{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.737 visninger | Oprettet:

ridning på smertestillende?? {{forumTopicSubject}}

jeg står med en hest som blev opereret for godt halvanden måned siden for sædstrengs fisteler. han blev blev kastereret to måneder inden oprationen som jo gik galt og gik meget smerteplaget og på fuldtid med antibiotika inden jeg fik en anden vurdering og han blev opereret.

efter en måned er det hele blevet super pænt og han blev sat i ridning efter dyrelægens anvisninger - han blev så redet 2-4 gange om ugen i meget skridt ca 20 min og lidt trav ca 3-5 minutter i små 14 dage. han er blevet redet for lange tøjler og har faktisk fået lov til at bestemme meget selv, for bare at kunne komme langsomt igang igen. han har desværre fået den tildens af han bliver sur og vil ikke trave mere - han ser nået småtgående ud i trav med rytter og rider kun halve baner i starten efter man har redet et stykke tid bliver stopperiet mindre og mindre, men ikke helt godt.

jeg prøvede han trykke rundt på ham og han virkede øm i lænd og højre skulder.

jeg ringede så til dyrlægen som havde opereret ham, han mente jeg ikke skulle pylre og jeg skulle prøve at ride hesten på smertestillende i en uge og tage den derfra - han mener det er stivhed og manglende kondi/muskler pga opration og han har stået stille.

men hvordan har i gjort? jeg blev rådet til at lave strækøvelser og bøje ham på imens han er smertebehandlet så han kan blive "blød" i musklerne imens han ikke føler stivheden i kroppen.

skal jeg ride ham før smertestillende også, for at kunne mærke før og efter? han er ikke redet i 14 dage pga af dette uden det er blevet bedre. det skal også lige siges jeg ikke har redet i flere år og skal igang her nu sammen med hesten - så det gør også det hele lidt sværere, jeg har dog fået en veninde til at ride ham en af dagene som er en dygtig rytter og har redet ham før.

hesten kommer ind på hospitalet efter de 7 dage hvis det ikke er blevet bedre og det hele er samråd med dyrelæge selvom jeg nu er lidt i tvivl om det hele.


Kommentarer på:  ridning på smertestillende??
  • #2   28. sep 2011 Vil også sige minus rytter på smertestillende, kan godt følge at den måske skal have smertestillende for at slappe af og komme ovenpå. Omvendt ting tager tid, måske der started lidt for hurtigt op. ville nok også sige massør og kiropraktor, der har forstand på bevægesystemet. og ved hvor meget den må skal kunne strække sig. eller en der har forstand på genoptræning.
    Dyrlæger er finde til den akutte skade, men efterbehandlinger og opfølgning syntes jeg tit de halter efter smiley

    Håber for dig den bare skal have tid og ro. og det så med tiden kan trænes væk. Muligt den vil være sur og øm når i genoptræner, men man skal jo være sikker på hvor meget den kan klarer.


  • #3   28. sep 2011 Jeg har været hele møllen igennem med sædstrengsfistel. Hvis jeg kigger i bagspejlet ville jeg havde gjort det hele om igen.
    Hesten blev kastereret og det gik fint men han hævet op og dyrlægen konstaterer en fistel og han skal opereres. Han bliver opereret hvor det hele går galt og hesten kommer tilskade og skal sys i hoved og er forslået og alt mulig. Nå men de gennemfører operationen og jeg henter hesten hjem igen og hesten er bange og stresset og vil ikke fanges eller snakke med mennesker og vil heller ikke ind i stalden. Hesten løber rundt på folden og er helt oppe og køre. Hesten falder så til ro efter et par uger men jeg kan stadig mærke at det er noget galt og dyrlægen er flere gange ude og tjekke at fistelen er gået væk og dyrlægen siger at det bare er arvæv. Jeg har stadig en mavefornemmelse at hesten har ondt men vælger at tro på dyrlægen da han jo tros alt er dyrlæge og burde vide hvad han laver.

    Jeg rider så lidt på hesten stille og rolig men har stadig en følelse at noget er galt men nu har dyrlægen været ude flere gange og sagt der ikke er noget og tænker at det nok er hele hændelseforløbet og hva hesten har været igennem så han skal nok bare have lidt tid. Der går mange mnd og hesten starter så at gå underligt og have nærmest all vægt på forparten og går med sænket ryg. Han har en underlig form og ingen muskler på bagparten. Nu kunde det være nok og jeg fik tjekket hesten af en anden dyrlæge og det var rigtig. Den var helt gal. Der var stadig en sædstrengsfistel og dyrlægen som opererte den ud havde aldrig set et så slemt tilfælde før.

