{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.413 visninger | Oprettet:

Fjordhest - vejledning af man klip osv {{forumTopicSubject}}

Hej:)
Jeg har fået lov, at "shine" en af rideskolens fjordheste lidt op, men jeg har ik nogen erfarring med, hvad der er normen for fjordheste.

Er der nogen der ved, hvordan man bedst klipper manen så den passer med "forskrifterne"?
Gerne så man kan se den sorte stribe i midten.
Det jeg ønsker er nogle præsice mål for længe osv;)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fjordhest - vejledning af man klip osv
  • #1   17. sep 2010 Ved desværre ikke):

    Men det er da dejligt at få sådan en "opgave":P


  • #2   17. sep 2010 Smiler, det kan jeg ikke forklare, kun vise, men kig på Calle frølunde og Kofoeds be at the funny ways Man under min profil så kan du få en ide smiley

  • #3   17. sep 2010 Takker:)
    Har indtil viddere fundet ud af følgende:

    Man klipper ikke plads til hovedtøj/grime bag ørene, men deler manen så grimen ligger på begyndelsen af pandelokken.

    Det første stykke bag ørerne skal være f.eks. 3 cm højt.

    Man "tegner" en lodret linie fra bringen og op. Der hvor linien rammer manen skal være det "højeste" punkt. Altså der hvor manen er længst. Ca. 10 cm.

    Det nederste stykke, hvor manen slutter skal være f.eks. 2 cm. (Altså lidt lavere end bag ørerne.

    Hvis man ønsker den sorte stribe tydligere kan man lade den rage ca. 1 cm højere op end resten af manen.

    Det er nemmest at klippe med en stor saks. Og det er meget vigtigt at den er skarp! Ellers bliver det tottet og ujævnt.

    Det er lettere at få et ensartet resultat, hvis manen er våd.

    Øvrigt: Man klipper ikke halen i toppen, kun lige over forneden - og den må ikke være for kort.

    Man klipper heller ikke "hovskæg", men gerne kodehårene bag hovskæget.

    Ellers: Det hjælper altid med en halevask, lidt baby olie og en grundig kæmning af man, hale og pandelok. Samt en grundig strigling og lidt skosværte/hovvenlig lak på (hvis man skal til stævne el. lignende)

    Nu tænker jeg så. Hmm... Hvordan får jeg buen på manen til, at være jævn og flot? Nogen gode råd dér?


  • #4   17. sep 2010 hej hvis den er lang manet så ville jeg sige klippe den helt ned også når den er vokset ud igen så den stritter så klipper du det hvide af smiley

  • #5   17. sep 2010 Dens man er lidt lang, men stritter stadig. Den hænger ikke endnu, heldigvis, så jeg tror godt jeg kan "redde" den;)

  • #6   17. sep 2010 så syntes jeg du skulle prøve og hvis det ikke går ja så må man jo klippe det hele af smiley

  • #7   19. sep 2010 hmm jeg har lært det ved at prøve mig frem og har nu haft fjordhest i 3 år men hvis det er kan du jo kigge de billeder jeg har af dem for som regel altid ros for mine klipninger
    (det skal siges nogle har en hals og en man så de bare er nemme og nogle har bare ikke og mine har bare ikke de er mega svære at gøre perekte)


  • #8   19. sep 2010 smiley Takker:)
    Der er ikke nogen mulighed for at lave en prik på hestens hals, måle et stykke snor af og så holde den ene ende på prikken og klippe efter den anden ende, så man får en fin bue?
    Nogen, der har prøvet det? Ville det virke?


Kommentér på:
Fjordhest - vejledning af man klip osv

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce