{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.947 visninger | Oprettet:

Føl og dækken? {{forumTopicSubject}}

Jeg hjælper en familie med deres heste, og nu har de fundet et spørgsmål, hvor jeg simpelthen er rigtig meget i tvivl om hvad jeg skal råde dem til!

Sagen er den, at de for 2-3 måneder siden købte en hoppe med et føl på et halvt år. Efter en lille måneds tid, satte føllet sig fast i hegnet med det ene bagben, og de har derfor begge stået i boks i snart to måneder, uden at måtte komme på fold (hoppen bliver gået med eller longeres en halv time om dagen), og udsigten siger minimum 14 dage mere i boks.
De står på en rideskole i en isoleret, dog ikke opvarmet, stald.

Det store spørgsmål kommer så her.
Når føllet om 14 - en måned, kommer ud og fra den ene dag til den anden skal i løsdrift, bør man så give den dækken på?

Jeg er ret meget imod at føl og plage skal have dækken på eller klippes, men det ville også være "uhesteligt", hvis den blev syg af at komme ud i regn og blæst og kulde, og skulle stå i boks 24/7 igen pga sygdom.

Hvad ville i gøre?
Give den dækken på? I så fald, hvad ville i putte på? 100-200g i første omgang?
Den har slet ikke tegn på, at den er ved at sætte vinterpels.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl og dækken?
  • #1   9. sep 2013 jeg ville nok give det dækken på, for vejret har skiftet meget siden den sidst var ude. og det ville jo være syndt får føl og mor at stå inde igen

  • #2   9. sep 2013 Hvorfor sku den have dække på? Fordi den har stået i boks? Det er jo ikke frost og hunde koldt om 1 mdr. Så intet dækken til føllet smiley

  • #3   9. sep 2013 Der er jo ikke konstant 20 grader i en stald, i en stald skifter temperaturen jo også..

  • #4   9. sep 2013 jeg må nok ærlig indrømme at hvis i går fra ingen fold i mange måneder til døgn fold er det ikke lidt drastisk for dens ben ?? hmm dækken er jeg heller ikke meget for på et føl men er det en kold stald den er i og hvad med løs driften er det en kold en for det kunne da måske blive nødvendigt med et dækken ville dog nøjes med et regn dækken men husk det skal jo af rigtig tit

  • #5   9. sep 2013 jeg ville lade det komme an på vejret.
    Hvis det er pisse koldt og møgvejr når den kommer ud, så ville jeg måske nok give den et fleece eller regndækken på om natten.

    Jeg er ikke vild med at føl skal gå med dækkener. Den har godt af at blive hærdet og kroppen skal lære at skifte og sætte pels, men den skal jo heller ikke blive syg.


  • #6   9. sep 2013 Det er den mulighed de har. Så ja, direkte i løsdrift.
    "Stalden" i løsdriften er ikke isoleret, så ja, en kold løsdrift.

    De har al den tid til føllet, som den har behov for, og damen er dagplejer, så de ville kunne tage det af 5 gange om dagen, hvis det skulle være.

    Ja, må jo nok desværre ty til et tyndt dækken.


  • #7   9. sep 2013 Jeg ville ikke råde til et dækken, det er en løsdrift, så den har jo alle muligheder for at gå i læ for vejret. De skal i stedet sørge for at der altid er stråfoder tilgængeligt til den smiley

    Jeg har selv et føl der måtte have dækken på hendes første vinter (vi var ved at miste hende), hun klarede den heldigvis. Men sidste år var vi også nød til at give hende det på, de bliver altså mere sarte af det. Så intet dækken, men godt med stråfoder og læ smiley


  • #8   9. sep 2013 Ingen af mine for dækken på, aldrig.

    Kun dem der bliver klippet og blev de ikke klippet, ville de heller ikke se et dækken smiley


  • #9   9. sep 2013 Hvis føllet begynder at vise tegn på at fryse ved at ryste osv. så burde den nok have et regndækken på. Ville ikke begynde at putte 100-200g på, da de hurtigt bliver for 'sarte' til at gå uden

  • #10   9. sep 2013 jeg ville starte med at komme et tyndt regndækken (altså alm regndækken) på den for at tage vinden også senere hen komme et måske 200g på til vinter da den jo er lille og har boet inde i de måneder den skal forberede sig på at blive klar til dens første vinter - og får vi en vinter som sidste år så ville jeg ihvertfald mindst give den 200 gram på til december men satse på at lade den gå med regndækken indtil frosten rigtig kommer smiley

    Men ja jeg ville ingen chancer tage ihvertfald - stod selv med en rigtig syg fyr HELE sidste vinter og først blev erklæret helt rask her i juni måned smiley


  • #11   10. sep 2013 Er der slet ikke mulighed for at den kan komme på fold lidt først? og langsom tilvendes til at gå mere og mere ude..? for det ville da klart være det bedste for den også mht.. ben osv...


  • #12   10. sep 2013 Huha jeg synes det er svært! smiley
    Hård start for sådan en bette en!

    Nå men jeg må hellere sige til dem, at de kan vælge at give den regndækken på, og senere et lidt tykkere et, men at de skal vide, at det kan være lidt væksthæmmende, og at den måske altid skal gå med dækken.
    Eller at de kan vælge at give det et forsøg uden dækken (hvilket jo ville være bedst, hvis det kan gå), og håbe på den ikke bliver syg.
    Og så selv lade dem træffe valget.

    Tak for jeres råd smiley


  • #13   10. sep 2013 Stine R: Lod du den gå uden dækken eller hvordan?

    Linette: Nej, det har de desværre ikke muligheden for, men de trækker selvfølgelig en lille tur med den hver dag.


  • #14   10. sep 2013 Nu snakker vi jo ikke et lille føl på et par måneder men et føl som er over et halvt år??

    Ud med det u løsdrift uden dækken hvismen skulle se den stå og fryser lidt må man jo smide et regndækken på ellers NEJ ingen dækken


  • #15   10. sep 2013 hvis der er i god foderstand vil jeg ikke starte med dækken, men sætte den i løsdrift og så tage en dag af gangen, og hvis den ikke ryster/fryser så glemme alt om dækken, ungheste har rigtig godt af at gå uden


  • #16   10. sep 2013 ok... men altså... jeg havde et føl som 1 uge gammel var tvunget til at få dækken på.. hun havde en ret hård start, hun er 2 år nu.. og det er på ingen måde gået ud over hendes vekst, eller hendes evner til at sætte pels..

    Men var det mig ville jeg forsøge uden dækken... og være opmærksom på om den fryser.. og går det ikke så ligge et tyndt dækken på smiley


Kommentér på:
Føl og dækken?

Annonce