    Mit råd er å lytte til din mavefornemmelse. Jeg valgte desværre og lytte til dyrlægen. Jeg ville ikke under nogen omstendigheder træne hesten når den er på smertestillende. Hvis hesten har ondt og den er på smertestillende gør man det mest sandsynlig kun værre da hesten jo ikke kan mærke den har ondt.

    Jeg ville få tjekket om den stadig har sædstrengsfistel inden du får tjekket ryg og skulder og evt massør. Dit tilfælde lyder megen ens med mit da min også var øm i ryggen og han fik en bule på ryggen da han havde gået forkert i så lang tid. Få det tjekket og lavet så hurtig så mulig inden skaden bliver værre hvis det er nogen. Man skal ikke spøge med en sædstrengsfistel. Hesten aflaster hele bagparten pga smertene og dens muskulatur kan bli skæv og hesten bruger generelt hele kroppen forkert.

    Held og lykke smiley


  • #4   29. sep 2011 han har ikke fisteler mere - hans sår og sædstrenge var meget slemme og det hele blev opereret ud på en gang - såret er pænt og han er ikke øm eller lign.

  • #5   29. sep 2011 Hahaha, jeg har ikke lige læst dit indlæg, men tænkte lige da jeg så overskriften: "Ja, du hopper da bare op på en panodil" xD Ej undskyld smiley

  • #6   29. sep 2011 og har faktisk fået lov til at bestemme meget selv, for bare at kunne komme langsomt igang igen. han har desværre fået den tildens af han bliver sur og vil ikke trave mere - han ser nået småtgående ud i trav med rytter og rider kun halve baner i starten efter man har redet et stykke tid bliver stopperiet mindre og mindre, men ikke helt godt.

    Altså bare så vi enige nu skriver du såret er pænt og han er ikke øm. Såret er jo fint at det heler, men med det du skriver herover, er han jo øm.

    Alternativt ville jeg ringe til en anden hestedyrlæge evt. landbrughøjskolen og få en snak med en der. for som flere skriver ridning og smertestillende. ja bare arbejde og smertestillinde går i min verden ikke hånd i hånd. man tager det for at kunne slappe af i kroppen pga smerter. ikke for at kunne yde mere.


  • #7   29. sep 2011 tina.. han er ikke øm i såret -- men i lænden og højre skulder..

    jeg har hotline til to helt forskellige dyrlæger der er uafhænige af hinanden pga to forskellige roller i dette sydomsforløb.


  • #8   29. sep 2011 Da min havde sædstrengsfistel var han også øm i lænden og lagde som sagt al vægt på forparten så han fik uens muskulatur da han aflastet og gik skævt. Dyrlægen havde mærket og sagt der ikke var noget galt i sædstrengen men den var jo tydelig gal fik jeg bekræftet af en anden dyrlæge. Så det kan sangtens være at han stadig har ondt og derfor er øm i lænd og skulder. Det hele hænger som regel sammen i hesten krop og hvis han stadig har ondt vil han få ondt i lænd da den ene dyrlæge sammenlignet det ligesom lyskebrok og det gør rigtig ondt. Også får han jo ondt i forparten da den bliver overbelastet. Jeg siger ikke at det er det som er galt men at det er stor risiko for at det stadig er sædstrengen. Jeg fik afvide at arvævet i pungen nok førstvar helet op efter 1 år nu når han var blevet opereret og pillet deroppe så mange gange og at det nok ville føles stramt og genere hesten noget så det er jo også en mulighed.

    Prøv at stikke din hånd med dine fingre lige op mellem bagbenene på den ene side op mod sædstrengen og se hvordan han reagerer. Du skal trykke alt hvad du klarer og først der kan du se om han har ondt eller ej. Det gjorde den anden dyrlæge på min og han gik helt amok da han havde så ondt. Den anden dyrlæge kigget hun udvendig og der var jo intet at se. Såret var jo helet op men problemet er jo at hvis det er betænnelse skal det helt være åbent så det kan komme ud ellers udvikler det til en fistel.


  • #9   29. sep 2011 han er ikke øm i såret overhovedet heller ikke ved tryk..
    han har fået fjernet begge sædstrenge helt op til de ikke findes mere fordi det var så slemt dengang.



  • #10   29. sep 2011 måske du skulle overveje en kiropraktor

Kommentér på:
ridning på smertestillende??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce