{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
757 visninger | Oprettet:

Bidløs, mig i rø....en {{forumTopicSubject}}

Syntes det er helt i orden at nogle vælger at ride bidløs. Nogle vælger at ride det engang imellem, og andre rider det aldrig...
Men men hvorfor pokker SKAL de bidløse hele tiden prøve at "tvinge" alle bidryttere til at ride bidløst..??
Det er vel folks egen sag..
I en tråd bliver der spurgt om de forskellige slags bid, og trådstarter får dette svar:

- find en blyant, og sæt "tråd" på(som tøjler) træk tilbage i munden alt det du kan. Gør det ondt? meget, ikke? - det er det hesten føler...

Syntes snart de bidløse opfører sig som Jehovas Vidner der prover på at "tvinge" en tro over hovet på en.
Hvorfor er det lige at bidryttere kun hiver og flår deres hest i munden??
Jeg er ikke imod bidløst, men imod at alle dem med bid automatisk er onde onde mennesker...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge hylde op 450 kr.
  • Paint and wood work 10.000 kr.
  • Opsætning af håndvask og opvaskemaskine 1.640 kr.
  • Hækkeklipning 1.000 kr.
  • Rengøring 950 kr.
  • Hvide perle Steen lagt i have 4.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bidløs, mig i rø....en
  • #1   26. jan 2010 Hørt.

• #2   26. jan 2010 Hov fik trykket for hurtigt.

Det er tit man får den fornemmelse, men der er nu også bidryttere som latterliggøre de bidløse.

Plus at der også er folk på begge sider som heldigvis respekterer hinandens valg.

Jeg er selv bidrytter, og får også tit følelsen af at blive hugget ned.
    Men der er også bidløse der respektere min holdning.

• #3   26. jan 2010 Hehe. det med den der blyant... Jaja, men hvorfor skulle man trække hårdt? jeg trækker ikke min i munden, Jeg rider 90 % med ben og vægt, de sidte 10 % er tøjlen, men er kun for at støtte op og fange skulderen.

Og ja, de gennnegående "bidløse" ser det som en religion de skal prædke og er nærmest besat af at andre skal se hvor godt det er.

• #4   26. jan 2010 Ved da godt at der er nogle der IKKE kan ride med blød hånd.. men min egen hest, er tilredet (med bid) korrekt.. Dvs. ben, schenkler og vægt..
    Jo mere man trykker med schenklerne jo mere går hun til bidet. Jeg har næsten ikke fat i tøjlerne.

• #5   26. jan 2010 Bid kan ligesom hjælpetøjler gøre skade på hesten hvis ikke det bliver brugt korrekt, ingen tvivl om det.

Jeg er også træt af at høre på lige præcis de ting I er inde på med bidløst ridning.
    " Det er en naturlig måde at ride hesten på" COME ON!!!
    Der er da INTET naturligt I at sidde på ryggen af en hest, so cut the crap!

Jeg har intet imod at folk rider bidløst, det må de sådan set selv om og jeg vil også gerne høre om deres erfaringer, men jeg bliver LIDT træt i hovedet af at høre og læse om at det nærmest er dyremishandling at ride med bid.

Hehe, den var god den med Jehovas vidner smiley

• #6   26. jan 2010 Jeg tror den går begge veje.
    Nogle bidløse synes dem m bid er onde v dyret og dem m bid synes bidløse er en flok lalleglade hippier til hest. smiley Som du selv nævner en flok helligfranse sammenlignet m Jehova.... Hmm...

Man kan bare ikke skære alle over én kam. Der er nogen bidløse der er for meget i hele deres bidløse univers, men der er bestemt også dem m bid, der virkelig bruger biddet m vold!

Jeg er selv bidløs, men respekterer da dem der rider med bid, så længe de bruger biddet fornuftigt og ikke til at udøve smerte på hesten. Desværre ser man på mange rideskoler, at biddet bruges flittigt på negativ måde..... MEN man ser også fornuftige ryttere, der rent faktisk kan finde ud af at ride med bid.
    Med biddet er det bare for "let" at tvinge hesten ned m næsen. Det kan gøres med smerte og desværre er der mange, der tror det ser smart ud...
    Det er jo pga dem, at ryttere med bid måske føler sig lidt forfulgt. smiley

Men uanset om du rider med bid eller uden, så er en afslappet og frem og nedad søgende hest da at foretrække, hvor man kan se, at det ikke er biddet der tvinger den i rigtig retning....

Mange ryttere med bid tillader sig at nedgøre de bidløse uden selv at have prøvet på deres egen hest hvordan bidløst fungerer. Det kan jeg slet ikke acceptere. Man skal ikke udtale sig om noget, hvor man ingen erfaring har.

