{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.126 visninger | Oprettet:

hvordan laver i forskellige øvelser?? {{forumTopicSubject}}

Je alle rider jo forskelligt... så jeg synes det kunne være lidt sjovt at læse hvordan ANDRE gør tingene??

i skal beskrive hvordan i gør, både med sæde, sædeben, schenkel, tøjle, vægt, mund osv osv... dvs. ALLE hjælpere, hvordan gør i??

halv parade?

galop anspring?

schenkelvigning?

versade?

bagpartsvending?

afkortning af tempo?

op i tempo?

overgang fra galop til trav/skridt?


hvad siger i?? hvordan gør i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvordan laver i forskellige øvelser??
  • #1   22. okt 2010 halv parade? klemmer rigtig godt med lår, knæ og sidder dybt i sadel og støtter let på tøjlen eller trækker let i tøjlen(kommer an på hesten) og siger wooooow eller prrrrr.

    galop anspring? Presser mit inderste sædeben lidt ned i sadlen lader en let anholdelse på tøjlen og tager så mit indre ben frem og de ydre tilbage og i det jeg presser siger jeg nogen gange KOM med en lys stemme.

    schenkelvigning? Støtter rigtig godt op med knæ og lår, støtter med tøjlen og nykker let i den side hesten skal vige til samtidig med at jeg træder godt ned i den stigebøjle, id en side som hesten skal vige til mens jeg presser med det andet ben. tit opmuntre jeg også hesten med stemmen.

    versade? Jeg lægger mit udvendige sædeben godt ned i sadlen, lægger måske en pisk på hesten bagpart som støtte og nykker let i den indvendige samtidig med at jeg støtter godt op på den udvengie, så træder jeg også ned i den udvendige stigebøjle og presser med det indvendige ben.

    bagpartsvending? støtter rigtig godt og lige meget på begge tøjler, presser med benet for at få hesten til at flytte sig, og bruger sædet og stemmen til opmuntring.

    afkortning af tempo? en lang halv parade hvor efter jeg slipper igen, indtil hesten har afkortet temopoet

    op i tempo? giver lidt efter på tøjlen uden at miste suget, men jeg blidt presser med schenklerne og siger "koom" og klikker med tungen.

    overgang fra galop til trav/skridt? halve parader smiley


  • #2   22. okt 2010 Undskyld hvis det er lidt dårligt beskrevet xd

  • #3   22. okt 2010 Nu skriver jeg om min pony jeg rider ret forskelligt på min unge og min pony:)
    halv parade?: Rigtig meget med ben klemmer med benene og meget med sædet. og stopper let op på tøjlen.

    galop anspring? Læner mig godt tilbage og stiller en smule til indvendige det er meget nemt på min pony.

    schenkelvigning?: Rette den ligeud og klemmer bare med benet og hvis den så kommer for langt frem med bagparten rider jeg lige lidt ligud også begynder jeg med det samme igen:)

    versade?: Indvendige ben og let på indvendige tøjle og lidt på udvendtige

    bagpartsvending?: hvis det er til højre: tager lidt i venstre tøjle og ligger lige meget vægt på begge tøjler efter det også presser jeg med højre ben og støtter med venstre

    afkortning af tempo? tager bare lidt i tøjlen mest jeg støtter og driver lidt.

    op i tempo? Driver bare på ham mens jeg støtter

    overgang fra galop til trav/skridt? Klemmer godt med ben støtter på tøjlen og den laver en overgang kun ved hjælp af ben og sæde

    DÅRLIGT BESKREVET:)


  • #4   22. okt 2010 halv parade?
    Klemmer godt med knæene, støtter op i tøjlen og "presser" tilbage med sædet og slipper igen (:

    galop anspring?
    Ligger indvendige ben 2 cm frem og udvendige ben 2 cm tilbage, så klemmer jeg med schenklerne samtidig med, at jeg trykker let fremad med sædet

    schenkelvigning?
    Jeg ligger vægten ud på det sædeben jeg vil ud mod (f.eks. ligger jeg vægten på venstre sædeben hvis jeg vil mod venstre), så klemmer jeg med indvendige ben, som jeg har lagt meget lidt tilbage, jeg støtter op på udvendige tøjle, og støtter med udvendige ben, men presser ham sidelæns med sædet og indvendige ben.

    versade?
    Klemmer med indvendige ben, og støtter på udvendige tøjle og udvendige ben - næsten ligesom schenkelvigning.

    afkortning af tempo?
    Laver en lidt kraftigere halv parade: Klemmer med knæ og ben, og støtter op på tøjlen.

    op i tempo?
    Støtter op på tøjlen, laver en halv parade og klemmer frem med ben og sæde.

    overgang fra galop til trav/skridt?
    Laver en halv parade i galop, støtter op fortil og klemmer med knæene og klemmer tilbage med sædet, samtidig med, at jeg laver en anholdning og slipper igen.


  • #5   22. okt 2010 halv parade?
    Træder ned i begge bøjler, og let aktivitet med schenklerne så hesten bliver ved med at træde bagtil, så man får det ud af øvelsen som man gerne skulle opnå, netop en mere bagtilgående hest

    galop anspring?
    Ligeudrettet hest og lige meget på begge tøjler, lægges indvendig ben til helt fremme ved gjorden, ved anspring til kontra bruges begge ben som i alm galopanspring, da hesten somregel ellers bliver forvirret

    schenkelvigning?
    let indikering med indvendige tøjle at retningen ændres, halvparade (ligesom skrevet ovenfor) udvendige ben lille smule tilbage og rider godt frem med udvendige (dvs den retter hesten ud).. hesten suger lige godt på begge tøjler, og her plejer jeg som regel altid at lave tempo skift (fra passage til næsten middeltrav), for at hesten bliver mere lydig i øvelsen.

    versade?
    indvendige schenkel helt frem til gjorden, til at holde rundingen af hesten, udvendige ben en lille smule tilbage som holder hesten mere ligeudrettet og bagparten på plads.
    Her plejer jeg somregel ikke at lave halve parader, netop for at beholde flowet i overgangen, dog er hesten forberedt ved at jeg drejer hoften i sædet!

    bagpartsvending?
    Masser af halve parader som samler hesten ind, lægger hesten på undvendige tøjle mens hesten er fint stillet mod indvendig kant, drejer hoften i sædet, udvendige ben lidt tilbage til at styre bagparten og indvendige ben frem som rider godt fremad og holder energien

    afkortning af tempo?
    akkurat som halve parader, dog fortæller takten af mine schenkler den takt som hesten skal opnå

    op i tempo?
    I "overgangen" sørger jeg altid for at have lårene klemt godt til, netop for at hesten ikke blot skal begynde at trippe.. dette sammen med læggene skubber jeg hesten afsted hvorved man vil se langt højere bagbensløft.
    Fri trav: masser af halve parader inden, som spænder hesten ind og op i nakken, herefter rejses hænderne et lille kun og knæerne holdes godt klemt omkring hesten, lægger benene tilbage og "skubber" hesten afsted med både schenkler og lidt sæde for at give rygfrihed

    overgang fra galop til trav/skridt?
    Det samme som en halv parade blot at tøjlerne indikerer at der stoppes helt samt knap så aktive schenkler

    ja.. sikkert lidt rodet skrevet men sådan rides min bamsedreng smiley


  • #6   22. okt 2010 halv parade?
    Lille/kort anholdning i begge tøjler, samtidig med med at jeg driver så energien bliver bevaret og bagbenenes aktivitet enten forbedres eller bibeholdes.

    galop anspring?
    En halv parade som forberedelse, så afhængig af hvilken volte om om det er kontra eller retvendt, så udvendige ben tilbage og indvendige ved gjorden, drive med sædet, så jeg bevarer hesten foran mig og energien så den sætter sig lidt mere, derved bliver jeg også tilbage i anspringet.

    schenkelvigning?
    Forbereder hesten med en halvparade, stille hesten lidt modsat rideretningen, og fører forparten lidt foran uden at miste bagparten, og klemmer en enkel gang med den sideførende schenkel, og bevarer energien og fremaddriften med den anden. Lægger selvfølgelig min vægt mod rideretningen.

    versade?
    En halv parade inden, stiller hesten en smule så jeg lige kan se indvendige næsebor, hjælper hesten med at runde sig om min indvendige schenkel som ligger ved gjorden. bevarer støtten på begge tøjler, men laver små anholdninger på udvendige tøjle, så der kommer overtrædning på. Udvendige schenkel bevarer energien.

    bagpartsvending?
    Holder en god energisk skridt, inden jeg rider ind i BP vending, korter jeg skridten op via halveparader UDEN at miste energien, stiller hesten til den side BP V skal laves rundt om det der bliver den indvendige schenkel, uden det er for voldsomt, støtter op på udvendige tøjle, som også styrerer tempoet rundt. Hjælper hesten rundt vha. udvendige schenkel, samtidig den indvendige schenkel via små tryk sørger for hesten træder rundt og ikke skruer. Det er derfor vigtigt hesten bevarer energien.

    afkortning af tempo?
    Små anholdninger på begge tøjler, men samtidig driver lidt frem så energien og bagbens aktiviteten bevares, og hesten arbejder ind under sig og derved bliver mere samlet.

    op i tempo?
    Et lille tryk fra schenklerne uden at give for meget slip foran, så hesten stadig bevarer bæringen.

    overgang fra galop til trav/skridt?
    Forbereder hesten i god tid vha halve parader, derved kræves der kun en kort/lidt hårdere anholdning samtidig med at jeg driver med sædet og bevarer kontakten foran, så hesten ikke går på forparten.


    God ide med dette smiley - Der er sikkert mange forskellige måder smiley

    Tror jeg har husket det hele smiley



Kommentér på:
hvordan laver i forskellige øvelser??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce