{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.256 visninger | Oprettet:

er du "gigt" rytter eller rytter med rygproblemer så kan du måske hjælpe mig? {{forumTopicSubject}}

Hej..

Syntes det kunne være sjovt og lærerigt for mig at høre jer der ude som er plagede med gigt smerter og eller rygproblemer hvad i har erfaret er mindst smertefuld for jer inden for ridesporten.??
og hvad og hvordan hestesporten fungere i jeres liv. både godt og ondt.??
Er jeg den eneste der ude der har en masse blandede følelser??

Jeg har døjet med mine led i mange år tros min unge alder men har aldrig haft større problemer med ridning end at jeg har kunnet leve med det og accepteret de dage hvor jeg har været for svag til at træne.
de sidste halvanden år er det dog gået stærkt, pludselig fik jeg svært ved at kordinere og få min højre og venstre side til at samarbejde hvilket giver store balance problemer for mig når min krop bliver træt. jeg kan ikke komme ordentlig ned om hesten pga ulidelige smerter i mine hofter og diskos hvor min slidgigt er værst.

Det skal siges at jeg er og altid har været dressurrytter, lægerne har sagt at jeg IKKE kommer til at ride konkurrence igen og at jeg må prøve at bearbejde at det måske er slut med ridning for mig.. (sætter lige så stor pris på horsemanship/jordarbejde) Jeg vil helst ikke tro det da det giver mig kanon livsglæde at være med hestene, men kan også godt mærke jeg bliver lidt frustreret over ikke at have de samme evner som jeg har haft, for lysten brænder stadig inden i mig. Har fundet ud af dressur kan være lige hård nok for mig så søger inspiration til om hvad der måske er en mulighed at prøve istedet.

Dette tog hårdt på min psyke og valgte derfor at trække mig lidt væk fra hesteverdenen da jeg også var bange for at skade den hest jeg nu sad på.

Jeg har nu besluttet mig for ikke at give op og starter idag lige så stille op på en af mine gamle store ponyer som jeg har været heldig at få lov at træne med mest fra jord men også lidt "handicap" ridning. glæder mig som et lille barn smiley prøver ikke at have for høje forventninger til mig selv, men bare slappe af og nyde turen i skoven med de andre, bedst for både hest og jeg. håber ikke min krop fyldes af frustration og er meget spændt på at se de dejlige mennesker igen der har gjort det muligt for mig at komme igang igen, dog lidt angst. for de har ikke set mig ride efter jeg er blevet "svag" i kroppen. Afslappende at havde været åben omkring det fra start selvfølgelig.

beklager den lange tekst men håber virkelig der er nogen der ude der har tid og energi til at dele lidt ud af deres erfaring, da jeg ikke ved hvor jeg ellers skal få viden omkring dette emne. hvis nogen har spørgsmål besvare jeg selvfølgelig også.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  er du "gigt" rytter eller rytter med rygproblemer så kan du måske hjælpe mig?
  • #1   5. aug 2013 Der er mange med dårlig ryg, som går over til islænder ridning.. Måske du skulle prøve sådan en??

    Hvis du nu kunne falde for den del af sporten, så er der jo også islænder stævner for eks...

    Ellers kørsel??


    Jeg rider selv med kroniske smerter.. Dog ikke disideret ryggen - men nakken, pga piskesmæld... og det giver sig til udtryk i smerter i armene, og manglende styrke i perioder...


  • #4   5. aug 2013 Jeg er gigtrytter, har ledegigt i svær grad + hybermobilitet + 7 facetled i ryggen.
    Jeg rider så meget jeg kan, rider fordi det gør det min hverdag bedre ikke kun psykisk men også fysisk smiley

    Jeg starter stadig lidt konkurrencer, men hver eneste stævnestart afhænger jo af hvor meget jeg har kunnet træne op til og hvordan kroppen er lige præcis den dag, så jeg må indrømme at der ikke er meget fornøjelse i det, det er skide surt at kunne ligge og træne MB-øvelser hjemme også komme ud og ikke engang kunne komme ordentligt rundt i en LA1, fordi kroppen absolut ikke samarbejder.

    Jeg har to heste som jeg forsøger at ride ''dagligt'', men dagligt hedder oftest kun en hest pr dag = de får motion hver anden dag og ikke engang altid det.

    Men både hestene og jeg klarer os fint, vi forsøger at bevæge os fremad og jeg er stædig som bare pokker og forsøger at se det positive i alle de små oplevelser jeg har med hestene i hverdagen smiley

    Mit motto:
    ''Jeg bliver ved med at ride, fordi jeg ikke vil acceptere, at jeg ikke længere kan :-)''


  • #5   5. aug 2013 Nej hvor irriterende, især når det er noget man brænder for. øv!

    Jeg ridder selv med mere eller mindre korniske smerter i hofte, ryg, knæ og skuldre/nakke. Jeg har måtte affinde mig med ikke at kunne ride 'top dressur', og derfor kun sigte efter lidt spring. Dog må jeg heller ej springe særligt højt.
    Jeg har derfor fundet 'sporten' terræn/military rimelig sjovt, da du ikke behøver springe højt for at udfordre dig og din hest. Også skovtur er mig en fryd at ride.

    Jeg ville foreslå noget islænder ligesom sandie, men selvfølgelig vil det da være irriterende for dig at sælge din hest 'bare' for at komme til at ride..
    Evt noget terræn? selvom jeg kan læse du er dressur, så er -synes jeg- det også sjovt at komme ud og hoppe lidt over træstubber osv smiley


  • #6   5. aug 2013 Har også slidgigt og diskus. Det bedste er at lade være smiley
    Rider jeg en simpel tur, kan jeg risikerer at få ondt i flere dage. Det er bare et bestemt vrid eller ryk eller noget, og så er den gal.
    Har prøvet på et tidspunkt at finde en underviser, som også have forstand på at undervise folk med ryggener. Men det var svært.


  • #7   5. aug 2013 Jeg har leddegigt, i næsten hele kroppen.. Jeg måtte desværre helt stoppe med at ride, så nu har jeg små shetlændere som jeg avler på og udstiller smiley

  • #8   5. aug 2013 Jeg gemmer lige emnet, og så svarer jeg, når jeg kommer på en computer senere smiley
    Jeg har dårlig ryg, og er blandt andet låst ca fra midt på ryggen og ned til slutningen af lænden...


  • #9   5. aug 2013 Jeg har leddegigt også i stortset hele kroppen. Derudover fik jeg piskesmæld, for et par år siden.
    Jeg døjer meget med mit knæ, ankel, kæbeled, nogle fingre led, lidt i hoften, albue og ja, stortset alle steder.

    Jeg er blevet opereret 12 gange i knæet, hvor jeg også blev opereret en gang i anklen samtidig med. Dette er pga. gigten har ødelagt mine led af, så de er meget ældre end mig selv og har intet brusk, menisk eller noget og korsbånd/ledbånd er ude af funktion da de også er revet over næsten.

    Min læge sagde jeg ikke måtte ride mere, og ikke måtte lave noget udover at ligge i en seng med min computer. Jeg valgte at blive ved med at ride, fordi det er min eneste interesse.
    Jeg kan ikke ride som jeg har gjort engang (sidder måske ikke så pænt mere, da jeg prøver at sidde bedst muligt så jeg ikke har nær så ondt). Men stadig har jeg rigtig ondt når jeg rider, fordi mit knæ og ankel kommer ud i sådan en vinkel så det gør ondt. Senere på dagen når jeg har redet, kan jeg næsten ikke gå længere og hele næste dag gør det super ondt også.

    Prøver så godt jeg kan, og rider også islændere (dog ikke af den grund, men fordi jeg kan lide det ;-)) Og vil her også tilføje, at fordi man går over til islændere, er det ikke sikkert det hjælper for nogle har meget store gangarter som gør det svært at sidde i for nogle. Selvfølgelig har de tølt, som er behageligt, men det er jo heller ikke alle heste der har lige nemt ved det smiley

    Og nej, du er bestemt ikke den eneste.
    Jeg kan slet ikke overskue min hverdag, fordi jeg konstant har smerter. smiley


  • #10   5. aug 2013 Jeg er førtidspenionist. Og fik også at vide, jeg ikke må ride, hvis det gør ondt. Men det gør jeg altså alligevel, ellers ville jeg aldrig kunne ride.

    trods piller skriger jeg tit indeni eller udenpå, når jeg rider.

    Er på krykker ca. en gang om ugen i stalden, og for det meste hver morgen og aften herhjemme. Men rides skal der!

    Jeg har så heldigvis den ene hest i løsdrift, og skal kun passe og ride den anden hver dag. Og tager 7 lange og 7 brede om at gøre staldarbejde.

    Men kan ikke undvære heste lige nu. Måske engang, når mine er døde og borte. For de er meget særlige. Før jeg mødte moren, var en hest bare en hest for mig.

    Stævner har jeg droppet. Det er kun alle øvelserne, jeg vil ride.

    Jeg har haft problemer med at gå, siden jeg var 12 år. Det var normalt for mig, da jeg arbejdede, at jeg bagefter lå på ryggen herhjemme, og skubbede mig på ryggen ud til wc. Kunne ikke rejse mig.

    Så mødte jeg en fysioterapeut, der mente, jeg var åndssvag at gå på arbejde og humpe mig rundt alligevel. smiley

    jeg mister følelsen i benet, når jeg overanstrenger mig, eller sidder i en forkert stilling. Og mister også følelsen til hånden, hvis jeg strigler under maven, så mine strigler er alle nogen, man kan tage hånden ind i, ellers flyver de ad H til. smiley


  • #11   5. aug 2013 Ps. Jeg har en oldenborger, med en meget stødende gang. Hende kunne jeg knap sidde ned på i skridt, når det var værst. Sad i let sæde. Det gjorde niller-naller.
    Hun havde en meget lille gang.

