26. apr 2008 Følger: 72 Følgere: 151 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.294
Det her med kasteration... {{forumTopicSubject}}
Hej derude, hvis i gider kigge her, vil i være min en kæmpe hjælp!
Jeg fik jo et fantastisk hingsteføl sidste år - han bliver 1 år i næste måned og min mor presser meget på med kasterering af ham (skønt hun ikke er hestemenneske eller indblandet i hestene overhovedet - men anyway, en lille sidebemærkning! ;)).
Det var meningen at han skulle kastereres nu her i april, men økonomien er lidt i bund for tiden, og min søster skal konfirmeres, så vi får simpelthen ikke råd. Hvilket passer mig ganske fint, hvis jeg skal være helt ærlig - jeg vil nemlig aller helst at han forbliver hingst til han er en 4 - 5 år. Jeg har altid syntes at vallaker er lidt "kedelige", specialt de som er kastereret tidligt.
Nu til mit egentlige spørgsmål:
Hvor længe kan jeg lade ham gå på fold med hopper (såfremt han ikke kastereres selvfølgelig) og hvor længe kan han gå med sin mor når han er hingst?
Jeg har (7-9-13) <b>aldrig</b> set ham hoppe på nogle af vores (han går med to hopper + en vallak). Når de slåsser og leger hopper han selvfølgelig op på dem når han stejler, men han har aldrig (af hvad jeg har set selvfølgelig) hoppet på nogle af dem ellers...
(Inden moral-prædikerne begynder vil jeg gerne sige at jeg ikke har nogle problemer med ham, overhovedet og at jeg har erfaring med unghingste, så jeg vil mene at jeg er udrustet til opgaven ;))
Knus Frederikke
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 151 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.294
Har jeg nu aldrig selv oplevet og min undervisers tidligere hingst, som er far til min drengerøv, kom både med til stæver og var vant til at der red hopper sammen med ham - ingen problemer overhovedet
feb 2009
Følger: 91 Følgere: 86 Heste: 7 Svar: 383
apr 2008
Følger: 32 Følgere: 31 Heste: 9 Svar: 38
Kan du ikke få ham hen et sted hvor han kan gå med andre hingsteplage, må du nok snart have ham kastreret, og inden der kommer fluer.
mar 2008
Følger: 31 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 37 Svar: 895
Det ville være rigtig dumt at risikere
Og det kan godt være, at du ikke har nogle problemer med ham endnu, men han er også kun 1 år
apr 2008
Lise: Får også damerne flyttet snart, så må jeg bare lade været med at lukke dem sammen igen
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 48
maj 2004
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 389
At vente længe kan du risikere at han ikke kan gå med hopper eller også kan han ikke gå med vallakker. Vi har en opstaldet der blev kastreret som 5 års. Han kan ikke gå på fold med andre vallakker. Han går lige i flæsket på dem og jagter dem gennem indhegningen
maj 2010
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 18 Emner: 12 Svar: 415
Og mht det med hopper, hingste bliver kønsmodne mellem 3-9 måneders alderen, så hvis jeg var dig ville jeg få den fra hopperne hurtigst muligt..
apr 2008
Lonni: Det er da en sørligelig situation, men tror nu på at de kan lære det. De hingste jeg har arbejdet med har alle gået på fold med andre valakker og har fungeret utrolig godt - også når der har været hopper omkring dem
Maria: Har dyrlægen med omkring det at han går med hopperne - min største bekymring er faktisk også det med at han ikke får lov at bedække
Det her med kasteration...