4. sep 2007 Følger: 124 Følgere: 125 Heste: 2 Emner: 190 Svar: 607
Hvor meget skal en unghest trænes ? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en unghest som blev 4 år i maj i år. Jeg har haft ham siden juni sidste år, og har trænet fra jorden med ham indtil januar/febuar hvor jeg begyndte at ride ham lidt. Men jeg er blevet meget i tvil om hvor meget jeg skal træne med ham, og om jeg træner for meget med ham?
Picasso er en velbygget hest på 153, med OK muskler. Han mangler muskler ved trapzius, og han mangler rygmuskler, hans bagpart ser fin ud. Hans rygmuskler er ikke udviklet helt optimalt pga. min sadel har trykket ved skulderen (jeg troede en sensation sadel bare passede, det gjorte den så ikke). Men ellers er han rigtig fin af en 4 års, også psykisk.
Jeg rider ham ca 3 gange om ugen i ca 30- 45 min, mest i skridt og lidt trav. Primært på banen, men er også begyndt at ride lidt ture.
Ca 2 dage om ugen longere jeg ham i skridt, trav og galop i 30- 45 minutter, og 1-2 dage om ugen går jeg tur med ham. Det er forskelligt om han har fri i løbet af en uge, må nok indrømme at jeg ikke er ret god til at give ham fri.
Longering forgår selvfølgelig ikke med at han bare løber cirkel efter cirkel rundt om mig for fuld drøn, han går der i mod afslappet (faktisk for afslappet, arbejder med at få lidt tempo på), og så skifter jeg mellem at lave volter i diverse størrelser og løber ligeud med ham. Vi træner kun galop anspring indtil videre, og arbejder på at kunne tage en langside i galop.
Syntes i jeg træner ham for meget med ham?
Burde jeg give ham nogle fridage om ugen?
jun 2007
Følger: 142 Følgere: 138 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.180
en hest er først færdig udviklet i alderen 6-12 år. Hyppig ridning i især lange intervaller vil derfor påvirke knoglernes vækst på en ung hest og vil kunne føre til mere alvorlige sager som sene og ledskader.
Du skriver selv at hesten mangler muskler ved trapezius og i ryggen, ergo er hesten ifølge MIG ikke klar til at blive reddet
Har du overvejet at få hesten tjekket? tænker på at du netop skriver at hesten har muskelatrofi i ryggen pga. sadlen, hvis det har kunne føre SÅ vidt, så er der desværre sandsynlighed for at hesten er blevet påvirket et sted i kroppen i form af blokeringer f.eks.
Kig dette foto: (link fjernet) det er min hest sidste sommer.
Han ser ud til at være velmuskuleret ikke?
Har idag haft en fysioterapeut til for første gang da jeg ville være sikker på at hesten er iorden inden jeg for alvor påbegynder ridningen.
Hvad fandt hun?
En låsning i: skulder, hofte OG lænd.
Disse låsninger er sket da hesten faldt på glatte fliser for 2 år siden.
Det jeg prøver at sige er; selv en velmuskuleret hest kan have noget galt i kroppen som gør ridningen skadelig, og dette nævner jeg da du selv nævner muskelatrofi i ryggen pga. dårlig sadel.
Fysioterapeuten sagde at den eneste grund til at min hest har fungeret og set muskuleret ud har været fordi at han bliver trænet skånsomt, han bliver altså trænet efter de akademiske principper.
Så pga. fokus på løsgjorthed er musklerne blevet udviklet og blevet BLØDE (skånsom, og "langsom" træning gør musklerne bløde, hvilket kræves for at hesten kan være løsgjort).
Da musklerne har været bløde har de kunne støtte hans skævheder/låsninger og gjort at han kunne fungere
Ifølge fysioterapeuten ville min hest se meget anderledes ud og hans situation ville være værre hvis træningen havde foregået anderledes, f.eks. ved at ride noget hyppigere end jeg har gjort.
Så igen, muskelatrofi burde man se på som en alvorlig "tilstand" hos hesten som skal tjekkes af en professionel, og man burde ikke ride sådan en hest..
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.381
jun 2007
10-20 minutters longering i skridt efter bogen, giver optimal træning af muskler. Så 30-45 er totalt unødvendigt og giver enlig bare hesten mælkesyre i hele kroppen
Så der er vi helt enige.
nov 2003
mar 2006
Følger: 217 Følgere: 211 Heste: 6 Emner: 599 Svar: 2.046
en 3 års skal ride 3 gange om ugen.
en 4 års skal rides 4 gange osv.
Det gør hun med alle hendes også har de fri resten af tiden, og så hygger hun bare med dem
Det har altid fungere godt for hende..
nov 2003
sep 2007
Følger: 124 Følgere: 125 Heste: 2 Emner: 190 Svar: 607
Angelika:
Han er tjekket af kioprakter Rikke Andersen, som i følge mig er den bedste af den bedste, fra 2 måneder siden og han var skæv i ryggen og halsen. Hun rettet ham, og jeg fik besked på at jeg skulle genoptræne ham fra ryggen, sådan at jeg bedre kan korrigere skulderen og se/mærke vis han går skævt. Han kunne også genoptrænes i longe, men det ville være meget svære.
Han har ikke gået med sadlen så længe, og da han var til kioprakter kørte hun sin termograf hen over ham, og han var i tip top hele vejen igennem. Den ville have vist vis han havde trykninger mm.
Så det ville undre mig vis han er blevet ydeligere påvirket.
Jeg fandt ud af at sadlen ikke var i orden, da han begyndte at ømme sig i ryggen, og jeg blev opmærksom på at han manglede muskler bag ved skulderen. Jeg kørte ham så ud til en ven, og testet sadlen med hendes sadel tester (impression pad), og den vidste at sadlen trykket ved skulderen. Jeg har så købt et dobbelt så tykt trykfordelene underlag, og kæmpe knæstøtter til sadlen, og skal ud og teste sadlen igen om et par dage for at se om den stadig trykker ham. Jeg har en sensation sadel, som kan udskiftes mange forskellige steder, så de mega knæstøtter skulle kunne løfte sadlen fra skulderen...
Men jeg må indrømme at jeg havde taget det lidt som en selvfølge at sadlen passede, da kioprakteren anbefalede den sadel og hun har aldrig oplevet at den har trykket en hest, og det samme med forhandleren. Så lære man bare at man aldrig skal tage nået som en selvfølge....
Jeg har forberedt ham fra jorden i lidt over ½ år før jeg begyndt at ride ham, og der har jeg fokuseret på at træne hans muskler op igennem skovture, longe og diverse akademiske øvelser. Nu er jeg hoppet op på ham så han kan udvikle sine muskler ydeliger, men med mere ligeudretning og fordi at jeg bedre kan korrigere ham fra ryggen. I longen kommer han hurtigt til at belaste forskellige steder af kroppen uden jeg lægger mærke til det, det er nemmer at styre fra ryggen. Så ja han er forpart belastede når jeg rider ham, og det ville han være indtil han har fået bygget de muskler op som er nødvendige for at han kan bære mere på bagparten, og disse muskler er, i hans tilfælde, bedre og mere skånsomt at opbygge både fra ryggen og jorden.
jun 2007
Super at du har fået ham tjekket! Og hvis du selv mener at du bedre kan administrere træningen af ham fra ryggen så må det være sådan det skal være
Hvor meget skal en unghest trænes ?