1.272 visninger
|
Oprettet:
God kapsun {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Jeg er nyopstartet i det akademiske og indtil videre har min træning fra jorden foregået i en ganske almindelige grime.
Jeg ville rigtig gerne have en kapsun til mit videre arbejde, men synes det er rigtigt svært at vælge da jeg ikke rigtig har forstand på dem. Jeg vil gerne have en som både kan bruges til longering og jordarbejde, men som også kan bruges til ridning senere hen.
Jeg synes mange af dem jeg har fundet i diverse butikker virker meget store, voldsomme og tunge, og min hoppe er meget følsom overfor sådan noget.
Så, hvilken kapsun vil i anbefale mig?
aug 2004
Følger: 80 Følgere: 77 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 93
aug 2004
Må indrømme at jeg efter at have set og sammenlignet priser godt kunne være tilbøjelig til evt. at starte med den og så kan man jo se om den er god, ellers kunne man ønske sig en på sigt.
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 58 Svar: 687
Når du skal finde en kapsun, så tjek lige om der er en "støtterem", som kan spændes om kæben. Den sørger for at hele molevitten ikke drejer og evt. irritere hestens udvendige øje, når man longere.
Jo-po.dk har også nogle til rimelige billige priser.
jun 2007
Følger: 142 Følgere: 138 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.180
Den øverste
Har brugt min dagligt i 2½ år uden tegn på slid
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.766
Kapsunens effekt (så vidt jeg husker), skulle både være signalerne hen over næsen, men også at den var bedre til at trykfordele hele vejen langs hovedet og op til nakken.. er det påvirket af kæden? eller får man det også med den uden kæde? Og er der nogen som ved, om ringene i den ude kæde kan "mærkes" gennem læderet på næsebåndet?
jun 2007
Man skal hive helt usandsynlig meget for at hesten mærker det i nakken - nok til at hesten får blodtud
aug 2007
jun 2007
Én ting er hvad folk siger, en hel anden ting er hvad der sker i praksis.
Når jeg tager i kapsunen så kommer der et tryk på næseryggen, hiver man yderligere til hvor biceps virkelig skal arbejde så trykkes kapsunen så hårdt ned at den til sidst hiver i ringene på siden hvor kapsunen er fæstet til = tryk i nakken.
Med andre ord: Tryk i nakken = blodtud
jun 2007
aug 2007
Er der nogen som kender forskellen på de to nævnte kapsuners indvirkning på hesten, ligegyldig hvad indvirkningen er ? ;P .. og kan man mærke trykket fra ringene gennem læderet?
jun 2007
Jeg har prøvet at arbejde med begge typer kapsuner.. og den uden kæde var lige ved at sætte ild i mig. "usamarbejdsvillig" kapsun
Det er nok mere et spørgsmål om 1 hestens uddannelse 2. hestens personlighed
Nogle heste kan ikke fordrage kapsunen med kæde, og når hesten engang kan galoppiruetter mm. så har den ikke behov for kæde kapsunen da den allerede kan det hele for sæddet og måske kun lige skal have en "lille bemærkning" (kapsunen uden kæde) for at få stilling på plads
aug 2007
Hvis der er andre som har afprøvet begge, så skriv gerne jeres oplevelser
aug 2004
God kapsun