{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
510 visninger | Oprettet:

Det her med kasteration... {{forumTopicSubject}}

Hej derude, hvis i gider kigge her, vil i være min en kæmpe hjælp!

Jeg fik jo et fantastisk hingsteføl sidste år - han bliver 1 år i næste måned og min mor presser meget på med kasterering af ham (skønt hun ikke er hestemenneske eller indblandet i hestene overhovedet - men anyway, en lille sidebemærkning! ;)).

Det var meningen at han skulle kastereres nu her i april, men økonomien er lidt i bund for tiden, og min søster skal konfirmeres, så vi får simpelthen ikke råd. Hvilket passer mig ganske fint, hvis jeg skal være helt ærlig - jeg vil nemlig aller helst at han forbliver hingst til han er en 4 - 5 år. Jeg har altid syntes at vallaker er lidt "kedelige", specialt de som er kastereret tidligt.

Nu til mit egentlige spørgsmål:
Hvor længe kan jeg lade ham gå på fold med hopper (såfremt han ikke kastereres selvfølgelig) og hvor længe kan han gå med sin mor når han er hingst?

Jeg har (7-9-13) <b>aldrig</b> set ham hoppe på nogle af vores (han går med to hopper + en vallak). Når de slåsser og leger hopper han selvfølgelig op på dem når han stejler, men han har aldrig (af hvad jeg har set selvfølgelig) hoppet på nogle af dem ellers...

(Inden moral-prædikerne begynder vil jeg gerne sige at jeg ikke har nogle problemer med ham, overhovedet og at jeg har erfaring med unghingste, så jeg vil mene at jeg er udrustet til opgaven ;))

Knus Frederikke

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge hylde op 450 kr.
  • Paint and wood work 10.000 kr.
  • Opsætning af håndvask og opvaskemaskine 1.640 kr.
  • Hækkeklipning 1.000 kr.
  • Rengøring 950 kr.
  • Hvide perle Steen lagt i have 4.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det her med kasteration...
  • #2   31. mar 2012 De Sejeste Fjordbasser: Okay, det er jo træls hvis det bliver sådan...
    Har jeg nu aldrig selv oplevet og min undervisers tidligere hingst, som er far til min drengerøv, kom både med til stæver og var vant til at der red hopper sammen med ham - ingen problemer overhovedet smiley

• #3   31. mar 2012 Bare husk at det er bedst At kasterere sent efterår for der er færrest små dyr

• #4   31. mar 2012 Du skal ikke regne med at han kan gå med hopper ret meget længere, heller ikke moderen, og det vil være træls at have ham alene på fold.
    Kan du ikke få ham hen et sted hvor han kan gå med andre hingsteplage, må du nok snart have ham kastreret, og inden der kommer fluer.

• #5   31. mar 2012 Som der også bliver sagt overover, du skal ikke regne med han kan gå med hopper meget længere. Kender nogle der gjorde det samme, og der endte det altså med at hoppen var i fol - og hingsten var kun 1½ år.
    Det ville være rigtig dumt at risikere smiley

Og det kan godt være, at du ikke har nogle problemer med ham endnu, men han er også kun 1 år smiley

• #6   31. mar 2012 Jytte: Så må han jo bare gå med vores pony noget tid, kender desværre ikke lige nogle steder han kan komme hen og gå smiley

Lise: Får også damerne flyttet snart, så må jeg bare lade været med at lukke dem sammen igen smiley

• #7   31. mar 2012 Dét med at de bliver nogle kedelige små skravl med tynd hals af at blive kastreret tidligt vil jeg så godt lige komme med en bemærkning til...for det første...hvis man vil have den skal blive ridedyr og nem at håndtere vil det være klogt at kastrere tidligt (og her mener jeg som ca 1½ års)....for det andet...min Baltazar blev kastreret som 7 mdr gammel, han var simpelthen så styg, hoppede op ad mig, satte tænderne i min skulder...så der blev gjort kort proces...af med nødderne...det hjalp...men han er nu stadig en legesyg dreng med masser af humor og han er blevet dejlig kraftig og muskuløs...han er bare ikke livsfarlig at være sammen med og han kan gå med alle heste.... smiley

• #8   31. mar 2012 Min blev kastreret sidste år i Marts 10 måneder gammel. Han ved godt hvad han skal når min hoppe er hestegal.
    At vente længe kan du risikere at han ikke kan gå med hopper eller også kan han ikke gå med vallakker. Vi har en opstaldet der blev kastreret som 5 års. Han kan ikke gå på fold med andre vallakker. Han går lige i flæsket på dem og jagter dem gennem indhegningen

• #9   31. mar 2012 Efter mange snakke med adskillige avlere, kan jeg kun anbefale at kastrere tidligt. Det er kun til besvær hvis du lader den gå som hingst og det er synd for den da den får et behov for at bedække som den ikke kan få opfyldt.. Det kan gøre den frustret.

Og mht det med hopper, hingste bliver kønsmodne mellem 3-9 måneders alderen, så hvis jeg var dig ville jeg få den fra hopperne hurtigst muligt..

• #10   1. apr 2012 Jeanette: Jeg tror på, at hvis ellers hormonerne er i balance, så er det ikke noget problem at have en hingst. Den skal opdrages, som med alle andre heste og lære at beherske sig selv - jeg har ingen problemer, overhovedet, med Moonwalk. Han er ligeglad med at der kommer fremmede heste forbi og jeg har aldrig haft problemer med at styre ham. Jeg red min undervisers unghingst i en længere periode - da jeg startede med ham var han noget stresset og frustreret under rytter. Da jeg stoppede med ham var han ligeså rolig som min idiotsikre hoppe, som er mor til mit føl. Han skal nok blive en god ridehest, selv hvis han forbliver hingst til den dag han skal herfra, det er jeg ikke i tvivl om smiley

Lonni: Det er da en sørligelig situation, men tror nu på at de kan lære det. De hingste jeg har arbejdet med har alle gået på fold med andre valakker og har fungeret utrolig godt - også når der har været hopper omkring dem smiley

Maria: Har dyrlægen med omkring det at han går med hopperne - min største bekymring er faktisk også det med at han ikke får lov at bedække smiley Men jeg tager lige en snak med dyrlægen når han skal vaccineres i løbet af ugen smiley

Kommentér på:
Det her med kasteration...

Annonce