{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.623 visninger | Oprettet:

Ikke rengående. Men igennem bøjeprøve {{forumTopicSubject}}

I går skulle jeg have undervisning. Og inden da varmer jeg selvfølgelig op i skridt og trav. Da jeg har travet et på runder siger min træner at han ikke er rengående (hun underviser nogle strykker i træk, derfor var hun der og lagde mærke til det).
Han er ikke halvt som når hesten tydeligt viser smerte, eller hvis hesten "hugger" med hovedet, fordi den ikke kan gå, men har er urengående.
Hun siger så at han sidste gang (for 14 dage siden) havde gået lige sådan, men at det nu altså var blevet værre, så jeg kunne selvfølgelig ikke ride ham.
Hun kan lave bøjeprøve, så gjorder hun på ham, men der viste han ingenting. Så hun siger hun tror det måske kan være noget oppe i lænden (evt. noget der sidder skævt/fast).
Ringer til dyrlægen har til morgen, men han kan først komme på mandag.

Nu sidder jeg bare og har det virkelig dårligt og er nervøs for at det er noget slemt smiley

Er der nogle har inde, som har oplevet noget lignende?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge hylde op 450 kr.
  • Paint and wood work 10.000 kr.
  • Opsætning af håndvask og opvaskemaskine 1.640 kr.
  • Hækkeklipning 1.000 kr.
  • Rengøring 950 kr.
  • Hvide perle Steen lagt i have 4.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ikke rengående. Men igennem bøjeprøve
  • #1   11. dec 2009 Nej han var også da jeg løb med ham, fordi vi lige skulle se ordenlig på det.

• #2   11. dec 2009 undskyld jeg siger det...

men sikke da en lorte uansvarlig underviser, som lod dig ride videre for 14 dage siden hvis hesten også var uren der smiley

held og lykke med hypperen

• #3   11. dec 2009 nej ikke lige sådan noget noget der. men igår midt i skole tiden, ringer en fra stalden af og siger min pony er STOK! halt. (det er min første pony og jeg har ikke oplevet han har fejlet noget så jeg begynder at tude) da jeg så kommer de om har de pakket hans ben ind i bandage og puttet cream på for at køle. vi tilkalder så dyrlægen og hun kommer 4 timer efter hun siger det er den revne i hoven der gjorde det så jeg fik en HEL! masse ting jeg skulle gøre. så idag kommer smeden og jeg fortæller det til ham, han siger det så ikke kan passe. og mærker og alt muligt og finder så en hovbyld!. han presser den ud og jeg skal gøre noget helt andet! og dfet har allerede hjulpet! ;D. heldigvis er hovbylder ikke værst!.
    men når det har noget med en hov at gøre, vil jeg fra nu af tilkalde smeden og ikke dyrlægen, og vi ringer så til dyrlægen og siger det, men prisen er det samme . og hun er den dyreste vi kender TRÆLS!

men held og lykke med din ;D

• #4   11. dec 2009 Sandie
    Ja det var ikke så smart, havde jeg dog bare vidst det, havde jeg jo ikke trænet ham smiley

• #5   11. dec 2009 L Y K K E T E A M J E B
    Sikke en træls historie, men godt hesten har det bedre :o)
    - Så kunne det være jeg skulle ringe til smeden også?

Sabrina
    Nej det er ikke kun momentvis.
    Jeg har også tænkt på at det kunne være fra folden af, men når jeg ellers har set heste halte, har det været på en hel anden måde og det samme med hovbyld. Men det er jo selvfølgelig muligt, så tror hellere jeg må ringe til smeden...

• #6   11. dec 2009 du skal ikke have dårlig samvittighed, hvis du ikke har kunne mærke noget...

men det skal din underviser godt nok smiley

• #7   11. dec 2009 Sandie
    Jeg har virkelig ikke kunne mærke noget. Ville aldrig ride min hest hvis den var halt smiley

• #8   11. dec 2009 Jeg har lige læst inde på dyrlægevagten.dk om hovbylder. Det er da abselut muligt at det kan være det, så prøver at mærke efter i morgen, som der står man kan.
    Han har dog ikke vist nogen tegn på smerte (udover han selvfølgelig er urengående) som der står...

• #9   11. dec 2009 jeg vil sige nogle dyrlæger har INTET! forstand på hovene men resten ved de noget om. hende her vidste noget. men ikke nok til at fange at det var en hovbyld. hvilket i mit tilfælder er mega SURT! da han jo var stok halt. og jeg så kunne have bahndlet ham helt forkert!. hvis ikke smeden var kommet, jeg har bare verdens! sødeste smed smiley
    men ugen inde haltede han en smulle, var ikke rengående og slog en smulle med hovedet ikke ret meget!, men det har allerede været der hovbylden begyndte! :(. men vi troede han havde været en bandit på folden. hovbyld tanken havde dog dtrejfet os et par gange .

men ring til smeden og snak med ham. hvis han mener det er værd at komme og kikker på så få ham der ud smiley

• #10   11. dec 2009 undskyld de MANGE stavefejl ;/

• #11   11. dec 2009 *smule

• #12   11. dec 2009 *strejfet

• #13   11. dec 2009 Ida
    Det er et bagben.
    Okay det vidste jeg ikke. tak smiley
    Altså hun kan lave bøjeprøve, så når hun kan det, vil jeg virkelig håbe hun kan det korrekt, ellers får hun da virkelig ikke lov til det igen!

L Y K K E T E A M J E B
    Okay. Får fat i smeden. Uanset hvad det er, skal jeg nok finde ud af det :o)

• #14   11. dec 2009 det er faktisk ikke så tit hovbylder kommer i bagbenene, i de fleste tilfælder kommer de på forbenene. (mener jeg at jeg kan huske fra internettet) smiley men er ikke sikker.

• #15   11. dec 2009 men jeg kender den følese der af man er MEGA! bekymret for det er alvorligt og han ville, næsten ikke gå.. jeg har først lige smidt mine bekymringer ud. da smeden opdagede hovbylden idag.
    men igen held og lykke. med din smiley

• #16   11. dec 2009 L Y K K E T E A M J E B
    Altså på dyrlægevagten stod der ikke noget med forben og bagben.
    Men tak smiley

Ida
    Tak smiley

• #17   11. dec 2009 OBS: vil lige tilføje en fra stalden af, vi er en lille hyggelig stald på på 11. pr. og hendes hest lagde sig hele tiden ned. hun ringede "akut" dyrlæge hjælp. og dyrlægen sagde hendes hest svævede mellem liv og død!. hun skulle blive der ude måtte ikke gå fra den hvis den skulle smide sig i boksen igen. hvis hun skulle på wc skulle andre se efter den. smiley
    men den overlevede smiley men er stadigvæk syg.

bare sådan du ikke følte at det kun var dig, med en syg hest.

• #18   11. dec 2009 isabella har haft hovbyld på bagbenet... der er ingen forskel på forben og bagben...

vil bare mene at hvis det er en hovbyld, så burde hoven være varm.. og hesten skulle være blevet MERE halt i løbet af de 14 dage..

en hovbyld gør sindsygt ondt...

da isabella havde en var hun 3 benet så ondt havde hun...

så synes ikke det lyder som en hovbyld... nok nærmere noget overbelastning/kodeleds forvridning, eller evt såleknusning

• #19   11. dec 2009 L Y K K E T E A M J E B
    Tak smiley Det er godt nok trist smiley Håber den får det godt igen. Det må godt nok ikke være sjovt et være ejeren i den situration smiley

• #20   11. dec 2009 Sandie L: jeg vil mene du har ret, læste om det igen. og der stod ingen forskel. jeg mente bare jeg kunne huske det. ;/.
    men min pony var ikke varm i starten trak bare på bentet og vippede med hovdet en smule. det var så en hovbyld.

men nogle folk har tit troedet deres heste har brækket benet, hvor det så bare har været en hovbyld. så det kan se MEGET! voldsom ud.

• #21   11. dec 2009 Sandie
    Altså han ligner overhovedt ikke en som er lige ved at dø smiley

Håber godt nok ikke det er kodeledsforvridning o.O smiley

• #22   11. dec 2009 Nu har jeg lige læst om kodeledsforvridning og der står at i en let grad af det, udviser hesten svage tegn på ømhed. så det kan vel sagtens være det smiley

• #23   11. dec 2009 savner dig beauty du er stadig den bedste
    Tak smiley

• #24   11. dec 2009 Jeg vil helt klart foreslå en kiropraktor. De er uhyggelig dygtige til at spotte og rette den slags fejl.

• #25   11. dec 2009 STÓLPI&LISE
    Ja det har jeg også selv meget særiøst overvejet. Det er ikke længe siden vi havde Tove due ude og hun kommer til Januar igen (og skal klart kigge på ham igen). Men nu ser jeg lige hvad dyrlægen siger, om der skal en "akut" på.

• #26   12. dec 2009 Har du fået en kiro/massør ud? Den kan godt være skæv i krydset eller i ryggen, og derfor var bøjeprøven ren.. ?!

• #27   12. dec 2009 ASSI
    Fordi han er jo ikke halt, så han ligner en som ikke kan gå, så vi ville prøve at se om en bøjeprøve kunne afsløre noget.

Simone
    Det var (og er) præcis også min tanke...

• #28   12. dec 2009 En hovbyld kan være svær at opdage. Det kan også godt være at din pony er tøjlehalt.. Håber i finder ud af det og som sandie skriver kan jeg slet ikke forstå at din underviser ikke har sagt at du skulle holde øje med det osv.

• #29   12. dec 2009 Amanda
    Hvad er tøjlehalt?
    Nej forstår ikke hun ikke har sagt jeg skulle holde øje med om han begyndte at halte eller sådan noget smiley

• #30   14. dec 2009 Jeg har også en hes tsom passer meget på din beskrivelse.. bortset fra min hoppe lige pludselig begyndte midt i en ride time.. tror også der har siddet noget der oppe..
    hun skule stå i boks 14 dage ifølge dyrlægen..

efter 1½ uge gik hun selv rundt i ridehallen og hyggede sig - så lavede hun et underligt hop og var derefter rengående..

vi er begyndt et trave igen.. men synes stadig der er noget engang imellem.. de andre siger at hun hver anden gang ikke træder så langt ind udner sig med venstre bagben.. hun er hverken hævet elel rvarm oog har ikke været det på noget tidspunkt..

jeg er så kommet til at tænke på om beskæringen og skoningen kan have indflydelse på dette???

kan se at hun er skåret måske lidt for meget på venstre bagben som hun er uren på.. man kan se en hvid kant fremme på hoven som man aldrig har kunnet se før.. hun blev uren ca 14 dage efter sidste beskæring...

• #31   14. dec 2009 Pictures
    Tak for svar smiley
    Men dyrlægen har været og se min hest i dag og der var heldigvis kun det galt som kaldes "uheldig foldleg" smiley

• #32   14. dec 2009 Hmmm jeg vil nu stadig mene du lige skal få det tjekket af en kiro eller massør bare lige for en sikkerheds skyld smiley

• #33   15. dec 2009 Simone
    Ja det vil jeg også gøre, men nu venter jeg lige de 14 dage og giver ham det pulver i maden, som dyrlægen har givet mig og så ser jeg om han stadig er urengående og er øm.
    Tove Due kommer alligevel op til os i Januar, så det er jo meget heldigt smiley

• #34   15. dec 2009 hvad er det for et pulver ?? og hvad er det godt for ??

• #35   15. dec 2009 Kan ikke lige huske hvad det hedder (det ligger ude i mit skab), men det er noget som skal få ømheden til at forsvinde hurtiger smiley

• #36   15. dec 2009 oka smiley gider du skrive hvad det hedder når du finder ud af det ???

kune måske være en ide til min hest smiley

• #37   15. dec 2009 Jo det kan jeg godt smiley

• #38   15. dec 2009 oka smiley tusind tak smiley

Kommentér på:
Ikke rengående. Men igennem bøjeprøve

Annonce