Jeg var selv tidligere bidrytter, men pga min ene hest der havde tendens til at være usamarbejdsvillig og tvære på biddet, så valgte jeg at give bidløst en chance. Jeg blev totalt overrasket! Min hest har aldrig gået bedre siden og jeg går derfor aldrig tilbage til biddet, da jeg har set den utrolig positive effekt uden!

Så jeg kan kun opfordre bidfolket til at give det en chance og prøve det! Måske giver det også pote for jer. Ellers går der vel ingen skår af jer, at have prøvet det. smiley

• #7   26. jan 2010 He he kend din fjende... siger man jo..
    Desværre kommer de ikke helt her ud hvor jeg er flyttet til, men elsker at diskuterer og gennemhulle deres terrorier.. Der er simpelhen SÅ mange fejl i biblen/ testementerne så de står faktisk og modsiger sig selv...

• #8   26. jan 2010 HAHAHA det er fandeme meget forskel på et metal bid og en blyant, nej det gør altså ikke ondt i min mund med en blyant og snore hahaha.
    Jeg har tænder og ingen huller hvor biddet skal være. Ergo, mine tænder tager presset fra "tøjlen", min mundvig er rimelig elastisk og skal virkelig flå før det gør ondt.

Hammer dårlig sammenligning, desuden generelt dårlig og direkte forkert at sammenligne hesten med mennesket.
    Specielt når vi taler følelser og smerter!!!!!!!!!!

Ja det er plat at nogle bidløse er så fanatiske at de prøver af redde hele verdenen fra de ondt bid ryttere.

Men modsat er der også bid ryttere som taler grimt om bidløse.

Det handler om at TURDE acceptere andere mennesker og deres valg.

Det er vist en ret udbredt folke syge i heste verdenen....

• #9   26. jan 2010 Det er ærgeligt, at tendensen er blevet had fra begge sider.
    I bund og grund vil vi jo det samme!
    Vi ønsker alle en selvgående og afslappet hest og det kan man få både med og uden bid!
    Det er bare et spørgsmål om at finde ud af hvad der passer bedst til hest og rytter.

• #10   26. jan 2010 Jeanette

Helt enig i dine observationer af nogle bid ryttere.

Desværre behøver smerte ikke kun skade hesten, der er lige så mange bidløse ryttere, som ingen smerte har i hesten mund, som alligevel tilføre hestene lige så meget smerte som bid rytterne, denne er dog mere psykisk.

Selv om man er bidløs rytter, kan man ride lige så dårligt som en bid rytter og påføre heste lige så meget forvirring, tillært hjælpeløshed og dårlig indlæring.

Jeg tror om man så er bid rytter, bidløs eller begge dele, så handler dette ikke om biddet eller den bidløse trense / cordeo mm. Det handler om folks manglende viden om indlæring, adfærds teori og biomekanik.....

• #11   26. jan 2010 kort og godt vælg det der passer din hest og dig bedst smiley

• #12   26. jan 2010 hmmm... hvilken kategori tilhører jeg så? Når jeg har tilredet heste har jeg haft god erfaring med bid og så en sidepull som næsebånd, jeg har så redet med to tøjler (ligesom dem der rider med kandar) og på den måde har jeg brugt sidepullen som en ekstra støtte for hesten, når jeg begynder at bruge tøjlerne...

En tanke jeg også tit gør mig: En forker anvendt hackamore kan gøre mindst lige så stor skade som et forkert anvendt bid, for med dem kan man jo brække næseryggen på hesten, hvis man er virkelig voldsom? (jeg har desværre set det, da jeg var i praktik ved en dyrlæge, da jeg gik i folkeskolen)

• #13   26. jan 2010 .Anne og Guld Hestene -

"Jeg tror om man så er bid rytter, bidløs eller begge dele, så handler dette ikke om biddet eller den bidløse trense / cordeo mm. Det handler om folks manglende viden om indlæring, adfærds teori og biomekanik....."

Vi er HELT enige!

• #14   26. jan 2010 Christina D -

"hmmm... hvilken kategori tilhører jeg så? Når jeg har tilredet heste har jeg haft god erfaring med bid og så en sidepull som næsebånd, jeg har så redet med to tøjler (ligesom dem der rider med kandar) og på den måde har jeg brugt sidepullen som en ekstra støtte for hesten, når jeg begynder at bruge tøjlerne..."

Ha Ha, ja det er sgu et godt spørgsmål. smiley Du må være den gyldne middelvej. smiley

• #15   26. jan 2010 Jeg er hverken bidløs eller bid rytter, hahaha

jeg vil så hellere ind under den kattegori der hedder indlærings freak....

• #16   26. jan 2010 alt på hest skal andvendes med blød hånd da det ellers kan gøre så meget skade at hesten ikke bliver ridebar mere ligeså sadlen kan trykke den så den ikke kan have sadel på osv tænk altid over brug af hjælpere er det med omtanke er det ok at bruge bid/bidløs og til stor fordel da heste har tendens til at reagere positivt på ros, eftergivenhed og bløde rolige hænder smiley bare min mening

• #17   26. jan 2010 Connie- Ja meget af det bunder desværre i hvad man lærte i tidernes morgen på rideskolerne.... Jeg fik også påduttet stangbid, pisk og sporer og beskeden "hører den ikke efter så slår du bare m pisken og hiver i tøjlen" ARGH!!!!

Jeg kan få det helt dårligt v tanken, men som barn hører man jo hvad de voksne siger og det må jo være det rigtige så. Det er virkelig skræmmende....

• #18   26. jan 2010 jeanette: stemmer i der lærte det samme men underviser selv nu og IKKE med sporer eller noget

• #19   26. jan 2010 Dejligt at høre, at undervisningen er på rette vej. smiley

• #20   26. jan 2010 jeg har set et HAV af unge piger med pisk og KÆMPE sporer der tror de er top ryttere når de bruger det og oven i købet gør kraftigt brug af det ikke et kønt syn hader det jeg kvæles ved synet af undskyld mit sprog MØGTØSER der tror de kan en masse fordi deres hest/pony går ned (bag om biddet) resten af kroppen ligner en flitsbue og så kalder de det hms ????? hvor???? sammenarbejde er nøgleordet med/ uden udstyr og hjælpemidler smiley

• #21   26. jan 2010 Ja vaner og traditioner længe leve....

Heste verdenen er et farligt sted, hvis man ikke bare har lidt viden omkring selve hestene og ikke tør at have anden viden end den man får fra de her dårlige ridelærer...

Autoitets tro kalder man det vist......

Autoiteten får en person når de vinder en vis form for respekt, og den respekt giver VI disse folk ved enten at støtte dem økonimisk eller ved ikke at gøre noget for at udmelde vores utilfredshed...

• #22   26. jan 2010 Det behøver ikke være et slid at opnå harmoni og samenhørighed...

Ved man bare lidt om indlæring ved man at fysisk slid slet ikke er et behov der finder sted her, for det er så skide nemt og let, så længe man bare her lidt viden....

• #23   26. jan 2010 jeg smækkede engang en berider sådan en over låret med en pisk efter at have set ham lamme tæve hans hest under ridning min eneste kommentar til ham var : KILDER DET???

• #24   26. jan 2010 På min gamle rideskole var pisk og sporer noget man gjorde sig fortjent til, og hvis man hev hesten i munden, pillede ridelæren tøjlerne af, og så var der stop-træning for hjælperne, og hakkede vi dem i siderne med benene var der letridning uden bøjler...

• #25   26. jan 2010 Christina: det er en super måde at gøre det på smiley

• #26   26. jan 2010 Jeg rider med bid på min unghest, på min gamle, (turhest) red jeg ALTID i bosal, så jeg er også til begge dele..
    Syntes også undervisningen på rideskoler skal være den bedste lære, men når "Lille Lise" på 7 år, rider på en pony, kan hendes ben jo knab nok nå ud over sadlen... Hvordan pokker skal den stakkels pige trykke med schenklerne?? Desuden ved vi alle at en rideskolepony kan en masse "triks", så til tider er det da i orden at de små får en pisk med. (til syn, ikke til brug).

• #27   26. jan 2010 LÆS DETTE:
    Jeg har en gammel kat. 1 pony på snart 20 år. Jeg har haft hende siden hun var 6 år, og kan kun ride hende med stangbid!
    Det er voldsomt -i know, og jeg er blev "buuet ud" herinde fra utallige gange! Men det er desværre en nødvendighed -ellers gjorde jeg det jo ikke! (de 5 andre heste jeg har rider jeg med ganske normalt bid)
    Men min gamle pony er en MEGET voldsom hest, og har altid været det. Når jeg har prøvet med alm bid (og det har jeg MANGE gange) stikker hun simpelthen af med mig, og jeg har ingen jordisk chance for at stoppe hende! Det har resulteret i at jeg hver gang har måtte "kaste mig af" i farten og brækket både arme og krageben og ribben på den bekostning! Jeg har prøvet alverdens andre hjælpemidler, men det eneste som jeg kan holde hende med, er altså stangbid..
    -Dertil skal så siges, at jeg på ingen måde hverken flår hende i munden eller andet, for hun ved udemærket godt hvilket bid hun har på og opfører sig derefter!
    Jeg bruger hende naturligvis kun til tur-ridning nu, men for min egen sikkerhed stadig med stang bid..

Jeg er blevet svinet til på det groveste af alle "hokus pokus" ryttere, men jeg har haft hesten i 14 år, og VED at der desværre ikke er andre udveje. Jeg kender min hest ud og ind og ville også straks reagere hvis jeg kunne fornemme den på nogen måde tog skade af dette!
    Men kom med jeres mening..

• #28   26. jan 2010 man kan bruge alle slags bid bare med omtanke ikke noget galt med det smiley kan godt forstå dig camilla smiley jeg er dog lidt imod når der er 2 bid i munden på hesten smiley

• #29   26. jan 2010 hørt vil nu gerne selv ride bidløst da det giver hesten mere frihed og som skrevet ik genere hestens mund men samtidig har du heller ik så meget kontrold over hesten hvis du ik har bid på. jeg er i mod begge dele da desværre alt for mange ryttere river og flår i tøjlerne da de tror det giver magt og det er en forkert måde a anvende en tøjle på. jeg har på min 3årige hoppe alm muffe bid men rider altid med løs tøjle 1 for a gi hesten mere frihed 2 for jeg har muligheden for a tag fat hvis det sku gå galt...

• #30   26. jan 2010 læst lidt og kan se debatten går smiley
    I virkeligheden er du vel bare træt af folks tone.
    Nu støder du så på et par grimme kommentarer og det rammer dig.
    den del kender jeg godt nogle dage, ryster man på hoved, andre dage rammer sådan en kommentar hårdt.
    voksne eller børn som skriver her, tænker ikke altid over hvordan deres budskab bliver modtaget, men oftest tror jeg ikke folk mener det så slemt. Men det er nemt at skrive en masse tanker, da man jo ikke skal se folk i øjnene herinde når de læser dem.

Ihvertfald den måde jeg opfattede dit indlæg.

• #31   26. jan 2010 Jeg rider både med bid og uden bid, da jeg gerne vil have at mine heste kan rides med begge dele.

Jeg var på et kursus med "Donald Newe", hvor han pludselig gav det hele store fordrag om biddes ubehageligheder i hestens mund.
    Han gjorde virkelig alt for få os til at ride bidløst.
    Tror nok han overbeviste alle de andre udentagen mig. smiley

• #33   26. jan 2010 Dengang indianerne red uden bid, eller med snor i munden, var der jo heller ikke biler, busser, veje ect ect. så dårlig samligning... smiley

At køre i bil uden bremse er jo gevaldigt smart, så længe der er grønt..
    Bidløs er fint på en bane, men rider man langs vejen, med smarte "Brian´er" så syntes jeg IKKE man skal forsøge sig med bidløs...
    Heste er uforudsiglige... Tænk bare på Sorteper og Ditte....

• #35   27. jan 2010 bidløs.. det turde jeg dælme ikke på min elding, jeg syntes det er fint at nogle ride uden, men jeg mener ikke at en hest er nemmere at styre bidløs end med bid tvært imod...
    Jeg er dælme træt af folks belæren her inde om at bare fordi at de gør det, skal vi andre også, og hvis vi ikke gør er vi dyremishandlere, feks. flere kommenterer her er meget belærende og bedrevidende.. TRÆLS ! Giver trådstarter 100 % ret med hendes jehovas vidner sammeligning

• #36   27. jan 2010 Jannie W: Det er nu ikke for at have en negativ holdning... Jeg rider skam selv bidløs, til tider...
    Men det der pisser mig af, er når nogle spørge hvilket bid, der er bedst at bruge til en unghest, så får vedkommende som svar i hoved at hun er dybt ond og hun burde ride bidløst...

Du har ret i at hvorfor ride med bid når man kan ride uden... Men der er altså nogle heste der IKKE egner sig til at ride uden... Hvis jeg satte mig op på min unghest i grime og ville galoperer på marken, så tror jeg næppe jeg ville kunne stoppe den igen.
    Det er jo noget der skal trænes op og trænes forfra. Skulle jeg overhovet ikke ride tur i fx. ½ år, før min hest ville gå stabilt nok bidløst???
    Igen, når man ikke hiver og flår i tøjlerne, så kan jeg ikke se hvad "skade" kan et bid da gøre på min hest.
    Det er da lige så slemt at se alle dem der rider i rebgrime, hvor grimen hænger helt nede på næsen af hesten, eller rider i rebgrime med stramme tøjler, det kan da heller ikke være særlig behageligt for hesten at blive rykket i næsen hele tiden..??

• #37   27. jan 2010 hol`da fast "jehovas vidner " den er go

Nå men bidløs eller ej, så er det ikke alle heste som egner sig som bidløse heste, men der er også heste som er bedst egnet som bidløs hyps,
    jeg er selv bidrytter men fik jeg en hest som gik bedre uden bid ville jeg vælge det på banen men aldrig på vejen da "smarte brian" er derude,

Efter min mening er bid i de rigtige hænder ikke skadeligt.

• #38   29. jan 2010 som pia siger - i de rigtige hænder er bid ikke skadeligt... det er hånden der fører, der kan være skadelig....

Kommentér på:
Bidløs, mig i rø....en

Annonce