{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
924 visninger | Oprettet:

Personligheds problem - eksembler? {{forumTopicSubject}}

Jeg er i gang med at få proffesionel hjælp til min særdeles meget nervøse hest.
I dag efter en ubehagelig hændelse siger hun at det er meget vigtigt der bliver gjort noget ved det, fordi den er livsfarlig. (Dette er absolut ikke en overdrivelse, men meget alvorligt og det er kun derfor jeg spørger om dette herinde)
jeg selv ved ikke hvordan jeg skal fortælle min hest hvis personlighed er nervøs, at den skal slappe af.

Så jeg vil ikke som sådan have svar for hvad jeg skal gøre med min hest og hvad i har gjort med jeres, jeg vil bare gerne se en hest (eller flere) der også er "farlige" ikke fordi de har været udsat for noget bestemt, men fordi det er deres personlighed, hvor man har lært at tackle dem så de ikke er ligefrem livsfarlige.

Jeg er ligeglad hvilken hestetræner det er, jeg vil bare gerne læse om hans/hendes projekt med hesten og hvordan den er i dag. Meget gerne links smiley

Jeg håber i forstår dette indlæg smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Personligheds problem - eksembler?
  • #1   24. jul 2012 Årh beklager for den/de flotte stavefejl (gik lidt for hurtigt)

  • #2   24. jul 2012 Vi har brugt Torben Andersen..

    vi havde problemer med Choko at hun stejlede op ad os, løb fra os og sparkede ud efter os, når man gik med hende..

    hans analyse var at hun til dels havde noget kritisk i bagparten der gav hende pludselige smerter og førte til nogle af hendes "udbrud"
    desuden var hun en hest der, når vi glemte at føre an, så selv forsøgte men ikke kunne finde ud af det og derfor gik i panik og reagerede så voldsomt som hun gjorde, fordi hun havde indlært at når hun slap fri kunne hun løbe tilbage i sin boks hvor hun med sikkerhed havde fred og ro..

    Vi endte med at aflive hende på baggrund af sygdom, men kan klart anbefale ham..


  • #3   24. jul 2012 Hvad gjorde Torben Andersen som sådan ved hende? smiley

  • #4   24. jul 2012 jamen vigtigst af alt, så måtte hun ikke få lov til at "slippe væk", altså skulle vi så vidt muligt have fjernet hendes flugtadfærd på den måde..

    Så var det vigtigt at hun gik "bag" mig, så det altid var os der var lederen og viste vejen for hende..

    Så skulle vi kunn stoppe op (uden at kigge på hende) og så skulle hun stoppe op med det samme.
    og vendte vi os om mod hende skulle hun med det samme bakke.
    bakke-øvelsen havde vi rigtig svært ved, til dels fordi han mente der var et problem i hendes bagpart, men også fordi hun havde et så veludviklet flugtinstinkt = fremad, og derfor var hendes hjerne hele tiden indstillet på fremad fremad fremad, og det hjælper disse øvelser på at dæmpe igen..

    Samtidig skulle vi kunne gå MEGET langsomt, så øge gangtempo, og dæmpe gangtempo igen uden at hun "overhaler" os..
    og så var der en øvelse med at vi skulle kunne få hende til at gå rundt om os, uden at løbe derud af, og stoppe hende, bakke hende, vende hende osv..

    Alt træningen gik rigtig godt, desværre fik vi aldrig bugt med hendes problemer heldbredsmæssigt, og måtte til sidst give op smiley


  • #5   24. jul 2012 og så var der vores egen udstråling og kropssprog.

    jeg havde tendens til at gå med spændte skuldre og arme, som viser utryghed fra min side af..

    så skulle jeg huske at styre min vejrtrækning, den skulle hele tiden var stille og rolig, havde jeg brug for en "pause" skulle jeg stoppe hende op, hvor hun står helt stille, og så bare trække vejret og få hovedet med igen, inden vi fortsatte..

    for ingen tvivl om at frygten og vores grimme oplevelser havde sat sig godt og grundigt i mig..


  • #7   24. jul 2012 Okay, mange af tingene har vi også gjort, jeg selv ligefrem overvejer at gå til noget meditation for at gøre det mere permanent med at slappe af og det, så det kan overføres i hesten, men jeg ved godt det ikke er nok.
    Det er bare utrolig svært...


