2.492 visninger
|
Oprettet:
Salt? {{forumTopicSubject}}
Hej
Ude hos min hest er vi lodt uenige om, omkring en salt sten eftersom den ene opstalder placerede en salt sten på folden og nu er den spist.
Men jeg er så en af dem der ikke lige kan fiske en op nu her.
Så her er mine spørgsmål:
1. Er det meget vigtigt de har en saltsten på folden?
2. Kan man ikke erstatte saltstenen med noget tilskuds foder ned i deres mad istedet?
jul 2010
Følger: 95 Følgere: 95 Heste: 6 Emner: 24 Svar: 652
2: synes jeg ikke eftersom de også slikker på saltstenen når de keder sig - elelrs kan de begynde at bide i træet eller blive krybbebider..
Man kan jo købe de der af rent salt på 10 kg ret billigt i foderstoffer, de holder omkring 1 vinter eller mere;-)
jul 2007
Følger: 134 Følgere: 159 Heste: 2 Emner: 280 Svar: 2.374
Jeg selv gider ikke købe det da min intet problem har, den har bare lige skiftet fold til de her heste som får det, men jeg har ikke penge til at købe bare for at gøre det.
Så ville jeg mene hun måtte købe noget pulver af en art ned i hendes foder.
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.885
Min bruger den rigtig meget om sommeren når hun står inde. Om vinteren bruger hun den ikke rigtigt, men den er der hvis hun ligepludselig mangler lidt salt
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.971
Nogle æder MEGET af saltstenen, og en som min gider slet ikke røre den.
Og det er ikke sundt.. S¨å altid i foderet.
De fleste fodertyper (også vitaminer) dækker ca. halvdelen af deres salt behov. Så skal man bare tilsætte en tsk. Men spørg firmaet, du køber vitaminer/foder af.
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.381
Og selvfølgelig skal den have en i boksen året rundt.
Syntes ikke salt i fodret er en god idé da du ikke kan tilpasse efter behov
jan 2008
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 6 Emner: 123 Svar: 865
dec 2006
Følger: 89 Følgere: 113 Heste: 5 Svar: 405
Jeg har kun mine egne heste ved mig, men ponyerne har adgang til saltsten på folden året rundt, da de går ude hele året, og har et dejligt stort hus de kan gå ind i
Den hænger dog ret højt, da fårene ikke tåler saltstenen!
Mine andre tre heste har hhv. alm. saltsten og himalaya saltsten på folden i deres ly, og en i boksen - så har de altid mulighed for, at benytte sig af dem.
Jeg vil huske at nævne for dig, at du IKKE må have saltsten fremme, såfremt du har et føl gående, da de ikke tåler det endnu!
jul 2010
Følger: 37 Følgere: 34 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 481
Om vinteren sætte en op i boksen.
Man kan godt putte lidt salt i fodret, men du kan jo ikke umiddelbart se på hesten hvor meget salt den skal have.
Derfor er det smart med en saltsten hvor den selv tager efter behov, så du sikker på den er dækket korrekt ind.
Himalaya er også en saltsten, blot dyrere. Og vil sige det giver samme effekt at købe en helt almindelig saltsten. En 10 kg. koster 65kr. der hvor jeg køber.
Himalaya er noget mode ting vil jeg sige..
nov 2010
Følger: 48 Følgere: 46 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 32
jul 2007
Min gider ikke røre det da han er bange for det.
Der står tre andre heste og to af dem har den samme ejer, det er hende der vil have salt sten.
nov 2010
Følger: 48 Følgere: 46 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 32
dec 2006
Følger: 89 Følgere: 113 Heste: 5 Svar: 405
Jeg ville helt klart lave en turnosordning, hvor I skiftes til, at købe en ny, og hende der har to heste, må jo så være forpligtede til, at købe to saltsten på én periode.
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 51
Så Han fik en teske fuld salt i foderet en gang om dagen, både fordi Han havde behov for salten, Men også fordi Han ikke drak nok og det hjalp salten meget på.
jul 2010
Følger: 37 Følgere: 34 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 481
Men så kan i jo bare splejse om det.
Men snak med hende, og find en løsning i kan blive enige om.
Vi kan ikke gå ind og bestemme hvordan jeres løsdrift mv. skal fungere.
jul 2007
apr 2009
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 113 Svar: 1.085
Hvis hun gerne vil have at hendes heste har adgang til en saltsten må hun hænge en saltsten op. Hvis ikke du giver din hest salt i foderet, synes jeg du skal gå med i en turnusordning, hvor man hver især betaler svarende til mængden af heste man har i løsdriften.
Får din salt i foderet (eventuelt via dit fuldfoder) kan du med rette sige at du allerede tildeler din hest salt og derfor ikke har noget ønsker om en saltsten på folde. Hvis hun alligevel vil have en hængende, må det blive på egen regning uanset om din hest bruger den eller ej.
Husk at har de en saltsten på folden, skal de have adgang til frisk drikkevand og helst lige ved siden af. Hvis de får det i foderet, skal de have adgang til vand umiddelbart efter.
Vi har 5 knægte på en fold og de får en 10 kg's-sten hver 2. måned.
En himalaya sten indeholder også andre mineraler, så det er ikke bare en "mode-ting", men et valg man kan træffe alt efter hvad ens hest ellers får at spise.
nov 2005
Følger: 193 Følgere: 170 Heste: 7 Emner: 392 Svar: 2.539
da 1 spise ske alm salt i foder hver dag..
få ikke alle hest der silk på sten pga i mangle salt og de går lidt i opløse når regn så meget
mar 2011
Følger: 144 Følgere: 1637 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.429
jul 2009
Følger: 55 Følgere: 55 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 872
Min svigerindes pony, som jeg også passer en gang i mellem ( giver hø, mash eller himalaya sten), han kan slikke sådan en sten helt ned på næsten kun 2 uger. Jeg har prøvet at give ham over en periode på 2 måneder, salt i foderet, men det har ikke påvirket hans forbrug af stenen. Er det usundt for ham?
Noget man evt kan gøre ved det?
mar 2011
jul 2009
Min egen araber rører næsten ikke hendes, hun slikker meget lidt på den.. Jeg har aldrig haft en hest (har haft 3 andre) så slikker så meget på en sliksten.
Ville det være bedre at prøve at købe en alm saltsten (den billige) og se om det blot er smagen af himalaya sliktstenen der har betydning?
jul 2009
apr 2009
Derfor er det allerbedste at tildele hesten det den skal have af vitaminer og mineraler direkte i foderet hver dag for at regulere og kontrollere indtaget.
Især hvis man har en hest, der går amok på en saltsten eller mineral-balje. Der burde være til 1-2 måneder i en lille himalaya sten på 1 kg.
Måske hjælper det at købe en anden saltsten - du kan prøve (husk at kontrollere mængde af salt i stenen vs. den nye salt sten når du sammenligner) - men ellers kan du bede dyrlægen tage en blodprøve af din hest næste gang han kigger forbi til fx vaccination for at se om din hest er sund.
mar 2011
apr 2009
I undersøgelsen havde man bevidst sørget for at nogle vildheste manglede noget som de kunne få ved at spise græs af en bestemt sort og af de træer der stod i det terræn, de færdes i. Hestene var opvokset på på arealet, så de kendte den og evt. "viden fra mor" ville have været gået videre, hvis de vidste noget. Man havde også en kontrolgruppe, som havde gennemgået samme menneskebehandling, men som var dækket ind med alt. Da hestene igen blev sluppet fri på arealet, nogen dækket ind og andre "underernærede" på nogle basale behøv, viste det sig at hestene spiste lige meget/lige lidt af den bestemte græs- og træ-sort, som skulle kunne dække dem ind. Efter en kontrolperiode kontrollerede man om hestene var dækket ind. Ingen af hestene havde formået at æde nok til at dække dem ind, mens kontrolgruppen på samme vis viste at ingen af dem nu var dækket ind, men manglede noget her og havde for meget af andet.
Jeg har lige forsøgt at google undersøgelsen, men jeg kan ikke finde den. Det står højst sandsynligt på engelsk (hvilket ikke er min stærke side) og ofte ligger sådanne undersøgelser ikke på nettet, men ligger som lange redegørelser og kandidatafhandlinger på store universiteter.
Grunden til at jeg kan huske undersøgelsen er fordi at jeg lige som mange andre også troede at hesten selv kunne regulere hvad den havde behov for, så jeg blev overrasket
Salt?