{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
666 visninger | Oprettet:

3års med dækken? dårligt immunforsvar + hjertefejl {{forumTopicSubject}}

Hej( :
min hest har et meget dårligt immunforsvar, og hun har hjertetaktfejl, når hun ikke er i aktion.(står stille eller går.)
Hjertefejlen er der ikke når hun er aktivt igang, så ikk bekymrer jer om det, har styr på det, hehe(0:
Men pga. den hjertetaktfejl, så har hun svært ved at holde varmen, og derved bruger hun alt energien på at holde varmen, men det er stadig ikke nok, for hendes næse render helt vildt, og hun hoster voldsomt/: -og hun har tabs sig rigtig meget ved det, man kan se hendes ribben, og hun tager ikke på, selvom vi er gået meget op i fodder/:

Jeg har overvejet et regndækken til udenfor, og et fleecedækken i stalden. Men har hørt at det medvirker i dårligt immunforsvar, hvis en unghest på 3 år får dækken på, men tænker meget på, om man ikke skal se på hestens situation, og så give hende dækken på? det jo synd for hende, synes jeg, og så er det vel ligemeget, hvis hun skal have dækken på før de andre heste?

hvad synes i?
- Seb.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  3års med dækken? dårligt immunforsvar + hjertefejl
  • #1   21. apr 2012 Kender ikke til det med dårligt immun forsvar, men jeg ville nok give hende dækken på. Det er da synd hvis hun går og fryser. Ville tro at immun forsvaret bygget rimelig godt op når de er 3? smiley
    Håber du finder en løsning smiley

• #2   21. apr 2012 Hvis hun fryser og er tynd, vil jeg ligge dækken på smiley giv hende evt noget mere hø stråfoder, det giver varmen.

• #3   21. apr 2012 Jeg ville klart give den dækken på (:

• #4   21. apr 2012 okay, tak alle smiley
    køber et overgangs dækken til hende, på 100-150g, tror i ikke det ville være fint?
    Hun får 8 kg. om dagen, men er begyndt at give hende sådan noget, som hedder "power", som er en erstatning af græs, fordi der ikke er så meget græs på foldene pt. og så bruger hun meget af fold tiden på, at lege med de andre ungheste.( :

• #5   21. apr 2012 8 kg. hø om dagen*

• #6   27. apr 2012 Hej med dig...

Jeg har en hest med nedsat immunforsvar. Hun har de sidste to vintre gået med dækken da hun ellers ikke kan holde varmen. Men det og immunforsvaret behøver ikke at hænge sammen. Immunforsvaret er "delt" sådan op at hele kroppen ikke behøver at have dårligt immunforsvar på samme tid.
    For at komme med et ekspempel er det hos min hest mavetarmsystemmet der har nedsat immunforsvar. Dvs. at hvis du får en infektion på fx. tarmen, rammes af orm eller lign. og taber sig kan det være med til at betyde hun ikke kan holde varmen. Men ud over dette har de to ting ikke nødvendigvis nogen sammenhæng.
    Man kan selvfølgelig godt sige at en hest der går med dækken, kan blive overfølsom overfor kulde, men kun så længe det er koldt og hesten er vant til at have dækken på i vise temperaturer. Det burde ikke have nogen betydningen for vinteren året efter, hvis hesten har gået uden dækken hele sommeren. Da hesten så selv (hvis den er sund og rask til det) tilpasser sig temperatureren med pelssætning osv. i takt med det bliver koldere...
    Så hvis jeg var dig, ville jeg også (som du gør) vælge at give min hest dækken på nu hvor hun udviser behov for det (hvis alt andet så som ormestatus, foderstand, indhold i foder (fx rigelig mængde af grovfoder), og almen tilstand selvfølgelig med hjertefejl i baghovedet, er ok). Du kan risikere hun vil være modtagelig overfor andre komplikationer, hvis hun fryser for meget.

Jeg ved godt jeg måske er lidt bagud med svaret. Men måske kan du alligevel bruge det til noget??? smiley Ellers er du altid velkommen til at spørge.

Held og lykke med hende.

Mvh. Malene

• #7   27. apr 2012 Hov forresten.. Så er min hest nu 4 år... og gik også med dækken sidste vinter. Selv om hun har haft dækken på hele vinteren kan hun nu godt gå ude uden selv på en regnvejrsdag. Så på den måde har det ihvert fald ikke påvirket hendes immunforsvar...

Men jeg kom til at tænke på en ting. Jeg ville foreslå dig at øge mængden af grovfoder hos din hest. Da 8 kg til hendes højde ikke er overvældende meget. Hun skal måde bruge noget til at holde systemet igang, vokse, holde hul og holde varmen. det skal bestemt ikke lyde som kritik. Det er kun ment som et venligt forslag.

Det har for mig hjulpet meget, med meget grov foder. Min hoppe på 4 år og ca. 155 cm får ca. 12 kg grovfoder pr. døgn. + fri halm på folden. Jeg plejer at give hende så hun helst ikke skal kunne spise helt op (så der er lidt mere end de 12 kg). Men kig på din hest, det er det bedste du kan gøre. Dog vil jeg næsten sige at du ikke kan give for meget grovfoder. Hellere lidt for meget end lidt for lidt smiley

Endnu engang held og lykke smiley

Mvh. Malene

• #8   27. apr 2012 Med højde mener jeg iøvrigt størrelse... smiley Hehe

Kommentér på:
3års med dækken? dårligt immunforsvar + hjertefejl

Annonce