{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
933 visninger | Oprettet:

fælder dårligt - hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Har en araber/new forest blanding på ca 23 år. Fik ham for 5 år siden (julen 2004) hvor han var blevet klippet og gik med dækken. Vi lod være at klippe ham i sommeren 2005, og han satte en rigtig bjørnepels. Først i juni 2006 var han færdig med at fælde. Han var let undervægtig i den vinter, da vi pga pelsen ikke nåede at opdage det, og vi var heller ikke opmærksomme på det, da vi ikke var vant til "tynde" heste smiley
Han gik med sommerpels en måned eller to og satte derefter vinterpels igen. Over sommeren var han blevet græsset op, og ned igen, og i vinteren 2006/2007 fik han wrap, vitaminer og 16+. Igen var han først færdig med at fælde omkring juni/juli 2007.
Igen blev han græsset op og ned over sommeren. Han er ikke blevet klippet siden vi fik ham, og går ikke med dækken.
Vinteren 07/08 blev han igen fodret med wrap, vitaminer og 16+ og var igen først færdig med at fælde i juni/juli 08
Denne sommer blev han græsset op, men over vinteren 08/09 har han fortsat været på græs, og fået knap så meget kraftfoder, samt at vi skiftede over til et andet müsli-produkt. Der blev suppleret med wrap og vitaminer.
Nu er det mystiske så at han har igen fældet, men på steder som på siden og under maven, lidt bag krydset, på bringen og undersiden af halsen, har han ikke fældet ordenligt. Her har han stadig sin vinterpels, måske i lidt tyndere form, men meget længere end hans sommerpels. Faktisk kun på skulderne og lidt på halsen nåede han at få sin glatte sommerpels.

Laaaang historie, men nu er mit spørgsmål: Kan det have noget med foderet at gøre? Eller er det alderdom (han virker frisk nok)? Eller er det en eller anden sygdom (han har ikke orm!)?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  fælder dårligt - hvorfor?
  • #1   18. okt 2009 Jeg ville nok også få en dyrlæge til lige at tjekke ham, bare for at være på den sikre side.
    Men umiddelbart synes jeg det lyder som alderdom. De helt gamle heste jeg kender, som er oppe i 20'erne, de har alle problemer med at fælde. En af dem smider ALDRIG sin monster tykke vinterpels, så han bliver klippet om sommeren (:

• #3   18. okt 2009 Min hyps har samme problem... har fået af vide af dyrlægen det er pga alderdom...

• #4   18. okt 2009 Nogle heste får problemer med fældningen med alderen... og en pony på 23 år er jo ikke ligefrem nogen årsunge. smiley

Men hvis du er bekymret, ville jeg prøve at tage en snak med dyrlægen og evt. få taget en blodprøve på din pony... Derved kan I finde ud af, om der er noget, den mangler. smiley

St. Hippolyt har også et helt fantastisk produkt, som hedder Microvital - det er et fodertilskud, som giver hele hestens immunforsvar et boost og tilfører den alle de mineraler, vitaminer og sporerstoffer, den har brug for. Selv om man giver sin hest et super godt foder osv., kan den stadig godt komme i underskud på især sporestofferne. Microvital anbefales bl.a. til fældningsproblemer. smiley

Kommentér på:
fælder dårligt - hvorfor?

Annonce