    Men har hendes datter, samme højde, som har en kæmpe gang, men heldigvis for det meste passer på sig selv ved at gå langsomt, så hun ikke kommer ud i yderstillinger (hun er hypermobil ligesom mig), men også hvis hun træder de der 3 hove over, som hun kan, er hun SÅ god at sidde på. Så blød. En ren fornøjelse.

    Så det er ikke så meget racen, tror jeg. Som den enkelte hests mønster. Datteren har en meget større gang en moren, når hun går langsomt, så man kan ikke sige at stor gang = dårligt.

    Og BOT er GULD værd!


  • #12   5. aug 2013 Hvad med westerns ridning? Har selv problemer med kroppen, og jeg kommer aldrig til at sidde korrekt.. Men jeg har fundet en dejlig hest ( måske er han ikke 100% efter min krops behov, men næsten) du kan jo få quartere hvor du sidder lige så stille på ryggen af hesten som hvis du rider islænder smiley

  • #13   5. aug 2013 Mimsen hej. skriver lige direkte til dig da du skriver det med da du var 12. ved du hvad der har været galt al den tid? jeg har i perioder måtte bæres på toilet fordi jeg intet kunne. væltet når jeg har rejst mig fordi mine ben har svigtet og døjer også med mine hænder. det lyder så meget li hvad jeg har og hvad jeg går i gennem nu. skriger ofte indvendig kun højt når jeg er alene. tårene triller uden kontrol og det er svært at overskue noget. jeg bor på 66kvm og det tager mig over fire dage bare at støvsuge den. :S

    Jeg har valgt tros frarådning af læger mm. og kroniske konstante smerter at jeg vil have noget livs glæde i mit liv og det giver hestene mig.

    var i dag ude og ride og hvor var jeg næsten græde færdig af lykke. min hofte låste sig kun en enkelt gang og som nogen skriver så ja jeg bruget meget stemmen under ridning, det trives hende jeg nu skal til at ride også bedst med så det kan ikke være bedre. tilred hende nemlig selv da jeg stadig kunne lidt endnu.

    tak til alle jer der svare. det er tydeligt jeg ikke er den eneste og selvom det lyder grimt så jeg på en måde glad for det er rart at se jer andre sætte ord på. jeg er personligt selv ikke verdens mester i at formulere mig så det hjælper mig på mange måder og kan nikke genkendende til stort set de fleste ting i andre skriver.

    er spændt på frem tiden. kan intet hjælp få da jeg er for ung og er normal en stærk person men kan mærke jeg bliver svagere for hver dag der går pga smerter og fordi det går så hårdt ud over psyken, ens selvværd og magter snart ikke at kæmpe med kommunen mere så jeg kan få en uddannelse og så tæt på jeg kan komme på et normalt og glad liv. derfor jeg har valgt at satse på hestene for de giver mig en glæde og indre ro og følelsen af overskud til at kæmpe en dag mere


  • #14   6. aug 2013 Så forsøger jeg lige at sammenfatte noget her.
    Jeg faldt af min nye hest da jeg var 15 år. Jeg havde lige fået hende hjem om mandagen, og fredag vælger hun så at stejle og gå bagover med mig. Hun landede på mig, og jeg fik revet mig skulder af led. Da det så småt var gået over, begyndte mine rygproblemer. Jeg kunne ikke ride nedsidning, jeg kunne ikke holde til at ride meget mere end en halv time, og jeg kunne ikke lave noget fysisk hårdt arbejde (lidt surt, eftersom mit arbejde bestod af fysisk hårdt arbejde)
    Det blev kun værre, og jeg fik taget en masse røntgenbilleder, scanninger og undersøgelser. Det er så blevet konstateret at jeg er meget skæv i lænden, mit korsbånd er desuden vokset sammen med min 5. lændehvirvel (mener jeg det var), og så har jeg noget der minder om bækkenløsning. Desuden er jeg meget hypermobil. Jeg har kunne træne det ret godt op, men jeg kan ikke klare at ride på konkurrenceniveau mere, da jeg ikke kan sidde på hesten for længe ad gangen. Desuden får jeg meget ondt når jeg rider tur, da det tit er ukontrollerede bevægelser.
    Jeg havde desuden en drøm om at komme et år i forsvaret, men er blevet erklæret uegnet, da min nederste del af ryggen og lænden slet ikke kan "bevæge sig". Dvs, jeg bruger ikke den del når jeg bærer rundt på ting, og derfor bliver det øverste af min ryg meget overbelastet.

    Jeg vil også rigtig gerne være dyrlæge, men lægen har rådet mig til et job, hvor jeg sidder på kontor, for ellers vil min ryg være ødelagt når jeg bliver 40 år, eller før.. Det er ikke ligefrem noget jeg har lyst til, altså at sidde på kontor, men jeg har jo heller ikke meget lyst til at have ryggen ødelagt i en tidlig alder.

    Jeg er 19 år nu, og har "kun" døjet med det i 4 år. Det synes jeg dog er længe nok smiley


Kommentér på:
er du "gigt" rytter eller rytter med rygproblemer så kan du måske hjælpe mig?

Annonce