  • #8   24. jul 2012 det er utroligt svært - ingen tvivl om det..

    men det var som om det at have torben ude, og fortælle sådan og sådan, og det at han var "fremmed" og derfor så os med helt nye og friske øjne, gav mig et kæmpe boost for at jeg bare skulle holde ro og orden..

    og indrømmer da gerne, holdt ro, skyndte mig at afslutte og sætte hende ind i boksen, og så skyndte jeg mig væk og fik frustrationerne og frygten ud et andet sted..
    Det er også vigtigt at indse at man har en "frygt/usikkerhed" i sig, for før kan man ikke arbejde den ud af kroppen.. jeg afledte min opmærksomhed fra Choko, så jeg koncentrede mig om at gå frem og frem og frem, og så måtte hun bare følge med mig - hvilket faktisk gav mig en indre ro der gav hende en indre ro fordi jeg jo ikke udviste nervøsitet eller tøven..
    så når vi gik til og fra fold med hende, kiggede jeg ned i jorden, eller fremad men stadig nedad.. kiggede slet ikke på hende, sørgede bare for at hun gik, og så forlangte jeg ikke mere..
    Det hjalp, indtil den dag hun gik amok, der gravede jeg dybt efter ro og mod i mig selv, men det var forlængst stukket af..
    Den dag besluttede jeg at ringe til dyrlægen og diskutere aflivning.. cirka 6 uger efter blev hun lagt ned med sprøjte..

    kan kun sige at du skal få en ud, du føler fungerer for jer - en du og hesten føler jer trygge ved, og kigger ligeså meget på dine adfærdsproblemer som på hestens.. tvivler du det mindste på personens metoder, skal du finde en anden smiley

    og så fortalte Torben mig at man ikke kan lære at overvinde en frygt, hvis ikke man udfordrer den, altså er hesten bange for en ridebane, så skal den være ude på ridebanen, går hesten amok ved at blive efterladt alene, så skal det trænes (selvfølgelig med måde) men hvis ikke man træner det der udløser adfærden, så kan man ikke tæmme adfærden - både hos hest og menneske


  • #9   24. jul 2012 Jeg frygter selv at måtte sige "nu det nok - nu skal han have fred"
    den her uge får vi to gange undervisning mere og så må vi se


  • #10   24. jul 2012 jeg frygtede også den dag, nogle mener jeg strakte den for langt, andre mener jeg gjorde det for hurtigt.. Det er noget man kun selv kan mærke i sit hjerte..

    Det gik op for mig at jeg ikke længere kunne have hjertet med i vores "kamp" og derfor var jeg bare nødt til at sige stop.. på det tidspunkt havde vi forsøgt i over 1 år, og dyrlægen mente tilsidst hun højst sandsynligt havde svulster på livmoderen..
    Vi fik det ikke tjekket efter, fordi jeg ikke havde råd til en operation, og ikke mente at Choko havde psyke til at gå igennem tiden efter sådan en - hvilket dyrlægen gav mig ret i.. og da det ikke kom til et spørgsmål om udbetaling af forsikringssum, valgte vi at hun ikke skulle igennem et dyrlægetjek, og ende sine dage med dyrlægen som sidste oplevelse..
    vores beslutning blev taget på baggrund af hendes sygdomshistorie på over 1 år, at hun var farlig for sine omgivelser og utilregnelig, og så at jeg ikke ville have råd til at helbrede hende for sine cyster hvis der var sådan nogle..

    Har du tjekket om hesten er rask, og har du overvejet at få en healer ud og snakke med hesten?


  • #12   25. jul 2012 men i hvilke tilfælde er det at din hest er nervøs?. sørger i evt for at der er andre heste i nærheden til at give ro og tryghed til din hest?
    Megen omgang med heste kræver jo tålmodighed, ro og masser af ros smiley
    og igen og igen masser af gentagelser.

    og så længe du mener hesten kan forbedres, og kan have hjertet med i kampen, så kan der gøres noget..

    tror faktisk du kan prøve at læse på denne hjemmeside: http://www.denheleekvipage.dk/cms/
    under "koncept" står der nogle rigtig gode ting, som måske vil styrke dig i jeres træning, hvilket kan have stor positiv effekt på hesten :)..


  • #13   25. jul 2012 Min hest her er meget avanceret at forklare det med...

    Men det jeg egentlig bare søger er en mere eller mindre kendt hestetræner, som har opnået at få en hest, hvis personlighed er nervøs til at være den rolig hvor du ikke er udsat for fare.


  • #15   25. jul 2012 ja altså vi fik healer ud til Choko til at snakke med hende, og må "desværre" indrømme at hun sku ramte plet med ret mange ting..

    både hvad hesten har oplevet, som mange ikke ved, men også med at der var problemer der og der og der, og kiropraktoren nævnte samme steder som låste eller spændte..

    måske sådan en kan hjælpe dig til en hentydning om hvad der gør at hesten bare ikke kan slappe af i sine omgivelser..
    ja man lyder som en idiot - er selv student fra videnskabelig linje, men hun har sku overbevist mig om at nogle mennesker bare kan noget mere end vi lige kan bevise..


  • #16   26. jul 2012 Har tidligere ejer haft de samme problemer med ham?

    Min veninde fik en sød pony på prøve, men den blev pludselig meget nervøs. De fandt ud af at den havde skævt bækken, og kunne godt have været en grund. Men da forrige ejer fik den tilbage efter 4 måneder, var der ingenting. Så den har bare ikke følt sig godt tilpas i den nye stald.
    Så måske kan Argo bare ikke føle sig tilpas i de nye omgivelser?


Kommentér på:
Personligheds problem - eksembler?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce