{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
844 visninger | Oprettet:

Stikker af under jordarbejde! {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Jeg har det problem at min ene pony nærmest altid stikker af når jeg træner fra jorden, i cordeo.. Hun kan have været super sød hele tiden, og lige pludselig stikker hun bare af og stopper i hjørnerne og græsser.
Hvis jeg prøver at fange hende, så løber hun væk fra mig!
Har virkelig prøvet alt, men det virker ikke! smiley
Hvis jeg løber ved siden af hende stopper hun når jeg stopper ovs, så hun forstår det jo godt?

Nogle gode råd? Evt. øvelser? smiley

-Olivia


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stikker af under jordarbejde!
  • #1   5. sep 2012 Måske du skulle prøve at lave noget andet med hende, hun keder sig vel.


  • #2   5. sep 2012 Enten er signalerne ikke ordenlig installeret eller måske er din hest stresset? det kan også være fordi den styres af "sult" og at det har lykkes for hende før, at så småt komme længere og længere væk fra dig? det skal du i hvertfald være obs på, når du træner hende i cordeo.

  • #3   6. sep 2012 Nu da hesten <b>er begyndt</b> at smutte fra dig når i træner i cordeo så stop træningen. Hvis først hesten har haft held til at smutte fra dig vil den altid have i sin underbevidsthed at det ikke er dig der styrer 100%. Selvom hesten er sød og rar og reagerer fint for signalerne har den nemlig lært at den sagtens bare kan gå sin vej - f.eks. i en presset situation hvor hesten måske bliver bange - og så kan det gå hen og blive farligt, særligt hvis i er på tur eller hvis du sidder på ryggen.

    Hvis jeg var dig ville jeg gå et par skridt tilbage og træne nogle basissigaler fra jorden - i grimen.

    Da jeg trænede min hoppe op til at skulle kunne styres i cordeo brugte jeg én simpel træningsmetode. I stedet for at gå direkte fra at træne i grimen til at træne i cordeoen gjorde jeg det at jeg satte en elastik fast i grimen og satte rebet fast heri - på denne måde tvinges man til at formindske sine signaler, ellers springer elastikket ganske enkelt.

    Endvidere er det utroligt vigtigt at signalerne ikke sidder i grimen/ tovet - men i dit kropssprog / stemmekommandoer. Sidder signalerne i i grimen (f.eks. at stopsignalet er et tag i tovet) vil hesten ikke fatte hvad der foregår når signalet pludselig flyttes til bringen. <b>Men</b> hvis stopsignalet altid har været at du lukker i kroppen (når jeg vil have mine heste fremad står jeg altid skråt mod dem og kigger + peger den vej de skal - vinklen er ALTID den samme. Flytter jeg mig betyder det at hesten skal dreje til den ene eller anden side og vender jeg mig med front mod hesten (og sænket blik + lukkede skuldre) ved hesten af den skal stoppe - hvad enten jeg har et tov i grimen, i cordeoen eller hvis hesten er fri).

    Håber du kan følge mig?

    Mit umiddelbare råd er i hvert fald at du dropper cordeoen noget tid - den må (meget) gerne hænge om halsen, men den skal ikke styre hesten og leg lidt med det med elastikket, det giver pote i sidste ende smiley


  • #4   6. sep 2012 En ting der er vigtigt er at hun ikke belønnes ved at løbe væk = får mad.
    Så må du bede hende om at løbe videre til DU siger hun skal stoppe med at løbe. Du belønner ubevist hendes handling.

    Når hun så er stoppet går du tilbage til det du var igang med indtil hun lærer der ikke er noget ved at stikke af


  • #5   6. sep 2012 Maya: Mener du ikke at hun netop fremmer den uønskedeadfærd på den måde?

    Hesten stikker jo af - hvis hun beder den løbe videre fremmer hun jo netop den adfærd hun ønsker at stopper (flugt).

    Jeg vil ikke mene at hesten ser græsset som en "belønning" - fra den går sin vej til den når græsset har de for længst glemt at den først måtte "slippe fri".Ny er den bare interesseret i græsset fordi det er der... Tror ikke på at adfærden vil stoppe selvom hesten ikke får lov at græsse - og hvis hun begynder at jage den bliver træningen bare øv for dem begge og hesten vil forbinde hende med noget negativt (da flugtinstinktet vil blive forstærket) ?


  • #6   8. sep 2012 heste tænker nærmest konstant på mad. Og hvis de finder ud af at de kan æde i stedet for at spise, så finder de skam hurtigt ud af det. Og græsset bliver en belønnende adfærd. Når du beder ham om at løbe videre så er det DIG der bestemmer og IKKE hesten og DU stopper den når den skal. Det virker i det det er teoretisk korrekt smiley

  • #7   8. sep 2012 Maya, jeg kom til at tænke på noget ang. din metode. jeg håber det er i orden at, jeg lige giver feedback på hvad jeg tænker:-)

    Alle heste er forskellige, nogle regere udadtil mens andre indad til...

    hesten kan ikke sammen sætte, at det løbe væk og æde = at blive jagtet, ligesom det at bide, Der kan være noget der irratere hesten derfor bider den - men i det den bider, får den ikke fortalt hvad den burde gøre, hvis vi fx slår den. Derfor vil den stresse meget næste gang, den bliver bragt i lignende situation. En stresset hest, har i forvejen meget svært ved at lærer ting.

    Så her når hesten har taget skridte til at løbe væk, vil den blive endnu mere stresset fordi den netop ikke VED hvad den burde gøre for at, få det pres til at stoppe, men at hesten bliver jagtet som kan skabe endnu mere konflikt hos hesten. især da hesten løber ned i et hjørne, ville det ikke være smart for trænerne at drive videre på hesten.

    Altså jeg ville se, på det enlige problem denne hest har, signalerne - stress, om min hest, går længere væk fra mig under træningen, kan også lærer hesten at presset fejernes, ved at gå længe sig længere og længere væk, og det vil ende med, at blive til adfærden = at hesten pludselig løber væk.

    altså det jeg prøver at sige, omkring det første til, din metode Maya er at stressen kan blive kronisk, når hesten så kommer ind på en ridebanen eller ligende, vil stressen oftes komme fordi den har afprøvet før at den skal "helt der ud" for at få presset til af stoppe.

    Jeg er selv igang med at træne en dames hest, som regere ud af til. som har lært at ridebanen = stress. og at løbe væk er løsningen på alt, denne hest, er så kommet helt derud, hvor den simpelthen smedrede ridebanens hegnet, for at komme væk..
    føres den på folden/rideHUS er der intet. hesten gør dette fordi, den ikke kan slippe væk fra presset.

    det er i det helt taget en dårlig ide, at tillade hesten at vise flugtadfæren så tæt på træerne.

    jeg ved godt du tænker at du vedligholder presset hos hesten Maya, men man skal også passe på med, at det ikke bliver en jagt som er nartuligt for hesten at løbe væk fra.

    men somsagt alle heste er forskellige, og jeg ved ikke om din metode Maya ville hjælpe, da jeg aldrig har udført den.


  • #8   9. sep 2012 nu skal du jo hellere ikke jage hesten som den første reaktion, (jage er det ord du bruger) men hvis den går hen og spiser. Går hesten bare væk, stopper, eller lign, så som jeg skriver tager man hesten tilbage til udgangspunktet.
    Hesten skal ikke forbinde, går væk/til græsset = blive jaget, men er meningen at jeg ligger et pres som skal gøre at jeg undgår at belønne en adfærd jeg ikke ønsker.

    Og tilbage til ordet "jage". Der er bestemt forskel på om din hest kan signalerne eller ej, og det eneste jeg gør når hesten vil spise og ikke må, er at jeg giver den signal om at udfører noget andet (i dette tilfælde at øge tempoet) det kunne lige så godt være noget andet som fx stoppe. Hvis ens hest stresser op bare fordi man beder den om at gå frem, så er det måske først der man skal tage fat.

    Så er enig på det punkt at det er andpå hest og situation hvad jeg ville gøre smiley


  • #9   9. sep 2012 Hun styrter ikke bare afsted smiley Hun går bare og hvis jeg prøver at få fat i hende traver eller galoperer hun væk..

  • #10   10. sep 2012 jamen ja så ville jeg drive på hende, det er ikke hende der skal bestemme når hun skal gøre et eller noget andet. Om det virker på hende - pas. Men den dør nok ikke af at prøve det. kræver bare du også har et stop signal. Kan kun sige hvad der virker her hos en left brain horse af min

  • #11   11. sep 2012 Altså...
    Nu har jeg lige været præcis samme mølle igennem - og at drive på den er da den sidste løsning jeg overhovedet ville ty til.

    Jeg ville vende bøtten rundt.
    Hvad får hesten til at få lyst til at blive hos dig?

    Jeg har lært min et signal for at komme. Derudover så har vi ved hjælp af target, guiden og tålmodighed lært at gå rundt om mig. Desuden lærte jeg alle signalerne i cordeo før jeg tog grimen af, så jeg havde et sæt signaler der ligesom virkede.

    Alt dette tager selvfølgelig tid - men problemet med at han gerne vil smutte er jeg fuldstændig ovre fordi når han smutter så kalder jeg bare på ham - og så kommer han hen til mig igen.
    Det sker faktisk kun hvis jeg ikke får klikket ham ofte nok, så han ligesom findet et mønster i hvad han får belønning for.

    Og lige pt. behøver jeg faktisk ikke engang have noget på ham - han kan sagtens finde ud af at blive hos mig, når jeg bare har cordoen på ham. Det kræver blot en smule tålmodighed.


  • #12   11. sep 2012 Maya:
    "Teoretisk korrekt" - det vil jeg gerne have uddybet, for dét kan jeg ikke følge dig i. Tværtigmod faktisk.

    Hvis du beder en hest som i forvejen løber om at fortsætte med at løbe så vil du - om du vil det eller ej - forstærke den adfærd hesten gerne skulle stoppe med (nemlig at løbe) og hvordan kan det nogensinde give mening? Hvis man ønsker at hesten skal gå ved ens side og ikke løbe sin vej, hvorfor så bede hesten om at løbe væk fra en? Hvis jeg beder min hest om at gå væk (holde afstand) så er det fordi vi har en helt klar "aftale" om at hesten skal gå en vis afstand fra mig - hverken mere eller mindre, og hvis hesten går tættere på mig end jeg har bedt den om, så får den besked på at gå lidt længere væk, men aldrig længere væk end det vi havde aftalt fra starten. I det tilfælde giver jeg jo ikke hesten klare signaler - hvis jeg det ene øjeblik vil have hesten to meter bag mig, men det næste vil have den til at gå helt væk fra mig, hvordan bliver hesten så klar over præcis hvad det er den skal gøre?

    Jeg vil da mene at hesten i dette tilfælde har brug for helt klare regler omkring hvad den skal - og ikke skal. Går hesten sin vej må man hente den og vise ar "det er her du skal være - ikke ude ved kanten og spise græs" - efterhånden vil hesten jo forstå at det ikke giver mening at forsvinde ud til kanten, man bliver nemlig bare hentet igen og så har man spildt en masse energi på at gå sin vej.

    Desuden vil trådstarter jo gerne have at hesten bliver hos hende - hvordan får man hesten til at blive hos sig, hvis man sender den væk fra sig når den går? Det er ikke just fremmende for et godt samarbejde hvis rytteren beder hesten gå væk fra hende - når hun i realiteten gerne vil have hesten kaldt til sig. Hvis hun vil have hesten kaldt til sig må hun enten hente den igen og fortsætte hvor de slap, eller hun må lære hesten at komme på et bestemt kald (hvilket nok er en god idé hvis hesten begynder at gå væk fra hende når den først er "fri").

    Men jeg vil meget gerne have en "teoretisk" forklaring - det er i hvert fald ikke sådan jeg har forstået nogle teorier smiley


  • #13   12. sep 2012 hvad sker der for min kommentar er blevet slettet?xD


    prøver igen..
    Maya:

    Når mennesket, så "løber" efter den, you name it...for at vedligeholde presset, vil der jo netop opstå en slags jagt xD? Hesten kender jo ikke forskel på rigtigt og forkert, men hvad der "gavner den" med andre ord, hvor presset slippes. Og da hesten allerede har erfaret at den bare kan sætte tempoet op såe ja, bliver det nok lidt sværtxD

    chancen for at komme til at belønne denne adfærd at løbe, er så meget stor, da afstanden mellem menneske og hest, nemt kan blive større. og dermed forværres denne adfærd. og ikke desturmindre skal hesten stoppes inden for 3 sec. for at det overhovedet har en virkning. så hesten kan lærer hvad den burde gøre. ellers sker der ingen sammenkobling i det at - hest går - løb væk - menneske, går efter, driver - hest løber mere - og måske stoppes denxD ? altså den kan ikke regne ud af alt dette sker fordi, den >går væk< og dermed hjælper du ikke hesten med at løse jeres problem. Især os der træner tricks trænigen bør have kendskab til disse 3 sec.

    der er også stor forskel på det at hesten løber ved din side, ser en tot ihhhh så lækkert græs, og man så stopper/driver, eller bedre hesten om noget.
    end, at hesten sikker af, løber ned i et hjørne. Hmm altså energien er helt forskellige på disse to problemstillinger

    jeg er enige i de ting du siger " Og græsset bliver en belønnende adfærd.DU stopper den når den skal"

    bare ikke i denne problemstilling:-)



  • #14   12. sep 2012 Josie: Jeg har ikke slettet den, så det ved jeg ikke? xD

  • #15   12. sep 2012 Team Solvang.
    Jeg kunne faktisk heller ikke skrive noget herinde igår?xD min computer er vist i stykker til sådan nogetxD


  • #16   12. sep 2012 Nej der har været en fejl der gjorde at det kun var V.I.P'erne der kunne skrive i forum emner! smiley

  • #17   12. sep 2012 Når forsøren, så forstår jeg bedre:-) tak skal i have.

Kommentér på:
Stikker af under jordarbejde!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce