582 visninger
|
Oprettet:
Hingstekøb/halvkøb {{forumTopicSubject}}
Jeg er ved at kigge efter ny hest og ved et besøg hos Elias Arnason, faldt vi over en super lækker og dejlig hingst ved navn Svölnir fra Midsitju.
Han har rigtig lækre gangarter og er ti år.
Min overvejelse er nu om det er klogt at købe halvdelen af ham og have ham opstaldet nogle km. fra mit hjem.
Det betyder at jeg skal cykle rimeligt langt (go motion), men er det nu ikke klogere at finde en som er helt min egen og som jeg ikke skal køre efter?
Er det klogt at købe en hingst?
Er der nogen der har nogen erfaringer? både ved køb af hingst og at eje en hest sammen med andre?
jan 2007
Følger: 7 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 254
okt 2006
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 7 Emner: 82 Svar: 559
<b>Kamma : </b>En hingst er også noget andet og dele. Så må du være forbedredt på at han hvertfald nok skal have hingsten i bedækningsperioden. Nu ved jeg ikke om du har mulighed for at have plads til bedækning til hingsten også.
Selvom der er meget motion er den vel det værd? Ellers kører der nok en bus
apr 2006
Følger: 70 Følgere: 69 Heste: 6 Emner: 12 Svar: 715
Synes der er flere ting du skal tage højde for .. da han jo er avlshingst, skal du overveje med bedækninger og sådan..
Du skal også tænke på, at hingste er mere hormon påvirkede end hopper og vallakker - bl.a. frigives der et hormon når det bliver forår, som der ikke gør hos hundyr eller kastrater, og det kan være med til at får tankerne på andre ting, og måske bliver sværere at styre.
Men kan ikke se det store problem i at have en hingst - det mest udfordrende er vel at have den stående
apr 2006
mar 2007
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 10 Svar: 237
Hvis i er interesserede er her lidt af de forslag til en kontrakt, som vi har sendt Elias Arnason (ham som ejer hingsten og og så skal eje den anden halvdel af ham)
Jeg skal ride ham og deltage i stævner alle årets mdr. undtaget Fra midten af Juli til starten af September hvor han står hos Elias og bedækker.
Her får Elias de første 10.000 kr. fra hopperne og resten bliver delt ligelidt immelem os.
Jeg tænker at med hensyn til temperament er han den flinkeste hingst jeg kender (ja, jeg kender mange eller ikke!!!) Jeg tror at islænder tit er mere tændte end andre hesteracer, fordi de til kåringer mv. skal have enormt meget vilje og tempo og udstråling får at blive kåret højt. Nu kender jeg absolut ingenting til stor heste kåringer.
Vi sørger self. for at have alt skrevet ned og gennemgået af en advokat og have en kontrakt og alt det der..
mar 2007
apr 2006
mar 2007
Emma: Jeg tror ikke Elias er specielt intereseret i at få flere hopper til ham. Han siger og så at vi bare skal komme og hente ham hvis jeg skal deltage i nogle stævner, mens han står med hopper!!
I virkeligheden vil han helst have at vi tog os af alt med ham, men vi har ikke lige plads til hopper, medmindre han står hos Lisa og det er jo heller ikke sikkert at hun kan!
Vi har sendt forslag til kontrakt og har fået udarbejdet noget meget fornuftigt. De fleste ting var Elias helt med på så det er bare fjong.
Jeg skal forresten prøve ham for tredje gang i næste uge. Sammen med en horsemanship træner, Jasmin.
mar 2007
Jeg skal nok sætte en video ind ad ham!!
apr 2006
Kan huske han har været på forsiden af tölt engang
mar 2007
Hingstekøb/halvkøb