe af forholdsvis ædel statur UDEN en erfaren og garvet " mødregruppe" på folden, som ikke har adgang til læskur OG som går på meget sparsomt græs..,

Det er, imo, en nødvendighed at pylre/hjælpe hende med at tage vare på følle uden hun ender med at ligne en racercykel..

Det kan gøres ved bla at stille bigballer halm ud, på en sådan måde at følle kan ligge på andet en den bare jord og ligge lidt i læ smiley

Førstegangshopper der går i mødregruppe med garvede og erfarne følhopper følger jo de ældres råd og vejledning, når det drejer sig om yngelpleje, men den mulighed har Pearl jo ikke, deraf mine råd smiley

Det duer jo ikke at hive dem på stald når hun stresser, ergo må man tænke kreativt på folden og give hende muligheden for at vælge at putte følle i halmen smiley

• #22   13. jun 2013 Dét med at hun levner når følle sover, den er jeg ikke nervøs for. Hun står gerne og spiser ved siden af, når Amber tager lur i wrappen.
    Når de kommer hjem har de rigeligt med græs. Det står højt og flot. Det må dog vente til hundepersillen er 110% væk.
    Vi vil se om vi ikke kan finde en balle et sted, og få smidt derud. Synes sådan set det er et godt forslag, vi kan bare ikke rigtig forlange det af opstaldningsstedet, så vi må lige på jagt selv.

• #23   13. jun 2013 Min på lidt over en uge går uden 24/7 uden problemer.. og kan sagtens ligge og sove selvom det regner..

Jeg ville lade dem blive ude men selvfølgelig holdeøje med dem =)

• #24   13. jun 2013 Det kan være opstaldningsstedet kender nogen der kan hjælpe jer med det? De har tit gode kontakter smiley

Husk at placere hendes wrap ved halmen- evt ovenpå ballen smiley
    Så kan hun æde mens følle sover og er tæt på hele tiden..

Det duer ikke med wrap i den anden ende af sovested, så fortsætter følle nemlig med at sove i wrappen mens hun æder...

Der er jo No Way at hun efterlader sovende følle for at gå hen og æde smiley

Ved du forresten hvorfor hopper ofte æder som vanvittige mens føl sover?
    Altså udover den åbenlyse med at de har tid/fred til det smiley

Når følle sover stimuleres hoppens mælkeproduktion, fordi de små tit er sultne når de vågner smiley ergo sørger hoppen for at hælde godt på maskineriet, så mælkebaren er fyldt smiley

Naturen er sgu ganske fiks smiley

• #25   13. jun 2013 Sjovt at du nævner det, for vi har faktisk snakket om at hun spiser hele tiden smiley

• #26   13. jun 2013 Min gamle varmblodshoppe lavede ren fløde i mælkebaren og pånær med mit første føl( der fik lungebetændelse ), hvor jeg ikke vidste bedre og kastede kraftfoder i rå og rigelige mængder i hende, i et desperat forsøg på at holde huld, hvilket kun medførte at hun lavede mere og mere mælk, blev tynd som en mynde og efter 2 dage i mellem regn lignede et skelet OG havde syg følle smiley

Efter den omgang lærte jeg lektien og måtte konstatere at der skulle minimum 50 kg wrap i døgnet, når hun ikke gik på græs, til at holde ordentligt huld på hende...
    Udover det første føl, har hun aldrig lavet et afkom med mus eller lignende- deraf min advarsel om kraftfoder smiley

Alle hendes føl har været + 180 uanset at hun kun var 167 og at hingstene aldrig var over 170 og valgt udfra at de skulle avle småt smiley

Så jeg ved godt hvad det kræver når man fodrer på følhopper smiley

• #27   13. jun 2013 Vores første følårgang bestod alene af 1. gangshopper, der var altså heller ikke nogen af de tre der blev syge, men som sagt er det jo ponyer vi avler, jeg har ingen erfaring med føl af heste. Men heste følger først og fremmest deres instinkter i min forståelse, ikke råd og vejledning fra andre heste.

Og jeg er da helt enig i, at når der ikke er mere græs på folden, så skal der fyldes masser af mad på hoppen, så hun kan give føllet hvad det skal have. Men jeg ville alligevel ikke være bekymret hvis hoppen og føllet begge stadig er sunde. Men jeg har som sagt ingen erfaring med racen og dens modstandsdygtighed.

Kommentér på:
Uge gammelt føl - Blæst og regn

Annonce